Vietnam - must-dos og must-sees ?!
Fra : rosenauer.dk

Dato : 29-07-05 08:44

Hej !

Kæresten og jeg skal på backpacker-tur til Vietnam om nogle måneder og har i
den henseende gransket Lonely Planet og Turen går til Vietnam. Vi flyver til
Hanoi og hjem fra Saigon og har en måned derude..

Er der nogen, der har været der for nyligt og har nogle ting man bliver nødt
til at gøre/se udover det der står i bøgerne ?!

Mange tak!

Mvh,

Martin
http://rosenauer.dk

Fra : Flinkesen

Dato : 29-07-05 10:12

"rosenauer.dk" <martinFJERN@rosenauer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen, der har været der for nyligt og har nogle ting man bliver
> nødt til at gøre/se udover det der står i bøgerne ?!

Hej Martin

I kan godt glæder jer. Vietnam er et skønt land, og I vil få masser af gode
oplevelser. Vi havde samme rejserute som jer, og her er nogle af de ting, vi
syntes var interessante:

Hanoi: Tag en "taxa"-rundtur og se de gængse turistattraktioner. Vær
opmærksom på at Ho Chi Minh mausoleet er lukket en dag i ugen (kan ikke lige
huske hvilken). Ellers er en tur til Halong Bay en skøn oplevelse og dejlig
fredfyldt.

Vi gjorde det, at vi fløj til Hue. Det er ikke så dyrt, og det sparer både
tid, og en laaang bustur. Resten af vejen gennem Vietnam tog vi med bus og
de såkaldte "open ticket", hvor man står af og på undervejs.
I Hue kan man fint leje et par cykler og tage en tur i området. Et besøg i
den gamle kongeby er et must. Her kan I desuden tage på en tur til Vinh Moc
tunnelerne, som er meget spændende (hvis man ikke lider af klaustrofobi)

Hoi An: Så er det tid til at slappe af og evt. få syet noget tøj. En dejlig
rolig by med tonsvis af skræddere, og en masse lækker mad (her er bl.a. et
sted, hvor de serverer frikadeller m. kold kartoffelsalat, hvis I savner
dette). Desuden ligger der en strand lige uden for byen, eller man kan
betale sig til at ligge ved hotellets (kan ikke lige huske navnet)
swimmingpool.

Nha Trang: En bådtur med vin, høj musik, lækker mad og en masse andre
herlige turister kan varmt anbefales.

Ho Chi Minh City: En storby på godt og ondt. Interessante ting er
krigsmuseet (som også kan være ret skræmmende) og et besøg i Cu Chi
tunnelerne MUST!! Det giver virkelig en forståelse af, hvorfor amerikanerne
havde det svært.

Håber det kunne give lidt inspiration til turen.

Rigtig god rejse.

JK

Fra : rosenauer.dk

Dato : 02-08-05 19:10

Mange tak ... både dit og Kevins indlæg kommer klart med i den "grove"
planlægning =)

/Martin
http://rosenauer.dk

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 30-07-05 08:38

rosenauer.dk wrote:
> [...]
>
> Er der nogen, der har været der for nyligt og har nogle ting man bliver nødt
> til at gøre/se udover det der står i bøgerne ?!

Hej
Vietnam er en kulinarisk oplevelse, sørg endelig for at spise godt på de
lokale vietnamesiske restuarenter, i Hanoi er der bla en hvor man får
sin egen grill i den nordlige ende af byen, nævnt i Lonely Planet.
De små ølbarer hvor en 1/2 liter øl koster ca 1 krone er også et must.
Om morgenen i Hanoi skal i ud og spise friskbagte flutes.

I HCMC er der mange gode retsurenter, men i skal lidt væk fra
touristbæltet, i samme by vil jeg anbefale at bo hos Mrs Loi eller Loy,
det er et rigtigt godt sted væk fra det hele men aligevel tæt på. og
hvis der er optaget kan I finde finde et sted i samme smøge til der er
plads.

I ninh binh, som nærmest er en westernby, bare i Vietnam er der
muligheder for at tage på nogle ret fede ture, bla på rotur på floden
hvor kvinderne rooer med føderne (kan ga), og en pagodetur, hvor man kan
se templer der ligger inde i klipperne.

http://www.terragalleria.com/vietnam/vietnam.ninh-binh.html

Hoi an med skrædderne er et dejligt sted, men meget svært at få noget
god mad, men det er muligt i dgatimerne, i skal bare lidt væk fra
promenaderne.

Alt i vietnam var fantastisk, vi var der en måned og fløj meget fordi vi
havde drengen på 1 år med, næste gang blive vi nmoget længere.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-08-05 09:44

"Kevin Vilhelmsen"
> [...]
>
> Alt i vietnam var fantastisk, vi var der en måned og fløj meget fordi vi
> havde drengen på 1 år med, næste gang blive vi nmoget længere.

Phantastiske billeder - der vil jeg ned hvordan med booking
af indenrigsfly, er det noget man kan gøre dag til dag eller skal
man planlægge sådan noget i god tid. Hvordan med taxi og ting
skal man forhandle om alting som i Indien og Thailand..
Jeg har tusind spørgsmål, men må hellere se at få købt en LP..
Tak for tips om maden, hehe det sætter jeg stor pris på -max-

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 04-08-05 14:57

-max- wrote:
> [...]
> Jeg har tusind spørgsmål, men må hellere se at få købt en LP..
> Tak for tips om maden, hehe det sætter jeg stor pris på -max-

Hej max
God tur
Indenrigs er ikke det store problem, vi var der i januar februar meget
tøt på tet-festival som er det kineniske nytår vi rejste 4 + et barn og
fik de billetter vi skulle nruge uden problemer.
Taxi i de store byer er på meter i de små tager man en cyklo koster
altid en dollar, som er lidt i overkanten mem hva faen.
Køb gerne LP til accomadation og fakta, men Politikens rejsen rundt i
vietnam er et must, der får du virkelig noget for pengene, de 2
kobineret gjorde at alle vores behov var dækket.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen