bil med hånd-speeder mm.
Fra : Sørensen

Dato : 05-06-01 09:59

pga. helbredsproblemer har vi brug for at anskaffe en bil til et
familiemedlem, der ellers ikke kan komme omkring.
Bilen skal opfylder flg. kriterier:
- håndgear (problem med "speederfod")
- servo-styring eller rattet kan drejes uden for mange kræfter (generelle
problemer i bevægeapperatet)
- godt klimaanlæg (pga. "ikke allergisk rhinitis")
- er til at betale (det er en person som pga. "det sorte hul" ikke har nogen
indtægt, og derfor er henvist til hjælp fra familie)
Kan man købe sådan en bil - den skal helst kost Max 150.000 ?
på forhånd tak for svar

Fra : kat

Dato : 05-06-01 15:59

> Kan man købe sådan en bil - den skal helst kost Max 150.000 ?
> på forhånd tak for svar

Godt spørgsmål!
Danske biler fås ikke med håndgear som standard. Det vil sige, at
bilen skal ombygges specielt, som jo nok er ret bekosteligt!
Du kan måske læse mere her:

http://www.sahva.dk/index.html under Auto.
http://www.ptu.dk/ under Handicapbiler.

Det er nok værd at undersøge om man kan købe handicapbiler brugt
et sted.
Har i undersøgt om det offentlige kan hjælpe, for det lyder som
et dyrt projekt, som i er kommet ud i!
/Kat

Fra : Viggo Boller

Dato : 05-06-01 19:15

"Sørensen" <dyt@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indtægt, og derfor er henvist til hjælp fra familie)
> Kan man købe sådan en bil - den skal helst kost Max 150.000 ?

Prøv at kikke på http://www.langhoej.dk/

I Dansk Handicapforenings blad er der af og til annoncer med brugte
invalidebiler.

Prøv også nyhedsgruppen dk.helbred.handicap

Vh
Viggo

Fra : Sørensen

Dato : 10-06-01 21:26

Tak for svarene.
Jeg kom til at tænke på om man kunne være så heldig at leje sådan en bil, så
man kan afprøve mulighederne ?
(Der er flere som har forslået at vi henvender hos til kommunen, - men nu
drejer det altså om en af dem der er skvattet i "det sorte hul").
mvh Sørensen.

Fra : Viggo Boller

Dato : 11-06-01 17:10

> [...]

> (Der er flere som har forslået at vi henvender hos til kommunen, - men nu
> drejer det altså om en af dem der er skvattet i "det sorte hul").

Hos PTU kan man afprøve forskellige muligheder, men det koster en hel del.
www.ptu.dk
Men jeg synes stadig, I skulle spørge i dk.helbred.handicap i stedet for
her.
Vh
Viggo

Fra : Lotte M

Dato : 22-06-01 14:13

"Sørensen" skrev
..
> Jeg kom til at tænke på om man kunne være så heldig at leje sådan en bil, så
> man kan afprøve mulighederne ?

Der er ingen steder man kan leje en specialindrettet bil.
Visse køreskoler har biler hvor der kan monteres håndbetjening,
men det koster i så fald køretimeprisen. I øvrigt tror jeg ikke en
køreskole vil (må) stille bilen til rådighed, uden der er en påtegning
i kørekortet.

Jeg har selv en specialindrettet bil* og jeg fremviser den gerne,
men at lade andre køre med specialindretningen . dét er for
farligt.

Alle der kører med specialindretning skal til orienterende
køreprøve med dem ombyggede bil.

* http://www.handiinfo.dk/invalidebil_detaljer.shtml

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Lotte M

Dato : 22-06-01 14:02

"Sørensen" <dyt@post11.tele.dk> skrev

> pga. helbredsproblemer har vi brug for at anskaffe en bil til et
> familiemedlem, der ellers ikke kan komme omkring.
> Bilen skal opfylder flg. kriterier:

Vær opmærksom på at det kræver en påtegning i kørekortet,
at måtte køre en specialindrettet bil.

Med en påtegning kan man lettere dokumentere overfor
kommunen, at der er behov for særlig indretning.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk.