Miniferie til Berlin
Fra : Kim Jensen

Dato : 30-07-05 12:58

Ja man kan jo ikke mere end lige kommer hjem fra ferie, så begynder man igen
at planlægge.
Vi påtænker at tage en tur til Berlin i efteråret, men ikke med
campingvognen for at se nogle af deres mange serværdigheder bla. der hvor
Hiltler havde sin bunker (ved godt den er lukket af)
Men tyskerne er ikke meget for at skilte for meget om nogle af de steder.
Skulle der være nogen i gruppen der evt. har adresserne på nogle af de
steder.

mvh Kim

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-07-05 18:22

"Kim Jensen" <kim.jensen_blokspam_@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men tyskerne er ikke meget for at skilte for meget om nogle af de steder.
> Skulle der være nogen i gruppen der evt. har adresserne på nogle af de

Der er et museum på checkpoint Charlie - det sted hvor man kørte fra
Øst-Berling til Vest-Berlin. Den beskriver de mange måder hvorpå østtyskerne
flygtede over i Vest-Berlin. Det er et meget sjovt lille museum - hvis man
kan tysk er det meget tidsrøvende fordi der er meget læsestof på museet. Mig
bekendt er det ikke blevet oversat til andre sprog.

http://www.mauer-museum.com/

Jeg mener Hitlers bunker er forsvundet under noget nybyggeri, men det kan da
godt være der er nogen der er klogere :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Pia

Dato : 31-07-05 10:31

> Men tyskerne er ikke meget for at skilte for meget om nogle af de steder.
> Skulle der være nogen i gruppen der evt. har adresserne på nogle af de
> steder.

På turistinformationen tæt ved Bahnhof Zoo har de en masse kort hvor der er
markeret vigtige historiske steder. Man kan bl.a. købe et Berlinmur-kort,
der viser hvor der er rester af muren tilbage, fhv. grænseovergange osv.
Andre kort viser Hitlers Bunker, Stasi-ministeriet (der nu er åbent som
museum i dets originaltilstand) og meget andet.
På Potsamer Platz er der et rødstenshøjhus (til venstre for Deutsche Bahn's
hovedsæde), hvor man kan tage en lynhurtig elevator op til taget og få en
formidabel udsigt over byen. Der oppe er der nogle billeder med beskrivelser
af hvad man ser. Bl.a. er stedet for Hitlers bunker vist. Men der er ikke
skiltet med det på stedet.

--
Hilsen Jakob

Fra : K. H. Hansen

Dato : 12-08-05 21:49

Vi lå på en campingplads syd for Berlin, det var rimelige forhold og omegnen
meget fin.

Det var i Lüppenau naturcamping