Hjemmelavede pølser
Fra : Eva

Dato : 01-08-05 18:50

Hej NG

Vi har netop købt en røremaskine, og med som ekstra tilbehør var sådan en
til at stoppe kød i pølser med. Men bruger man rigtige tarme eller er der et
alternativ, og hvor kan det købes?

Mvh
Eva

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-08-05 18:56

Eva wrote:

> Vi har netop købt en røremaskine, og med som ekstra tilbehør var
> sådan en til at stoppe kød i pølser med. Men bruger man rigtige tarme
> eller er der et alternativ, og hvor kan det købes?

Ja, man bruger tarme. De kan købes hos din slagter eller i større
supermarkeder. Sidstnævnte sted som regel i en plastbøtte i køledisken.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 01-08-05 19:29

"Eva" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Vi har netop købt en røremaskine, og med som ekstra tilbehør var sådan en
> til at stoppe kød i pølser med.

Lad os endelig høre din erfaringer.

Hvilken maskine, er farshullerne for store/små, krydrer du, koger du, røger
du osv.
--
venlig hilsen
Torben Abildgaard

Fra : -V-

Dato : 01-08-05 20:21

Eva wrote:
> Vi har netop købt en røremaskine, og med som ekstra tilbehør var
> sådan en til at stoppe kød i pølser med. Men bruger man rigtige tarme
> eller er der et alternativ, og hvor kan det købes?

Jeg har forsøgt mig med pølseproduktion, og det er overordentligt nemt at
lave den store fejl at ville gøre dem for fedtfattige.
Der skal en god portion fedt, flæsk eller deslige i, for at de ikke skal
blive tørre, hvilket jeg måtte sande den hårde måde.

Tør man spørge, hvordan du har tænkt dig at angribe sagen?

-V-

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 02-08-05 09:01

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der skal en god portion fedt, flæsk eller deslige i, for at de ikke skal
> blive tørre, hvilket jeg måtte sande den hårde måde.

Hvis man er til ost i sine pølser har jeg erfaret at selv en lille mængde
ost kan erstatte det meste fedt uden at pølserne bliver tørre!

Fra : Eva

Dato : 02-08-05 12:41

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message

> [...]
> blive tørre, hvilket jeg måtte sande den hårde måde.
>
> Tør man spørge, hvordan du har tænkt dig at angribe sagen?

Ja, det tør man da
Jeg var faktisk ikke nået så langt som til at overveje det endnu, eftersom
vi jo først købte maskinen igår, men jeg kan da se, at der er nogen, der
kommet med forslag til opskrifter (og tak for dem!), så det er nok der, jeg
starter, og så eksperimentere derfra med forskellige varianter.

Mvh
Eva

Fra : Emil

Dato : 01-08-05 23:18

Eva wrote:

>Vi har netop købt en røremaskine, og med som ekstra tilbehør var sådan en
>til at stoppe kød i pølser med. Men bruger man rigtige tarme eller er der et
>alternativ, og hvor kan det købes

Hej Eva

Du kan købe dine tarme i div. Brugser, evt bestil ved
slagerafdelingsbestyreren.

Jeg synes lige, at du skal have oplevelsen fra nogle tidligere
besvarelser her fra gruppen, ang. pølser. Måske kan du få
fornøjelse af dem.
Søg selv efter nyere udgaver, og videregiv gerne links.

m.v.h. Emil

Citater:

"Andreas M. Hansen" skrev i en meddelelse
> [...]

Jamen jeg prøver: Opskrifterne er vinderne i en konkurence
afholdt af Roskilde Dyrskue og Landbrugets Samfundskontakt.
Finalen måtte flyttes til Meyers Madhus fordi dyrskuet blev
aflyst på grund af mund- og klovesyge i Europa.
Dommerne i konkurencen var Claus Tingstrøm, vicepræsident i det
Danske Gastronomiske Akademi og Helle Brønnum Carlsen,
madskribent på Jyllands-Posten samt Morten Nielsen, formand for
Euro-Toques.
Iflg. dommerne var alle finalepølserne gode, men man valgte
krydderurte/hvidløgspølsen fra Stenlille som vinderen for at
finde fornyelse, "Så også den unge generation lærer at spise
medisterpølse" (Helle Brønnum Carlsen).

Medisterpølse

Fra Herlufmagle v/Ulla Gerber Holm:

2,8 kg flæskesmåkød
1,4 kg kalvesmåkød
3 store løg hakkes 2-3 gange og kommes i en stor 12 liters gryde.
31/2 tsk. sukker
31/2 spsk. salt
31/2 tsk. peber
11/4 knust allehånde
1/2 tsk. knuste nelliker
2 dl kartoffelmel røres godt med
ca. 1 l suppe
(Ren afkog af okse/ svineben) i en skål. Herefter hældes det hele
ned i farsen, der blandes godt med hænderne.
Efterhånden som ca. 10 meter tarm bruges, skylles den i
almindeligt vand. Tarmen kan købes i Brugsen eller Kvickly i små
bægre.
Kødmaskinen samles med snegl, kniv, pølsehorn og spændering
(altså ingen hulkniv).
------------------------------

Årets medister 2001 fra Conni Schimmel, Stenlille:

3 kg kødfars af
snitter, slag, skinkekød hakkes én gang
75 g salt kommes i og skal stå og trække i cirka 1 time.
2 løg revet (må kunne hakkes sammen med kødet, også hvidløgene)
10-15 g allehånde
3 tsk. sar (bønneurt)
hvis frisk så 2 spsk.
3 tsk. basilikum
2 tsk. koriander
6 fed hvidløg knust blandes i, det hele æltes med
1 l suppe gerne med hænderne, da pølsens konsistens bliver bedre.
Stoppes derefter i svinetarme i kødhakkemaskinen med pølsehorn.
----------------------------------

Fra Nykøbing F. v/Anna Skaaning:

4 kg flæskekød
3 store løg. Kød og løg køres igennem maskinen 1 gang,
100 g salt
10 g peber
15 g allehånde kommes i
3/4 l lunet vand hældes over og håndæltes. Fyldes i tarmene
gennem maskinen og pølsehorn.
Pølsen koges ganske let i 8 - 10 minutter, tages op og evt.
brunes. Pølsen prikkes let så den ikke revner.

Kilde: Lolland-Falsters Folketidende, Karen Fich, 9. juni 2001.

mvh
Jørgen Hess