Marmelade nemmere+bedre end mors
Fra : Bo Warming

Dato : 13-08-05 17:43

28 år har jeg boet i have med blommetræer, og min mor satte min far til at
afstene blommer manuelt, så jeg søgte at opfinde alternativ - men ligegyldig
hvordan man gør kødet løst pr mikrobølge eller kogning, er
vægtfyldeforskellen mellem sten og grødet væske ikke stor nok til at de
samler sig i bunden.
Men Madam Mangor metodikken med atamon-konversering og husblas er til en tid
hvor sukker var dyr luksus. Og købemarmelade, der er gele, er billig.
Så jeg laver frugterne til 1. saft og 2. højkoncentrerede skaller m.
afdrænet kød. Jeg sætter masser af suikker til de nyplukkede frugter og
afstener, når den groft mosede blanding er blevet blød af at stå og modne.
Blommer plukket grønne får en hurtig gang microwave
Så lægger jeg på dørslag(hul plastik-si) og lader saften dræne af, og hælder
den på flasker til at blande med danskvand eller vodka (evt med et pift
tekila dvs dansk margerita).
I et par dage rør jeg i massen når jeg går forbi og tilsætter ekstra sukker
og restmassen er så stiv og sød, at den aldrig flyder af franskbrødet eller
behøver konserveringsmiddel.
Jeg smasker en klat af den superstive marmelade på en kohbergbolle og smør
kærgården på bollens makker og maser dem sammen - evt efter at have drysset
ekstra sukker på den nederste af bollehalvdelene.

Nogle år lufttørrede jeg på en høj hylde i køkkenet de afstenede blommer
lagt på grydelåg/bageplader for at lave sunde, ikke-så-sødede
marmelade-eksperimenter . Men der gik frømøl i dem, hvis jeg glemte dem hen
i december
Intens blommesmag er godt - vand er fattigdom. Men smagskoncentrering feder,
for jo lækrere, jo mere fristende

Fra : Kent

Dato : 14-08-05 02:10

> [...]
hen
> i december
> Intens blommesmag er godt - vand er fattigdom. Men smagskoncentrering

Hvorfor fanden skal vi egentlig vide alt det?????

Kent

Fra : Bo Warming

Dato : 14-08-05 10:16

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote in message
> [...]
> hen
> feder,
>>

> Hvorfor fanden skal vi egentlig vide alt det?????

Jeg står ikke i dit rum og tvinger dig til at læse det, vel?

Hvad mener du snarere at denne ng er til?

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-08-05 14:02

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor fanden skal vi egentlig vide alt det?????

Måske du skulle finde dig en anden gruppe at udfolde dig i? Bo Warmings
indlæg er i allerhøjeste grad relevant, hvorimod dit ikke er.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Ralph

Dato : 14-08-05 16:49

> Måske du skulle finde dig en anden gruppe at udfolde dig i? Bo Warmings
> indlæg er i allerhøjeste grad relevant, hvorimod dit ikke er.

HØRT - Kent var desuden skyld i at jeg fik set et Warming-indlæg, fy da føj
da.

--
venligst
Ralph

Fra : Bo Warming

Dato : 15-08-05 05:58

> [...]
> kærgården på bollens makker og maser dem sammen - evt efter at have
> drysset ekstra sukker på den nederste af bollehalvdelene.

Ulandene spiser fiberrigt - af nød. Da jeg 4 år var ulandsarbejder læste jeg
britiske lægers lovprisning af fiberrig diæt, der skulle forebygge
tarmdivertikler og -kræft.
Jeg købte sække af soyabønner fra Nutana og bagte fuldkorns det første årti
efter hjemkomst fra Afghanistan og Zambia - og har alligevel fået
tarmdivertikler.
Jeg tror fiberrigdom er nyt snobberi.
Men jeg kan ikke lide blød mad - jeg kan lide senede bøffer der kræver lang
tids tygning, og hårde skorper - og jeg tror at min marmeladeopskrift med
masser af skaller og kød, der gør stiv, og ingen gele(husblas) er
fremtiden - ligesom søbemad er fortiden.

Børsen skriver her til morgen at danske lækkerier med hyldebærblomst er
sællert i Japan, hvor denne ukrudtsbusk (der i min have er som skvalderkål)
ikke kan gro overhovedet.
Men snobbetricket består i, at etiketter er danske, og kulturlighed mellem
japansk og germansk kultur er enorm , og da tysk er tabu pga WW2, så¨er
japanerne vilde med dansk (germansk) mad, dansk popsang, dansk tekst de ikke
forstår.
Hitler havde ret i, at japanske trætempler og norske stavkirker har helt
samme avancerede byggeteknik(den der pr skibe fandt Amerika for Columbus,
der lærte af vikinger og islandske NewFoundland-fiskere, hvor Vinland
ar) - og flerguderiet i Shinto og Thor-Odin er sundere end det intolerante
enguderi, som vi desværre fik fra Mellemøsten.

Hyldeblomst-drik er og bliver fattigmands læskedrik og citrusfrugter er
bedre -- men tillykke til Morten Heibergs "Dessertcirkus" der fører sig frem
i luksuskæder i Japan, vistnok på snobberi. Fanta kunne ikke få succes med
hyldeblomstsmag - de gad nok ikke markedsføre så kreativt som det danske
Desertcirkus gør i Japan.