Hvidvin
Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 09-08-05 13:19

Hej gruppe

Kan man fryse hvidvin ned? Har fået en hel flaske der var åben men drikker
ikke hvidvin. Har til gengæld en lækker madret hvor der skal hvidvin i så
jeg tænkte på om det mon kan fryses når det skal bruges til madlavning

Linda

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 09-08-05 13:43

Linda Hedegaard Jensen <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> skrev:
> [...]
>en hel flaske der var åben men drikker
>ikke hvidvin. Har til gengæld en
>lækker madret hvor der skal hvidvin i så

Det bedste resultat vil nok være at lave retten, og så fryse det
hele ned.

--
thomas

Fra : Erling Hansen

Dato : 09-08-05 13:58

Thomas Peter Bitsch <tpbknorr@7WIE5post.tele.dk> wrote:

> Det bedste resultat vil nok være at lave retten, og så fryse det
> hele ned.

Du kan ikke fryse hvidvin med et godt resultat. Alkoholen fryser til
krystaller allerede ved 79-80 grader, og bliver derved udskilt fra
resten af vinen.
Mvh
Erling
PS. Thomas' råd er godt, for alkoholen forsvinder under madlavningen og
vinens smagsstoffer kan godt fryses.

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 09-08-05 14:04

> [...]
> Mvh
> Erling
> PS. Thomas' råd er godt, for alkoholen forsvinder under madlavningen og

Så lige et andet måske dumt spørgsmål. Hvor længe kan den flaske holde sig?
Den er jo åben. Fra i lørdags, måske det slet ikke duer nu???

Fra : Ole Laursen

Dato : 09-08-05 15:17

"Linda Hedegaard Jensen" <FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> writes:

> Så lige et andet måske dumt spørgsmål. Hvor længe kan den flaske
> holde sig? Den er jo åben. Fra i lørdags, måske det slet ikke duer
> nu???

Det ville jeg nok tro, min begrænsede erfaringer siger en lille uges
tid. Men du kan bare prøve at lugte til den eller smage på den, hvis
den er blevet sur som eddike, så er det sket.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 09-08-05 15:20

> [...]
> tid. Men du kan bare prøve at lugte til den eller smage på den, hvis
> den er blevet sur som eddike, så er det sket.

Ok, tak for svarene

Fra : Aksel.pe

Dato : 09-08-05 14:55

Erling Hansen wrote:

> [...]
> Mvh
> Erling
> PS. Thomas' råd er godt, for alkoholen forsvinder under madlavningen og

Det er noget af en kraftig sag - din dybfryser. Du skriver "allerede
ved -79-80 grader! Du opererer måske mest under en ca. -100 grader!!!!
Aksel

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 09-08-05 16:27

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> Du kan ikke fryse hvidvin med et godt resultat. Alkoholen fryser til
> krystaller allerede ved 79-80 grader, og bliver derved udskilt fra
> resten af vinen.

Rent alkohol fryser ved ca. -114°C så de krystaller du ser når du fryser
f.eks. vin eller snaps har en lavere alkoholprocent end resten af
blandingen, det er altså ikke alkoholen der udkrystallisere. Konsistensen af
alkohol bliver også nærmest sirupsagtigt når det kommer ned på ca. -100°C.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 09-08-05 18:06

Henrik Weigelt <henrik@weigelt.[DK]> skrev:
> [...]
>Konsistensen af
>alkohol bliver også nærmest
>sirupsagtigt når det kommer ned på ca. -100°C.
Spørgsmålet var om man kunne fryse hvidvin-alt kan fryses bare det
bliver koldt nok, men det var underforstået om det blev et godt
resultat! Vin er en levende organisme og iltes når den får luft,
og så bliver den levende, bouquet (duft) og smag udvikler sig, og
derefter forsvinder vinens karakter, derfor bør den drikkes samme
dag som den er åbnet, men hvis man ikke sætter proppen i igen, men
derimod lægger staniol over, så kan den godt drikkes dagen efter,
så brug vin til mad dagen efter, og frys så det hele ned. Ja, det
gælder også rødvin, med hedvin er det noget helt andet, og
pingviner noget tredje(ha-ha).
Thomas

--
thomas pb