Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af kamera (Canon ixus 700)
Fra : Jonas Jalling

Dato : 25-07-05 13:28

Hej Grupppe!

Håber ikke emnet har været oppe for mange gange - har søgt lidt på
google, men synes ikke jeg blev så meget klogere!

Jeg skal bruge et kamera til ferien/fritid og har derfor kig på Canon
Ixus 700. Er dette et korrekt valg eller kan mindre gøre det? Jeg har
set mig varm på ixus serien. Det er et kamera jeg regner med at skulle
kunne bruge et par år frem - uden at det bliver alt for forældet (Kan
man overhovedet tage højde for det?)
Endvidere har jeg også tænkt mig at købe et større hukommelseskort (0,5
- 1 GB). Kan jeg her nøjes med at vælge det første og/ billigste eller
er der nævneværdig forskelle på kortene? - Hvad bør jeg tænke på?

--
På forhånd tak,
Venligst Katarina

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-07-05 14:36

Jonas Jalling wrote:

> Håber ikke emnet har været oppe for mange gange - har søgt lidt på
> google, men synes ikke jeg blev så meget klogere!

Så skulle du måske prøve det, der altid er god tone på usenet: at læse lidt
tilbage.

Der er en trå med start 20/7 om netop dette kamera.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-07-05 14:53

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk.invalid> wrote in

> Jeg skal bruge et kamera til ferien/fritid og har derfor kig på Canon
> Ixus 700. Er dette et korrekt valg eller kan mindre gøre det?

Et ixus 50 ville nok være et lige så fint valg til formålet.

Grunden til at google ikke hjælper dig ret meget er at IXUS 700 hedder
SD500 i USA. IXUS 50 hedder SD400 og IXUS 40 hedder SD300. Hvis du søger
efter de modelnumre vil du finde masser af information. Jeg plejer at kigge
på Dpreview.com og steves-digicams.com da jeg synes de har nogle gode
reviews og så har begge sites et forum hvor almindelige brugere kan skrive
deres erfaringer med kameraerne.

> Jeg har
> set mig varm på ixus serien. Det er et kamera jeg regner med at skulle
> kunne bruge et par år frem - uden at det bliver alt for forældet (Kan
> man overhovedet tage højde for det?)

Det kan man ikke tage højde for som sådan. Hvis du pludselig bestemmer dig
for at du i din fritid vil tage billeder hvor du får brug for meget zoom så
er ixus serien ikke noget for dig - så skal du have et andet kamera som kan
give dig meget zoom. Men under antagelse af at meget Zoom ikke er noget du
mener du har brug for og hellere vil have et lille og kompakt kamera så er
IXUS et udmærket valg.

> [...]
> (0,5 - 1 GB). Kan jeg her nøjes med at vælge det første og/ billigste
> eller er der nævneværdig forskelle på kortene? - Hvad bør jeg tænke

De nye IXUS kameraer (IXUS 40/50/700) kan optage video i op til 60fps i
320x240 - eller 30fps i 640x480. (FPS=Frames per second - billeder per
sekund).

Det man i den forbindelse skal være særlig opmærksom på er at Canon IXUS
gemmer med MJPEG codec som er et meget svagt komprimerende codec - som så
til gengæld betyder ganske god kvalitet.

Valget af MJPEG betyder at videoen fylder rigtig meget på
hukommelseskortet. Det betyder også at hukommelseskortet skal kunne gemme
rigtig meget data på kort tid for at det ikke skal blive en flaskehals som
får kameraet til at stoppe med at optage allerede efter et halvt minut
eller mindre.

Optagelse af 30 billeder per sekunder i opløsningen 640x480 i MJPEG fylder
video ca. 15000kbps (kilobit per sekund). Dertil kommer lyden som gemmes i
PCM ved 88kbps (11024Hz, 1 kanal).

For at omregne til hvor mange bytes der skal gemmes per sekund skal man
bare lægge videobitraten og lydbitraten sammen og dividere summen med 8 (8
er antallet af bits der går på 1 byte):
(15000+88)/8 = 1886 Bytes per sekund.

1 minuts video fylder derfor: 60 sekunder * 1886 B/s = 113160 Bytes eller
ca 110MB.

Derfor, hvis du vil optage længere videoklip (længere end 30 sekunder), så
er det vigtigt at du skaffer dig et hurtigt kort. Jo større kort jo mere
video kan du optage og jo flere billeder kan du gemme.

Jeg ville nok ikke vælge mindre end 1GB. Som du kan se af ovenstående
udregning så fylder 1 minuts video over 100MB - så hvis man skal på en uges
ferie så skal man ikke optage ret mange minutters video før der ikke er
plads til billeder på et 512MB kort.

SanDisk Ultra III og Kingston Elite Pro er begge SD kort der er hurtige nok
til at IXUS 50 og 700 kan gemme video i højeste opløsning på dem - så de to
typer kort får min anbefaling. Hvis ikke du vil bruge videofunktionen så
kan du roligt vælge et langsommere og billigere kort.

Mvh.
Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-07-05 17:51

Flemming Joensson <flemming@joensson.invalid> wrote in

> (15000+88)/8 = 1886 Bytes per sekund.
Jeg glemte lige et kilo i min post. Det er selvfølgelig Kilo Bytes her - da
de 15000 og de 88 også var angivet i kilo.

> 1 minuts video fylder derfor: 60 sekunder * 1886 B/s = 113160 Bytes
Her er det igen Kilo Bytes - KB

> eller ca 110MB.
Men dette er til gengæld rigtigt :)

/Flemming

Fra : Jakob

Dato : 25-07-05 17:56

In article <Xns969EA184B28E9flemmingjoenssoninva@62.243.74.162>,
flemming@joensson.invalid says...

> Det man i den forbindelse skal være særlig opmærksom på er at Canon IXUS
> gemmer med MJPEG codec som er et meget svagt komprimerende codec - som så
> til gengæld betyder ganske god kvalitet.

Man skal så også lige være klar over at ixus 700 er kendt for dårlig
lydkvalitet, rigtigt mange oplever en konstant summen eller hylen på
filmen fra det kamera.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 25-07-05 17:57

> [...]

> typer kort får min anbefaling. Hvis ikke du vil bruge videofunktionen så
> kan du roligt vælge et langsommere og billigere kort.

Fås de meget billigere :0), jeg købte et kingston elite pro til mit og
der var vist kun 30-40 kr sparet på et langsomt kort, det kunne aldrig
nogensinde gå at købe det.

--
Venlig hilsen

Jakob