artiskokker
Fra : Munk Olsen

Dato : 28-07-05 22:18

Hej.
Jeg har en artiskok i min have. Hvornår er sådan en klar til brug, og
hvad kan jeg bruge den til?
Har I nogle opskrifter?
Munk Olsen

"Lærere åbner døren. Man går selv ind. " -- Kinesisk ordsprog

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 28-07-05 23:17

Munk Olsen wrote:
> Jeg har en artiskok i min have. Hvornår er sådan en klar til brug, og
> hvad kan jeg bruge den til?
> Har I nogle opskrifter?

Jeg aner ikke, hvornår en artiskok er moden, men den kan bruges på en
pizza. Det er måske ikke så opfindsomt, men det er vist det eneste, jeg
har prøvet. Venter spændt på, om andre har nogle gode opskrifter.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk

``TV is chewing gum for the eyes.'' -- Frank Lloyd Wright

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-07-05 23:39

"Munk Olsen" <munkole@ofir.dk> skrev

> Jeg har en artiskok i min have. Hvornår er sådan en klar til brug,

Hm, ved ikke, hvilken type, du har, men det er vigtigt at blomsten ikke har
åbnet sig, for så kan den ikke længere spises. En moden artiskok ser ca.
sådan her ud
http://www.mariquita.com/images/photogallery/artichoke.ladybird.jpg

> og
> hvad kan jeg bruge den til?
> Har I nogle opskrifter?

Uha, hvor skal jeg begynde? Det er svært at lære fra sig på skrift, da
artiskokker kræver lidt håndelag. Men du kan f.eks. skære den af ved
stænglen og skære den til omtrent på denne måde
http://www.seasonalrecipes.com/images/artichoke.jpg - de yderste blade
fjernes (kan sagtens bruges til andet). Mynte og persille stikkes ned mellem
artiskokkens blade og der krydres godt med salt og peber. God olivenolie
hældes over. Dernæst steges de stående som på billedet i en gryde (under
låg) i smør og hvidvin til de er møre. Artiskokker kan med fordel bruges på
mange andre måder også. I Rom bruges de i et utal af retter. En personlig
farvorit er omelet: Skær artiskokken af, så du får 5 cm stilk med. Skræl
stilken godt. Fjern de yderste, meget grove blade. Skær den tilskårne
artiskok i både - ca. 8-10 både pr artiskok og steg den gylden i olivenolie.
Hæld 2 sammenpiskede æg med salt og peber over pr. artiskok og steg færdig
for svag varme.

Artiskokker kan også spises rå og smager meget lækkert. Kasser stilken og
fjern igen de yderste blade, skær evt "spidsen" af, hvis bladene er meget
grove. Hernæst kan bladende hives af et for et og dyppes i olivenolie rørt
med lidt citronsaft, salt og peber og spises som snack eller tilbehør til en
kødret.

En anden foreslår pizza. Det er dog kun marinerede artiskokhjerter, der er
egnet til dette brug. Disse kan naturligvis også laves selv, men kræver
muligvis nogen erfaring mht. høsttidspunktet.

Til sidst må jeg lige sige, at jeg er helt holdt op med at købe artiskokker
i Danmark. Jeg ved ikke, hvornår vi får de bedste herop, men dem jeg har
købt har stort set været ubrugelige hver gang. Husk i øvrigt, at skal du se
pæn ud og have gæster, så brug handsker, når du skærer dem til. Man får
sorte fingre af det.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Munk Olsen

Dato : 28-07-05 23:59

Kevin Edelvang wrote:

> Uha, hvor skal jeg begynde?...
[En hel masse brugbar information]

Tak for dit særdeles gode og fyldestgørende svar. Jeg har printet dine
gode råd ud og glæder mig til at følge min enlige artiskoks udvikling.
Det bliver mere interessant med din information in mente.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-07-05 23:59

Kevin Edelvang skrev:

> [...]
> for et og dyppes i olivenolie rørt med lidt citronsaft, salt og
> peber og spises som snack eller tilbehør til en kødret.

Rå? Orv, kan man det? Jeg har altid kogt/dampet mine (30-45 min.)
inden jeg spiste dem på den måde.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-07-05 00:43

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Rå? Orv, kan man det?

Ja, men det er bestemt "grovkost". Romerne gør det samme med flere
grønsager, f.eks. rå fenikkel, som også er fremragende på denne måde.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Padre

Dato : 30-07-05 07:05

> Jeg har en artiskok i min have. Hvornår er sådan en klar til brug, og
> hvad kan jeg bruge den til?

Lad den simre hel i en 3 kvarters tid, og spis den med vinaigrette. Kødet på
bladene sidder ved roden af bladet. På de yderste af bladene er der for lidt
kød, men i 3 række eller så bliver det godt. Man slutter så af med hjertet.
Inden man kan sppise hjertet, skal men fjrne dets "hårtot". Den letteste
måde at få hårene af hjertet er ved at holde det med en gaffel, mens man
forsigtigt skraber dem af ved hjælp af alm middagskniv.

--
Padre

Fra : Munk Olsen

Dato : 31-07-05 15:04

Padre wrote:
> [...]
> måde at få hårene af hjertet er ved at holde det med en gaffel, mens man
> forsigtigt skraber dem af ved hjælp af alm middagskniv.

Tusind tak for rådet. Det lyder meget ideelt. Jeg har jo kun en, så den
vil jeg nyde i eget selskab.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-08-05 11:48

Munk Olsen skrev:

> Jeg har en artiskok i min have. Hvornår er sådan en klar til brug,
> og hvad kan jeg bruge den til?

Måske kan du lave en "artiskokbitter" af den. Selv har jeg aldrig
smagt bitteren, men fra mit tidligere liv som likørpusher i Schleswig,
husker jeg at vi af og til solgte en flaske "Cynar Bitter".

Link:
<
http://www.reisenhofer.info/index.php?seitenName=artikel&artikelId=867

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-08-05 10:25

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Måske kan du lave en "artiskokbitter" af den. Selv har jeg aldrig
> smagt bitteren, men fra mit tidligere liv som likørpusher i Schleswig,
> husker jeg at vi af og til solgte en flaske "Cynar Bitter".

Uhm, en dejlig sag. Nyd den let afkølet af store glas. Jeg har (stort set)
altid en flaske stående. Den jeg har for tiden er i øvrigt rystende hel.
Kunne være, man skulle bryde den i aften

Mvh
Kevin Edelvang