Fantomopkald - Nummerviser lyser op, men i~
Fra : Peter

Dato : 02-08-05 23:35

Ind i mellem lyser displayet på min nummerviser op i
1-2 sekunder, som om den skulle til at vise et nummer.
Der kommer dog intet nummer (eller kode) frem i
displayet, og telefonen ringer ikke. Der er efterfølgende
intet gemt i nummerviserens hukommelse (efter som
den åbenbart ikke modtager hverken nummer aller andre
koder). Jeg har *udelukkende* oplevet det om natten.

Hvad er det for en slags mystiske "opkald"?
Er der en naturlig forklaring - måske en slags testopkald?

Fra : N

Dato : 03-08-05 19:57

> Hvad er det for en slags mystiske "opkald"?
> Er der en naturlig forklaring - måske en slags testopkald?

Kan faktisk godt være at det er den offentlige central der tester ud på din
linie.
Dette gøres på det fleste digitalcentraler i danmark. En tjeneste der dog
godt kan slåes fra. Kontakt din udbyder.

Allan

Fra : Peter

Dato : 05-08-05 12:27

"N" <nuller@goj.net> skrev i

> Kan faktisk godt være at det er den offentlige
> central der tester ud på din linie. Dette gøres på
> det fleste digitalcentraler i danmark. En tjeneste
> der dog godt kan slåes fra. Kontakt din udbyder.

Tak for svaret!
Har den slags opkald et bestemt navn/betegnelse?
Jeg tænkte på, om man måske kunne læse mere
om disse mulige testopkald et eller andet sted, og
ville derfor gerne vide, hvad man skal søge efter?

Fra : Carl Christian S. Bæ~

Dato : 03-08-05 22:18

Hej,

Det er såmænd støj på telefonlinien der trigger nummerviserens power-up
kredsløb. Da der ikke modtages valide data viser nummerviseren ingenting.

mvh
Carl

Fra : Peter

Dato : 05-08-05 12:28

"Carl Christian S. Bæk-Jørgensen" <ccbj@ccbj.dk> skrev i

> Det er såmænd støj på telefonlinien der trigger
> nummerviserens power-up kredsløb. Da der ikke
> modtages valide data viser nummerviseren ingenting.

Tak for svaret! Jeg har dog siddet på mange forskellige
tidspunkter af døgnet med nummerviseren nogenlunde
inden for synsfeltet, og "opkaldene"er (så vidt jeg husker)
kun forekommet om natten (og displayet er fuldt tydeligt
om dagen også). Det var årsagen til, at jeg troede det
kunne være en form for testopkald, men det kunne
selvfølgelig også være tilfældigheder.

Fra : Carl Christian S. Bæ~

Dato : 05-08-05 16:44

Hej,

OK, hvis det er så systematisk og om natten så er det helt sikkert
operatøren der tester sine linier.
Det forgår typisk ved centralen udsender en impuls og så måler centralen
hvad der kommer tilbage igen(=reflekteres). Udfra denne reflektion(niveau og
frekvansindhold) kan man vurdere kablets tilstand. F.eks om der er trængt
fugt ind i kablet eller om der andre dårlige forbindelser.
For lige at blive ved min første "teori" så behøver det ikke være at være
dine linie der testes på. Impulsen der sendes ud har oftest et relativt højt
frekvensindhold. Dæmpningen imellem trådparrene i et telefonkabel er mindre
ved højere frekvenser og derfor kan det sagtens være overhøring(=støj) fra
et nabo-trådpar.
Operatørerne bruger også samme testmetode til en vurdere hvor høj en bitrate
du kan få ved ADSL. Det er jo rart at vide inden at man sælger kunden en
løsningen som ikke vil virke i praksis pga. at kvaliteten af telefonkablet
er for dårlig eller at kunden simplethen bor fra langt fra centralen.
Jeg tror ikke at du kan finde nogen tekniske beskrivelser på nettet, da der
er tale om rimeligt avancerede algoritmer som leverandørerne af centralerne
ikke vil ud med. Det er jo også en konkurrence-parameter imellem disse
leverandører, om hvem der er bedst til at diagnosticere kablerne.