Stengefolk
Fra : Brothers Keeper

Dato : 24-07-05 20:57

Hvad er det for et stillingsbetegnelse?
Husmand og Stengefolk

Bedste hilsener fra
Chris Gade Oxholm Sørensen
www.brotherskeeper.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-05 21:35

Den Sun, 24 Jul 2005 21:57:11 +0200, skrev Brothers Keeper:

>Hvad er det for et stillingsbetegnelse?
>Husmand og Stengefolk

Der er oplagt tale om en fejllæsning. Husmand i ental og Stengefolk i
flertal (hvis altså "folk" er læst rigtigt).

Har du ikke mulighed for at scanne og lægge det ud så vi kan se på
sagerne?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Brothers Keeper

Dato : 26-07-05 20:43

Hejsa Kurt

Ordet "Stengefolk" er fundet i følgende kilde:

Cd'en fra Dansk Data Arkiv både årgang 2002 og 2004 af Folketælling 1787,
Gylling Sogn.
På personen: Peder Hansen gift med Kiersten Frans Datter

Men har endnu ikke været i orginaldokumenterne.

Bedste hilsener fra
Chris Gade Oxholm Sørensen
www.brotherskeeper.dk

Fra : Rikke Fjordbak Ravn

Dato : 26-07-05 22:06

"Brothers Keeper" <support@brotherskeeper.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Gylling Sogn.
> På personen: Peder Hansen gift med Kiersten Frans Datter
>
> Men har endnu ikke været i orginaldokumenterne.

1787 er på arkivalieronline.dk.

Århus Amt, Hads Herred, Gylling sogn, opslag nr 7, familien er næstnederste
husstand.

og om der står Stengefolk.....tja det vil jeg overlade til de mere
gotisk-kyndige!

mvh
Rikke F. Ravn

Fra : Kjell Skåden

Dato : 27-07-05 08:46

Kurt Hansen wrote:

> Der er oplagt tale om en fejllæsning. Husmand i ental og Stengefolk i
> flertal (hvis altså "folk" er læst rigtigt).
>
> Har du ikke mulighed for at scanne og lægge det ud så vi kan se på
> sagerne?

I Norsk historisk leksikon er;

Stenge: - det samme som sko/beslå (slede)meier med stenger, enten av
hardt tre (tre-stengt-slede) eller av jern (jern-stengt). Jernstengte
sleder i Norge ca 1700

Kan her være en språklig "likhet", fra Dansk til Norsk (eller omvendt)

--
Kjell Henry Skåden
http://home.online.no/~old.navy/index.html

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 27-07-05 18:33

I den forbindelse tænker jeg på folk som lukker leddet (stenget) efter folk
som kører igennem en fold f.eks. som Emil fra Lønneberg gør i én af
episoderne. Om det har noget på sig ved jeg ikke, men det var bare et
indfald!

Mvh

Jørgen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 27-07-05 20:35

Jørgen Jacobsen wrote:
> folk som lukker leddet (stenget) efter folk
> som kører igennem en fold bare et
> indfald!
>
> Mvh
>
> Jørgen