Genvejstast til @
Fra : pjl

Dato : 14-08-05 16:05

Hej ..

Min gamle mor 85 har svært med kombinationen af @... Kan nogen hjælpe med
et stykke software, som gør det let for hende at vælge @ når hun skal skrive
mailaddr.
Hun bruger WindowsXP home og Outlook Express.

mvh pjl

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-08-05 17:39

"pjl" <juul@larsen.dk> skrev

> [...]
skrive
> mailaddr.
> Hun bruger WindowsXP home og Outlook Express.

En klat neglelak eller tusch på de to taster. Begynder du at omkode
tastaturet bliver det sikkert mere forvirrende for hende..

Så mærk tasterne og sæt en "postit" på skærmen med ordlyden: "Hold rød nede
og tryk gul" eller noget i den stil. Du kan sagten finde den slags
programmer, f.eks. på Tucows, men jeg vil mene, at det bliver for besværligt
med mindre, du har et tastatur, hvor du har ledige taster, man selv kan
programmere.

Heldigvis sidder de to taster jo begge yderst, så man kan nemt komme til at
sætte en klat lak over og under dem.

Claus

Fra : pjl

Dato : 14-08-05 17:58

Tak for hurtigt og alternativt svar..

Det skal jeg have afprøvet. Havde tænkt på macroprogrammer som sikkert giver
flere problemer.
Tak for svaret !

mvh pjl

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 14-08-05 18:23

[...]

> Min gamle mor 85 har svært med kombinationen af @...

ikke fordi jeg har et svar, jeg er bare dybt imponeret - vel at mærke hvis
der ER tale om en person på 85 år, der skriver emails.. (?)

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-08-05 18:47

Den 14-08-05 19.23 skrev Bo Kamp Dudek følgende:

> ikke fordi jeg har et svar, jeg er bare dybt imponeret - vel at mærke hvis
> der ER tale om en person på 85 år, der skriver emails.. (?)

Jeg skrev engang en artikel om en, der fik sin første computer som
88-årig (se min signatur). Faktisk er det en fordel med e-mail i den
alder, fordi man nemmere kan holde kontakt med mennesker, man måske ikke
længere har kræfter til at opsøge fysisk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Man bliver aldrig for gammel til computer og internet. Læs om Signe som

Fra : pjl

Dato : 14-08-05 19:17

Fandt Flashpaste via din udmærkede hjemmeside som jeg kender i forvejen.
Et fortrinlig program som kan hjælpe med de ustyrlige knapper.

tak for hjælpen.

mvh pjl

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-08-05 21:48

Den 14-08-05 20.17 skrev pjl følgende:
> Fandt Flashpaste via din udmærkede hjemmeside som jeg kender i forvejen.
> Et fortrinlig program som kan hjælpe med de ustyrlige knapper.

Hov, det var ikke engang tilsigtet. Jeg havde slet ikke tænkt på, at
Flashpaste kunne bruges til det formål. Det var blot en kommentar til
det med alderen og e-mail.

> tak for hjælpen.

Jamen, det var jo så lidt. Dejligt, man kan hjælpe, selvom man slet ikke
prøver.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte programmets mange

Fra : pjl

Dato : 14-08-05 18:45

Ja...håber at jeg selv kan blive ved så længe.
Motorikken svigter og schlerosen gør det svært, men trods
div. handicap så er lysten til at bruge PC og mail der stadigvæk.
@ tasten har altid drillet, så systemet med at mærke tasterne er slet ikke
så tosset selv om det kræver to hænder der famler uroligt hen over
tastaturet.

mvh pjl

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-08-05 13:01

"Bo Kamp Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev

> ikke fordi jeg har et svar, jeg er bare dybt imponeret - vel at mærke hvis
> der ER tale om en person på 85 år, der skriver emails.. (?)

Jeg har mange kunder i den alder, bl.a. een på 87 og een 91 !!

Begge handler ind via netto.dk fordi de får bragt deres varer, og begge
skriver e-mail til børn og børnebørn.

Claus

Fra : Bruno Christensen

Dato : 15-08-05 07:53

On Sun, 14 Aug 2005 17:04:50 +0200, pjl wrote:

> [...]
> mailaddr.
> Hun bruger WindowsXP home og Outlook Express.

Tasterne <CTRL> + <ALT> + <2> er det samme som <ALT GR> + <2> altså @, om
det er nemmere ved jeg ikke.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Hans Greve

Dato : 15-08-05 08:21

Bruno Christensen skrev:

> Tasterne <CTRL> + <ALT> + <2> er det samme som <ALT GR> + <2> altså @, om
> det er nemmere ved jeg ikke.

Eller <ALT> + 64 = @

mvh.
Hans

Fra : Armand

Dato : 15-08-05 12:22

Hans Greve wrote:

> Eller <ALT> + 64 = @

Hvem hulen er det der et sted i IT-verdensherakiet, sidder og beslutter
en sådan tasts placering ?
Jeg mener: I dette tilfælde har han ikke udvist kompetence og
tilstrækkeligt fremsynethed eftersom at et tegn som med tiden er blevet
så væsentlig for den almindelige bruger, skal betjenes så kryptisk.
Tastaturet vrimler i forvejen med alternative tegn som man kan taste på
enkleste vis, men som man yderst sjældent bruger: Mon ikke at f.eks.
forholdet mellem de flestes brug af § og @ ligger langt over 1:1000 :-/

Den samme skæbne er ved at overgå €(euro-tegnet), der som ny valuta er
belvet kastet ind midt på keyboardet hvorfra det sikkert aldrig bliver
flyttet!
Godtnok har man belejligt nok lagt det som alternativ på E-tasten; men
kunne man så ikke have taget skridtet fuldt ud og lagt $ og £ som
alternativer på hhv. D og P -tasten for at opnå en vis systematik :-/

Men igen: hvem er det ansvarlige fjols??

--
Armand.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-08-05 13:15

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Men igen: hvem er det ansvarlige fjols??

Prøv nu lige at sætte tingene i perspektiv, inden du dummer dig unødigt!

Alt hvad der har med tegnsæt og den slags at gøre er en reminicens af de
gamle fjernskriverdage og den spæde computerbarndom.

Man kan da ikke klandre de folk, som for fyrre år siden designede datidens
systemer, at de ikke var mere forudseende end som så. Man laver ikke bare om
på verdensomspændende standarder, uden at det koster milliarder af kroner...

Alt udvikling inden for edb er fyldt med kompromiser og uhensigtsmæssige
æøsninger, og når udviklingen går så stærkt, så er der ikke noget man kan
gøre ved det.

Men hensyn til tastaturer og tegnsæt, så bliver det jo yderligere
kompliceret af, at tastaturet skal tilpassea til alle sprog i hele verden,
og medmindre man laver et tastatur med femhundrede taster, så må der altså
indgåes komproniser her og der.

Claus

Fra : Armand

Dato : 15-08-05 20:46

Claus Tersgov wrote:
> [...]
>
> Alt hvad der har med tegnsæt og den slags at gøre er en reminicens af de
> gamle fjernskriverdage og den spæde computerbarndom.

Jup!
Jeg har også haft en elektrisk skrivemaskine før vi fik PC, så det er
jeg helt på det rene med!

> [...]
> på verdensomspændende standarder, uden at det koster milliarder af kroner...

Næh - Men der ér jo alligevel lavet noget om á implementeringen af "@"
og "€" (gad vide hvor mange af dette indlægs læsere der bruger det
tegnsæt som kan læse euro-tegnet uden at lave det om til et "?"), og et
eller andet sted må der sidde en pave og bestemme hvad og hvor i den
forbindelse!?

> [...]
> og medmindre man laver et tastatur med femhundrede taster, så må der altså

Men igen: Hvem er fjolset/paven??

--
Armand.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-08-05 21:26

Den 15-08-05 21.46 skrev Armand følgende:

> [...]
> tegnsæt som kan læse euro-tegnet uden at lave det om til et "?"), og et
> eller andet sted må der sidde en pave og bestemme hvad og hvor i den

Problemet er nok, at man ikke bare kan flytte rundt på tasterne. Det
ville for eksempel få stor betydning for de mange, der bruger
ti-fingersystemet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren med stemmen,

Fra : Armand

Dato : 15-08-05 21:52

Kim Ludvigsen wrote:

> Problemet er nok, at man ikke bare kan flytte rundt på tasterne. Det
> ville for eksempel få stor betydning for de mange, der bruger
> ti-fingersystemet.

Ti-finger eller tre-finger -system, det kan vel være ét fedt. Vi alle
ved vel nogenlunde hvor på keyboardet at den enkelte tast skal findes,
så alle vil blive påvirket af en given flytning.
Spørgsmålet er bare hvor lemfældig skal vedvarende nye tegn (á: €)
kastes på tastaturet, og for nysgerrighedens skyld: Hvem er det der
tager de beslutninger?

--
Armand.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-08-05 22:24

Den 15-08-05 22.52 skrev Armand følgende:

> Spørgsmålet er bare hvor lemfældig skal vedvarende nye tegn (á: €)
> kastes på tastaturet, og for nysgerrighedens skyld: Hvem er det der
> tager de beslutninger?

http://www.ds.dk/
Tjek menupunktet Standardisering => Sådan laves standarder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Spar på tastetrykkene med Flashpaste, der husker tekst for dig.

Fra : Calle.

Dato : 17-08-05 09:26

Armand wrote:
> Spørgsmålet er bare hvor lemfældig skal vedvarende nye tegn (á: €)
> kastes på tastaturet, og for nysgerrighedens skyld: Hvem er det der
> tager de beslutninger?

Det er nok ikke helt tilfældigt at € tegnet sidder på E(uro)
--
Calle.

Fra : Armand

Dato : 17-08-05 16:07

Calle. wrote:

> Det er nok ikke helt tilfældigt at € tegnet sidder på E(uro)

Jup!
Jeg tillader lige at citere mig selv fra d. 15:

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-08-05 16:08

> [...]

> tegnsæt som kan læse euro-tegnet uden at lave det om til et "?"), og et
> eller andet sted må der sidde en pave og bestemme hvad og hvor i den

Men hensyn til eu tegnet, så er der flere ting at tænke på. Bl.a. ligger det
mig bekendt i et tegnsæt, som ikke umiddelbart harmonerer med usenet
reglerne. Jeg har selv prøvet at eksperimentere med det sidste år, men jeg
har desværre glemt min konklussion..

> Jup!
> Men igen: Hvem er fjolset/paven??

Dig?

Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-05 22:05

Armand skrev:

>Hvem hulen er det der et sted i IT-verdensherakiet, sidder og beslutter
>en sådan tasts placering ?

Den er placeret længe før der blev tænkt på internettet. Dengang
var der ikke noget it-verdenshierarki.

--
Bertel

Fra : Armand

Dato : 15-08-05 22:45

"@" -tasten????

--
Armand.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 16-08-05 00:20

Armand wrote:

> "@" -tasten????

Ja den har da eksisteret før internettet blev opfundet..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-05 11:21

Armand skrev:

>"@" -tasten?

Ja, og alle de andre. @ ligger i øvrigt som Skift-2 på et
engelsksproget tastatur.

--
Bertel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-08-05 16:18

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> "@" -tasten????

Læser du overhovedet det, vi skriver ??!

Jeg forsøger at forklarer dig, at @ har været brugt både i telex- og andre
fjernskriversystemer, og er som sådan en væsentlig del af udviklingen i
kommandosproget (@ er et kommandotegn) og da e-mail blot er en
videreudvikling funderet på gammel teknologi, så er det ikke noget, man bare
laver om.

Dengang man så designede QWERTY tastaturer brugte man ikke @ ret meget,
netop fordi det blev brugt som kommandotegn. Derfor lagde man det på den
plads, det har i dag. Du kan vel nok selv regne ud, at der er kun 88 taster
til rådighed, og med så mange nationale og internationale tegn, så må man
være opfindsom og gå på kompromis.

Hvor synes du, at det ligger bedre?

Claus

Fra : Armand

Dato : 17-08-05 16:18

Claus Tersgov wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Læser du overhovedet det, vi skriver ??!

Det mener jeg da ....

> [...]
> kommandosproget (@ er et kommandotegn) og da e-mail blot er en
> videreudvikling funderet på gammel teknologi, så er det ikke noget, man bare

.......men jeg skal åbenbart lige have det skåret ud i pap for at den
siver ind :-/

> [...]
> til rådighed, og med så mange nationale og internationale tegn, så må man

OK.
Men tastaturet har sidenhen vundet langt videre udbredelse, hvorved at
flertallet af brugerne nu bruger @ jævnligt, hvilket der måske nok kunne
tilpasses efter :-/

> Hvor synes du, at det ligger bedre?

Byt om på ¤ (hvad er dét for et tegn i forhold til de omkringstående på
nummertasterne?) og @!
Eller opgiv slet og ret ciffrene på hovedtastaturet nu hvor der findes
et seperat nummer felt på snart alle keyboards, og omrokér de tegn der
er placeret som "shift" eller alternativ sammen med ciffrene :-/

--
Armand.
(Der ellers nok selv kan blive fanget af "som det plejer" -indstilling

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-05 16:28

Armand skrev:

>Men tastaturet har sidenhen vundet langt videre udbredelse, hvorved at
>flertallet af brugerne nu bruger @ jævnligt, hvilket der måske nok kunne
>tilpasses efter :-/

Du kan hente et program til at redefinere dine taster, og så kan
du overmale tasterne med en tus.

Man skal være ret sikker på at fordelene opvejer ulemperne før
man tvinger millioner af mennesker til at omlægge vores indgroede
vaner.

--
Bertel

Fra : Armand

Dato : 17-08-05 20:12

Bertel Lund Hansen wrote:
> Armand skrev:
>

> Man skal være ret sikker på at fordelene opvejer ulemperne før
> man tvinger millioner af mennesker til at omlægge vores indgroede
> vaner.

Jup!
Men på sigt tvinger man flere ind i samme, hvorfor det vel aldrig er for
sent at revurdere :-/

--
Armand.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-05 21:35

Armand skrev:

>Men på sigt tvinger man flere ind i samme, hvorfor det vel aldrig er for
>sent at revurdere :-/

Jo. Det tidspunkt er for længst passeret.

--
Bertel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-08-05 20:34

> [...]

> et seperat nummer felt på snart alle keyboards, og omrokér de tegn der
> er placeret som "shift" eller alternativ sammen med ciffrene :-/

Det ville kræve, at samtlige operativsystemer skulle opdateres til
alternativt tastatur!

Det er flere millioner systemer, kan du selv gætte på, hvad det ville koste?

Dertil kommer, at selv om du flytter tallene fra den øverste række, så
frigiver du ikke ascikoden, og dem er er ikke nok af.

Men ærlig talt, at lave om på noget så drastisk, fordi nogen enkelte ikke
gider at trykke på to taster, er det ikke lidt overkill?

Claus