12V i cv
Fra : Ukendt

Dato : 25-07-05 13:54

Hej alle og velkommen hjem..:)

Har scannet gruppen lidt efter hjemkomsten, og der var en del indlæg om
cv og batteridrift. Derfor denne lille erfaring fra nys overståede
weekend:

En uge efter hjemkomst fra 2½ uges campingferie er der altid lidt
antiklimax, og da Lena havde fået to extra dage fri (fredag/lørdag), var
der ingen vej udenom. Campingvognen skulle luftes igen...
Der var blot det lille "problem", at jeg havde lovet mig selv, at den
23. juli skulle foregå i Nordvestsjælland, helt præcis hos NCC i
Gammelrand grusgrav. Her skiulle nemlig køres rallysprint, og efter en
motorsportsfri sommerferie havde man nærmest abstinenser.
Jeg foreslog derfor, at vi medbragte campingvognen til "The Swedish
Camp" i Gammelrand, og det synes hun da var OK...:)
Derfor blev vognen spændt på, og 1½ time senere var vi i installeret med
markise, bord og stole i "Svenskelejren" i Gammelrand. Med 12V - 72 Ah
fritidsbatteri og fyldte gasflasker kan man jo sagtens klare en weekend
eller flere...
Vi havde - som flere gange før - haft flere overnatninger i ferien i
Sverige og Norge uden 220V. Det er jo blevet noget kostbart noget på
"hinsidan" også. Vi kan sagtens abstrahere fra kogekande og
kaffemaskine, og har en kedel med til at koge vand i. Fredag aften så vi
lidt fjernsyn (lille 12" der kører 220V og 12V), og autoradioen spillede
en del af weekenden også. Andre forbrugere er lys og vandpumpe, og det
var heller ikke noget problem.
Jeg monterede det første batteri, da vi fik vognen i 1996, og det er
blevet skiftet i 2003. Det er monteret med fast lader, når vi har strøm
på pladserne, men batteriet lades også under kørsel. Prøv-det,
prøv-det...:)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)

Fra : Kim Olsen

Dato : 25-07-05 17:20

Hej

Jeg jeg var også i Gammelrand - men uden vogn. Det er jo altid spændende at
se nogle der kan køre..

Vores Knaus Azur 510 fra 1986 er også bygget med 12 volt som lades fra bilen
under kørsel, og fra 220 v hvis vi har strøm en enkelt nat ind i mellem.

I år lå vi fast i 5 døgn i Plzen, med radio og lys mv.
Jeg bruger et billigt JemogFix batteri til kr. 169,-, og de 60AH var
rigeligt til 5 døgn.

Jeg har altid købt de billige autobatterier og de plejer at holde 2-3 år
inden de er slidt op.

Et lille vinterprojekt er i øvrigt at få monteret lidt solceller, hvis jeg
kan finde dem billigt.

Hilsen
Kim