SonyEricsson K608i, K600i, Smartphones
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 03-08-05 08:25

Er der nogen der kan fortælle mig forskellen på SE K608i og K600i?
Udover at K608i bliver udbudt af '3' og det gør K600i ikke.

Har jeg forstået det korrekt, at de telefoner der bruges til 3G bruger
Symbian?
Og hvis det er korrekt, kan man så bruge alt Symbian software?

Og hvordan kan det være, at der ikke er nogen smartphones, udover dem
hos '3', der, hvis de bruger Symbian, jo så også må være smartphones,
der har radio?
Skulle jeg have ny mobil nu, skulle det være en smartphone, og meget
gerne en af dem med QWERTY-tastatur, men de findes, så vidt jeg har
kunnet se, bare ikke med radio og det er nærmest et krav for mig.
Til gengæld kunne jeg sagtens undvære MP3 og kamera, synes ikke det er
til noget.

Jan

Fra : Jens B

Dato : 03-08-05 11:21

"Jan Allan Andersen" <akkerdk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Har jeg forstået det korrekt, at de telefoner der bruges til 3G bruger
> Symbian?

Nej, ikke nødvendigvis. De har massere af telefoner der ikke er Symbian.

> Og hvis det er korrekt, kan man så bruge alt Symbian software?

Nej, der findes flere forskellige UI (brugergrænseflader) til Symbian. Serie
60 bruges på mange af Nokias Symbian telefoner, som feks. 6600 samt en hel
masse andre (jeg kan ikke rigtig holde styr på alle deres forskellige
modeller mere), og desuden er der andre firmaer som også benytter Series 60,
f.eks. Siemens SX1. Nokia har desuden derer Communicator 9500 og 9300, som
bruger en anden UI på Symbian, og deres 7700 (tror jeg nok den hedder). vist
nok Series 80 og 90 så vidt jeg husker.

Og så er der Symbian med UIQ brugergrænseflade, som bl.a. bruges på Sony
Ericsson P800, P900, P910, samt på nogle af Motorolaerne.

Software skal være lavet til det specifikke UI.

Jens

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 04-08-05 08:17

Jens B skrev:

> Nej, ikke nødvendigvis. De har massere af telefoner der ikke er Symbian.

Okay.

> Og så er der Symbian med UIQ brugergrænseflade, som bl.a. bruges på Sony
> Ericsson P800, P900, P910, samt på nogle af Motorolaerne.
> Software skal være lavet til det specifikke UI.

Puh, det er da godt nok forvirrende synes jeg

Hvis jeg skulle købe en i dag, så ville jeg nok holde mig til enten
PalmOS (Treo 650 ser rigtig god ud) eller Windows Mobile (den kommende
Motorola "Moto Q" ser også flot ud).
Symbian er da noget rod at finde ud af.

Jan

Fra : Jens B

Dato : 04-08-05 11:24

> [...]
> (Treo 650 ser rigtig god ud) eller Windows Mobile (den kommende Motorola

Tja, det er som man tager det.

Hvis du bruger Microsoft så skal softwaren jo også være lavet til den type
du bruger. Altså de har jo også Windows til PC'er (i flere forskellige
versioner, XP, 98, 95, 3.1 osv), så er der Pocket PC til PDA'erne, og Mobile
til mobiltelefonerne. Og her kan du jo heller ikke bruge f.eks. et Windows
XP program, på din Windows Mobile telefon.

Grunden til at der er så mange slags Symbian UI er, at det er til telefoner
med meget forskelligt hardware design. UIQ er til telefoner med trykfølsom
skærm. Det kræver naturligvis at brugerinterfacet er tilpasset dette. Series
60 bruges på de smartphones som ligner normale mobiltelefoner. Altså med et
almindeligt numerisk tastatur. Da man her ikke kan pege med stylus'en
direkte på skærmen, så kræver det at hele brugerinterfacet er designet til
brug medjoystick og taster.

Her kan du se Series 60 modellerne (bemærk at der er 6 sider) :
http://my-symbian.com/7650/compare.php

UIQ modellerne (bemærk igen, flere undersider) :
http://my-symbian.com/uiq/compare.php

Series 90 : http://my-symbian.com/s90/compare.php

Communicator : http://my-symbian.com/9210/compare.php

Jens

Fra : Jens B

Dato : 04-08-05 11:33

"Jens B" <ingen.spam@til.mig> skrev i en meddelelse

> Altså de har jo også Windows til PC'er (i flere forskellige versioner, XP,
> 98, 95, 3.1 osv), så er der Pocket PC til PDA'erne, og Mobile til
> mobiltelefonerne.

Lige en rettelse, det hedder vist Microsoft Smartphone, det styresystem som
de bruger i mobiltelefonerne, og ikke Windows Mobile. Windows Mobile er vist
bare det nye navn for Pocket PC.

Jens

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 04-08-05 20:29

Jens B skrev:

> [...]
> til mobiltelefonerne. Og her kan du jo heller ikke bruge f.eks. et Windows
> XP program, på din Windows Mobile telefon.

Kan da godt se hvad du mener, og så alligevel.
F.eks. findes Symbian OS 7.0 jo til forkellige (UI), mens Windows
Mobile, Microsoft Smartphone og Windows VP (og tidligere) kun til én
platform hver, nemlig hhv. PDA, mobiltlf. og PC.
Det er måske nok lidt henad flueknepperi, men jeg synes alligevel der er
en forskel

Jan

Fra : Jens B

Dato : 04-08-05 22:35

> [...]
> hver, nemlig hhv. PDA, mobiltlf. og PC.
> Det er måske nok lidt henad flueknepperi, men jeg synes alligevel der er

Tja...
- UIQ svarer til Windows Mobile, altså til PDA'er/telefoner i PDA.lignende
look, med trykfølsom skærm.
- Series 60 svarer til Microsoft Smartphone, altså til normale
mobiltelefoner.
Så har symbian så ikke noget til PC'er, men derimod har de så til
Communicator og Nokia 7700.

Personligt mener jeg at det er en fordel, da der så er større chance for at
finde noget der passer til ens personlige behov. Hvorimod Palm, de jo næsten
er ens altid, da der netop ikke er den fleksibilitet.

Men nu bliver det spændende at se når UIQ 3.0 kommer. Den er nemlig lavet så
den både kan bruges til telefoner med og uden trykfølsom skærm.

Jens