Samle svampe
Fra : Lisbeth

Dato : 04-08-05 09:08

Jeg har ikke en dyt forstand på at samle svampe i naturen, men vil
gerne..... jeg går tit ture på steder, hvor der er masser af svampe og har
derfor fået lyst til også at smage.

Er der nogen herinde, der har et bud på en god begynderbog, som måske ikke
kun sætter mig i stand til at skelne mellem spiseligt og uspiseligt, men
måske også indeholder gode opskrifter.

Mvh. Lisbeth

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-08-05 09:47

Lisbeth skrev:

> [...]

> som måske ikke kun sætter mig i stand til at skelne mellem
> spiseligt og uspiseligt, men måske også indeholder gode opskrifter.

Velkommen til en *spændende* verden :·)

Et godt begyndertip er at lære at kende 'rørhattene' og
'kantarellerne'. Ingen af dem kan man dø af at spise,
og de fleste smager pragtfuldt. Men en "forkert" rørhat
(fx galderørhat) kan ødelægge en svamperet.

Jeg bruger Politikens Svampebog (med enkelte opskrifter)
og Politikens Svampeguide (i lommeformat).

Lige nu er det Karl Johan - spiselig rørhat (Bolétus Edulis),
som er på vej frem i løvskoven. Senere kommer den også
frem i nåleskoven; og snart kommer der almindelig kantarel
og tragtkantarel. Uhhhmm!

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Q

Dato : 04-08-05 10:45

> Lige nu er det Karl Johan - spiselig rørhat (Bolétus Edulis),
> som er på vej frem i løvskoven. Senere kommer den også
> frem i nåleskoven; og snart kommer der almindelig kantarel
> og tragtkantarel. Uhhhmm!

Vil så lige benytte lejligheden til at pointere at mine forældre iløbet af
de sidste 14 dage har plukket lidt over et kg kantareller på egen grund og
yderligere godt 3 kg i skoven, så kantarellerne er skam fremme nu, og i
fornuftig størrelse..

/peter

Fra : Lisbeth

Dato : 05-08-05 07:58

> Et godt begyndertip er at lære at kende 'rørhattene' og
> 'kantarellerne'. Ingen af dem kan man dø af at spise,
> og de fleste smager pragtfuldt. Men en "forkert" rørhat
> (fx galderørhat) kan ødelægge en svamperet.

Dem vil jeg kigge nærmere på.

> Jeg bruger Politikens Svampebog (med enkelte opskrifter)
> og Politikens Svampeguide (i lommeformat).

Har kig på flere af Politikens svampbøger. De ser spændende og gode ud.

Mvh. Lisbeth

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-08-05 19:20

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen herinde, der har et bud på en god begynderbog, som måske ikke
> kun sætter mig i stand til at skelne mellem spiseligt og uspiseligt, men
> måske også indeholder gode opskrifter.

"35 sikre spisesvampe" af Torben W Langer, Lademann.
Og i forlængelse af det, Herluf skriver: En rørhat (ser prikket ud nedefra i
modsætning til lamelhattenes striber), som smager godt/neutalt (spyt ud
efter prøvesmagning) kan ALTID spises.
Det er så simpelt, at ethvert børnehavebarn kan finde ud af det:

Striber: Nej. = smid væk
Prikker: Ja
Smager godt: Ja
Smager grimt: Nej. = smid væk

Efter 2 x ja: Tag med hjem og skyl/børst efter temperament.
Steg i smør og tilsæt fløde og citron, salt og peber.
Rist brød imens.
Smør på - flødesvampe på.
Uhmmm.
Ren fryd!

Hilsen Inger

Fra : Lisbeth

Dato : 05-08-05 07:56

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "35 sikre spisesvampe" af Torben W Langer, Lademann.

Den vil jeg kigge på.
Købte i går "Find de bedste spisesvampe" af Thomas Læssøe. En fin lille bog,
ser det ud til.

> Smør på - flødesvampe på.
> Uhmmm.
> Ren fryd!

Lyder jo lækkert *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : ASKF

Dato : 04-08-05 22:42

Lisbeth ytrede sig i <42f1cc9f$0$7385$ba624c82@nntp02.dk.telia.net> med
dette:

> [...]
>kun sætter mig i stand til at skelne mellem spiseligt og uspiseligt, men

Eftersom du ikke har en "dyt forstand" vil jeg foreslå at du (ud over de
andre forslag til litteratur) allierer dig med en som har godt kendskab
til svampe, da det for mange arter er nemt at tage fejl, hvis man kun
har et billede i en bog at gå ud fra.

Der er kun nogle få og nemt genkendelige arter i Danmark som man kan
komme rigtig galt afsted med. De øvrige man skal undgå giver blot en
dårlig smag til retten, eller i værste fald en gang mavepine (opkast og
diare hvis helt slemt).

Der er mange steder i landet hvor der arrangeres svampeture, med kyndige
naturvejledere eller folk som har god forstand på svampe. Prøv derfor at
spørge på den lokale turist-information eller på biblioteket, da de
gerne kan være dig behjælplig med at finde den nærmeste arrangør af
sådanne ture (et opslag i lokalavisen kan måske også give dig
kontakter).

En stor fordel ved at tage med på sådanne svampeture er at du lærer en
masse om hvor du skal lede efter de forskellige arter i dit lokalområde.
Hvis du blot læser de generelle bøger skal du derefter ud og lede
lokalområdet i gennem, og det er endog muligt at du aldrig vil finde de
bedste steder, eller i årevis søger forgæves efter en art som ikke gror
på dine kanter.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Lisbeth

Dato : 05-08-05 07:55

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre forslag til litteratur) allierer dig med en som har godt kendskab
> til svampe, da det for mange arter er nemt at tage fejl, hvis man kun

Den mulighed har jeg ikke. Kender ingen, der har forstand på svampe.

> Der er kun nogle få og nemt genkendelige arter i Danmark som man kan
> komme rigtig galt afsted med.

Jamen så går det vel nok, at agere svampesamler på egen hånd *S*

> Der er mange steder i landet hvor der arrangeres svampeture, med kyndige
> naturvejledere eller folk som har god forstand på svampe.

Jeg har undersøgt, hvad der er af sådanne ture i mit område. Det ser
desværre ud til, at de alle foregår på tidspunkter, hvor jeg er på arbejde.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rap

Dato : 05-08-05 11:51

Jeg synes ikke du skal begynde at samle svampe i din alder... hvor var det
du fandt en hel masse

mange hilsner

Lars

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 16-08-05 14:30

Lisbeth wrote:

> Er der nogen herinde, der har et bud på en god begynderbog, som måske ikke
> kun sætter mig i stand til at skelne mellem spiseligt og uspiseligt, men
> måske også indeholder gode opskrifter.

Ud over de glimrende råd, du allerede har fået, synes jeg du skal
tage et kig på Foreningen til Svampekundskabens Fremme,
<http://www.svampe.dk>.

Ebbe - der fandt bunker af sommerkarljohan i torsdags