Chili i olie ?
Fra : John Doe

Dato : 14-08-05 21:36

Jeg har en masse store hjemmedyrkede chilifrugter. Nogle vil jeg tørre og
nogle kunne jeg tænke mig at marinere i olie. Men hvordan gør jeg bedst
sidstnævnte. Jeg forestiller mig at jeg rengør chilierne under vandhanen,
tørrer dem af, propper dem i et glas med et tætsluttende låg og fylder
glasset op med en god olie.Er det måden eller er der bedre metoder ? Og
hvilken slags olie bør jeg bruge. Umiddelbart hælder jeg mest til at bruge
olivenolie.

mvh
Jesper

Fra : mcloud

Dato : 14-08-05 22:10

Hej John Doe
Jeg plejer at rengøre og nippe alle chilier.og prikke dem alle med en
gaffel.

Derefter laver jeg en lage og smager den til efter mine smagsløg,dette er
til 2-3 kilo chilier:

½ liter eddike
1/4 l hvidvins eddike
3/4 l vand
Honning efter smag
6-8 hele peberkorn
et par laurbærblade
8-10 fed hvidløg
et par skalotteløg
Salt

Kog chilierne med i lagen et par minutter ,kom dem på rengjorte glas
,skyllet med Atamon og hæld den varme lage over ,køl ned og sæt låg på .
Efter ca 14 dage kan du begynde at spise af dem eller marinere nogle i
olie --brug olien til stegning.

--
Mvh.
Kim Rasmussen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 14-08-05 23:14

mcloud wrote:
> [...]
> ,skyllet med Atamon og hæld den varme lage over ,køl ned og sæt låg på .
> Efter ca 14 dage kan du begynde at spise af dem eller marinere nogle i

Hvis du sætter låg på med det samme slipper man for bakterie-
ogsvampevækst i olien. Hvis du derimod lader dem stå åben og køle ned,
vil der drysse svampespore og andet godt ned i som vil overleve. Så en
70-80°C varmt må det godt være når det kommes på glas og låget skrues på.

- Lars