Brum
Fra : Erik Richard

Dato : 27-07-05 21:23

Som de fleste nok véd, så plejer jeg ikke selv at pille indvendig en en
computer... Men jeg har fået et meget irriterende problem.

Jeg vil have sat min ene G4 til en Nakamichi forstærker, så jeg både kan
optage og afspille gennem den. Desuden skal det gerne være således, at
jeg kan koble mine 2 pladespillere til, - den ene via Nakamichi'en, den
anden via løs RIAA+Behringer mixer og derfra ind i forstærker. - Alt det
går også fint, og uden brum, så div. skærmninger sidder korrekt.

såsnart jeg sætter det hele til computeren, får jeg en meget irriterende
brummetone, der ligger i området 100-150hz, hvilket er særdeles hørbart.
Jeg har snakket med flere, og de mener, jeg skal sætte en ekstra
stelforbindelse på mellem computer og Nakamichiens steltilslutning - på
samme måde, som jeg gjorde i sin tid på en PM 7600, da den blev koblet
sammen med mit Sansui anlæg. På 76'eren var det nemt, for dér var det
blot at sætte en lille skrue i en af de utallige huller i bundens
metalplade, men på G4'eren er det jo i sagens natur noget mere
besværlig, da hele kabinettet er i plast...

Hvor på den er det bedst at fastgøre en stelledning?

mvh. Erik Richard
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 27-07-05 22:59

Som de fleste nok véd, så plejer jeg ikke selv at pille indvendig en en
computer... Men jeg har fået et meget irriterende problem.

Lige det modsatte af mig Hvorfor sådan en lille MiniMac er irriterende,
den er sgu ikke til at tvinge op Nå men jeg ville åbne dyret, snuppe en
af pladerne i "måsen" ud, dem der er til udvidelser. Bore et lille hul i
den, monterer ledningen med en lille skrue på ydersiden og sætte pladen på
igen, vupti, ekstra stel!.

Stef

Fra : Erik Richard

Dato : 28-07-05 01:31

Hej Stefan

Stefan Jacobsen wrote:

> Lige det modsatte af mig Hvorfor sådan en lille MiniMac er irriterende,
> den er sgu ikke til at tvinge op

- Godt jeg så har en af de go'e gamle store 'skrumler'...

> [...]
> der er til udvidelser. Bore et lille hul i den, monterer ledningen
> med en lille skrue på ydersiden og sætte pladen påigen, vupti,

Så har du lige bekræftet den idé, jeg selv har gået og luret på. Men jeg
bliver nok nødt til at gøre det ved at sætte en lille kabelsko på
ledningen og så montere den på den skrue, der holder PCI kortene på
plads. - Der er jo desværre kun 3x PCI på den, og de er optaget. Og der
er lige nøjagtig plads til, at en tynd ledning kan føres ind mellem
plasten og chassis'et. - Det får jeg lige min kammerat til at gøre, når
han kommer fra ferie... Tak for tippet/bekræftelsen.

Fra : Tom

Dato : 28-07-05 16:48

Du kan også.. Forudsat et par ting...
Føre en ledningh fra Computerens "stel" ti lforstærkerens jord stik..
Forudsætningen er selvsagt at der ER et jordstik ( en lille skrue) på
forstærkeren.. Og at der IKKE er overgang i stellet på computeren..
Hvordan ved jeg det...tænker du sikkert allerede..
Rør ved stellet ... Får du stød.. Skal du ikke forbinde de to ting.. Er der
ikke strøm what so ever..( tjek evt over et par dage)..
Så skulle der ikke være noget i vejen for at montere en ledning de to
appaarater imellem..
Tricket med bagpladen fra et af PCI stikkene.. Er nok slet ikke nogen dum
ide, da de måske ikke leder helt så godt som selve stellet på computer..
Tom

PS
Tror faktisk også at "radiator tricket" og "Jordstik tricket" kunne være af
interesse..
Den med radiatoren.. Ledning på denne, da den .. Med rimelig sikkerhed.. Har
jordforbindelse..
Jordstikket.. (det tredje ben) i et vægstik.. Indeholder jord, forbindes
stellet på begge apparater med dettee ( jord) burde alt brum gå væk..
Slutteligt findes der professionelle apparater ( hum elimanator )
Der som navnet antyder fjerner det meste støj ( brum)
Ved dog ikke om sådanne kan købes for "menneske penge" eller om de koster
kassen!

Fra : Erik Richard

Dato : 28-07-05 17:27

Hej Tom

Tom wrote:
> [...]
> ikke strøm what so ever..( tjek evt over et par dage)..
> Så skulle der ikke være noget i vejen for at montere en ledning de to

Der er ingen strøm, - har kontrolleret det...

> Tricket med bagpladen fra et af PCI stikkene.. Er nok slet ikke nogen dum
> ide, da de måske ikke leder helt så godt som selve stellet på computer..

Dér, hvor man fastgør PCI kortet - med den lille enlige skrue, går den
jo på selve computerchassiset, så der vil blive god forbindelse, som jeg
gjorde det på min 7600.

> [...]
> Jordstikket.. (det tredje ben) i et vægstik.. Indeholder jord, forbindes
> stellet på begge apparater med dettee ( jord) burde alt brum gå væk..

Jeg har allerede en 230v jordforbindelse på alle enheder, men det er
ikke nok. - Det var det jo heller ikke med min PM 7600...

> [...]
> Der som navnet antyder fjerner det meste støj ( brum)
> Ved dog ikke om sådanne kan købes for "menneske penge" eller om de koster

Tak! dem kender jeg, og de er ikke just billige, og jeg vil gerne gøre
det billigst mulig.

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 01-08-05 14:34

Erik Richard wrote:

> Tak! dem kender jeg, og de er ikke just billige, og jeg vil gerne gøre
> det billigst mulig.

Behringer er på vej med en lille billig én af slagsen, men den er først
på gaden i 4 kvartal 2005:
http://www.behringer.com/HD400/index.cfm?lang=ENG

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard

Dato : 01-08-05 21:06

Hej Franz

Møj manne tak! - Det ser lovende ud. - Der er dog ingen prissætning i DK
endnu, men mon ikke de svenske priser er dem, der er bedst at gå ud fra...

Der kommer også yderligere et par ting, der vil kunne udvide min
Behringer EuroMixer MX-802, så det lyder godt!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-07-05 22:28

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hvor på den er det bedst at fastgøre en stelledning?

stroemforsyning eller rammen omkring PCI slotsene burde give stel.
Hele inderkabinettet i G4'eren er altsaa af metal.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT