Othello blev en hård banan!
Fra : Margrete Johansen

Dato : 07-08-05 06:56

Hej gruppe.

Igår lavede jeg en Othellolagkage efter alle kunstens regler; MEN
chokoladen
på toppen var hård! Det betyder at kagen var meget svær at skære. Jeg tog
bare et par håndfulde god chokolade og smeltede det over vandbad, hældte
en
smule vand i og smurte det ud på kagen. Hvad skulle jeg ha' gjort, for at
gøre det rigtigt?

Den smagte som den skulle, men den kom jo ikke på tallerknerne i pæne
stykker og jeg ville egentlig også gerne ha' haft den lidt mere sumpet end
den var. Og nej, der var ingen bananer i, bare rolig.

Margrete

Fra : es

Dato : 07-08-05 07:40

Øv og så efter al det besvær...

Det du har fremstillet er chokoladeovertræk og det skal være
sprødt/hårdt. Men det er bedre til marcipanbrød...

Her følger en afskrift fra min bagebibel, som jeg hermed anbefaler:
Politikens store bagebog af Anne Majgaard. Den sikrer i særklasse
vellykkede resultater bare man følger opskrifterne, og den har svar
på næsten alle livets bagespørgsmål (som der er ufatteligt mange af

BLANK CHOKOLADEGLASUR

100 gr fin mørk chokolade
1 dl mælk
50 gr sukker
60 gr smør
2 spsk kakao

Hak chokoladen.
Giv mælk, sukker og smør et opkog og sigt kakaoen i. Tag gryden fra
varmen og tilsæt den hakkede chokolade. Lad den stå i 5 min. og pisk
så glasuren godt sammen.

Glasuren er smørbar når den er afkølet. Den løber godt ud, mens den
endnu er lunken, så den er nem at arbejde med.
Portionen rækker til overtræk på top og sider på en hel lagkage.
Skal kun toppen glaseres, er en halv portion nok. Blank chokoladeglasur
egner sig til kager, hvor en helt glat, blank overflade ønskes, fx
lagkager.

Variation:
Blank hvid chokoladeglasur. Brug 100 gr hvid chokolade, kun 3/4 dl
mælk, 60 gr smør og 40 gr flormelis. Udelad kakao og tilsæt et par
dråber citronsaft.

Hilsen Esther

Fra : Padre

Dato : 07-08-05 07:46

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote in message
> smule vand i og smurte det ud på kagen. Hvad skulle jeg ha' gjort, for at
> gøre det rigtigt?

Du skulle have blandet smør i. 50 gram smør til 125 gram chokolade.

Padre

Fra : Margrete Johansen

Dato : 07-08-05 08:02

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> wrote in message
> "Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote in message
>

> Du skulle have blandet smør i. 50 gram smør til 125 gram chokolade.
>
> Padre
Tak for gode svar - nu må jeg jo på den igen - ØV, det bliver familien ikke
glade for (Fniis)

Margrete

Fra : Nette

Dato : 07-08-05 22:46

"Margrete Johansen" skrev

> Hvad skulle jeg ha' gjort, for at
> gøre det rigtigt?

Efter MIN smag... lavet noget mørkt glasur i stedet for.

Nette

Fra : Margrete Johansen

Dato : 08-08-05 20:56

> Efter MIN smag... lavet noget mørkt glasur i stedet for.
>
> Nette

Så er det jo ikke en Othellokage, vel?

Margrete

Fra : Nette

Dato : 08-08-05 23:09

"Margrete Johansen" skrev

> Så er det jo ikke en Othellokage, vel?

Jo da.

Nette

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 16-08-05 14:19

Margrete Johansen wrote:

> Tak for gode svar - nu må jeg jo på den igen - ØV, det bliver familien ikke
> glade for (Fniis)

Hvis resultatet skal være helt perfekt bør du bruge usaltet smør.

Ebbe

Fra : Padre

Dato : 17-08-05 10:18

ja for pokker, det glemte jeg - *u*saltet smør. Det smager bedre
sådan.

[knæfald i retning af Ali Babs grav]

Padre