ingen password beskyttelse på ekstern funk~
Fra : Alexander P.

Dato : 02-08-05 21:28

www.penguinsdk.dk >> tagwall

promblemet er at jeg har lavet en funktion der kan slette indlæg
i min gæstebog den ligger så i en anden fil som hedder slet.php

da jeg så ikke vil ha at alle og enhver skal havde ret til at
slette i min gæstebog har jeg naturligvis sat password
beskyttelse på slet.php

det resulterer så i hvis man i URL linjen skriver
www.blablbalblalba/slet.php så kan man ikke se siden og bliver
smidt væk

men i gæstebogen hvor der ligger et link til siden:

"../commu/members/slet.php?id=$id&start_nr=$start_nr";
?>">slet</a>

har det ingen funktion og folk kan slette løs (hvilket de også
har gjort :s)

På forhånd tak
-/ap

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Supremacy2k

Dato : 03-08-05 05:53

"Alexander P." <awpdk@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ?>">slet</a>
>
> har det ingen funktion og folk kan slette løs (hvilket de også

smid slet.php ind i en "admin" mappe, og brug .htaccess på den.

du kan se en guide til .htaccess beskyttelse her:
http://www.webcafe.dk/artikler/apache/htaccessintro/

Fra : Alexander P.

Dato : 02-08-05 21:54

Desværre har jeg ikke .htacces adgang, så jeg har indtil videre
klaret det med en session men unden held..

Fra : Supremacy2k

Dato : 03-08-05 06:43

> Desværre har jeg ikke .htacces adgang, så jeg har indtil videre
> klaret det med en session men unden held..

> - Pædagogiske tutorials på dansk
> - Kom godt i gang med koderne

jamen så lav en lille kode tjek i selve filen

<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post">
<input type="text" name="bruger">
<input type="password" name="kodeord">
</form>

<?php

if($_REQUEST['bruger'] == "alexander" AND $_REQUEST['kodeord'] == "P") {
echo "Sådan! Du har rettigheder til at slette. ;)";
}
else {
echo "Desværre, du har ikke rettigheder til at slette. :(";
}

?>

Fra : Alexander P.

Dato : 03-08-05 09:02

tak for hjælpen men klarede det dog på en anden måde inspireret af din :)

og også tak til alle jer andre :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-05 22:01

Alexander P. skrev:

>da jeg så ikke vil ha at alle og enhver skal havde ret til at
>slette i min gæstebog har jeg naturligvis sat password
>beskyttelse på slet.php

Det betyder at man ikke kan se slet.php i sin browser.

>men i gæstebogen hvor der ligger et link til siden:

.... er det serveren med fuld adgang til slet.php der aktiverer
filen.

Du skal indbygge kodeordstjekket i slet.php så den lukker ned i
stedet for at slette hvis man ikke angiver det rigtige kodeord.

--
Bertel

Fra : Christoffer

Dato : 02-08-05 22:04

"Alexander P." <awpdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ?>">slet</a>
>
> har det ingen funktion og folk kan slette løs (hvilket de også
Hvad gør du for at beskytte din side? Kom gerne med lidt kode
(www.pastebin.dk)

--
Christoffer