"Peter HansenDK" <peterhansendk@tidni.com> skrev i en
meddelelse
news:1122737821.505158.309370@f14g2000cwb.googlegroups.com...
På spørgsmålet om, hvorvidt han tager klart afstand fra
dødsstraf
svarede Babar Baig: "Det er ikke så let at svare på.(...)
Men hvis
kravet er, at vi i enhver henseende skal tage afstand fra
dødsstraf,
så er det det samme som at sige, at vi ikke kan være
muslimer. Så
langt kan vi ikke gå".JP 22/5-01.
Den danskfødte radikale wannabe-politiker er altså ikke i
tvivl:
Dødsstraf er en udskillelig del af islam. Og det kostde ham
politiker-karrieren i De radikale.
Og Babar Baig har helt ret, hvis man tager Koranen seriøst
som Guds
direkte ord. Og man bestyrkes, når man supplerer med solide
vidnesbyrd
om Profetens handlinger i de såkaldte sunna/hadith.
Koranen først:
http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/
002.178
YUSUFALI: O ye who believe! the law of equality is
prescribed to you in
cases of murder: the free for the free, the slave for the
slave, the
woman for the woman. But if any remission is made by the
brother of the
slain, then grant any reasonable demand, and compensate him
with
handsome gratitude, this is a concession and a Mercy from
your Lord.
After this whoever exceeds the limits shall be in grave
penalty.
002.179
YUSUFALI: In the Law of Equality there is (saving of) Life
to you, o ye
men of understanding; that ye may restrain yourselves.
Der står intet om dødsstraf, men blot at der er lighed for
loven -at man bør vælge barmhjertighed fremfor hævn. Der er
faktisk skrevet at det drejer sig om at bevare liv.
005.032
YUSUFALI: On that account: We ordained for the Children of
Israel that
if any one slew a person - unless it be for murder or for
spreading
mischief in the land - it would be as if he slew the whole
people: and
if any one saved a life, it would be as if he saved the life
of the
whole people. Then although there came to them Our
messengers with
clear signs, yet, even after that, many of them continued to
commit
excesses in the land.
Her er der tale om at man fastsatte nogle love i
overensstemmelse med jødernes egne -man blandede sig ikke i
deres relgiøse afgørelser, men satte dog nogle begrænsninger
på hvad man kunne tillade sig at gøre som jøde! Og her
formanes igen til at man udviser mildhed og forklarer at
ethvert anslag mod en svarer til anslag mod alle og at en
god gerning for en person vil svare til en god gerning for
alle.
005.033
YUSUFALI: The punishment of those who wage war against Allah
and His
Messenger, and strive with might and main for mischief
through the land
is: execution, or crucifixion, or the cutting off of hands
and feet
from opposite sides, or exile from the land: that is their
disgrace in
this world, and a heavy punishment is theirs in the
Hereafter;
Her er der tale om forsvar for angreb på islam -der er ikke
tale om at man foreskriver dødsstraf ved mord eller
lignende, men at man siger at i tilfælde af at man anstifter
krig mod Allah og hans budbringer og stræber efter magt mod
samme, vil kunne straffes med henrettelse og en række andre
lemlæstelser, herunder landsforvsining - så igen: nej, der
er ikke tale om straf for mord ifølge koranen, men straf for
at angribe Allah og hans budbringere.
Ved mord skal man altså selv slås ihjel med mindre afdødes
familie
vil afstå fra dette og modtager erstatning.
Vers 5:33 forskriver dødstraf (evt. ved korsfæstelse) som en
såkaldt
Hudud-straf for en forbrydelse begået imod Allah. Dvs hvis
man kæmper
imod Allah og skaber uro i et islamisk samfund. Det er
straks mere
uklart, hvad uro ("mischief") er. Men islamisk praksis har
eksempelvis
lagt flg forbrydelser ind under paragraffen:
Treason / Apostacy (when one leaves the faith and joins the
enemy in
fighting against the Muslim community)
Terrorism
Land, sea, or air piracy
Rape
Adultery
Homosexual behavior
http://islam.about.com/cs/law/a/c_punishment.htm
Det er jo ikke korrekt - du læser det som fanden læser
bibelen - der står INTET i ovenstående om at muslimer skal
lide døden ved korsfæstelse. Der er tale om at man
foreskriver straf for dem, der angriber Allah og hans
budbringere, akkurat som jeg har anført tidligere.
>Det var Koranen. Så er der sunna/hadith-samlingerne, der
>beskriver
>hvad Muhammed sagd og gjorde. Hvis det er vidnefast og fra
>troværdig
>kilde tillægges det samme guddommelige vægt som Koranen.
Det er heller ikke korrekt- hvis det skulle være tilfældet,
ville det jo være indført i koranen. hadith beskriver
Muhameds sædvane, men er skrevet længe efter hans død -og
her er der forskellige tolkninger og opfattelser af det.
Muhamed er blevet tillagt at sige, at han kun er et
menneske, og at han derfor gør fejl, men at koranen er det
eneste sande budskab, som man skal følge - at hadith'en kan
give anledning til handling, betyder ikke at ethvert ord
skal tages som værende lig emd koranen.
>De autoriserede hadith-samlinger (fx. Bukhari) betragtes
>som meget
>troværdige, idet "svage" hadither simpelthen ikke er taget
>med.
Er der stadigvæk nogen der vil påstå at dødsstraf ikke er en
del af
islam??
Det vil jeg påstå¨- det betyder ikke at der ikke forekommer
dødsstraf i Islam eller at der ikke skulle være muslimer der
mener at det er i orden og helt i overensstemmelse med
koranen, men at tage det bogstaveligt som nogle gør, svarer
jo til at der findes kristne fundamentalister, der tager
bibelens ord for pålydende og derfor mener at fx
homoseksuelle skal lide døden fordi det står i bibelen.
Du mener i din muslimhetz at alle muslimer er fuldkommen
fanatiske og ekstremistiske og tolker koranen 100 procent
ens, medens det samme ikke sker for kristne - det er
simpelthen ikke korrekt. Der findes "verdslige muslimer" og
muslimer, der ikke er særlig fundamentalistiske, medens
der - ligesom i islam -findes meget strenge fortolkninger af
islam, hvor uhyggeligt fanatiske folk vælger at tolke
koranen og haditherne fuldkommen fundamentalistiske.
Men koranen er åben for fortolkninger, og med mindre man er
troende muslim og mener at koranen ikke kan oversættes men
skal bevares på arabisk, så er der andre der har en helt
anden opfattelse. Igen svarer det til traditioner og
hensigter og hvem der udtaler sig.
Men ikke mere om islam i dette forum fra min side.
EOD
--
ahw
Islam er åbent for fortolkninger - selv blandt muslimer, der
hævder at de alle mener det samme, er der flere udgaver (jf.
fx sunni og shiamuslimer) - og som jeg tidligere henviste
til, så er der også forskel på hvilken vægt forskellige
muslimer lægger på hadith'en - endelig viser dine citater
intet om dødsstraf, men anfører blot tilgivelse og bod.