Kumquat
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-07-05 19:06

Hej gruppe

Bedre sent end aldrig. Jeg har for et par dage siden opdaget kumquat.
Dvs., jeg har kendt dem af udseende i årevis, men først for et par dage
siden fik jeg smagt på frugterne: En sød skal med en let orangesmag
der omslutter et syrligt indre. Yderst delikat.

Er der andre - og evt. bedre - måder at indtage frugten på, end at
spise den frisk?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 26-07-05 22:15

Jeg holder også meget af kumquat.
For at få det rigtige forhold til frugten, kan jeg anbefale at se eller
gense "Appelsinplantagen" med WC Fields.

God fornøjelse

Henrik

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-07-05 08:44

Du er hvad du spiser. skrev:

> Jeg holder også meget af kumquat.
> For at få det rigtige forhold til frugten, kan jeg anbefale at se
> eller gense "Appelsinplantagen" med WC Fields.

Jeg har ganske vist ikke fjernsyn, men jeg vil skrive dit råd bag
ørerne. Tak.

Mvh,

Fra : Max

Dato : 26-07-05 22:39

Hej Klaus

> Er der andre - og evt. bedre - måder at indtage frugten på, end at
> spise den frisk?

Hvis du søger på Google vil du opdag at der er mange måder
at bruge frugten på, bl.a. chillimarinerede til desserter og
til og sammen med squash til suppe.

Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-07-05 08:16

Max skrev:

> Hvis du søger på Google vil du opdag at der er mange måder
> at bruge frugten på, bl.a. chillimarinerede til desserter
> og til og sammen med squash til suppe.

Ja, tak for inspirationen, men det ku' nu være rart at høre om
personlige erfaringer her i gruppen.

Mvh,

Fra : marlene larsen

Dato : 27-07-05 09:17

er de ikke bitre rå ?
plejer at skære dem i skiver hele og koge i sukkerlage til de er møre og
lagen har let sirupskonsistens kan koges med vanille, stjerneanis,
kardemomme eller andet til desserter, godt til chokoladedesserter og is
si evt. lagen fra og spæd med vand kør til sorbet på ismaskinen
kan også koges med f.eks.chilli, spidskommen, hvidløg, ingefær og bruges som
som garniture til ost eller kød/fisk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-07-05 11:07

Marlene Larsen skrev:

> er de ikke bitre rå ?

På ingen måde. Som jeg skrev: »En sød skal med en let orangesmag
der omslutter et syrligt indre.« Og da det meste er skal, er hoved-
indtrykket sødt. Der kommer et syrligt pift når man bider gennem
frugtkødet, og overhuden smager ganske svagt af orangeolie (og måske
en lille smule bittert, men det er ikke det man vil huske frugten
for).

Jeg spiser sjældent frugt, men med kumquatten har Vorherre virkelig
været i sit kreative hjørne - den er et hit hos mig.

(Bare man osse ku' få guava i lokalområdet.)

> [...]
> til sorbet på ismaskinen kan også koges med f.eks.chilli, spids-
> kommen, hvidløg, ingefær og bruges som som garniture til ost eller

Det lyder osse lækkert - tak for inspirationen.

Mvh,

Fra : Connie Toft

Dato : 30-07-05 13:56

Hej Klaus.

Prøv at kigge på Odense Marcipans side, der er en opskrift på en
hvid chokoladetærte med sambuca og chillimarinerede kumquat, mums
siger jeg bare. Vi lavede den til nytårsaften....stor succes

www.odensemarcipan.dk

God fornøjselse

Connie

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-07-05 20:50

Connie Toft skrev:

> Prøv at kigge på Odense Marcipans side, der er en opskrift på en
> hvid chokoladetærte med sambuca og chillimarinerede kumquat, mums
> siger jeg bare. Vi lavede den til nytårsaften....stor succes

Tak for tippet - det lyder meget lækkert!

Mvh,