Vil købe mig en espressomaskine....
Fra : Kent

Dato : 31-07-05 14:27

Hej

Jeg drikker meget kaffe fra alm. kaffemaskine med filter,
men jeg har længe tænkt på at købe mig en
espressomaskine. Mest pga. smagen, men også fordi det
ville løse mit problem med, at jeg er den eneste her i
lejligheden, der drikker kaffe . Nogle gange vil jeg
bare have en enkelt kop eller to.

Jeg har kigget lidt rundt efter nogle maskiner og har
pt. fundet frem til denne:

"Saeco Gran Crema de Luxe"

Er der nogle, der kender lidt til den og kan sige noget
om den?

Jeg har læst "Tænk-og-Tests" anmeldelse af maskinen i
en undersøgelse,.

Kent.

Fra : Repzak

Dato : 31-07-05 14:33

> Er der nogle, der kender lidt til den og kan sige noget
> om den?

Hvor mange skal du bruge ?

Kasper

Fra : Jonas Kofod

Dato : 31-07-05 15:16

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ville løse mit problem med, at jeg er den eneste her i
> lejligheden, der drikker kaffe . Nogle gange vil jeg

Er du klar over hvor mange store kander kaffe der skal smides i vasken før
du har indtjent prisen for et café look-alike monstrum.
Jeg er selv tilhænger af ægte espresso fra kande - og de kan iøvrigt osse
fås i størrelser der passer single drikkere.
Det er så bare min mening.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 31-07-05 16:50

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev

> Er du klar over hvor mange store kander kaffe der skal smides i vasken før
> du har indtjent prisen for et café look-alike monstrum.

Enig. Pris er et dårligt argument for at købe en espressomaskine.

> Jeg er selv tilhænger af ægte espresso fra kande - og de kan iøvrigt osse
> fås i størrelser der passer single drikkere.

Delvist enig. Det er *ikke* en ægte espresso, man får fra sådan en. Men
ellers har du ret, det er en udmærket, stærk kop kaffe, med langt større
fylde end filtermetoden. Og ja, de fås i alle størrelser - sågar til en
enkelt espresso, men det er efter min mening spild af energi

Jeg har dem selv i flere størrelser.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jonas Kofod

Dato : 31-07-05 22:46

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> fylde end filtermetoden. Og ja, de fås i alle størrelser - sågar til en
> enkelt espresso, men det er efter min mening spild af energi

Delvist enig - naturligvis er det ægte fra kander - ægte er ikke hvad du
personligt mener er bedst. Du kan osse få udmærket the på en maskine - det
bliver maskin-the ikke ægte af. Uagtet om vores præference skulle være
maskin-the fremfor ægte fremstillet the, om 100 år - det samme gælder for
espresso.

Fra : Kent

Dato : 01-08-05 16:57

> [...]
> fylde end filtermetoden. Og ja, de fås i alle størrelser - sågar til en
> enkelt espresso, men det er efter min mening spild af energi

Det er da imponerende, som I hænger jer i, at prisen skulle være
et argument for mig til at købe en espressomaskine! Det har jeg
overhovedet ikke nævnt et eneste ord om. Det er det IKKE, kan
jeg så sige. Synes bare det er en skam at smide en masse god
kaffe væk.

MEN, som jeg udtrykkeligt skrev i mit indlæg, så er det mest
pga. smagen, jeg gerne vil have en espressomaskine. Og for nu
at undgå enhver tvivl, så er det vel omkring 90% pga. smagen!!

Kent.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 01-08-05 23:50

> [...]
> pga. smagen, jeg gerne vil have en espressomaskine. Og for nu
> at undgå enhver tvivl, så er det vel omkring 90% pga. smagen!!

Vi kommenterede på din bemærkning om at lave kaffe til kun én og smide kaffe
ud.
Og det er vel stadigt tilladt at gøre opmærksom på hvor mange kander man
skal smide ud for at tilsvare en udgift til en maskine?
Vi har ikke modsagt dig på "smagområdet" - det er din sag. Og hvis du
ligefrem kan sætte procenttal på hvad du lægger vægt på så ser det ud til du
skal vælge ud fra smagen

Jeg laver espresso på mine kander som kan sammenlignes med dem min far laver
på sin store maskine - der er (lille) forskel, men jeg tror ikke man kan
sige den ene er generelt dårligere eller bedre. Jeg nyder
forskellen/diversiteten når jeg laver espresso ved mine forældre, ikke at
hans er "bedre". Min far nyder (af smag) faktisk mest dem jeg laver - men
maskinen er nemmere for ham.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-07-05 18:01

Kent skrev:

> Mest pga. smagen, men også fordi det ville løse mit problem
> med, at jeg er den eneste her i lejligheden, der drikker
> kaffe . Nogle gange vil jeg bare have en enkelt kop eller
> to.

Det sidste problem kan du løse fx ved at købe en lille stemple-
kande. En sådan laver fremragende kaffe, men det bliver selv-
følgelig ikke espresso.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Jens Soerensen

Dato : 31-07-05 20:59

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det sidste problem kan du løse fx ved at købe en lille stemple-
> kande. En sådan laver fremragende kaffe, men det bliver selv-
> følgelig ikke espresso.
>
> Mvh,

Eller en Bodum Yo Yo.

Se http://shorterlink.com/?0KQVYW

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-07-05 22:54

Jens Sørensen skrev:

> Eller en Bodum Yo Yo.
>
> Se http://shorterlink.com/?0KQVYW

Så ka' man næsten lissågodt lave kaffen direkte i kruset: Bønner
(fintmalede!) i kruset, kogende vand på, røre rundt, vente til
grumset er faldet til bunds, drik.

Fra : Padre

Dato : 01-08-05 09:47

> "Saeco Gran Crema de Luxe"

Kender ikke den specifikke model, men jeg har selv en Saeco Vienna, som nu
har 1 år på bagen, og den kører uden det mindste problem.

Selv har jeg haft espressomaskine i mange år nu, og kan anbefale det,
navnlig hvis det handler om at få en bedre kaffe. Jeg kan i øvrigt anbefale
Lavazzas bønner, som fås i Metro til omtrent 130 kr./kg. Det forudsætter
selvfølgelig, at man har en kværn, men de har også malet kaffe i god
kvalitet.

Der er jo blevet bemærket en del om prisen, så jeg ville henlede din
opmærksomhed på denne type:
http://www.amokshop.dk/shop/default.asp?ProductID=752008 Den type virker
faktisk fint, der er bare lidt mere arbejde i at lave kaffe på dem end på de
elektriske.

Padre

Fra : Kent

Dato : 01-08-05 17:02

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> faktisk fint, der er bare lidt mere arbejde i at lave kaffe på dem end på

Tak fordi du som den eneste, indtil videre, forstår, hvad jeg spørger om.
Ja, okay måske lige undtaget det sidste med prisen .

Finder nok på at købe sådan en Gran Crema de Luxe, men vil gerne høre
fra andre, der har noget at bringe.

Kent.

Fra : Rikke & Per

Dato : 01-08-05 22:00

> [...]
> Ja, okay måske lige undtaget det sidste med prisen .
>
> Finder nok på at købe sådan en Gran Crema de Luxe, men vil gerne høre

Jeg har købt en brugt Krups på QXL til 300,- kr. (nyprisen er vist nok
omkring 1000,- kr) og er yderst tilfreds. Jeg bruger den hver eneste dag og
drikker espresso for smagens skyld!!!

m.v.h.
Per

Fra : Kim Grandjean

Dato : 02-08-05 09:25

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> Finder nok på at købe sådan en Gran Crema de Luxe, men vil gerne høre
> fra andre, der har noget at bringe.

Hvis du har mulighed for at komme til København, vil jeg varmt anbefale en
tur til Risteriet i Studiestræde 36. De har gerne 10 forskelliger maskiner
stående, så du kan se og føle hvad du får for pengene. I den forbindelse vil
jeg tilslutte mig Thomas Hansens forslag om en Rancilio Silvia, som er et
fund til 4000. Lige fra den rusfri stål-finish til den professionelle 58mm
gruppe og filter er den bare et hit. Jeg bruger den selv, når min primære
maskine skal vedligeholdes, og den laver fremragende espresso, som i min
verden slet ikke kan sammenlignes med en bialetti-kande.

Hvis du jævnligt har gæster som skal have mælkebaserede drinks, er det en
fordel med en maskine bygget over varmevekslingsprincippet, så du kan skumme
mælk og lave espresso uden at skulle vente på at temperaturen tilpasser sig.
Det bedste bud er nok en Simonelli Oscar maskine, som er en smule dyrere en
Silvia'en.

Venligst
Kim

Fra : Max

Dato : 02-08-05 09:45

Hej

> jeg tilslutte mig Thomas Hansens forslag om en Rancilio Silvia, som er et
> fund til 4000. Lige fra den rusfri stål-finish til den professionelle 58mm

I betragtning af at den koster omkring 3000 kr. i USA og UK er det
nu begrænset hvor godt et fund det er.

Mvh Max

Fra : Kent

Dato : 02-08-05 13:22

"Kim Grandjean" <coolion@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> maskine skal vedligeholdes, og den laver fremragende espresso, som i min
> verden slet ikke kan sammenlignes med en bialetti-kande.

<klip>

Ja, jeg har også hørt en del om Rancilio Silvia-maskinen, og det er ikke
alt,
der er godt. Eksempelvis fik den bundkarakterer i Forbrugerrådets blad,
"TÆNK",
i en undersøgelse fra den 10. december 2004. Testens dårligste maskine ud af
14 stk!!

Jeg tillader mig altså at bringe et lille pluk fra undersøgelsen:

-----------
Testens vinder Nespresso FNA1 Z1 kan åbnes i toppen under
espressobrygningen. Det er i toppen, man placerer de kapsler
med kaffebønner, som maskinen bruger. Men maskinen slår
ikke fra, før toppen er åbnet helt. Derved er der risiko for, at
det kogende vand eller damp rammer den, som åbner maskinen.
Det er ikke en sikkerhedsfejl i forhold til de gældende
sikkerhedsstandarder, men sikkerheden på det pågældende
område bør forbedres, påpeger laboratoriet bag testen.

Testens næstdårligste maskine FrancisFrancis X3 tildeles ét
strafpoint i brugervenlighed, fordi den mærkning, som viser
maskinens forskellige indstillinger, kan fjernes med lethed.
Det går ikke ud over sikkerheden, men gør maskinens brug
besværlig. Og godt nok er brugsanvisningen til maskinen
grafisk flot. Men indholdet er meget svært at forstå, hvilket
afspejler sig i bedømmelsen. Når det kommer til smagen af
espressokaffen, så falder bedømmelserne i testen jævnt ud.

To maskiner er dog ikke i stand til at lave en kop kaffe, der
smager tilfredsstillende i følge smagspanelet. Det er maskinerne
Rancilio Miss Silvia, som er dårligst i testen og nummer 12,
Gaggia Evolution Espresso, som scorer bundkarakter på smagen.
------------

Men jeg køber nok en Saeco Crema de Luxe. Selvfølgelig er det
ikke verdens bedste espressomaskine, men den skulle så absolut
kunne lave en hædderlig kop espresso.

Kent.

Fra : Max

Dato : 02-08-05 14:48

Hej Kent

> i en undersøgelse fra den 10. december 2004. Testens dårligste maskine ud
af
> 14 stk!!

Den har heller ikke fået ros i en tilsvarende undersøgelse i sverige.

Men med den slags maskiner tror jeg egentlig at det betyder utroligt
meget hvem der betjener den, det smager man jo når man kommer
på cafe og får en espresso lavet på prof. maskine og så smager det
som en vredet sok.

Mvh Max (Som laver en rigtig god kaffe på en mocha kande)

Fra : Thomas Hansen

Dato : 04-08-05 19:10

On Tue, 02 Aug 2005 15:48:09 +0200, Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid>
wrote:

> Hej Kent

Den test har jeg også læst. Men det er nogle underlige faktorer de gør til
genstand for deres bedømmelse. F.eks. måler de temparaturen på den første
kop kaffe på en kold maskine. Enhver som har brugt en espesso maskine
amatør eller prof maksine ved at man skal varme den op først for at få den
bedste kop. Derudover blander de en masse forskellige maskiner sammen. Og
det virker meget tilfældigt hvilke karaktere de giver maskinerne.

> [...]
> meget hvem der betjener den, det smager man jo når man kommer
> på cafe og får en espresso lavet på prof. maskine og så smager det

Der er utroligt mange faktorer der spiller ind når man skal lave en god
espresso. Og jeg har da også lavet dårlige kopper på min Silvia. Men hvis
man bare følger en god fremgangsmåde laver den sublim kaffe. Og der er
mange guides på nettet som beskriver hvordan man gør.

> Mvh Max (Som laver en rigtig god kaffe på en mocha kande)
Det er også godt. Men det er ikke "rigtig" espresso. Sådan en kande er imo
bedst som et alternativ til instant kaffe når man er på vandre/kano tur.

/Thomas

Fra : Max

Dato : 04-08-05 20:16

Hej Thomas

> Det er også godt. Men det er ikke "rigtig" espresso. Sådan en kande er imo
> bedst som et alternativ til instant kaffe når man er på vandre/kano tur.

Nu drikker jeg heller ikke espresso, jeg vil have mælk i så det er
fint nok med den type kande. Konen og jeg køre ofte i skoven
eller til stranden og drikker kaffe og der laver jeg så frisk kaffe
på et lille gasblus, jo det slår termokaffen med flere hestelængder
og hvis vi er et sted hvor der er andre mennesker i nærheden kan
man se misundelsen hos dem når duften af frisk kaffe breder sig.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-08-05 00:04

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
news.suzwqovzuxvtjp@sprinteren...
> On Tue, 02 Aug 2005 15:48:09 +0200, Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid>
> wrote:

Klip

> Det er også godt. Men det er ikke "rigtig" espresso. Sådan en kande er imo
> bedst som et alternativ til instant kaffe når man er på vandre/kano tur.

Og indianere er ikke rigtige amerikanere?

Fra : Max

Dato : 05-08-05 07:34

Hej Jonas

> Og indianere er ikke rigtige amerikanere?

Det sjove er jo at italienerne har hugget espressoen
fra franskmændene :)

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-08-05 12:24

> Hej Jonas

> Det sjove er jo at italienerne har hugget espressoen
> fra franskmændene :)

Det sjove er at folk tror de er mægtige afficionados fordi de har det
dyreste og mest komplicerede (der jo må være bedst og mest rigtigt) som igen
leder dem til at tro at espressoen (derfor) må stamme fra en maskine.

Jeg ved ikke hvem der har stjålet hvad. Men er det ikke Bialetti der opfandt
espresso kanden i det 18.århundrede og manden bag Illy der i 1933 opfinder
den første automatiske espressomaskine?
Dermed kan man måske sige at Italienerne har stjålet det "tilbage" i maskin
form. Det er måske det du tænker på?

Fra : Max

Dato : 05-08-05 12:57

Hej Jonas

> Det sjove er at folk tror de er mægtige afficionados fordi de har det
-------
------------

Det ord kender jeg ikke.

> [...]
opfandt
> espresso kanden i det 18.århundrede og manden bag Illy der i 1933 opfinder

Det er måske korrekt med Illy, men ikke med Bialleti, han rolle var vidst
sammenhængen med aluminiumsstøbning og kaffe.

Men når jeg kikker rundt på nettet kan jeg se at historien er mere røget
end den er speget og fortaber sig lidt i det uvisse. Der er jo også nogen
der tror at Marconni opfandt den trådløse telegraf og at Ellehammer var
den første danske flyver.

Det korte eller lange er såmændt også at jeg laver min kaffe på en måde
som jeg selv syntes om og ingen skal fortælle mig at det de laver smager
bedre eller er mere rigtigt :)

Mvh Max

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-08-05 13:06

> Hej Jonas

Ja det er osse det ord man bruger om cigarelskere - så det kunne nok være
mere velvalgt
------
-
> [...]
>
> Det er måske korrekt med Illy, men ikke med Bialleti, han rolle var vidst
> sammenhængen med aluminiumsstøbning og kaffe.

Ok - så retter jeg det til espressokanden som vi kender den i dag ( i
aluminium) er fra Bialetti.

> [...]
> end den er speget og fortaber sig lidt i det uvisse. Der er jo også nogen
> der tror at Marconni opfandt den trådløse telegraf og at Ellehammer var

Ja det er nok ikke nemt at få det hele klart på sort og hvidt. Men jeg vil
nok til enhver tid kunne hævde at espressoen umuligt kan være skabt på en
maskine.

> Det korte eller lange er såmændt også at jeg laver min kaffe på en måde
> som jeg selv syntes om og ingen skal fortælle mig at det de laver smager
> bedre eller er mere rigtigt :)

Det er nok den bedste fremgangsmåde

Fra : Kim Grandjean

Dato : 03-08-05 01:56

Crema!

> [...]

> Rancilio Miss Silvia, som er dårligst i testen og nummer 12,
> Gaggia Evolution Espresso, som scorer bundkarakter på smagen.

Interessant - den test er jeg af en eller anden grund ikke stødt på før.
Du skal naturligvis konkludere som du selv vil, på baggrund af de kilder du
har til rådighed, men jeg vil dog tillade mig at betragte den citerede test
som mere eller mindre ubrugelig, hvis man går bare lidt op i espresso. Det
simple faktum at de på lige fod anmelder maskiner som bruger pods sammen med
rigtige maskiner med standard filter siger for mig rigeligt om seriøsiteten.

Selv hvis vi ser bort fra min egen tilfredshed, er jeg stødt på
tilstrækkeligt mange Silvia brugere som er svært tilfredse, også
sammenlignet med væsentligt dyrere maskiner. Tim Wendelboe (sidste års
verdensmester i barista-kundskab) har brugt en Silvia som sin hjemmemaskine
lige indtil han ved verdensmesterskabet vandt en professionel Marzocco
maskine.

Uden at skulle underkende forbrugerrådet, som sikkert har gjort deres
bedste, kunne man tage en tur forbi nyhedsgruppen alt.coffee eller
www.coffeegeek.com, og så spekulere over hvem der har de bedste
forudsætninger for at bedømme hvad der er en god espressomaskine -
forbrugerrådet eller en flok inkarnerede espressofanatikere?

Venligst
Kim

Fra : Kent

Dato : 03-08-05 08:08

> [...]
> forudsætninger for at bedømme hvad der er en god espressomaskine -
> forbrugerrådet eller en flok inkarnerede espressofanatikere?

Tror nu ikke du behøver at tvivle på Forbrugerrådets seriøsitet.
Smagstesten blev udført af 8 forskellige mennesker, som ofte drikker
espresso, og smagstesten blev udført to gange. Desuden blev
undersøgelsen udført i samarbejde med ICRT.

Men der er jo forskellig smag, og jeg siger ikke, jeg ikke kunne finde
på at købe en Silvia på et tidspunkt.

Kent.

Fra : Padre

Dato : 02-08-05 18:45

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote in message news:42ee475d$0$14135
> Ja, okay måske lige undtaget det sidste med prisen .

Jamen det var nu mest fordi det jo *kunne* være, at du ikke ville købe en
dyr maskine, hvis du kunne undgå det. Hvis du gerne vil bruge penge på det,
vil jeg nemlig anbefale min egen model, som ikke er en Saeco Vienna (jeg
huskede galt) men en Saeco Incanto. Der er tale om en fuldautomatisk maskine
med reservoir til hhv. bønner og vand. Når man trykker på en knap, maler den
bønner, stamper dem, og brygger en kop espresso/kaffe. Den virker rigtig
godt, men alt efter hvilken model af Incanto, man vælger, koster den også
noget mere end den model, du har set på.

Men maskinen er jo ikke det (aller)vigtigste: hvilken kaffe bruger du ? Selv
kan jeg bedst lide Lavazza.

Padre

Fra : Padre

Dato : 06-08-05 22:31

> men jeg har længe tænkt på at købe mig en
> espressomaskine. Mest pga. smagen, men også fordi det

Hvad endte det så med ?

Padre