Hjælp: Classic vil ikke starte
Fra : Peter Ursin

Dato : 30-07-05 03:15

Vinduet dukker op, statusindikatoren når at blive 1/2 mm eller sådan
noget lang, og så sker der bare ingenting. Ingen fejlmeddelelser eller
noget.

Jeg har prøvet at geninstallere OS 9.2 med den cd der fulgte med
maskinen. Der sker dog stadig ovenstående når jeg forsøger at starte
classic.

Er der nogle der har en ide til hvad jeg kan gøre?

System: Powerbook 1.67, OS 10.4.2

Med venlig hilsen
Peter Ursin

Fra : Peter Ursin

Dato : 30-07-05 03:25

Peter Ursin <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> [...]
> classic.
>
> Er der nogle der har en ide til hvad jeg kan gøre?

det er faktisk dette som sker:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106572
dog kan jeg godt se billedet med "Mac OS 9.2 - Welcome to Mac OS"

Måske bare et tilfælde at det virker som denne fejl fordi iflg.
dokumentet kan det kun ske med 10.1

Forhåbentlig er der en af jer der kan hjælpe.

mvh
Peter

Fra : Peter Ursin

Dato : 31-07-05 03:07

> [...]

> classic.
>
> Er der nogle der har en ide til hvad jeg kan gøre?

Nu har jeg prøvet at overskrive systemmappen med en ny installation, jeg
har prøvet at slette alt classic og installere helt fra bunden af. Jeg
har også haft installeret på en ekstern harddisk.

Lige meget hjælper det, Classic vil ikke starte op. Der er ikke fordi
opstarten er crashet, da jeg let og elegant kan trykke på stop og
classic stopper med det samme. Det er som om den leder efter et eller
andet. Men hvad? Jeg har også haft slettet recent server mappen som
flere på nettet nævnte kunne få opstarten til at stoppe.

Er der en eller andet der har et godt forslag, jeg er helt løbet tør for
ideer.

mvh
Peter

Fra : Erik Richard

Dato : 31-07-05 12:21

Hej Peter

Prøv at slette flg. .plist filer fra brugere/navn/bibliotek/preferences
- com.apple.FolderActionsSetup.plist
- com.apple.FolderActions.plist
- com.apple.LaunchServices.plist
- com.apple.desktop.plist

Der er nogen, der har foreslået, at man ligeledes skal slette flg. 3
filer fra OS 9.2.2 systemmappen:
- Classic
- Classic Support
- Classic Support UI
- Classic Update Log.txt

Iflg. dem, der har prøvet, skullet OS X næste gang, classic startes,
komme med en dialog, der siger, at de filer mangler, og om den skal
opdatere. Til den dialog, skal du så blot sige OK.

Inden du starter classic, skal du huske at vælge den OS 9.x systemmappe,
der kommer frem i kontrolpanen 'Classic'.

Jeg har kun prøvet det på en 10.3.1, og her blev filerne ikke gendannet
i OS 9.x systemmappen.

Gem de 3 classic filer i papirkurven, indtil du er sikker på, at OS X
10.4 har opdateret dem til nye versioner.

mvh. Erik Richard

Peter Ursin wrote:

> [...]
> flere på nettet nævnte kunne få opstarten til at stoppe.
>
> Er der en eller andet der har et godt forslag, jeg er helt løbet tør for

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Peter Ursin

Dato : 31-07-05 14:50

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> komme med en dialog, der siger, at de filer mangler, og om den skal
> opdatere. Til den dialog, skal du så blot sige OK.

Det hjælper desværre ikke, jeg kommer stadig ikke længere end lige til
opstartsbilledet. Til info bliver de 3 Classic filer fint gendannet med
10.4

Det er altså mystisk, især fordi jeg har geninstalleret OS 9 fra cd'en
der fulgte med computeren. Så nu er det altså en helt ny installation
der ikke vil opføre sig ordentligt.

Man skulle næsten tro at den venter på et eller andet, prøver at få
forbindelse til et eller andet, leder efter en fil. Noget i den stil, da
den som nævnt ikke er frosset. Jeg kan uden problemer klikke på stop og
der er omgående respons.

Hvis du skulle have andre forslag hører jeg gerne.

mvh
Peter

Fra : Erik Richard

Dato : 31-07-05 18:37

Hej Peter

OK, der kommer mere, men i så fald skal jeg lige vide, om du har
mulighed for at starte maskinen op i OS 9.x? - enten direkte eller i
'target mode' via et Firewire kabel - altså som en ekstern disk til en
anden maskine, der kører OS 9.x

Jeg skal også lige vide, om du har 'OS X 10.4.2 Combo Update' liggende?
- Du skal også have fat i FileBuddy 6.1.8 til OS 9.x - ikke hverken ver.
7.x eller 8.x. De to ver. udelader netop de filer, jeg skal have
lokaliseret...

Jeg kan godt nu sige, at det er nogle usynlige filer, der skal slettes,
men jeg skal lige have fundet dem - altså hvor de ligger i hierakiet...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Ursin

Dato : 31-07-05 23:37

> [...]

> mulighed for at starte maskinen op i OS 9.x? - enten direkte eller i
> 'target mode' via et Firewire kabel - altså som en ekstern disk til en

Det har jeg desværre ikke mulighed for.

> Jeg skal også lige vide, om du har 'OS X 10.4.2 Combo Update' liggende?
Desværre ikke, men mon ikke jeg kan finde den hos Apple.

> - Du skal også have fat i FileBuddy 6.1.8 til OS 9.x - ikke hverken ver.
> 7.x eller 8.x. De to ver. udelader netop de filer, jeg skal have
> lokaliseret...
Jaeh, jeg ved ikke lige hvor jeg skulle få fat i så gammel en version.
EasyFind kan også finde usynlige filer, eller hvis jeg nu slår vis
usynlige filer til med Tinkertool. Kan det ikke Erstatte FB6

Fra : Erik Richard

Dato : 01-08-05 00:14

Hej Peter

Peter Ursin wrote:

> Det har jeg desværre ikke mulighed for.

Det er en skam, det ville ellers have været det letteste.

> Desværre ikke, men mon ikke jeg kan finde den hos Apple.

Du kan hente den her:
<http://wsidecar.apple.com/cgi-bin/nph-reg3rdpty1.pl/product=07270&platform=osx&method=sa/MacOSXUpdateCombo10.4.2.dmg>

> Jaeh, jeg ved ikke lige hvor jeg skulle få fat i så gammel en version.

FB 6.1.8 ligger ska stadig på versiontracker.com under OS 9 downloads, -
FB 6.x er den eneste af FileBuddy ver., der kan køre på System 7.0 -
7.5.x, - men det hjælper jo ikke rigtig, når du ikke kan starte i target
mode.

> EasyFind kan også finde usynlige filer, eller hvis jeg nu slår vis
> usynlige filer til med Tinkertool. Kan det ikke Erstatte FB6

EasyFind måske, men TinkerTool giver noget værre rod. Man skal jo netop
vide, hvor de bestemte mapper ligger...

Men du kunne evt. prøve med seneste version af FileBuddy 8, men så skal
du kun afkrydse feltet for 'Custom icons' og 'Desktop files.

Prøv så at følge nedenstående med brug af FB 8.x istedet for FB 6.x, -
bortset fra at starte op i OS 9.x. Og skulle du få adgang til en ekstra
maskine med Firewire, så følg blot nedenstående.

Når du har startet op i OS 9.x, åbner du FileBuddy 6.1.8 / 8.x.
Gå til menuen 'Cleaning' -> 'Find Invisible Items'. I det vindue, der så
kommer op, afkrydser du feltet for 'Custom icons', men ikke for 'Desktop
files'.

I listen, der kommer frem, finder du én eller flere mapper med navnet
'OptionalFiles'.

I kolonnerne til højre vil du se først oprettelsesdato, ændringsdato,
harddisk navn og placering i OS X systemet.
Fx. som disse:
06.09.03, 12:31, 18.07.05, 12:25, Macintosh HD xxx: System: Library:
CoreServices: Classic Startup.app: Contents: Resources: French.lproj:
SystemFiles:
- og:
06.09.03, 12:31   18.07.05, 12:26   Macintosh HD xxx: System:Library:
CoreServices: Classic Startup.app: Contents: Resources: Dutch.lproj:
SystemFiles:

Der ligger en 'OptionalFiles' mappe for hvert enkelt sprog.

I _samtlige_ mapper sletter du følgende filer:
Apple-menuvalg
AppleShare
Internet
LaserWriter 8
OpenGLLibrary
PrintingLib
QuickDraw™ 3D RAVE
QuickTime Image
QuickTime Player
QuickTime™
QuickTime™ PowerPlug
Script Editor
Skrivebordsprinterværktøj
Startdisk
Udvidelseskontrol
USB Printer Sharing Extension
USB-printerdeling

- kort sagt _alle_ filer. Det gøres nemmest ved at markere dem og klikke
på papirkurvssymbolet øverst til højre i FileBuddy vinduet.

BEMÆRK, Der kan være lidt forskelligt indhold i hvert af 'OptionalFiles'
mapperne.

Længere nede på listen i Filebuddy vinduet finder du en mappe med navnet
'private'. Gå til mappen 'var'. Åbn den ved at klikke på pilen, så den
åbner hierakisk. Gå til mappen 'root' og åbn den. Gå ned i listen til
mappen 'Preferences' - åbn den.

Her sletter du
com.apple.LaunchServices.plist

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 19:57

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> EasyFind måske, men TinkerTool giver noget værre rod. Man skal jo netop
> vide, hvor de bestemte mapper ligger...

Hvorfor, hvis man ændrer en option i Finders indstlliger (kan gøres
fra Tinkertool) blive usynlige filer netop synlige fr afinder.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Peter Ursin

Dato : 01-08-05 21:30

> [...]

> SystemFiles:
>
> Der ligger en 'OptionalFiles' mappe for hvert enkelt sprog.
>
> I _samtlige_ mapper sletter du følgende filer:

Alle ovenstående filer er slettet i dansk og engelsk som er de eneste 2
mapper installeret.

> [...]
> 'private'. Gå til mappen 'var'. Åbn den ved at klikke på pilen, så den
> åbner hierakisk. Gå til mappen 'root' og åbn den. Gå ned i listen til
Jeg har ingen preferences mappe i var/root

> Her sletter du
> com.apple.LaunchServices.plist
den enste fil jeg kunne finde ligger i .Users/PEU/Library/Preferences

Jeg har dernæst prøvet at starte Classic, nu får jeg istedet fejlen
"There is a problem with updating the Classic-specific files. Classic
was unable to update iys files in "System Folder" on Mac HD"
Jeg kan dernæst udelukkende vælge Quit.
Altså nu er der ingen opstart der 'hænger'.

Jeg installerede derefter Combo-update'en og prøvede Classic igen, men
samme fejlmeddelelse fremkommer.

Hmm.

mvh
Peter

Fra : Erik Richard

Dato : 01-08-05 22:12

Hej Peter

Peter Ursin wrote:

> Jeg har ingen preferences mappe i var/root

OK, det viser ihvertfald, at der overhovedet ikke er kontakt til OS
9.x's Finder og System...

> den enste fil jeg kunne finde ligger i .Users/PEU/Library/Preferences

Igen som ovenfor. Der er simpelthen ikke kontakt mellem Classic og X.

> [...]
> Altså nu er der ingen opstart der 'hænger'.
>
> Jeg installerede derefter Combo-update'en og prøvede Classic igen, men

Der er noget, jeg kommer til at tænke på... Hvilken OS 9.x version
bruger du? - Er det en af de første OS 9.2 CD'er? - Hvis det er det, så
er det højst sandsynlig dér, den 'hænger'. Der mangler nogle PowerBook
resourcer på de første serier af OS 9.2.0 og 9.2.1 'retail' CD'erne, der
blev solgt i butikkerne. Det er netop nogle specielle resurcer, der
kræves på de store PowerBooks, der _ikke_ kan boote i OS 9.x.

Jeg mener at kunne huske, at Apple bytter dem til den nyeste version ved
henvendelse... Prøv evt. at ringe og spørge på 70102007.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard

Dato : 01-08-05 22:21

Hej Peter

Vi ta'r den lige én gang til....

Fra : Peter Ursin

Dato : 01-08-05 23:12

> [...]

> Jeg mener at kunne huske, at Apple bytter dem til den nyeste version ved
> henvendelse... Prøv evt. at ringe og spørge på 70102007.

Det er ellers den cd install disk der fulgte med powerbooken, men okay
man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig.
Jeg prøver at give Apple et ring.
Tak for indsatsen alligevel.

mvh
Peter

Fra : Erik Richard

Dato : 01-08-05 22:28

Jeg har lige svaret peter på det indlæg ovenfor, og nu ændrer navnet sig
til japansk...

Hvad er det for noget? - Det er første gang, jeg har oplevet noget
underligt i 10.4.x...

Og ja, jeg har japansk sprogkit installeret, men den står som laveste
prioritet i sprogindstillingerne...

Fra : Peter Ursin

Dato : 01-08-05 23:16

> [...]

> underligt i 10.4.x...
>
> Og ja, jeg har japansk sprogkit installeret, men den står som laveste

Mit svar til dig for 30 sekunder siden gjorde nøjagtigt det samme.

Jeg ved ikke om du bliver klogere af det, men da jeg svarede på dit
indlæg om hvilke usynlige filer man skulle slette, så fik jeg faktisk af
vide at jeg svarede på et indlæg i UTF8 format og ikke alle programmer
kunne læse dette. Måske er der det er opstået?

mvh
Peter

Fra : Erik Richard

Dato : 01-08-05 23:24

Peter Ursin wrote:

> Mit svar til dig for 30 sekunder siden gjorde nøjagtigt det samme.

Hm...

> [...]
> vide at jeg svarede på et indlæg i UTF8 format og ikke alle programmer
> kunne læse dette. Måske er der det er opstået?

Hvad har du sat din mail/newsclient til? - Min står til ISO-8859-1, så
det skulle være rigtig nok... Men selvom din skulle stå til UTF-8, så
burde jeg kunne læse det uden videre, da jeg har sat WaMCom til at
autoswitche, når/hvis der kommer UTF tekst...

Så nej, jeg bliver ikke klogere af det.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 01:25

> [...]

> burde jeg kunne læse det uden videre, da jeg har sat WaMCom til at
> autoswitche, når/hvis der kommer UTF tekst...

Hvis du startede med at slå QP fra ville det sikkert løse en del af
problemet. Dengang du brugte Netscape argumenterede du for at, du var
nød til at bruge QP på usenet fordi din kient ikke kunne have
seperarte indstillinger for mail og news. Det kan din
newsrader/mailklient nu - Ville det ikke være en idé om du levede op
til de intentioner?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 01:21

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Jeg har lige svaret peter på det indlæg ovenfor, og nu ændrer navnet sig
> til japansk...

Du har nok været inde på MSN og fået virus

Spøg til side, peter skrev i UTF8 og det forsøger din newsreader ikke
sæligt heldigt at tilpasse sig. Sikkert et font problem.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 01:16

> OK, det viser ihvertfald, at der overhovedet ikke er kontakt til OS
> 9.x's Finder og System...

Erik kan du ikke forklare hvad du mener? jeg er ikke med, og jeg
tvivler oprigtigt talt på at du selv ved er.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 01:14

> Jeg har ingen preferences mappe i var/root

Nej, Peter... lav liiiiige backup før du følger ERS's råd - især når
han vil pille i /var. For Erik er /var altså offlimit!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 19:55

> [...]

> EasyFind kan også finde usynlige filer, eller hvis jeg nu slår vis
> usynlige filer til med Tinkertool. Kan det ikke Erstatte FB6

jo snildt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 19:54

> [...]
> Hej Peter

> Prøv at slette flg. .plist filer fra brugere/navn/bibliotek/preferences

hvad i al verden skulle det gøre godt for?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 20:05

Peter Ursin <zorillaFJERN@dettemyrealbox.com> wrote:

> Er der en eller andet der har et godt forslag, jeg er helt løbet tør for
> ideer.

Har du læse/skrive rettighed til dit calssic miljø? det skal du ha når du
starter snavset første gang.

Prøv osse at slå udvidelser fra under start af Classic (kan gøres fra
Systemindstllinger). Du kan osse slå funktionen til hvor Classic
skriver til en mappe i din hjemmemappe frem for til mapper i
classicmiljøet.

Fra : Peter Ursin

Dato : 01-08-05 21:30

> Har du læse/skrive rettighed til dit calssic miljø? det skal du ha når du
> starter snavset første gang.
GetInfo på System Folder siger jeg kan læse og skrive, mappen tilhører
System. Er det den mappe du hentyder til?

> [...]
> Systemindstllinger). Du kan osse slå funktionen til hvor Classic
> skriver til en mappe i din hjemmemappe frem for til mapper i
Begge ting er prøvet, uden held.

mvh
Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 01:11

> GetInfo på System Folder siger jeg kan læse og skrive, mappen tilhører
> System. Er det den mappe du hentyder til?

det siger den lige der - hvad siger den længere nede?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 01:35

> det siger den lige der - hvad siger den længere nede?

og hvad siger dine logfiler? - kig i Konsol.app nævner de noget om
classic eller trueblue? læg osse mærke tikl om der skrives til en
logfil når Calssic booter (og når det står stille)

Fra : Peter Ursin

Dato : 03-08-05 23:34

Efter jeg har geninstalleret os9 står der nu at jeg kan
læse/skrive. Nedenunder står der at jeg er ejer, og jeg kan læse/skrive,
group siger admin, read & write, ved others står der read only.

> og hvad siger dine logfiler? - kig i Konsol.app nævner de noget om
> classic eller trueblue? læg osse mærke tikl om der skrives til en
> logfil når Calssic booter (og når det står stille)
Kun autoupdate error, "count of 14 localized files and 31 universal
files doesn't match", men det kom først efter at jeg slettede filerne i
CoreServices som foreslået af ERS. Efter jeg har lagt backup'en tilbage
kommer dette ikke mere.

Ingen henvisning til hverken classic eller trueblue. Der skrives intet
til logfilen hverken under boot eller når når den bare hænger.

mvh Peter

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-08-05 09:31

> Efter jeg har geninstalleret os9 står der nu at jeg kan
> læse/skrive. Nedenunder står der at jeg er ejer, og jeg kan læse/skrive,
> group siger admin, read & write, ved others står der read only.

Bemærk Diskværktøjs funktion:
Diskværktøj/Arkiv/Reparer OS9-tilladelser

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Peter Ursin

Dato : 04-08-05 23:03

> og hvad siger dine logfiler? - kig i Konsol.app nævner de noget om
> classic eller trueblue? læg osse mærke tikl om der skrives til en
> logfil når Calssic booter (og når det står stille)

Hej Morten,

Jeg kiggede tilsyneladende ikke ordentligt efter. Der skrives følgende i
konsollen når jeg forsøger at boote classic.

Aug 4 23:59:01 jean-luc-picards-powerbook-g4-17 kernel[0]: HFS: /rsrc
paths are deprecated (System/rsrc)
Aug 4 23:59:01 jean-luc-picards-powerbook-g4-17 kernel[0]: HFS: /rsrc
paths are deprecated (System Resources/rsrc)
Aug 4 23:59:01 jean-luc-picards-powerbook-g4-17 kernel[0]: HFS: /rsrc
paths are deprecated (BlueBox/rsrc)
Aug 4 23:59:01 jean-luc-picards-powerbook-g4-17 kernel[0]: HFS: /rsrc
paths are deprecated (Classic/rsrc)

Siger det dig noget ?

mvh
Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-05 12:18

> [...]

> paths are deprecated (BlueBox/rsrc)
> Aug 4 23:59:01 jean-luc-picards-powerbook-g4-17 kernel[0]: HFS: /rsrc

Det er et eller andet med resurcegrene den er gal med. Er det en FAT32
eller UFS partition?

Fra : Peter Ursin

Dato : 09-08-05 07:23

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> Det er et eller andet med resurcegrene den er gal med. Er det en FAT32
> eller UFS partition?

Nej, HTFS. Det er den interne disk hvor også os x er installeret på.

mvh
Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 09:12

Peter Ursin <zorillaFJERN@dettemyrealbox.com> wrote:

> "Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, HTFS. Det er den interne disk hvor ogs? os x er installeret p?.

Nu kan jeg ikke huske så langt tilbage, har du prøvet at reparere
disken? Eller googlet på hvad der skrives i loggen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 09:24

> Det er et eller andet med resurcegrene den er gal med. Er det en FAT32
> eller UFS partition?

DOH, til tider er det en fordel at læse hvad der står

Kernen fortæller blot at at resurcegrene ikke længere er
anbefalelsesværdige (nyt i 10.4) dvs en besked der bør kunne ignoreres
i denne sammenhæng. Tilbage til tænkebordet.