Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor længe...
Fra : News

Dato : 26-07-05 09:35

skal man vente, på 20D afløseren, så man evt. kan spare lidt
ved køb at nyt eller brugt 20D, idet prisen måske falder lidt,
er der nogen der har lidt "insider" viden omkring det?

/Peter

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-07-05 09:39

On Tue, 26 Jul 2005 10:34:36 +0200, News wrote:

> skal man vente, på 20D afløseren, så man evt. kan spare lidt
> ved køb at nyt eller brugt 20D, idet prisen måske falder lidt,
> er der nogen der har lidt "insider" viden omkring det?
>
> /Peter

Mit bedste gæt er engang i foråret næste år. Har dog ikke noget at ha det
i, men jeg synes at kunne huske at canon er omrking 1½ år om at sende en
ny model på markedet i den klasse.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu får lov at prøve Canon Eos 20D

Fra : enrico

Dato : 26-07-05 11:34

Pressefotografforbundet havde en historie i går med gisninger omkring
bl.a. en afløser for 20D

http://www.pressefotografforbundet.dk/teknik/index.php?id=1897&action=info

-ernico

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-07-05 12:37

"News" <mail@direkte> skrev i en meddelelse
> skal man vente, på 20D afløseren, så man evt. kan spare lidt
> ved køb at nyt eller brugt 20D, idet prisen måske falder lidt,
> er der nogen der har lidt "insider" viden omkring det?

Det er nok for tidlligt at begynde at spå om det. Jungletrommerne heromkring
er i hvertfald ikke gået i gang endnu.

Jeg tænker, at Canon kommer med en afløser, når der er behov for det af
konkurrencemæssige hensyn.
Der er ingen tvivl om, at verdens største elektronikproducent har
kapaciteten til at svare tilbage, hver gang konkurrenterne kommer med
forbedringer.

Så længe Nikon ikke smider et nyt konsumkamera på gaden som afløser for
D100, som rygterne godt nok taler om, så har Canon ikke travlt med at
release en ny model. Der skal jo lige tjenes penge på 20D'eren

Men en eller anden burde gøre os den tjeneste at stjæle den mursten, Canons
designfolk bruger som model for deres kameraer. Det kan kun blive bedre af
det
Ergonomi er i hvert fald ikke deres højeste prioritet.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-07-05 17:27

> [...]
> Der er ingen tvivl om, at verdens største elektronikproducent har
> kapaciteten til at svare tilbage, hver gang konkurrenterne kommer med

Med D30, D60, 10D, og 20D har Canon ikke kun reageret på konkurrenter, men
snarere vist konkurrenter, hvad de skulle svare på.

> Så længe Nikon ikke smider et nyt konsumkamera på gaden som afløser for
> D100, som rygterne godt nok taler om, så har Canon ikke travlt med at
> release en ny model. Der skal jo lige tjenes penge på 20D'eren

Hvorfor kan Nikon ikke tage sig sammen og levere et ordentligt svar på
Canons modeller? Hvorfor roder de f.eks. stadig rundt med 6MP? Mere
konkurrence vil kun forbedre kameraerne, når vi jo nu er låst sammen med den
forbandede EF mount og kun kan skifte system for en mindre formue.

> [...]
> det
> Ergonomi er i hvert fald ikke deres højeste prioritet.

Nikon får som regel gode karakterer på ergonomi. Jeg kan ikke direkte
kommentere, da jeg hoppede på Canon vognen i 2003 med 10D og kun havde en
Nikon film SLR før det, som virkede upåklageligt. Der er kun mindre ting,
som irriterer mig ved designet på 20D, så som mirror lockup skal findes i
custom settings og at ISO ikke ses i søgeren, men når man har vænnet sig til
det, så finder jeg hurtigt hvad jeg har brug for. At se ISO kræver et tryk
på en knap, men hvorfor jeg ikke bare kan se det på den lille skærm ovenpå
kameraet eller i søgeren er da mærkeligt. Jeg ville også gerne have en knap
til at skifte mellem AI servo og one-shot fokus, som eventuelt var låst på
samme måde som EC er låst når afbryderen ikke er vippet op til øverste
position. Det er heller ikke den bedste løsning, men jeg kan leve med det.

Mvh, Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-07-05 17:17

> skal man vente, på 20D afløseren, så man evt. kan spare lidt
> ved køb at nyt eller brugt 20D, idet prisen måske falder lidt,
> er der nogen der har lidt "insider" viden omkring det?

Næste forår kan da være et rimeligt gæt. Så er 20D ca. 1½ år gammel. 10D var
også ca. 1½ år om at blive afløst af 20D. Hvis en tilsvarende forbedring of
opløsning ift. 20D skal opnås af afløseren, så skal den mindst have 11mp
eller som den gamle 1Ds, der kom frem tilbage i efteråret 2002. Den højere
opløsning med lidt mindre støj end 20D. Jeg vil tro at 5fps vil bibeholdes
og at den bliver mere forfinet med mindre støj fra spejlet. Bedre AF og
måske flere AF punkter. Hurtigere skrivning til kortet og tilsvarende antal
billeder i bufferen, som med 20D. Prisen ca. den samme. Måske ISO visning i
søgeren ...?

Efter at have brugt min 20D ganske grundigt siden oktober sidste år, så har
jeg ikke mange ankepunkter. Det eneste skulle være hvad der kommer frem ved
fuglefotografering, nemlig kun 6 billeder RAW med 5fps og derefter dramatisk
lavere fps eller venter til der er plads i bufferen igen. Også AF kunne være
hurtigere og mere præcis. Stort set alt andet jeg fotograferer leveres
prompte med høj billedkvalitet og præcis fokus. Specielt sætter jeg pris på
at den vågner op fra dvale så hurtigt at man kan tage et
overraskelsesbillede samtidig med at den vågner op indenfor en brøksel af et
sekund. Et enkelt tryk på udløseren og billedet er taget selvom kameraet er
i dvaletilstand.

Hvis overstående markerer en ny models features eller mere, vil jeg så
opgradere? Ja bestemt, men jeg vil ikke nødvendigvis haste. Med 10D kunne
det ikke gå hurtigt nok, da specielt AF ikke var tilfredsstillende.

Hvad har du nu?

--
Kind Regards,
Hans Kruse