Camping-tur i Spanien -hvor er bedst?
Fra : thomil

Dato : 14-08-05 12:06

Hej forum!

Min kæreste og jeg planlægger en camping/bil-tur i Spanien i starten
af september. Vi overvejer at flyve til Barcelona, leje bil og køre
rundt i Catalonien i en 10-12 dage med telt og overnatte på
campingpladser.

Men er der andre steder i Spanien der kan anbefales? Vi vil helst se
lidt bjerge og flot landskab.

Er der nogen der har forslag til andre gode destinationer i Spanien?

v.h. Thomas

Fra : Anette

Dato : 16-08-05 22:29

thomil wrote:
> Men er der andre steder i Spanien der kan anbefales? Vi vil helst se
> lidt bjerge og flot landskab.
>
> Er der nogen der har forslag til andre gode destinationer i Spanien?

Hej Thomas
Der er utallige smukke steder i Spanien. Men for at holde fast i Catalonien.
Først og fremmest værd opmærksom på at der er meget stor forskel på priserne
for at campere.
Fra omkring 15 Euro til ca 29 Euro pr døgn for to voksne og en bil og strøm,
dog er det alle vegne incl varmt vand og bad ( og evt fri brug af pool) -
modsat herhjemme, hvor "alting" koster ekstra.

Tager I kystvejen nordpå fra Barcelona, landevej N-II og GI-682 til og
omkring Girona, kører I flere steder ad smalle bjergveje med fantastisk
udsigt ud over havet, gennem masser af større og mindre byer, der hver i sær
har deres særpræg at byde på. Ikke mindst er der et hav af campingpladser
( fyldt med ferierende franskmænd på denne årstid). Det sidste stræk op i
Pyrenæerne, inden den franske grænse, kan være lidt nervepirrende visse
steder, men hold da op en udsigt

Girona er en oplevelse værd, med masser af små hyggelige gågader, floden der
dovent flyder midt gennem byen, smukke gamle huse op ad bjergsiderne og
masser af gode restauranter på og omkring ramblaen.
En tur til Andorra er vist et must hvis man er i Catalonien. Skattefrit, men
man skal se sig for. Radioer o.s.v er billige, men ikke mobiltelefoner.
Benzin til 78 Eurocent literen er jo en drøm for en skattepalget dansker
Syd på fra Barcelona, er kystvejen en smule fladere, der er en anelse
længere mellem campingpladserne, men byer som Sitges, Tarragona eller
Valencia er absolut et besøg værd og køreturen dertil fra Barcelona, er
smuk. Benidorm er - i vores øjne- et turisthelvede med betonslum og
souvenierbutikker på hvert andet gadehjørne og de fleste spisesteder og
cafeer er ejet af englændere.

Flotte landskaber finder du absolut også i og omkring Sierra Nevada bjergene
i syd, eller ( vores favorit provins) Extremadura. En vildt smukt
bjergområde ovre mod den portugisiske grænse.

God tur

/ Anette

Fra : thomil

Dato : 22-08-05 22:09

Hej Anette!

Tak for dit lange svar. Det lyder til at det ikke er noget problem at
finde campingpladser i det område. Jeg tror vi kører nordpå til
Girona og ind i landet til Andorra som du beskriver. Hvad vi gør
bagefter ved jeg ikke rigtigt. Måske fortsætter vi langs Pyrenæerne
vestpå. Eller kan det anbefales at køre sydpå fra Andorra til f.eks.
Lleida?

Hvis der er andre områder/byer i Catalonien og langs Pyrenæerne du
kan anbefale så sig endelig til.

Venlig hilsen Thomas

Fra : odg

Dato : 23-08-05 11:23

Hej Thomas.
Jeg kan ikke være uenig i Anettes udmærkede, fyldige svar. Dog
hæfter jeg mig ved, at I er til bjerge og natur, og så er det et must
at styre mod nogle af de flotte nationalparker som findes på sydsiden
af Pyrenæerne. Den første kan I finde allerede omkring 50 km nordøst
for Barcelona. Nemlig Montserat. Kør op til det gamle kloster og
derefter er der kabeltog op til de flotte bjergmassiver, hvor der er
masser af vandreture. På vej op mod Andorra finder I nationalparken
Garrotxa - med masser af smuk natur. Et udgangspunkt for ture heroppe
kan være den lille by Santa Pau, hvor der også er camping. Og når I
så er på disse kanter - hvis I virkelig vil prøve at tage ud i den
vilde natur og være fri for massturisme skulle I prøve at køre ud
til den lille by Castelbo - se billederne her
http://www.kgracht.com/gallery/view_album.php?set_albumName=spain2003&page=7.
Her er der en lille, charmerende campingplads midt i byen - med en
lille svømmepøl. Fred og ro og masser af natur. I finder byen
på vej mod Andorra - et par kilometer syd for La Seu d'Urgell går der
en vej fra mod vest - og den følger i en 10 15 km. og så kommer I
ellers ud til en skønt lille paradis. se kort her:
http://www.viamichelin.com/viamichelin/gbr/dyn/controller/mapPerformPage?pim=true&act=RefineToMap&rnd=1124792072405&E_mg=210505236hS10523512142892716MAPB2C19103gbr542000130t1103eur000aQW5kb3JyYQ00001100&stat=ambiguous_map&google=1&strChoice=0
Når I kommer ned til kysten igen kan jeg anbefale at køre via
Figueres og ud mod Rosas - umiddelbart inden denne triste ferieby
drejer I mod nord og kører mod Cadaques. I kommer op over det smukkest
tænkelige bjerge i det lille område Nationalpark Cap de Creus. Og
selve Cadaques er en smuk gammel kunstnerbye nede ved vandet (med en
god campingplads højt beliggende oppe ved den gamle kirke. Det var i
øvrigt Salvador Dali´s hjemby - og hans hus er nu åbnet som museum.
Go tur - I kan ikke andet end finde masser af smuk natur i det
nordspanske.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-08-05 14:35

Lad os endeligt få flere af disse udmærkede indlæg - det er jo en ren
fornøjelse at skulle planlægge næste års tur til Barcelonaområdet.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : thomil

Dato : 29-08-05 07:06

1000 tak for svaret!

Vi vil helt sikkert følge dit råd. Vi glæder os rigtigt til at komme
afsted og besøge de områder. Virkelig flotte billeder på den
hjemmeside.

Vi flyver til Barcelona kl. 16 i dag, alt er pakket og klar. 12 dages
TOTAL afslapning (var til afsluttende speciale-eksamen i torsdags så
jeg trænger til det!).

Tråden her bliver printet ud og taget med!

Til Jan Bøgh:

Jeg vender tilbage til tråden når jeg kommer hjem og kan forhåbenlig
tilføje flere gode destinationer.

Hej med jer
Thoms

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-08-05 11:12

thomil wrote:

> Jeg vender tilbage til tråden når jeg kommer hjem og kan forhåbenlig
> tilføje flere gode destinationer.

Multo Gracias - eller noget i den retning!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : thomil

Dato : 15-09-05 21:00

Nå, så er vi tilbage igen. Det har været en rigtig god god tur rundt
i det nordspanske.

Vi lejede en bil i Barcelona, og startede med at køre nordpå langs
kysten. Det må siges at være en lidt dårlig beslutning, da det
virkelig er én stor gang grise-fest ved og i alle feriebyerne langs
kysten. Vi kørte derfor ind i landet og mod Pyrenæerne. Her kommer
man hurtigt bort fra det turistede, og ind i skøn natur. Vi havde
nogle dejlige dage med overnatning på campingpladser langs med
grænsen til Frankrig.

Det bedste sted vi besøgte var dog Andorra. Selvom byerne, specielt
Andorra La Vella ("hovedstaden") er Otto Duborg x 100, dvs.
grænsehandel overalt, byder landet på storslået natur, og rigtig
gode hiking-ture i bjergene. Nogle af de mindre byer er desuden ret
hyggelige. Der er også masser af billige og gode campingpladser.

Vi tilbragte de sidste 3 dage i Barcelona. Hyggelig by med masser af
gamle bygninger, smalle stræder, gode/billige restauranter. Af
restauranter kan specielt anbefales "Los Characoles" eller sådan noget
(står beskrevet i Politikens "turen går til" under restauranter til
under 25 euro). Lad dig ikke snyde af den afdæmpede ros der gives i
denne bog. Det er virkelig en stor oplevelse at komme til den
restaurant.

I øvrigt spændene at se Gaudi's værker rundt om i byen, også selvom
man ikke er kunstinteresseret.

Til Jan Bøgh:

Hvis du skal til Catalonien, så gå ikke glip af foto/elektronik
butikkerne i Andorra (kan se du er amatørfotograf). Her kan der spares
en god sjat. Købte et Canon eos 350D for 690 euro. Ganske god pris
synes jeg, -den er med europæisk garanti, danske menuer og det hele.

v.h. Thomas