bil tur til polen
Fra : klaus nielsen

Dato : 12-08-05 20:39

hejsa
jeg har ikke rejst så meget. men jeg regner med at tage en bil tur til polen
inden for de næste 14 dage. jeg rejser alene.
men hvordan er priserne ca på benzin ? mad ? vandrehjem eller hoteller ? og
er det et gæstfri folk ?hvordan er deres syn på danske turiser ? er der
noget man skal passe på ang sygdomme og deres mad og drikkevand ?
jeg håber på at komme til at møde en masse menesker på turen. og måske tage
en enkelt tur i byen for at se lidt på nattelivet.
jeg har dog ingen planer om noget bestemt område eller bestemt rute. men
bare se hvor jeg ender.. men der er måske nogen der kender til spændene
områder ?
råd og links er velkomne

på forhånd tak

mvh klaus nielsen

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 12-08-05 22:58

"klaus nielsen" <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> wrote in

> jeg har ikke rejst så meget. men jeg regner med at tage en bil tur til
> polen inden for de næste 14 dage. jeg rejser alene.

Spændende!

> men hvordan er priserne ca på benzin ?

Lidt under de danske, men ikke meget. For et par uger siden lå de svjh.
ca. 1½kr under de danske.

>mad ?

Ihvertfald ½ pris ift. DK

>og er det et gæstfri folk ?hvordan er deres syn på danske turiser ?

Polakkerne er generelt glade for turister og vil gerne hjælpe og snakke.
De er ikke så gode til engelsk medmindre de arbejder i servicesektoren
hvor de ofte har med turister at gøre. Sidst jeg var dernede skulle vi
bestille 2 fadøl, 1 kaffe og 1 drink og gjorde det at vi bestilte dem 1
for 1. Det tog lidt tid, men virkede.

> er der noget man skal passe på ang sygdomme og deres mad og drikkevand
> ?

Vandet kan sagtens drikkes fra hanen. Jeg har ikke indtrykket af at deres
køkkener er beskidte, men har dog heller ikke set så mange :D

God tur!

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Niels W.

Dato : 13-08-05 11:31

Hej!
Det lyder spændende. Jeg kan tilføje et par ting. Drikkevand: Det er ikke
klogt at drikke fra vandhanen, mange steder er vandet udrikkeligt, og du vil
se, at polakkerne køber vand i plastikdunke. Hoteller: De er forholdsvis
billige, vi bruger det en gang imellem, særlig i mindre byer. Priser
generelt: Lave i forhold til DK, men er godt påvej opad (efter EU). Trafik
og veje er ikke værre end såmange andre steder, men der er en del politi på
vejene, pas på hvis modkørende blinker! Og pas på promillerne ( det polske
øl er godt, men ikke hvis man skal køre bil). Tag også det grønne kort med,
selvom det vist ikke kræves mere, men ikke alle politibetjente ved det! Jeg
synes polakkerne er meget gæstfri, men det er jeg nok ikke den rigtige til
at vurdere, da min kone kommer dernedefra, og har en masse familie og
venner rundt om i landet.
At foreslå bestemte steder er svært, der er kønne og interessante ting
overalt, det afhænger jo også lidt af, hvor du kommer ind i landet, fra
Tyskland eller med direkte færge fra København (kan anbefales). Sikkerhed:
Pas på med hvor bilen parkeres, brug helst bevogtede parkeringspladser, det
er ikke særlig dyrt.
Der kan nævnes meget andet, men det er som rejse i almindelighed, man skal
bruge sin sunde fornuft.
God tur, vi skal selv afsted om et par uger.
mvh Niels W.

PS: Få fat i en god ordbog eller parlør - det polske sprog er svært!

Fra : klaus nielsen

Dato : 13-08-05 18:06

> [...]
> vi skal selv afsted om et par uger.
> mvh Niels W.
>
> PS: Få fat i en god ordbog eller parlør - det polske sprog er svært!

tak for svarene.
jeg er måske lidt dum, men hvad er det grønne kort ?
jeg regnede med at køre turen hele vejen via tyskland. men hvad koster det
feks at tage færgen fra København ? det er jo dyrt for en jyde at komme til
Kbh pga den bro.(der kan jo købes en del benzin for de penge)
skal man have visum eller noget ? (det var min mor der snakkede om det)
hvor finder man gode landkort der dækker tyskland og polen ?

jeg er selv en spade til engelsk,tysk og polsk. så det skal nok blive godt
*s*

mvh klaus nielsen

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 13-08-05 22:30

> jeg er måske lidt dum, men hvad er det grønne kort ?

Det er bevis som viser at du har ansvarsforsikring på bilen. Der findes også
et rødt, som viser at der yderligere er kaskoforsikring på bilen, og derfor
har inkluderet redningshjælp i udlandet.

Grøn kort:
www.forsikringsoplysningen.dk/Gode%20raad/Gode%20raad%20grupperet/Ferie/Gron%20kort.aspx

Rød kort:
http://www.forsikringsoplysningen.dk/Gode%20raad/Gode%20raad%20grupperet/Ferie/Rodt%20kort.aspx

Mvh

Emil

Fra : Niels W.

Dato : 13-08-05 22:53

Hej igen!
Det grønne kort er et papir fra din forsikring - det dokumenterer at du har
ansvarsforsikring. Har du kaskoforsikring får også du et rødt kort (og det
har ikke en xxxx med fodbold at gøre). Husk også den originale
registreringsattest og pas, så er papirne vist iorden.
Færgen fra Kbh koster for bil og fører 550.-kr hver vej, så sammen med
Storebælt kan der købes en del benzin for pengene. Vi bruger altid den vej,
da vi rejser fra Kbh. 9 timers natsejlads, så vågner man op om morgenen og
er frisk til at køre videre.
Man skal ikke have visum til Polen, det er først hvis du fortsætter ud af
landet østpå.
Gode kort kan du købe på tankstationerne i Tyskland.
Og med hensyn til sproget, så kommer man langt med tegnsprog. Jeg kender
flere polakker, der bor og arbejder (lovligt) her i landet uden at kunne
andet end deres modersmål.
God fornøjelse
mvh Niels W.

Fra : klaus nielsen

Dato : 14-08-05 21:01

"Niels W." <npw@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og med hensyn til sproget, så kommer man langt med tegnsprog. Jeg kender
> flere polakker, der bor og arbejder (lovligt) her i landet uden at kunne

ok
og tusind tak for alle de gode svar
jeg ser frem til en dejlig tur med mange oplevelser..
med venlig hilsen
klaus nielsen