Hjælp PHP
Fra : Ole Nielsen

Dato : 01-08-05 16:29

Hej Ng

Da jeg er total nybegynder i MYsql og PHP ønsker jeg hjælp des angående

Opgaven er at jeg har en ide om at lave mit private billed galleri og der
til har jeg hentet Coppermine og mit Web hotel understøtter PHP i safe mode
samt mysql

Hvormeget skal oploades samt hvad skal ændres i de strenge der forbinder
Mysql og websiden.php

Min udbyder er .b-one.net
som har nogle eks. men er dette alt hvad jeg skal gøre

Hilsen Ole B. Nielsen

Fra : Per Riber

Dato : 01-08-05 23:40

Mon, 1 Aug 2005 17:29:12 +0200 skrev "Ole Nielsen"
<ole@nielsen.tdcadsl.dk>:

>Opgaven er at jeg har en ide om at lave mit private billed galleri og der
>til har jeg hentet Coppermine og mit Web hotel understøtter PHP i safe mode
>samt mysql

Jeg har omtrent lige gennemgået øvelsen, og jeg vil da gerne
give dig en lynvejledning.

Går ud fra, at du bruger Windows og har downloadet
cpg1.3.3.zip til din PC.

Gå ind i home-directory for hjemmesiden på din lokale PC og
udpak zipfilen incl. subdirectories. Den lægger sig i et
subdirectory ved navn cpg133. Dette kan du f.eks. rename til
galleri med det samme. Gå ind i det nyoprettede
galleri\doc-directory og læs filen index.htm.

Hele directorytræet skal uploades til et passende sted på
serveren - du skal altså have subdirectories og det hele
med, så det er langt nemmest, hvis du har en god ftp-klient
til formålet.

Filer med endelsen .html, .php, .css og .js overføres som
ascii-filer, mens .gif og .jpg er binære filer. Kan ikke
lige huske, om der er flere filtyper indblandet.

CHMOD udføres ved hjælp af SITE-kommandoer, f.eks. i Windows
ftp-klient kan du skrive "quote site chmod 755 dir-navn"
(uden apostroffer) for at ændre permissions på dir-navn til
755.

Herefter kører du install.php og bliver promptet for de
nødvendige oplysninger. Det er stort set det hele...

>Hvormeget skal oploades

Hele dynen

>hvad skal ændres i de strenge der forbinder Mysql og websiden.php

Intet. Du skal blot angive et databasenavn, når du kører
install-scriptet.

>Min udbyder er .b-one.net
>som har nogle eks. men er dette alt hvad jeg skal gøre

Det kører fint nok, men du vil sikkert opleve, ligesom jeg,
at du ikke kan uploade store billeder til serveren. Den får
ikke memory nok til at fremstille thumbnails af store
jpg-filer

Men go' fornøjelse med det..! Jeg vil da gerne høre om,
hvordan det går

mvh Per

Fra : Ole Nielsen

Dato : 02-08-05 17:11

Tak til Per

Efter at have læst dit svar kom der nogle sp.

site-kommandoerne fandt jeg nogle svar på google men ikke hele svaret
SP. skal jeg sende den kommando du skriver på serveren(det tror jeg nok)Da
jeg eller ikke kan se hvordan ellers
Jf. følgende link bruges det ikke på NT ??
http://www.pnyx.dk/pnyx/docs/adminfaq.html ellere er det forkert

Ang. ftp pogram så bruger jeg WS_FTP95 det er et gammel men det fungere der
til hvor jeg er nået til.
I pogram kan man vælge ascii binær eller automatisk jeg kan tænke at jeg
sætter den til auto

tak for den forløbige hjælp

Ole Nielsen

Fra : Per Riber

Dato : 02-08-05 21:00

Tue, 2 Aug 2005 18:10:34 +0200 skrev "Ole Nielsen"
<ole@nielsen.tdcadsl.dk>:

>SP. skal jeg sende den kommando du skriver på serveren(det tror jeg nok)Da
>jeg eller ikke kan se hvordan ellers

Korrekt. Du skal først uploade filer og directories og
derefter udføre CHMOD i en ftp-session til serveren.

>Jf. følgende link bruges det ikke på NT ??

Det er serverens OS, der hentydes til. Jeg er tilsluttet en
Linux-server hos b-one - jeg ved faktisk ikke, om der er
andre muligheder..? Hvis din server er Windows, skal du ikke
lave CHMOD.

Du kan måske få oplysningen med flg. kommando i en
ftp-session:

ftp> quote syst
215 UNIX Type: L8

>http://www.pnyx.dk/pnyx/docs/adminfaq.html ellere er det forkert

Du er på rette spor. Prøv først, om løsning 2 virker i din
ftp-klient. Ellers skal du bruge løsning 3.

2. Ved brug af en FTP-klient, der understøtter en "tilpas
rettigheder" eller en "CHMOD" funktion. Normalt aktiveres
disse funktioner ved højreklik på filen.
3. Ved brug af QUOTE kommandoen fra en FTP-klient (f.eks.
"QUOTE SITE CHMOD 755 post.cgi")

> [...]
>til hvor jeg er nået til.
>I pogram kan man vælge ascii binær eller automatisk jeg kan tænke at jeg

God ide, men tjek først, hvad automatikken er indstillet
til. Hvis der er ekstensions, jeg har glemt at nævne, så
skal de sikkert uploades som ascii-filer. Det gælder f.eks.
..sql-filer, som der også skal uploades et par stykker af

>tak for den forløbige hjælp

Selv tak - vend tilbage, når du har nyt

mvh Per

Fra : Ole Nielsen

Dato : 10-08-05 21:23

Hej Per den er oppe at køre nu men jeg mangler noget info om hvordan jeg
ændre størelsen på bruger gallerierne ?? da jeg mener at der lige lille nok
ca. 1 Mb

Hilsen Ole Nielsen

Fra : Per Riber

Dato : 14-08-05 17:10

Wed, 10 Aug 2005 22:22:48 +0200 skrev "Ole Nielsen"
<ole@nielsen.tdcadsl.dk>:

>Hej Per den er oppe at køre nu men jeg mangler noget info om hvordan jeg
>ændre størelsen på bruger gallerierne ?? da jeg mener at der lige lille nok
>ca. 1 Mb

Hej Ole,

Undskyld min svartid - jeg har andet om ørerne for tiden.

Det var dejligt at høre, at dit galleri virker.

Log på som administrator og sørg for at være i
admin-tilstand. Under menuen grupper kan du angive, hvor
meget diskplads dine forskellige brugertyper må bruge. Mine
registrerede brugere har pt. 10240 kb.

nvh Per

Fra : Ole Nielsen

Dato : 14-08-05 20:37

Ok Per
jeg fandt ud af det senere i øvrigt er adersse www.fim-rally.dk/galleri
Hilsen Ole

Fra : Per Riber

Dato : 15-08-05 20:30

Sun, 14 Aug 2005 21:37:27 +0200 skrev "Ole Nielsen"
<ole@nielsen.tdcadsl.dk>:

> Ok Per
>jeg fandt ud af det senere i øvrigt er adersse www.fim-rally.dk/galleri

Tak for linket. Jeg har været på din side og uploadet et par
billeder. Det er et rigtig pænt tema, du har valgt..

Du kan også skrive linket som http://galleri.fim-rally.dk

Får du ikke også brug for en debatside..?

mvh Per

Fra : Ole Nielsen

Dato : 21-08-05 22:16

Hej Peter

Det er nok det næste jeg vil finde ud af hvordan det kan lade sig gøre da
jeg har talt med nogle potiel brugere som ger vil gibe indput til emnet

Hilsen Ole

Fra : Per Riber

Dato : 23-08-05 18:10

Sun, 21 Aug 2005 23:15:44 +0200 skrev "Ole Nielsen"
<ole@nielsen.tdcadsl.dk>:

>Det er nok det næste jeg vil finde ud af hvordan det kan lade sig gøre da
>jeg har talt med nogle potiel brugere som ger vil gibe indput til emnet

Du kan se et rigtig flot eksempel på phpBB på
http://www.phpbb2.dk/forum/.

Du er også velkommen til at kigge ind på min phpBB, men den
er ikke nær så flot og velcustomiseret som AlleyKats. Den
findes på http://forums.priber.dk.

Programmet er ikke vanskeligt at installere - fremgangsmåden
er, så vidt jeg husker, omtrent som med Coppermine.

Du kan besøge min Coppermine på http://galleri.priber.dk,
hvis du har lyst til at se nogen billeder af mig og mine
gamle biler

mvh Per