Basilikum på køkkenbordet.
Fra : eh

Dato : 26-07-05 09:50

I mange køkken-TV-udsendelser ser man flotte potter med vildtvoksende
Basilikum. Hvorfor kan jeg slet ikke holde liv i de plastic-potter jeg køber
i Føtex? Når jeg har plukket omkring halvdelen, hænger resten med ørerne, og
der er ikke noget tegn på at den vil skyde flere blade.
Mvh
Erling

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-07-05 10:18

eh skrev:
> [...]
> i Føtex? Når jeg har plukket omkring halvdelen, hænger resten med ørerne, og
> der er ikke noget tegn på at den vil skyde flere blade.

Op i en bakke og undervandt godt(1-3 cm vand), gødning af og til i
vandet. Må ikke tørre ud. Jeg plejer at smide ud engang efter jul.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Erling Hansen

Dato : 26-07-05 11:08

eh <eh-dh@mail.dk> wrote:

> [...]
> i Føtex? Når jeg har plukket omkring halvdelen, hænger resten med ørerne, og
> der er ikke noget tegn på at den vil skyde flere blade.

Tak for gode råd. Jeg prøver igen.
Mvh
Erling

Fra : Anders

Dato : 26-07-05 12:15

Erling Hansen wrote:

> Tak for gode råd. Jeg prøver igen.
> Mvh
> Erling

Bor du i nærheden af en ISO har (havde?) de basilikum i en stor potte,
der har fået lov at gro længere end de normale - min er nu ca. 2 måneder
gammel, uden omplantning, bare lidt substral i ny og næ.

MVH Anders

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 26-07-05 12:56

"eh" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>køber i Føtex? Når jeg har plukket omkring halvdelen, hænger resten med
>ørerne, og der er ikke noget tegn på at den vil skyde flere blade.

Hej Erling,

Nogen har heldt med sig, når de køber basilikum i potter - andre ikke. Det
kan meget vel være, at årsagen ligger ved planterne, - eller rettere ved
planternes opbevaring. Når basilikum og andre krydderuter uden jord, står i
supermarkedets nekølede grøntafdeling, bliver rødderne ofte ødelagte. Hvis
du ikke får held næste gang du forsøger, så foreslår jeg, at du selv såer
basilikum. Det er let og de er *meget* voksevillige. Planterne bliver også
meget sundere og meget flottere....

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Jørgen Hess

Dato : 26-07-05 17:11

> [...]
>køber i Føtex? Når jeg har plukket omkring halvdelen, hænger resten med
>ørerne, og der er ikke noget tegn på at den vil skyde flere blade.

Jeg ville gå i et havecenter/planteskole/supermarkedets potteplanteafdeling
for at købe basilikum i lidt større potter med jord. De planter der kan
købes i butikkernes kryddergrøntafdelinger er drevet frem så de er bedst
lige på salgstidspunktet, hvilket jo er fint nok når man bare skal have
basilikum her og nu.
mvh
Jørgen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-07-05 12:46

eh wrote:
> I mange køkken-TV-udsendelser ser man flotte potter med vildtvoksende
> Basilikum. Hvorfor kan jeg slet ikke holde liv i de plastic-potter
> jeg køber i Føtex?

Basilikum kan /ikke/ tåle temp. på under 12 grader. Og iflg. grøntmanden fra
vores lokale supermarked er problemet, at basilikummen transporteres sammen
med de andre grøntsager - og oftest under køl. De er derfor døende allerede,
når de købes.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Warming

Dato : 27-07-05 13:44

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> [...]
> sammen
> med de andre grøntsager - og oftest under køl. De er derfor døende

Jeg købte dild, purløg, persille og basilikum i minipotte i Aldi og satte
dem et godt sted i min have uden potten og vandede flittigt og basilikum
døde hurtigt - jeg tror dog ikke at en plante kan være døende af at have
fået kulde. Enten er den død eller den har håb.
Måske der bruges en særlig sort til potterne og den ikke er haveegnet. Måske
det unaturlige ved så mange planter i så lidt jord, er det jeg bør ændre på
næste gang.