Køler til Athlon XP Barton 2500+
Fra : Per Nielsen

Dato : 25-07-05 15:27

Hejsa.

Hvad vil i anbefale af køler/blæser til en Athlon XP Barton 2500+? Med
mindre der er andre forslag, har jeg tænkt mig at den skal sidde i et Asus
A7N8X-X bundkort (nForce2 400). Jeg er ved at opgradere et system for nogle
venner, så budgettet har en hel del at sige. Jeg skal holde mig indenfor
3.000,- inkl. forsendelse, og maskinen skal så opgraderes til at kunne
spille The Sims 2. Flg. dele skal opgraderes, med mine forslag efterfølgende
og priser fra ITButikken:

Bundkort: Asus A7N8X-X (388,-)
RAM: 512MB Kingston Value RAM CL2.5 (400,-)
CPU: Athlon XP Baron 2500+ (købes brugt af mig for 300,-)
Harddisk: 80GB Seagate Barracuda 7200.7 (406,-)
Grafikkort: Sapphire Radeon 9800 Atlantis Pro 128MB (1.067,-)
CPU køler/blæser: ???
Kabinet: Chieftec Bravo Series BG-01W-W-W 360W (451,-)

Uden CPU køler/blæser er det foreløbig 2.792,- inkl. forsendelse.

Jeg er mest i tvivl om grafikkortet. Det virker temmeligt uoverskueligt
efterhånden med alle de modelbetegnelser. Jeg ville foretrække at overtale
dem til at give 3-400 mere og så smide et GeForce 6600GT i, personligt synes
jeg at det er ærgerligt at spare de 100-sedler. Nu må vi se om det lykkes.

Er der nogle tests derude der viser hvordan de forskellige grafikkort klarer
sig mod hinanden. I dette tilfælde er det specielt grafikkortene under
1.500,- der er interessante. Hvordan kører et Radeon X700 Pro f.eks. i
forhold til et GeForce 6600GT eller 6600 (ikke GT)?

Jeg har forresten en Thermaltake Volcano 6 Cu+ liggende. Den burde vel kunne
klare kølingen af en Barton 2500+? Men den larmer en del med 7000rpm og
39dBA, så andre forslag er mere end velkomne.

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 25-07-05 16:36

Hej Per
Jeg fornemmer at det er dig der har valgt hvad der skal i PC'en.
De fleste firmaer på internettet der sælger komputerudstyr har en sektion
hvor man selv kan sammenstykke en PC og så bliver den samlet og sendt. Det
forekommer mig at dem der vælger den måde for mere ud af pengene idet de nok
får 3000+ så allerede her får de måske mere end det du kan tilbyde.
mvh
Kurt

Fra : Per Nielsen

Dato : 25-07-05 17:07

Kurt Pedersen wrote:
> [...]
> og sendt. Det forekommer mig at dem der vælger den måde for mere ud
> af pengene idet de nok får 3000+ så allerede her får de måske mere

Hej Kurt.
Jeg har kigget lidt på det, men jeg synes at der ved den fremgangsmåde som
regel er nogle begrænsninger. At der er visse dele der ikke kan
fravælges/vælges anderledes. Såsom bundkort, manglende valg af grafikkort (i
stedet indbygget, stort minus), microsoft software osv..

Det er ikke en kontormaskine jeg skal have samlet, derimod en spillemaskine.
Hvis du (eller andre) kan give mig et link til en sådan sammenstykning, hvor
prisen holder sig under 3.000,- samlet og giver de samme spillekræfter som
det jeg har fundet frem til, er du/i da mere end velkomne

Fra : Jakob

Dato : 25-07-05 17:34

In article <42e4f679$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>, dazzler53
@hotmail.com says...

> [...]
> jeg at det er ærgerligt at spare de 100-sedler. Nu må vi se om det lykkes.

Altså har lige set et 6800 kort på edbpriser til 1200 kr og det er da
vist et noget bedre kort end et 9800 pro. Det ligner et superkøb, det er
debateret i en anden tråd.

Bortset fra det så er det jo komplet og fuldstændigt ligegyldigt til
sims 2, det er jo ikke ligefrem en krævende 3d shooter. Det er vel
ligefør det kort du smider i den er overkill kan man ikke klare sig fint
med et 9600xt eller et 5950.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per Nielsen

Dato : 25-07-05 17:56

Jakob wrote:
> Altså har lige set et 6800 kort på edbpriser til 1200 kr og det er da
> vist et noget bedre kort end et 9800 pro. Det ligner et superkøb, det
> er debateret i en anden tråd.

Takker for input. Hvad hedder tråden?

Er det et Asus V 9999/TD du tænker på:

Hvordan ligger 6800 performancemæssigt i forhold til f.eks. 6800GT (som jeg
selv har), 6600GT, 6600, X700Pro? Mangler lidt viden omkring det. Er der
ikke nogen der har et godt link?

> [...]
> sims 2, det er jo ikke ligefrem en krævende 3d shooter. Det er vel
> ligefør det kort du smider i den er overkill kan man ikke klare sig

Det kan man da mene. Men der kommer jo hele tiden nye og mere krævende spil.
Bare en lille smule fremtidssikret må det da gerne være, tror ikke lige de
har lyst til at købe nyt grafikkort igen til jul

Fra : Jakob

Dato : 25-07-05 22:41

In article <42e51c0c$0$18644$14726298@news.sunsite.dk>, dazzler53
@hotmail.com says...

> Hvordan ligger 6800 performancemæssigt i forhold til f.eks. 6800GT (som jeg
> selv har), 6600GT, 6600, X700Pro? Mangler lidt viden omkring det. Er der
> ikke nogen der har et godt link?

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050705/index.html

Kig der. Jeg selv er lidt forvirret det ligner jo et chokerende godt køb
synes jeg. Du skal dog bemærke at det får lidt høvl for støj men det kan
jo klares med end anden køler.

Der er endda en sims2 benchmark :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per Nielsen

Dato : 25-07-05 23:05

Jakob wrote:
> [...]
> Kig der. Jeg selv er lidt forvirret det ligner jo et chokerende godt
> køb synes jeg. Du skal dog bemærke at det får lidt høvl for støj men

Takker, jeg kigger på det i morgen Jeg har bestilt dette:

http://www.getmore.dk/default.asp?edbpriser=V9999/TD/128MB

Umiddelbart kan jeg ikke finde oplysninger om core- og RAM-hastigheder, men
det burde være henholdsvis 325mhz og 700mhz, iflg EDBPriser:

Check lige bedømmelserne.

Det kan åbenbart softmoddes og ændres bl.a. fra 12 Pixelpipes til 16. Nogen
der har et godt link til beskrivelse af dette?

> Der er endda en sims2 benchmark :0)

Det er da simpelthen et must

Fra : Per Nielsen

Dato : 25-07-05 23:12

Per Nielsen wrote:
> http://www.getmore.dk/default.asp?edbpriser=V9999/TD/128MB
> Umiddelbart kan jeg ikke finde oplysninger om core- og
> RAM-hastigheder, men det burde være henholdsvis 325mhz og 700mhz,
> iflg EDBPriser:

Ikke helt rigtigt iflg. Asus selv:

http://dk.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=364&l1=2&l2=7&l3=3

Core/Mem 300/700mhz. Men pyt. Og en nice software bundle Men jeg ved
ikke lige hvad forskellen er mellem LE og TD versionen?

Fra : Per Nielsen

Dato : 25-07-05 20:05

Nå, men det blev så til:

Bundkort: Asus A7N8X-X (388,-)
RAM: 512MB Kingston Value RAM CL2.5 (400,-)
CPU + Thermaltake køler: Athlon XP Baron 2500+ (købes brugt af mig for
300,-)
Harddisk: 80GB Seagate Barracuda 7200.7 (406,-)
Grafikkort: Asus V 9999/TD (GeForce 6800) (1.198,-)
Kabinet: Chieftec Bravo Series BG-01W-W-W 360W (451,-)

Med forsendelse bliver det alt ialt 3.274,-.

Fra : Finn og Angela

Dato : 25-07-05 21:56

> [...]
>
> Hvad vil i anbefale af køler/blæser til en Athlon XP Barton 2500+? Med
> mindre der er andre forslag, har jeg tænkt mig at den skal sidde i et Asus

http://www.zalman.co.kr/product/cooler/7000(AB)_462MBlist_eng.htm

Billig, støjsvag og effektiv (hvis den ikke støder mod psu)

finn

Fra : Per Nielsen

Dato : 25-07-05 22:13

Finn og Angela wrote:
> http://www.zalman.co.kr/product/cooler/7000(AB)_462MBlist_eng.htm
> Billig, støjsvag og effektiv (hvis den ikke støder mod psu)

Takker. Kommer da også lige i tanker om at jeg har hørt (godt) om navnet før
Jeg ser lige hvordan det går med en Thermaltake Volcano 6 Cu+ jeg har
liggende. Det kan godt være den larmer for meget. Derefter skal jeg også
lige have checket om der er plads til Zalman'en, når først det hele er
monteret i Chieftec kabinettet. Jeg har skrevet mig links'ene bag øret.