Etna på Sicilien
Fra : Jette

Dato : 13-08-05 14:38

Hej Gruppe

Jeg står og skal afsted på en Topas-rejse til Sicilien om få dage, hvor vi
bl.a. skal bestige Etna.

På pakkelisten anbefales det at jeg medbringer hue og handsker til brug
under bestigelsen. Jeg er dog lidt i tvivl om hvilken slags handsker og hue
der er bedst at medbringe. Jeg antager at handskerne skal bruges til
beskyttelse af ens hænder, så man ikke river sig på den størkende lava.

Er der nogle her i gruppen der har besteget Etna og derfor kan give mig et
godt råd.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Jette

Fra : JK

Dato : 16-08-05 10:02

On Sat, 13 Aug 2005 15:38:10 +0200, "Jette"
<frkmusika@FJERNEShotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Er der nogle her i gruppen der har besteget Etna og derfor kan give mig et

Der er skam koldt på toppen og allerede over 2000 meter. Den er 3300
meter høj. Temperaturen falder 1/2 grad pr. hundrede meters højde, så
der er 16 grader koldere på toppen end ved havets overflade. Desuden
blæser det meget deroppe. Det føles som omkring nulpunktet, da jeg var
der i begyndelsen af juni.

Så noget vindtæt, en fleeche under, gode støvler. Du har nok ret, at
handskerne mest er til at tage fra med.

I har forhåbentlig en stedkendt fører med ! for ellers er det farligt.

Det sidste udbrud for 3 år siden var i ca. 2000 meters højde, og det
er mest spændende at kigge på det. Der er stadig meget restvarme i
lavaen, så der kommer damp ud, og der er dybe (50 meter) små kratere,
som forhindrer at de kan genoptage brugen af skiliften lige der. Idet
skiløbere kan falde i disse huller.

Rødvinene Etna Rosso er ganske gode. Det er også et must at smage
noget mandelvin, Mandorla eller hjemmelavet. Det er normalt 20%.

mvh

John

Fra : Jette

Dato : 16-08-05 10:28

JK <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:
> [...]
> der i begyndelsen af juni.
>
> Så noget vindtæt, en fleeche under, gode støvler. Du har nok ret, at

Fleecen er pakken og vandrestøvlerne er klar. Handskerne mangler endnu.

> I har forhåbentlig en stedkendt fører med ! for ellers er det farligt.

Vi har en lokal fører med på hele turen, også de dage vi skal vandre i
Nebrodi-bjergnene.

[snip]
> Rødvinene Etna Rosso er ganske gode. Det er også et must at smage
> noget mandelvin, Mandorla eller hjemmelavet. Det er normalt 20%.

Tak for tippet

Med venlig hilsen
Jette

Fra : Jette

Dato : 27-08-05 00:04

> [...]
> lavaen, så der kommer damp ud, og der er dybe (50 meter) små kratere,
> som forhindrer at de kan genoptage brugen af skiliften lige der. Idet

Så er jeg netop hjemvendt fra en fantastisk tur. Vejret var pragtfuldt og
naturen var bjergtagende. Etna var virkelig en oplevelse af de store. Hun er
en temperamentsfuld dame.

> Rødvinene Etna Rosso er ganske gode. Det er også et must at smage
> noget mandelvin, Mandorla eller hjemmelavet. Det er normalt 20%.

Nemmerlig

Med venlig hilsen
Jette