Nyt komfur
Fra : Padre

Dato : 04-08-05 17:20

Jeg skal have et nyt komfur. Jeg vil have gasblus og en god ovn, som man kan
bage i. Jeg har fået anbefalet ATAG, og er blevet advaret mod scholtés, det
jeg har nu er et SMEG, og det mærke vil jeg aldrig røre igen - har gruppen
nogle forslag ?

Padre

Fra : Mureren

Dato : 04-08-05 17:53

> [...]
det
> jeg har nu er et SMEG, og det mærke vil jeg aldrig røre igen - har gruppen

Siemens Range Cooker...en æstetisk nydelse, og et lækkert komfur, dejligt
stort også

Mvh.
Mureren
(Glad indehaver af ovennævnte komfur)

Fra : -V-

Dato : 04-08-05 23:21

Padre wrote:
> det jeg har nu er et SMEG, og det mærke vil jeg aldrig røre igen

Tør man spørge hvorfor? (hvorfor du ikke vil røre det, ikk')

-V-

Fra : Padre

Dato : 05-08-05 09:17

Fordi ovnen er mindre end tilfrecdsstillende, idet den ikke lukker fugt
ud. Steger jeg fx en flæskesteg, er det sådan at der løber fugt ned
af ovnlågen og stegen snarere bliver kogt end stegt. Tilsvarende kan
brød ikke få en sprød skorpe, men bliver bløde og seje. Samtidig
giver gasblussene har for lav effekt - hvis jeg varmer en le creuset
stegepande op til max og smider 4 bøffer på den, ender de som kogte
bøffer, jeg kan simpelthen ikke stege dem til den der *næsten*
sprøde overflade.

ATAG komfuret har brændere, der giver hhv. 4,2, 3, 1,85 og 0,9 KW.

Til sammenligning lader det til, at Siemens range Cooker har
1 x 3.5kW Wok Burner
1 x 3.0kW Rapid Burner
2 x 2.0kW Semi-Rapid Burners
1 x 1.0kW Auxiliary Burner
http://www.callde.co.uk/new_world_spirit_80df_range.htm

Og det er jo ikke så tosset.

Hvordan er ovnen i det komfur, kan det give et ordentligt brød med
knasende skorpe ?

Padre

Fra : Mureren

Dato : 05-08-05 12:55

[...]

Øøhh...det komfur du linker til er ihvertfald ikke magen til mit
Mit ser sådan ud:
http://www.siemens-hvidevarer.com/produkter/produkter_show.asp?id=120&fib=HM19550EU%20%20&parid=77&prid=120214327419510620

Hvordan er ovnen i det komfur, kan det give et ordentligt brød med
knasende skorpe ?

Jeg har aldrig bagt et brød i det, så det kan jeg ikke svare på, men mit gæt
er da at det foregår uden problemer.

Mvh.
Mureren

Fra : Jørgen Hess

Dato : 05-08-05 17:41

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
[...]

Sikkert et dumt spørgsmål (Bruger elkomfur) men hvis alle dine blus ikke
varmer nok, og ovnen ikke bliver varm nok kan der så været noget i vejen med
gasinstalationen? Hvis gastrykket ikke er i orden kan man jo have nok så
fine brændere - ikke?
Som sagt det er kun noget jeg lurer uden at være ekspert.
mvh
Jørgen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-08-05 08:11

[Padre | 5 Aug 2005 01:16:34 -0700]

> [...]
>af ovnlågen og stegen snarere bliver kogt end stegt. Tilsvarende kan
>brød ikke få en sprød skorpe, men bliver bløde og seje.

Well, det må være dine erfaringer - jeg har et SMEG 91cm'ers som jeg er
ovenud lykkelig for.

For det første er der POWER på dyret (OK, 20A, 380W tilslutning) så ovnen
bliver hamrende varm og kogepladerne ditto varme. Og kan fint tilberede
f.eks. 12 kg. steg samtidig med 3 bradepander flødekartofler (havde fest
sidste weekend).

Brødet er en drøm, høj varme til start - hvor jeg har sprayet vand ind for
høj fugtighed, derefter lav varme, og sidste 1/3 af bagetiden lufter jeg ud
i ovnen og giver varmluft.

Det er overdrevent perfekt hver gang :)

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Padre

Dato : 05-08-05 20:43

(el)ovnen bliver varm nok, men holder af en eller anden årsag på
fugten, gasblussene varmer ikke nok.

padre

Fra : Gamle

Dato : 06-08-05 00:14

(el)ovnen bliver varm nok, men holder af en eller anden årsag på
fugten, gasblussene varmer ikke nok.

Er der ikke en ventil til at lukke dampen ud?
Gasblussene fåes til både bygas og flaskegas.
Er det de rigtige du har?
Min søn har et Smeg som fungerer perfekt.
Sprød flæskesteg og gasblussene fungerer perfekt.

Mvh.
Torben

Fra : Padre

Dato : 06-08-05 09:58

> Er der ikke en ventil til at lukke dampen ud?

nix - jeg har ledt, men det findes der ikke. Iflg diverse
hårdehvidevrersælgere bruger man ikke længere den slags Jeg husker med
nostalgi min mors gamle komfor, hvor der på ovnen var en drejeknap, så man
kune udlufte under bagning. Hun har i dag sådan et i sommerhuset, og siger,
at det er den bedste bagovn, hun har haft.

> Gasblussene fåes til både bygas og flaskegas.
> Er det de rigtige du har?

Tja, det er da installeret af en autoriseret, for at fuske med gas er ikke
noget, jeg har nerver til.

Padre

Fra : Gamle

Dato : 06-08-05 10:17

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Tja, det er da installeret af en autoriseret, for at fuske med gas er ikke
> noget, jeg har nerver til.

Om Smeg komfur står der, at det er til bygas, men kan omstilles til
flaske/naturgas.
Hvis det er stillet til den rigtige type gas, må der være noget galt med dit
komfur.
Og ja, så ville jeg også vælge et andet mærke.

Mvh.
Torben

Fra : Padre

Dato : 12-08-05 09:48

Rart at høre - det er nok bare min model, som er noget
@£$€£$€@$. Det er en hvid 60 cm.s model, en af de billigste, de
laver, så deres dyrere modeller har åbenbart væsentligt bedre ovne
(det burde de jo også)

I mellemtiden er jeg faldet over et godt tilbud på et electrolux
EKM9940X, som jeg køber.

Padre

Fra : Jørgen Hess

Dato : 12-08-05 22:44

[...]

I er sgu allesammen ude efter det fancy udenlandske med fine navne, og så
betale en bondegård for det.
Et komfur fra Voss virker.
mvh
Jørgen

Fra : Padre

Dato : 13-08-05 13:22

> I er sgu allesammen ude efter det fancy udenlandske med fine navne, og så
> betale en bondegård for det.
> Et komfur fra Voss virker.

Jeg har også forsøgt at se på et Voss, men deres website funker ikke. Hvis
der ikke er nogen i butikken, sælger man ikke noget. Fsva prisen, så får jeg
det for 11.000, hvilket er billigt for et 90 cm. bredt komfur med 5 gasblus.
Og er der ikke noget med, at Voss og Electrolux har samme ejere ?

Padre

Fra : Jørgen Hess

Dato : 13-08-05 14:46

"Padre" <spirito_santo@pladderballe.yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gasblus.
> Og er der ikke noget med, at Voss og Electrolux har samme ejere ?

Det skal nok passe, når nu du siger det.
Vil du have en Nilfisk støvsuger, så er det også Electroluc.
Så der er vel snart ikke noget der hedder dansk.
mvh
Jørgen