Hvad betyder "Indie"?
Fra : Paminu

Dato : 25-07-05 08:04

Hvad dækker betegnelsen "indie" over? Så vidt jeg har forstået er det blot
albums som er udgivet uden om et pladeselskab, men er det korrekt?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-07-05 08:19

Paminu skrev:

> Hvad dækker betegnelsen "indie" over? Så vidt jeg har forstået er
> det blot albums som er udgivet uden om et pladeselskab, men er
> det korrekt?

"Indie" skulle være en forkortelse af "independent", ifølge
denne side, hvor der forsøges en forklaring af betegnelsen:
<
http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=1334

Fra : Holst

Dato : 25-07-05 08:32

Paminu wrote:

> Hvad dækker betegnelsen "indie" over? Så vidt jeg har forstået er det blot
> albums som er udgivet uden om et pladeselskab, men er det korrekt?

Nej, blot et uafhængigt (independent = indie) pladeselskab og ikke et af
de kæmpestore pladeselskaber.

Fra : kautaq

Dato : 25-07-05 15:30

Paminu wrote:

> Hvad dækker betegnelsen "indie" over? Så vidt jeg har forstået er det blot
> albums som er udgivet uden om et pladeselskab, men er det korrekt?

I 70'erne var der nogen enormt store pladeselskaber med nogen
enormt store rockbands med nogen enormt lange guitarsoloer, på
nogen enormt store stadions med nogen enormt ligegyldige tekster.

Sidst i 70'erne kom der noget der hed punk og new wave.
Det var alt fra garagerock til avantgarde-pop, men der var ingen
af de enormt store pladeselskaber der ville udgive musikken.

Så begyndte de selv at udgive musikken på såkaldte uafhængige
pladeselskaber. (Independent Record Label)
Men pladerne skulle jo også ud til butikkerne, ellers kunne de
jo ikke sælge dem. Når så fx Joy Division udgav en plade, så
kunne man ikke se hvormeget de solgte fordi at oplysningerne kom
fra de enormt store pladeselskabers distribution.

Derfor oprettede man i England en selvstændig hitliste for de
uafhængige pladeselskaber - Indie Chart.

Sådan fortsatte det op igennem 80'erne og hvis man kan finde et
NME eller MelodyMaker fra den tid, kan man se dette besynderlige
fænomen. http://www.nme.co.uk

I 1992 bragede Nirvana igennem med 'Smells Like Teen Spirit' og
gjorde dermed punken til kommerciel mainstream og derfor var der
ikke længere brug for denne opdeling.

Men derfor kunne man jo godt fortsætte med at spille den slags
musik som ofte var at finde på 'Indie Chart' og det var grupper
som Blur, Oasis og Ride gode eksempler på. Den genre kaldte man
så for 'Indie'

Den første gruppe der udgav en plade på et uafhængigt selskab,
var Buzzcocks med Howard Devoto og Pete Shelley i front.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Rune Jensen

Dato : 25-07-05 16:46

kautaq wrote:

> [...]
>
> Den første gruppe der udgav en plade på et uafhængigt selskab,
> var Buzzcocks med Howard Devoto og Pete Shelley i front.

Det var sgu en god historie :)
Men er indie så en genre eller betyder det at det kommer fra et
uafhænigt pladeselskab?
Kan man f.eks godt spille Indie hos Sony?

-Rune Jensen

Fra : Steen Jensen

Dato : 25-07-05 22:35

Rune Jensen <rune@FJERNmcdaddy.dk> wrote:

> Men er indie så en genre eller betyder det at det kommer fra et
> uafhænigt pladeselskab?

Meget flydende. Engang var det nærmest en genre-betegnelse, i dag er det
nok mest dækkende over uafhængige bands + selskaber.
Tjek evt. The Rock & Roll Indie Cast (podcast)
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : kautaq

Dato : 26-07-05 00:36

Steen Jensen wrote:

> Meget flydende. Engang var det nærmest en genre-betegnelse, i dag er det
> nok mest dækkende over uafhængige bands + selskaber.

Hvis du bytte om på rækkefølgen, passer det.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Steen Jensen

Dato : 26-07-05 07:21

kautaq <kautaq@post2.tele.dk> wrote:

> Hvis du bytte om på rækkefølgen, passer det.

Måske, men med udbredelsen af podcasting, er der mange bands der selv
laver/producerer deres musik, og får den spillet i podsafe programmer,
det er vel så 'indie' som det kan blive?
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : kautaq

Dato : 26-07-05 00:34

Rune Jensen wrote:

> Men er indie så en genre eller betyder det at det kommer fra et
> uafhænigt pladeselskab?

Det burde fremgå af ovenstående citat.
Først var der de uafhængige pladeselskabers egen hitliste
'Indie Chart'. Senere, hvor det ikke mere var nødvendigt at skelne
fordi pladerne ikke mere blev distribueret ad to forskellige
kanaler, blev den musik der ofte var at finde på 'Indie Chart'
til en genrebetegnelse.

Der er selvfølgelig en glidende overgang, men groft set må det
være sådan cirka 1980-1990: indie = uafhængige pladeselskabers
hitliste. 1990-2005: indie = genrebetegnelse for den musik der
ofte var at finde på indie-hitlisten før i tiden.

Jeg troede egentlig at indie som genre var uddød sidst i 90'erne.
Den gang var genren meget populær og alt skulle kaldes indie.
Til sidst var det nærmest et skældsord. Men det kan være at de
nye grupper der kalder sig indie i dag, er rodfæstet i den musik
der kom i midt 90'erne?

> Kan man f.eks godt spille Indie hos Sony?

Ja, hvis Sony mener at musikken kan sælge mange cd'er, er der vel
ingen problemer i det. Men sådan var det ikke i 80'erne.

I Danmark havde vi faktisk noget at det samme.
Dansk SAM distribuerede de danske pladeselskaber der enten ikke
ville eller ikke kunne få deres plader distribueret ud til
pladebutikkerne ad danmarks monopol-lignende distribution.

Dansk SAM havde bla.Demos, (Røde Mor m.m.) Irmgardz (Before,
scatterbrain m.m.)
Gangway som fik en forholdsvis stor succes, blev også distribueret
af Dansk SAM. Hvis man gik ind i en pladebutik i 1985, kunne man
opleve (risikere) følgende:

-Hej, jeg vil gerne købe den nye med Gangway!
-Dem kender jeg ikke (begynder at bladre i meget tykt katalog)
-Jamen jeg har lige hørt 'Hej P3' kan du ikke bestille den hjem?
-Nej, de står ikke på listen - er de fra England?

Men heldigvis var der Rillen i Grenå - de havde alt!

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 26-07-05 20:14

kautaq skrev i meddelelsen <4d900a1352kautaq@post2.tele.dk>...

>I 70'erne var der nogen enormt store pladeselskaber med nogen
>enormt store rockbands med nogen enormt lange guitarsoloer, på
>nogen enormt store stadions med nogen enormt ligegyldige tekster.

[chopchop]

>Den første gruppe der udgav en plade på et uafhængigt selskab,
>var Buzzcocks med Howard Devoto og Pete Shelley i front.

Det er sjov hvad du fortæller, Mike... ;)
Jeg erindrer ganske mange indiepladeselskaber i starten af 70´erne, især i Californien og Washington. Udpræget et hippie-fænomen. :D

hvm

Fra : kautaq

Dato : 26-07-05 01:44

Paminu wrote:

> Hvad dækker betegnelsen "indie" over? Så vidt jeg har forstået er det blot
> albums som er udgivet uden om et pladeselskab, men er det korrekt?

Her er en forklaring der viser at det ikke er så enkelt som jeg
fremstiller det. (på engelsk)

http://en.wikipedia.org/wiki/Indie_music

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq