Mono (.net)
Fra : stig

Dato : 26-07-05 20:18

Hey

Nogen her der har nogen indsigt i Mono´s nuværende status: Bliver det brugt?
Implementerer det .net fuldstændigt? Tiltrækker det nogen udviklere?

vh Stig

ps. Jeg spørger her, fordi jeg ikke er interesseret i en række dot.net
fanatiske svar!

Fra : Kristian Thy

Dato : 26-07-05 20:25

Quoth stig:
> Nogen her der har nogen indsigt i Mono´s nuværende status: Bliver det
> brugt?

Ja.

> Implementerer det .net fuldstændigt?

Nej. Den største mangel er WinForms support, men det er undervejs. Så er
de nye ting fra C# 2.0 heller ikke implementeret endnu, men Mono 1.2
skulle komme i løbet af efteråret og rette op på begge områder.

Se evt. <URL:http://www.mono-project.com/Mono_Project_Roadmap>,
afsnittene "Mono 1.2" og " Unsupported technologies".

> Tiltrækker det nogen udviklere?

Jeg er tiltrukket, og det er min arbejdsplads muligvis også i
forbindelse med portering af nogle VB-applikationer til Linux.

> ps. Jeg spørger her, fordi jeg ikke er interesseret i en række
> dot.net fanatiske svar!

Meget mærkeligt. Hvad får dig til at tro at Javaprogrammører ved mere om
..net end .net-folk?

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned

Fra : stig

Dato : 26-07-05 20:38

>Se evt. <URL:http://www.mono-project.com/Mono_Project_Roadmap>,
>afsnittene "Mono 1.2" og " Unsupported technologies".
Jeg har rodet rundt på den side, uden jeg synes jeg blev meget klogere.
Udfra deres wiki aktivitet ville jeg vurdere, at der ikke sker voldsomt
meget i projektet... Eller også holder de bare ferie.

> Meget mærkeligt. Hvad får dig til at tro at Javaprogrammører ved mere om
> .net end .net-folk?

Jeg tror ikke, at java udviklere ved mere. Jeg er ikke interesseret i at
'vide mere', men mere nuanceret. Jeg har oplevet en tendens til, at når jeg
snakker med dot.net udviklere om dot.net, så går de i selvsving over
dot.nets fortræffeligheder.
Hvis man ønsker at vide noget om et emne er det min erfaring, at det er en
god ide at finde kritikere.

Men tak for dit svar Jeg læser implicit, at mono er produktions egnet?

Fra : Kristian Thy

Dato : 26-07-05 21:24

Quoth stig:
> Jeg har rodet rundt på den side, uden jeg synes jeg blev meget klogere.
> Udfra deres wiki aktivitet ville jeg vurdere, at der ikke sker voldsomt
> meget i projektet... Eller også holder de bare ferie.

Der er rettet 29 sider i den sidste uge, så der sker da lidt

Mono er i øvrigt ikke "bare" et hobbyprojekt, men sponsoreres af Novell.

> Men tak for dit svar Jeg læser implicit, at mono er produktions
> egnet?

Jow, deeeet ... "egnet" er måske så meget sagt, så lad os nøjes med at
sige at det er et godt valg hvis man skal portere .Net-kode til Linux og
ikke vil omimplementere hele koden.

\\kristian

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 26-07-05 20:42

stig wrote:
> Nogen her der har nogen indsigt i Mono´s nuværende status: Bliver det brugt?
> Implementerer det .net fuldstændigt? Tiltrækker det nogen udviklere?

Mono virker glimrende.

Det bliver nok primært brugt af Linux hobbyister.

Kommercielt foretrækkes næsten altid MS .NET.

Det implementerer >90% af .NET 1.1 og en pæn sjat
at de nye ting i .NET 2.0.

Og her har du det støreste problem ved Mono.

Det er ca. kompatibel med MS .NET.

Modsat Java, hvor hvis man er Java 1.4.2 compliant,
så er man 100% SUN Java 1.4.2 compliant.

Det afskrækker meget for kommerciel brug.

Men kører du Linux og vil gerne kode i C#, så
hent Mono og gå igang. C# er et glimrende sprog.
Mono virker godt. Mono folkene har lavet et GTK
toolkit wil GUI programmering (MS Win Forms
kræver stadig Wine på Linux for at virke).

Men glem cross platform egenskaber. Du vil absolut ikke
kunne køre alle MS .NET programmer på Mono (der mangler
også en del af enterprise tingene). Det vil nok være
nemmere at gå den anden vej fra Mono til MS .NET da
de ting der er tilføjet til Mono normalt vil kunne
bruges i MS .NET også.

Håber det afklarede nogle ting.

Arne