Mors - Nykøbing Mors
Fra : Steven

Dato : 11-08-05 14:05

Jeg mener at kunne huske, at en af slægtsforskerne her i gruppen arbejder en
del med slægter på Mors. Der kunne i så fald måske være lidt hjælp at hente

Jeg leder efter oplysninger om Else Marie Faartoft, født 10 jan 1818 i
Nykøbing Mors, død 06 sep 1864 s.s.

Hun er datter af Niels Faartoft, købmand i Nykøbing Mors og Karen
Hvistendahl Wandsborg.

Else Marie Faartoft blev gift den 26 aug 1848 med Thomas Gustav Gløerfeldt,
født 02 maj 1826 i Helsingør, død 09 apr 1909 i Nykøbing Mors. Han var
købmand og tobakshandler (?).

Håber nogen kan hjælpe.

m.v.h.

Steven

Fra : Jørgen Nygaard Siig

Dato : 11-08-05 14:48

Hej ...

Jeg kan ikke hjælpe dig med det konkrete eksempel. Men kender du til denne
side? http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php Der kan du også efterlyse
hjælp...

mvh Anita

Fra : Per Schroeder

Dato : 11-08-05 18:52

Mine oplysninger stemmer overens med de datoer, som du angiver
for Else Marie Faartoft, men dem har jeg alene fra det lille hæfte
med Gløerfeldt- slægten fra 1923, som jeg formoder at du har.
Og jeg har derfor ingen andre oplysninger om Else Marie Faartoft,
som ifølge stamtavlen ikke har efterkommere.
MVH Per Schrøder

Fra : Steven

Dato : 11-08-05 20:43

Hej Per,

Jo, jeg har ganske rigtigt også det lille hæfte fra 1923, men har nu også en
hel del mere

Blot ikke lige om Thomas Gustav efter han kom til Mors, og heller ikke mere
om Else Marie. Jeg havde håbet på ad denne vej at kunne finde frem til
eventuelle efterkommere som ikke står i hæftet, eller muligvis oplysninger
om et senere ægteskab for Thomas Gustavs vedkommende - han dør jo først i
1909. De forskellige FT afslører ikke noget.

m.v.h.

Steven

Fra : Hugh Watkins

Dato : 11-08-05 19:54

"Steven" <ccc98484@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> Gløerfeldt,
> født 02 maj 1826 i Helsingør, død 09 apr 1909 i Nykøbing Mors. Han var

du skal søge i arkiverne
http://groups.google.com/group/dk.videnskab.historie.genealogi
tilykke

Hugh W

--
__

LAPHAM
one-name study
http://lapham2005.blogspot.com/

http://wc.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=lapham

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-08-05 22:33

Den Thu, 11 Aug 2005 15:04:37 +0200, skrev Steven:

>Jeg mener at kunne huske, at en af slægtsforskerne her i gruppen arbejder en
>del med slægter på Mors. Der kunne i så fald måske være lidt hjælp at hente

Det kan tænkes et det er mig du har i erindringen. jeg har
kirkebøgerne og folketællingerne m.m., så noget kan jeg da sikkert
finde.

> [...]
>født 02 maj 1826 i Helsingør, død 09 apr 1909 i Nykøbing Mors. Han var

Hvad er det du gerne vil vide? Du har jo fødsel, vielse og død.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steven

Dato : 12-08-05 13:46

Hej Kurt,

Det er rigtigt, at jeg har oplysninger om fødsel, vielse og død. Mangler
oplysninger om hvor de ligger begravet.

Dertil kommer så, at jeg har fundet en lille gammel lap, der omtaler at der
skulle have været børn i ægteskabet. Dette har jeg nu ikke kunne finde flere
oplysninger om. Ligeledes står der, at Thomas Gustav blev gift igen efter
Else Maries død. Heller ikke det har jeg kunnet finde yderligere oplysninger
om.

Endelig er jeg faldet over et ufuldstændigt notat, som tyder på at Else
Marie havde søskende. Det fremgår desværre ikke om det er en broder eller en
søster.

m.v.h.

Steven

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-08-05 01:10

Den Fri, 12 Aug 2005 14:45:49 +0200, skrev Steven:

>Det er rigtigt, at jeg har oplysninger om fødsel, vielse og død. Mangler
>oplysninger om hvor de ligger begravet.

Du oplyser, at de begge er døde i Nykøbing. Har du set indførslerne i
kirkebogen? Er der noget der tyder på, at de ikke er begrevet i
Nykøbing? jeg slår gerne op, hvis du ikke har adgang til kirkebøgerne.

> [...]
>Marie havde søskende. Det fremgår desværre ikke om det er en broder eller en

Har du check på dem i alle de folketællinger der dækker deres levetid?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steven

Dato : 15-08-05 15:53

Hej Kurt,

Jeg har desværre ikke nogen egne oplysninger om hvad der står i
kirkebøgerne. Ville ellers være dejligt at have den dokumentation. Men jeg
sidder i København, så Mors er ikke lige "ved hånden!" Hvis du har muliughed
for at slå det op, vil jeg være dig meget taknemmelig

Jeg har fundet dem i to af folketællingerne. 1850 og den efterfølgende.
Måske findes de i flere, men jeg har desværre ikke kunnet finde andet.

Fra : Hans Engmark

Dato : 14-08-05 19:22

On Fri, 12 Aug 2005 14:45:49 +0200, "Steven"
> [...]

>Marie havde søskende. Det fremgår desværre ikke om det er en broder eller en

Tjah, det kan jo nemt konstateres, at hun har mindst en broder Anders
Chnstian.

mvh
Hans Engmark
www.genealogi-mors.dk/forum

Samtlige personer i husstanden

thisted, Morsø Sønder, Nykøbing Mors Købstad, , , Algaden, H40 F1,
FT-1834
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Niels Faartoft, 49 , Gift, , Kiøbmand,
Karen Hvistendahl Vandborg, 62 , Gift, , hans kone,
Anders Christian, 20 , Ugift, , deres søn, handelsbetjent,
Lorentz Nicolai Ettrup, 31 , Ugift, , huusfaderens stedsøn. Kiøbmand,
Juliane Schmith, 21 , Ugift, , Huusjomfrue,
Peder Christian Norgaard, 23 , Ugift, , Handelsbetjent,
Vidsti Bonne, 15 , Ugift, , Handelslærling,
Dorthea Overgaard, 23 , Ugift, , Tjenestefolk,
Johanne Nielsdatter, 26 , Ugift, , Tjenestefolk,
Jacob Krogh, 34 , Gift, , Tjenestefolk,
Peder Christian Sindberg, 27 , Ugift, , Tjenestefolk,
Niels Truesen, 33 , Gift, , Tjenestefolk,
Joseph Svenningsen, 47 , Gift, , Tjenestefolk,
Julius Gieller, 16 , Ugift, , Tjenestefolk,
Laust Johansen, 19 , Ugift, , Tjenestefolk,
Anders Nielsen, 17 , Ugift, , Tjenestefolk,

Fra : Steven

Dato : 15-08-05 15:55

Hej Hans,

Den oplysning har jeg ikke fundet tidligere. Kan du måske oplyse mig om hvor
du har fundet den? Er du faldet over yderligere oplysninger om Anders
Christian - fødsel, dåb, ægteskab, børn, død osv.?

M.v.h.

Steven

Fra : Hans Engmark

Dato : 04-09-05 14:07

Hej Steven

Det tog ca. 1 minut af finde ham på www.ddd.dda.dk

Jeg kan ud fra dine svar se, at du mangler at udføre en del
"hjemmearbejde"

Tag dog på arkivet. Du finder alt på Landsarkiverne. Selv i København
har de mikrokort fra jyske sogne.

mvh
Hans Engmark

http://www.kvinfo.dk/side/170/bio/1588/