Hjælp til biosopdatering af asus-bundkort
Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 24-07-05 21:04

Asus p4 b533. 1.8 ghz sokkel 478 /chipset intel i845E/ Bios ASUS
P4B533 ACPI BIOS revision 1006 Date 05/24/2002

graphic interface AGP version2.0 transfer rate 2* max suported 4*

håber at det er alle oplysninger der er brug for, jeg har taget det
fra programmet cpu-z mit store problem er at når jeg skal finde en
bios opdatering så kan jeg slet ikke finde rundt på asus-siden og er
bange for at åbne noget forkert ned i mit bundkort . jeg ville gerne
have at den kørte AGP 4 når der står at den kan ?

jeg har desuden et geforce 5900xt grafikkort og 2GB pc 3200 ram , og
min cpu kører overclocket 2400 det har den gjordt siden jeg fik den,
har prøvet at skrue den ned på de 1800 igen for at se om AGP2 blev
ændret til AGP4 men det gjorde det ikke

håber at nogen kan hjælpe mig og fortælle præcis hvilken fil jeg skal
downloade inde fra deres side

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-07-05 21:25

Ninja Ninjasen <mailen@durikke.com> crashed Echelon writing

> [...]

> bange for at åbne noget forkert ned i mit bundkort . jeg ville gerne
> have at den kørte AGP 4 når der står at den kan ?

Har du været inde i bios og set om AGP står 2x? Hvis den står til auto evt.
selv forcet den til 4x.

> håber at nogen kan hjælpe mig og fortælle præcis hvilken fil jeg skal
> downloade inde fra deres side

Hvis der er tale om P4B533 rent, altså uden -X, -E, -V osv bagefter, så
ligger nyeste beta BIOS her:
http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/sock478/p4b533/1015-003.zip

Og nyeste final BIOS her:
http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/sock478/p4b533/1015.zip

--
Bjarke Andersen

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 25-07-05 17:14

On 24 Jul 2005 20:24:30 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Ninja Ninjasen <mailen@durikke.com> crashed Echelon writing

>Har du været inde i bios og set om AGP står 2x? Hvis den står til auto evt.
>selv forcet den til 4x.

jeg har faktisk ikke været inde i bios ! måske jeg skulle prøve det
inden jeg instalerer ny bios

>Hvis der er tale om P4B533 rent, altså uden -X, -E, -V osv bagefter, så
> [...]

tak for linket, jeg har downloadet den, men har ikke tid lige nu til
at rode med det, må jeg spørge dig om den skal instaleres på nogen
special måde ? eller instalerer man bare og genstarter ?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-07-05 17:26

> tak for linket, jeg har downloadet den, men har ikke tid lige nu til
> at rode med det, må jeg spørge dig om den skal instaleres på nogen
> special måde ? eller instalerer man bare og genstarter ?

Nu er det lidt forskelligt fra producent til producent så det kan være at
Asus har et program hvor du kan installere bios filen under windows, ellers
plejer det er at være en dos boot diskette der skal til og et stykke dos
flash program skal osse hentes fra asus side.

Men vend tilbage hvis du ikke kan ændre til 4xAGP i bios.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 25-07-05 21:49

On 25 Jul 2005 16:26:02 GMT, Bjarke Andersen
> [...]

>flash program skal osse hentes fra asus side.
>
>Men vend tilbage hvis du ikke kan ændre til 4xAGP i bios.

hej igen nu har jeg været inde i biosen og jeg kan se en
indstillingsmulighed der hedder : AGP/PCI frequency setting : auto

og hvis jeg slår den over ppå manuel så fatter jeg ikke rigtig hvad
man så skal gøre, eller om man kan gøre noget, der er en anden der
hedder agp-VDDQ voltage ? hvad er det mon ?

men efter hvad jeg har hørt så kører mit grafikkort hurtigere hvis det
kører 4 istedet for 2 ikke ?

hmm måske jeg skal prøve at instalere den nye bios i morgen, næste
gang jeg skal have nyt bundkort tror jeg at jeg vil gå lidt mere op i
brugervenligheden, nå håber at du kan hjælpe lidt

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-07-05 21:58

> hej igen nu har jeg været inde i biosen og jeg kan se en
> indstillingsmulighed der hedder : AGP/PCI frequency setting : auto

Du skal ind i Advanced og så ned i Chip Configuration, der finder du AGP
Capability, iflg. manualen så kan den ændres mellem 1x og 4x.

> og hvis jeg slår den over ppå manuel så fatter jeg ikke rigtig hvad
> man så skal gøre, eller om man kan gøre noget, der er en anden der
> hedder agp-VDDQ voltage ? hvad er det mon ?

Den ændrer volten til grafikkortet, den skal du vidst ikke lege med
medmindre du vil se røg :)

Kommer til at tænke på, du har installeret chipset driverne til bundkortet?
Nærmere AGP driveren?

--
Bjarke Andersen

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 26-07-05 15:38

On 25 Jul 2005 20:58:03 GMT, Bjarke Andersen
> [...]

>Du skal ind i Advanced og så ned i Chip Configuration, der finder du AGP
>Capability, iflg. manualen så kan den ændres mellem 1x og 4x.

ok det prøver jeg lige om lidt

>Den ændrer volten til grafikkortet, den skal du vidst ikke lege med
>medmindre du vil se røg :)

og da jeg ikke er pyroman med lyst til røg så piller jeg ikke ved det

>Kommer til at tænke på, du har installeret chipset driverne til bundkortet?
>Nærmere AGP driveren?

er ikke helt med på hvad du mener ? har chipsetet sine egne drivere ?
jeg har intet rørt ved bundkortet siden jeg købte det i 2002

men det er kanon at du gidder at hjælpe lidt med det her, nå nu vil
jeg lukke ned og gå ind i biosen og prøve at indstille igen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-07-05 22:11

> er ikke helt med på hvad du mener ? har chipsetet sine egne drivere ?
> jeg har intet rørt ved bundkortet siden jeg købte det i 2002

Ja der findes drivere til AGP porten, IDE/SATA Controlloeren samt lige
nogle andre jeg ikke kan huske så sent på aftenen.

Men evt. hent programmet Everet@home fra www.lavalys.com, og klik på PC ->
Opsummering -> og hvad står der i chipsæt linjen?

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-07-05 22:45

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> crashed Echelon writing

> Men evt. hent programmet Everet@home fra www.lavalys.com, og klik på
> PC -> Opsummering -> og hvad står der i chipsæt linjen?

Kom lige selv til at læse tråden igennem igen og opdagede det var et intel
chipset.

Installer først denne
ftp://aiedownload.intel.com/df-support/8178/a08/infinst_autol.exe

Derefter denne:
ftp://aiedownload.intel.com/df-support/4857/a08/iaa23_multi.exe

--
Bjarke Andersen

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 27-07-05 16:08

On 26 Jul 2005 21:44:49 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> crashed Echelon writing

>Kom lige selv til at læse tråden igennem igen og opdagede det var et intel
>chipset.

ja det er rigtigt, jeg hentede aligevel everest home, det virker som
et godt program, mere detaljeret end cpu-z der står nederst under
chipset klip :

Beskrivelse   Værdi
Problem   Nuværende AGP hastighed er lavere end den maksimalt
understøttede. Dette kan give ydelses problemer.

klip>

nå jeg prøver lige at instalere de nedenstående, det med biosen bliver
måske lidt et problem da jeg ikke har diskettedrev, med mindre jeg kan
boote fra cdromdrev ? nå nu prøver jeg lige dette først

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 27-07-05 16:56

øv den kører stadig "2" selv om jeg instalerede driverne, jeg ved ikke
helt med den accelerator ? skal man aktivere den eller virker den bare
af sig selv ?

min agp-version er 2.0 ? er det en driver der kan opdateres ?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-08-05 15:40

> min agp-version er 2.0 ? er det en driver der kan opdateres ?

Nej, det sandsynligvis selve porten og den kan kun opgraderes med nyt
bundkort.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-08-05 15:39

> nå jeg prøver lige at instalere de nedenstående, det med biosen bliver
> måske lidt et problem da jeg ikke har diskettedrev, med mindre jeg kan
> boote fra cdromdrev ? nå nu prøver jeg lige dette først

Det kan du sagtens hvis du lige kan finde et cd image et sted.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 26-07-05 16:01

>Du skal ind i Advanced og så ned i Chip Configuration, der finder du AGP
>Capability, iflg. manualen så kan den ændres mellem 1x og 4x.

ok nu har jeg lige været derinde og den står til 4 derinde ? men i
oversigten over mit grafikkort står den til 2 ? og også når jeg
scanner computeren med Cpu-z-programmet ?

men jeg ændrede en der hedder graphics aperture size fra 64 til 128 ,
jeg ved ikke helt hvad det betydder ? men tænker at det måske kan
gøre den hurtigere ?

jeg har lige prøvet at instalere bios men jeg kan slet ikke åbne
filen, den s kriver at jeg ikke har et program der kan åbne den og om
jeg vil gå på nettet for at finde et program til det, men det plejer
jo bare at være en exefil ikke ?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-07-05 22:35

> [...]
> filen, den s kriver at jeg ikke har et program der kan åbne den og om
> jeg vil gå på nettet for at finde et program til det, men det plejer

Nej, selve bios filen er normalt en .bin fil (i dit tilfælde en .awd
fil), der ligger pakket nede i en .zip fil. Selve zip filen kan åbnes af
Windows XP eller nyere, eller via program som WinZip eller WinRAR.

Denne bin fil skal så brændes ned i BIOS chippen, dette skal gøres med
Award Flash (fordi du har en award chip) I dette program tastes så
ovenstående filnavn på bios filen.

Så dette skal du gøre:

- Find en disktte du kan slette.
- på www.bootdisk.com henter du så bootdisken "Driver Free disk....", denne
fil kører du og den sletter alle data på din diskette.
- Hent bios filen (tidl nævnt) fra Asus, denne fil skal pakkes ud og lægges
ned på disketten
- Hent Award flasher programmet
ftp://ftp.asus.com.tw/pub/asus/mb/flash/aflash221.zip den skal osse pakkes
ud og lægges ned på disketten
- Start computeren op fra disketten og skriv aflash når prompten er klar og
følg så instruktionerne

Bemærk BIOS flash vil jeg kun gøre som sidste udvej da det kan være en
risky affære, især for ukyndige bag skærmen.

--
Bjarke Andersen

Fra : CarstenGP

Dato : 25-07-05 14:26

"Ninja Ninjasen" <mailen@durikke.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ændret til AGP4 men det gjorde det ikke
>
> håber at nogen kan hjælpe mig og fortælle præcis hvilken fil jeg skal

Du skal ind og kigge på bundkortet, for at være helt sikker på hvilken model
det er.
Nogle producenter sætter et klistermærke på efter modelnummeret, så det er
en højere model end men egentlig regner med.

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 25-07-05 17:11

On Mon, 25 Jul 2005 15:25:53 +0200, "CarstenGP" <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
>Nogle producenter sætter et klistermærke på efter modelnummeret, så det er
>en højere model end men egentlig regner med.

har lige været nede og kravle det er en P4B533

Fra : Henning

Dato : 26-07-05 16:09

On Sun, 24 Jul 2005 22:03:53 +0200, Ninja Ninjasen
<mailen@durikke.com> wrote:

>Asus p4 b533. 1.8 ghz sokkel 478 /chipset intel i845E/ Bios ASUS
>P4B533 ACPI BIOS revision 1006 Date 05/24/2002
>
>graphic interface AGP version2.0 transfer rate 2* max suported 4*

Hvis grafikkortet kun kører 2* kan du ikke tvinge bussen til at køre
4!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ninja Ninjasen

Dato : 26-07-05 17:25

On Tue, 26 Jul 2005 17:08:50 +0200, Henning <nomail@all.invalid>
wrote:

>Hvis grafikkortet kun kører 2* kan du ikke tvinge bussen til at køre
>4!
nu har jeg lige været inde og tjekke på kassen til grafikkortet og
det kan køre 2-4 og 8 det er et rimelig ok kort geforce 5900xt club
3d

nå nu er jeg selv forviret for der står jo i biosen på mit bundkort at
den kører 4 og det er vel stedet man ser det ikke ? men i mit
grafikkorts menu står der 2