Hjælp jeg har taget på
Fra : Jan Pedersen

Dato : 07-08-05 13:35

Efter i 40 år at have vejet 78 kilo (højde 185cm) gik jeg for nyligt på
vægten for første gang i 3 mdr. Stor var mit chock vægten viste nu 88 kilo.
Mine madvaner har ikke ændret sig....så det må være stofskiftet...Hvad gør
jeg ?
Kan regne ud jeg skal motionere...men fedtforbrændende motion er jo ikke så
ligetil, inden man starter på at forbrænde fedt har man mistet en del
muskelvæv jo.... Så det må handle om at spise mindre ?!

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 07-08-05 17:35

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> wrote in

> [...]
> på vægten for første gang i 3 mdr. Stor var mit chock vægten viste nu
> 88 kilo. Mine madvaner har ikke ændret sig....så det må være

Når man runder de 30 år, så begynder kroppen langsomt at nedregulere
muskelmassen og da muskler er særdeles energikrævende væv selv i hvile,
ja så falder energibehovet også betragteligt.

>Hvad gør jeg ?

Det eneste der virker i længden - se længere nede.

> Kan regne ud jeg skal motionere...men fedtforbrændende motion er jo
> ikke så ligetil, inden man starter på at forbrænde fedt har man mistet
> en del muskelvæv jo.... Så det må handle om at spise mindre ?!

1. Får styr på din kost.
2. Styrketræner
3. Konditionstræner

De fleste der ikke har skænket deres kost så store tanker og ikke har
rørt sig i mange år, vil tænke: "Åh nej, det bliver svært, hårdt og
kommer til at tage tid"
Det bliver ikke svært, men det bliver hårdt. Det kommer også til at tage
noget tid, men den tid vil man få dobbelt igen fordi ens energi bare
flyver mod skyerne og sygedagene forsvinder som sand mellem fingrene.

Punkterne uddybet:

1. Styr på kosten er relativt enkelt fordi de fleste har et godt billede
af hvad der virkeligt er sund mad - og groft sagt er en kost bestående af
magert kød som kylling (proteiner) og fisk (proteiner og sundt fedt),
grove grøntsager (kulhydrater der mætter længe), frugter (kulhydrater),
groft brød (kulhydrater der mætter længe), lidt sunde olier, nødder
(sundt fedt) perfekt brændstof for kroppen. Friske råvarer er nøgleordet.
Forarbejdet mad er ubrugeligt.

2. Styrketræning øger eller bibeholder din muskelmasse og det er
essentielt ved vægttab. Som nævnt er muskelmassen et godt våben mod
overvægt, da musklerne kræver store mængder energi selv i hvile. Der er
en grund til at du skal spise mere end din kone for at holde dig kørende
:)
Endvidere giver styrketræningen også en god efterforbrænding - dvs.
forhøjet energistofskifte i en del timer efter du har trænet. Pga. den
øgede tonus i musklerne og de kosmetiske fordele det har giver også nogle
psykologiske forbedringer - det er dejligt at få en mindre talje igen når
mavemusklerne igen er stærke nok til at holde indvoldene godt på plads.

3. Konditionstræningen er sidste essentielle ting ved et vægttab, da den
giver dig mulighed for at forbrænde en hel del mængde energi. Humøret
stiger også ofte fordi konditionstræningen forårsager øget sekretion af
neurotransmittere i din hjerne og det er en veldokumenteret effekt som
tusindvis af mennesker har stor glæde af - muligvis ubevidst for mange af
dem dog :).

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående og at du er i stand til at
forfølge dit ønske om at forbedre dit liv - for det bliver det med
sikkerhed af motion og sund mad :)

De bedste hilsner

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen