Øl spørgsmål.
Fra : K.

Dato : 25-07-05 04:21

Jeg er begyndt at interesere mig lidt for øl.
Det har aldrig sagt mig noget at få en alm. dansk 'urin' øl, men jeg har nu
fundet ud af at f.eks. en Guinness faktisk smager ret godt iskold.
Så jeg holder åbentbart af mørke, søde, cremede øl, uden for meget kulsyre.
Er der en øl jeg bør prøve ud fra den type jeg indtil videre foretrækker, så
hører jeg meget gerne om den.

Men nu til hoved spørgsmålet :

Er der nogen der kan fortælle mig forskellene på Stout, Draught, Ale og
Porter?

Takker.....

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-07-05 06:05

On Mon, 25 Jul 2005 05:20:43 +0200
"K." <k@k.k> wrote:

> [...]
>
> Men nu til hoved spørgsmålet :
>
> Er der nogen der kan fortælle mig forskellene på Stout, Draught, Ale

taget fra ale.dk hvor de ved en del om den slags:

Draught:
Betyder mig bekendt "fadøl", men når man taler f.eks. guiness, så er
der tale om dåser hvor der er en kulsyre patron i som springer ved
åbning. Korrekt oversat betyder Draught noget med træk (som når det
trækker fra vinduet) og angiver derfor noget med tilsætningen af "luft"
til øllen.

ALE:
Klassisk britisk overgæret øltype. ­ Internationalt set kan begrebet
dække over alt overgæret øl. ­ Eneste danske producent af ale i dag er
Refsvindinge Bryggeri.

Porter:
Oprindelig engelsk øltype brygget første gang 1722 på bryggeriet Bells
i London. Får senere i 1740 sit navn "porter" efter de engelske
pramdragere. Den klassiske porter er overgæret og er brygget på masser
af ristet mørk malt og humle. Farven varierer fra lys til mørkebrun med
en rød tone. Indbrygningsprocenten er 11-15 % plato, og
alkoholprocenten ligger mellem 4,4-5,0 % vol. Fejlagtigt kaldes mange
øl af stout-typen for portere, og nu om dage er den fremherskende mørke
øl stouts, mens den ægte porter bliver mere og mere sjælden at opspore.
Generelt set er en porter sødere end stouts, som så tilgengæld er
stækere i alkoholstyrke.

Stout:
Arvtageren efter den klassiske porter. Mørk undergæret øl, ofte med et
højt ekstaktindhold. Kan yderligere opdeles i undergrupperne Dry Stot,
Imperial Stout og Milk Stout. Ofte brygger bryggerierne en stout, som
de fejlagtigt markedsfører som en porter. Et klassisk eksempel er for
eksempel "Gl. Carlsberg Porter", som også bærer betegnelsen Imperial
Stout på etiketen. Verdens mest kendte Stout er den irske Guinness, som
af mange fejlagtigt bliver opfattet som porter.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 25-07-05 08:19

> [...]
> Betyder mig bekendt "fadøl", men når man taler f.eks. guiness, så er
> der tale om dåser hvor der er en kulsyre patron i som springer ved

Her er lidt mere info om den såkaldte "kulsyre patron" i en dåse Guiness
http://home.howstuffworks.com/question446.htm

> Korrekt oversat betyder Draught noget med træk (som når det
> trækker fra vinduet) og angiver derfor noget med tilsætningen af "luft"
> til øllen.

Jeg har altid troet at det var fordi man "trak" øllet op at fadet med en
pumpe, istedet for at trykke det ud med kulsyre, som man gør med alm. fadøl.

> ALE:
> Klassisk britisk overgæret øltype. ­ Internationalt set kan begrebet
> dække over alt overgæret øl. ­ Eneste danske producent af ale i dag er
> Refsvindinge Bryggeri.

Her skal ale.dk nok til at tilføje nogle flere bryggerier, Der er
faktisk ved at være rigtig mange dansk produceret ale's i handlen.

Stouts og Portere er traditionelt set, overgærede øl (altså næsten
ales). Men de fleste Danske eksemplarer er nu undergærede.

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 25-07-05 13:59

> Stouts og Portere er traditionelt set, overgærede øl (altså næsten ales).
> Men de fleste Danske eksemplarer er nu undergærede.

Der fåes en stout i aldi til små penge, som er overgæret. og den smager
udemærket til de penge.

Jens

Fra : Per Tordrup

Dato : 26-07-05 09:56

> Jeg har altid troet at det var fordi man "trak" øllet op at fadet med en
> pumpe, istedet for at trykke det ud med kulsyre, som man gør med alm.
> fadøl.

Det tror jeg faktisk du har ret i, synes øl smager bedre på den måde, også
bliver man ikke så oppustet.

Per

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-07-05 22:10

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> Betyder mig bekendt "fadøl", men når man taler f.eks. guiness, så er
> der tale om dåser hvor der er en kulsyre patron i som springer ved
> åbning.

Hmm. Mig bekendt er der tale om en nitrogenpatron. Guinness er netop ikke
"kulsyrnet", og heldigvis for det. Formålet med patronen er alene at skabe
den karakteristiske Guinness-skum.

> Eneste danske producent af ale i dag er
> Refsvindinge Bryggeri.

Det må være mange år siden, den tekst blev skrevet. Ale brygges af en lang
række mikrobryggerier, og så sandelig også af Vestfyens (sælges billigt
under Vestfyen-label i Aldi og som Willemoes i FDB, hvor den koster kassen).

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Devast8or

Dato : 25-07-05 18:48

K. wrote:
> [...]
> kulsyre. Er der en øl jeg bør prøve ud fra den type jeg indtil videre
> foretrækker, så hører jeg meget gerne om den.

Jeg er selv vil med Guinness og har selvfølgelig også prøvet at finde andre
gode stouts. Jeg fik en Thisted Porter på en pub inde i byen, den var
fantastisk. Den kan jeg helt klart anbefales, men jeg ved ikke lige hvilke
butikker der fører den (men hvis andre ved det, hører jeg gerne om det).

Derudover har jeg også prøvet en Blackwytch fra bryggeriet Wytchwood, den
var også god (forhandles bl.a. i Føtex og ISO). Wytchwood laver også en ale
(tror jeg det er) der hedder Hobgoblin, den er også rigtig god synes jeg.

Aldi's stout har jeg også prøvet. Den var udmærket til at starte med, men
efter at have drukket det meste af den, begyndte jeg at synes at den smagte
for meget af puddersukker.

Jeg har også forsøgt mig O'Hara's stout, men smagte for meget af skibsværft
IMO, men det kan jo sagtens være at du kan lide den. Jeg kunne forestille
mig at hvis jeg kunne lide røgede/tjærede whiskey'er ville jeg også kunne
lide O'Hara's stout.

HTH

Devast8or

Fra : ASKF

Dato : 26-07-05 14:51

Devast8or ytrede sig i <42e5245e$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk>
med dette:

> [...]
>mig at hvis jeg kunne lide røgede/tjærede whiskey'er ville jeg også kunne

Så skal du holde dig fra Limfjords Porter, det er nok den mest
røgede/tjærede øl jeg har smagt. Den er i øvrigt rigtig god at bruge i
en Chilli Con Carne eller andre kraftigt smagende gryderetter, endvidere
egner den sig også godt til at marinere kød.

Hvis du kan finde Samuel Smith's Imperial Stout eller andre øl fra det
brygger i, tror jeg du har fået dig en ny kærlighed (ud over WoW
selvfølgelig)
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Devast8or

Dato : 26-07-05 17:25

ASKF wrote:

> Så skal du holde dig fra Limfjords Porter, det er nok den mest
> røgede/tjærede øl jeg har smagt.

Hmm, Limfjords Porter.... gad vide om det var det den hed og ikke Thisted
Porter som jeg skrev. Nu bliver jeg da i tvivl :)

> Den er i øvrigt rigtig god at bruge i
> en Chilli Con Carne eller andre kraftigt smagende gryderetter,
> endvidere egner den sig også godt til at marinere kød.

I Chili Con Carne? Det lyder spændende - hælder man bare en øl i når man
laver eller hvad er planen?

> Hvis du kan finde Samuel Smith's Imperial Stout eller andre øl fra det
> brygger i, tror jeg du har fået dig en ny kærlighed

OK, den vil jeg da også kigge efter. DU ved ikke hvor den fås?

> (ud over WoW
> selvfølgelig)

LOL, og så siger at det er så let at skjule sig på nettet :)

Devast8or

Fra : ASKF

Dato : 26-07-05 21:39

Devast8or ytrede sig i <42e66284$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk>
med dette:

>Hmm, Limfjords Porter.... gad vide om det var det den hed og ikke Thisted
>Porter som jeg skrev. Nu bliver jeg da i tvivl :)

Tja, Limfjords Porter er fra Thisted Bryghus og begge dele står mad
ganske stor skrift på etiketten, så det er ganske nemt at blande det
lidt sammen, når man ikke har flasken stående.

>I Chili Con Carne? Det lyder spændende - hælder man bare en øl i når man
>laver eller hvad er planen?

Ja, man tilsætter øllen når det skal koge ind (og tomaterne skal koge
ud). Det har også den fordel at man ikke behøver at tilsætte anden væde.

>OK, den vil jeg da også kigge efter. DU ved ikke hvor den fås?

I Aalborg jo, men der er vist ikke nogen landsdækkende kæder som fører
den.
Klingenberg Marked (overfor den store universitetskantine)
H.J. Hansen Vin (hvor Ølentutiasterne holder til med møder)
Salling Super (det dyreste sted at handle)

>LOL, og så siger at det er så let at skjule sig på nettet :)

Det ville det nok også være, hvis ikke jeg også fulgte et par grupper
hvor WoW bliver diskuteret
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Devast8or

Dato : 27-07-05 17:26

ASKF wrote:
> Tja, Limfjords Porter er fra Thisted Bryghus og begge dele står mad
> ganske stor skrift på etiketten, så det er ganske nemt at blande det
> lidt sammen, når man ikke har flasken stående.

Nu så jeg så aldrig flasken, jeg fik bare at vide hvad det var. Og det er
lang tid siden, og det var ikke den eneste øl jeg fik, så..... :)

> Ja, man tilsætter øllen når det skal koge ind (og tomaterne skal koge
> ud). Det har også den fordel at man ikke behøver at tilsætte anden
> væde.

OK, det må jeg prøve en dag.

> [...]
> H.J. Hansen Vin (hvor Ølentutiasterne holder til med møder)
> Salling Super (det dyreste sted at handle)

Well, der er en smule langt til Århus herfra, så jeg må nok bare holde
udkik.

> Det ville det nok også være, hvis ikke jeg også fulgte et par grupper
> hvor WoW bliver diskuteret

Et par grupper endda? Hvor ellers end AGW?

Devast8or

Fra : Jens Soerensen

Dato : 28-07-05 21:05

Devast8or wrote:

> [...]
>

> OK, det må jeg prøve en dag.

> Well, der er en smule langt til Århus herfra, så jeg må nok bare holde

Hvor bor du hende?

I Århus vil jeg skyde på, at de bl.a. kan købes i Superbest på Vesterbro
Torv. Hvilket nok supermarkedet med det største udvalg af øl i Århus.

Jeg bor selv i København, og ved at ISO (Ballerup) har dem på hylden. Så
mon ikke andre ISO'er også sælger dem.

Fra : Devast8or

Dato : 29-07-05 17:15

Jens Soerensen wrote:

> [...]
>
> Jeg bor selv i København, og ved at ISO (Ballerup) har dem på hylden.
> Så mon ikke andre ISO'er også sælger dem.

Jeg bor I Ølstykke så ISO i Ballerup for da nok besøg af mig en af dagene :)

Tak for tippet.

Devast8or

Fra : ASKF

Dato : 29-07-05 08:39

Devast8or ytrede sig i <42e7b456$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk>
med dette:

>Nu så jeg så aldrig flasken, jeg fik bare at vide hvad det var. Og det er
>lang tid siden, og det var ikke den eneste øl jeg fik, så..... :)

>OK, det må jeg prøve en dag.

Hans Jørgensen mindede mig lige om Refsvindinge Skibsøl, og den er så
røget/tjæret i smagen at jeg tror at brugen af den i en gryderet vil få
folk til at tro man har benyttet røget bacon, jeg har dog ikke prøvet
den endnu, men det kan ikke vare længe (efteråret nærmer sig jo hastigt,
og så er det tid til de kraftige gryderetter igen).

>Well, der er en smule langt til Århus herfra, så jeg må nok bare holde
>udkik.

Der ligger vist også en Salling i Århus, men som nævnt er det ret dyrt
at handle der. Vil tro de tager 10-20% mere end hvad der er normalt.

H.J. Hansen Vin er en større kæde, men det er ikke sikkert at alle
butikker har et stort udvalg af øl, det afhænger vist ret meget af de
enkelte bestyrerer.

>Et par grupper endda? Hvor ellers end AGW?

Blot den danske spilgruppe, hvor du har kommet mig i forkøbet med
korrekte svar et par gange. Blev klar over at det var samme person som
skrev i AGW da du referede til en tråd i DSC
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Devast8or

Dato : 29-07-05 17:16

ASKF wrote:

> Blot den danske spilgruppe, hvor du har kommet mig i forkøbet med
> korrekte svar et par gange. Blev klar over at det var samme person som
> skrev i AGW da du referede til en tråd i DSC

Neenah neenah neenah :P

Devast8or

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-07-05 21:42

ASKF wrote:
> Så skal du holde dig fra Limfjords Porter, det er nok den mest
> røgede/tjærede øl jeg har smagt. Den er i øvrigt rigtig god at bruge i

Har du smagt en Refsvindinge Skibsøl? :)

// Hans
--
The Computer Festival of The Year | http://se2k.dk | 4-7/8

Fra : ASKF

Dato : 29-07-05 08:26

Hans Joergensen ytrede sig i <slrndefsdl.48c.haj@enterprise-server.dk>
med dette:

>Har du smagt en Refsvindinge Skibsøl? :)

Åh ja, det er selvfølgelig den mest røgede/tjærede øl jeg har smagt, det
burde jeg have husket. Så mange tak for påmindelsen.

Jeg må hellere få købt nogle ind til i aften, hvor jeg får lidt venner
på besøg i anledningen af min fødselsdag. En af dem der komme holder
meget af stouts og portere, og de kan aldrig være røgede/tjærede nok til
ham, så jeg er lidt spændt på hvad han siger til Skibsøllen

Den er i øvrigt alkoholfri, hvad der overraskede mig en del da jeg
opdagede det.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-07-05 20:13

ASKF wrote:
> Den er i øvrigt alkoholfri, hvad der overraskede mig en del da jeg
> opdagede det.

Ikke 100% svjv, men der er noget med at man ikke behøver oplyse
alkohol-indholdet hvis det er under 1% ?

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Max

Dato : 01-08-05 15:33

Hej

> Ikke 100% svjv, men der er noget med at man ikke behøver oplyse
> alkohol-indholdet hvis det er under 1% ?

Der siges også 2,4 % her

http://ratebeer.com/beer/refsvindinge-skibsøl/6016/

Mvh Max

Fra : ASKF

Dato : 01-08-05 21:54

Max ytrede sig i <42ee31dc$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> med
dette:

>Hej

>Der siges også 2,4 % her
>
>http://ratebeer.com/beer/refsvindinge-skibsøl/6016/

Takker for korrektionen, jeg havde altså blot misforstået oplysningen på
etiketten "afgiftfri" som betydende at den var alkoholfri. Jeg troede
faktisk at der skulle oplyses om alkohol indholdet for alle drikke
varer, uanset mængde (der bliver jo oplyst på de såkaldte æble og pære
ciders - der jo intet har at gøre med rigtige ciders).
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-07-05 22:01

On Mon, 25 Jul 2005 19:47:32 +0200
"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> wrote:
[snip]

De irske Murpheys og Kilkenny er også gode.

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New

Fra : Jonas Kofod

Dato : 28-07-05 11:54

"K." <k@k.k> skrev i en meddelelse
> [...]

> hører jeg meget gerne om den.
>
> Men nu til hoved spørgsmålet :
>
> Er der nogen der kan fortælle mig forskellene på Stout, Draught, Ale og

Som et lille addendum til øldebatten. Nogen der kender nogle gode Cidere?
Der skulle være nogen i Hillerød der laver noget kram. Ydermere, hvor man
kan købe "Westons Cider"?
Mørk humle er ikke altid lige godt i sommervejret og Ølbølgen i DK har på
mange måder koncentreret sig om "tung" øl som kvalitetsstempel.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-07-05 22:19

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mørk humle er ikke altid lige godt i sommervejret og Ølbølgen i DK har på
> mange måder koncentreret sig om "tung" øl som kvalitetsstempel.

Nå jeg må nok bare konstatere at cider ikke (endnu) er toppen af poppen
ligesom øllet blev herhjemme og kigge til udlandet hvis man skal have et
udvalg af cider - så langt er vi ikke kommet med ølbølgen endnu.