Dæktryk?
Fra : Glavind

Dato : 24-07-05 19:54

Hejsa.
Hvad er det korrekte dæktryk på en cv med max. vægt på 1200kg?
Mvh Glavind

Fra : Allan Hansen

Dato : 24-07-05 20:28

"Glavind" <glavindnospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
> Hvad er det korrekte dæktryk på en cv med max. vægt på 1200kg?
> Mvh Glavind

Prøv at se her.

http://www.neergaard.com/indhold/webside.asp?articleguid=4574&submenuid=4126&menuid=3395

Mvh AJH

Fra : Glavind

Dato : 24-07-05 20:45

Super, mange tak.
Mvh Glavind

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-07-05 21:53

Du skal lige være opmærksom på at den liste ikke kan bruges til ret meget,
kig på dit dæk og se hvad maks tryk er og put det i dækket.

Eks. påstår den liste at mit dæk 185 R 14C skal have 3,2 bar, det er alt for
lidt, mit varevogns dæk skal have 4,5 bar.

Hilsen jørgen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-07-05 08:52

> Super, mange tak.

Så super der det nu heller ikke. Du skal have varevognsdæk på din
campingvogn så den ikke slingrer derudaf. Desuden skal du se maksimalt
dæktryk på siden af dækket. Det kommer du i - plus 10% fordi du ikke kører
over 100 km/t. Det anbefales af prof´erne.

--
Per, Esbjerg

Fra : T. Hartung

Dato : 28-07-05 19:47

> Så super der det nu heller ikke. Du skal have varevognsdæk på din
> campingvogn så den ikke slingrer derudaf.

Det er ikke nødvendigt med varevognsdæk - man kan sagtens køre på alm.
personvognsdæk - skal bare sikre at bæreevnen er til strækkeligt. Her gælder
igen max påtrykt vægt + 10% er lovligt. Et alm lavprofil kører bedre
stabilitestmæssigt end et højt varevognsdæk - faktisk er det dem der slingre
derudaf.

På min gamle vogn kørte jeg altid med alm.bredde lavprofiler bl.a. Conti
Sportscontact og Pirelli 6000, 205/55/15 - kørte super. Mine Varevognsdæk
185/14 er noget mere løse i det.

Desuden skal du se maksimalt
> dæktryk på siden af dækket. Det kommer du i - plus 10% fordi du ikke kører
> over 100 km/t. Det anbefales af prof´erne.

Nemlig !

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Jørgen L.

Dato : 28-07-05 19:56

> [...]
> gælder igen max påtrykt vægt + 10% er lovligt. Et alm lavprofil kører
> bedre stabilitestmæssigt end et højt varevognsdæk - faktisk er det dem der

Det er jeg jo så ikke enig i, jeg har aldrig haft en så stabil vogn som
efter at jeg kom over fra lavprofil dæk til 8 lags varevogns dæk, man skal
bare huske trykket på 4,5 bar.

Hilsen Jørgen

Fra : T. Hartung

Dato : 28-07-05 20:26

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jeg jo så ikke enig i, jeg har aldrig haft en så stabil vogn som
> efter at jeg kom over fra lavprofil dæk til 8 lags varevogns dæk, man skal
> bare huske trykket på 4,5 bar.

.... måske Schumacher skulle skifte til varevognsdæk og vinde næste Grand
Prix ? ))

Har endda blæst mine op på 4,8 bar men det høje profil på smallere dæk gør
at torsionen bliver noget større.
Varevognsdækket har profilhøjde på 12 cm og bredde på 18,5 cm - de gamle dæk
11 cm profilhøjde men på 20,5 cm bredde dæk - de kørte bare. Heri pustede
jeg ca. 3,7 bar.

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 28-07-05 21:32

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Varevognsdækket har profilhøjde på 12 cm og bredde på 18,5 cm - de gamle
> dæk 11 cm profilhøjde men på 20,5 cm bredde dæk - de kørte bare. Heri

- nu er F1-dæk ikke lige kendt for deres store sideværts stabilitet - har du
nogen sinde set sådan et umonteret ?
Det er en reel slaskekasse som jeg ikke ville sætte på min bil (nå ja - de
kan alligevel ikke være i hjulkassen).
Det må simpelthen være trykket der gør at de kan køre stærkt på de dæk - de
ser mest ud til at være lavet til en stor sæbekassebil

Men jeg har da godt set at de kører pænt stærkt på dem - spekulerer lidt på
om de er lavet som et ovalt kammer hvor selve gummiet bare er bygget ud i
hjørnerne for at nå vejen.....må lige en tur over Google og se om jeg kan
finde noget om dæktryk på såd'n fætter...øjeblik (blir sikkert til resten af
aftenen...)

Formula One tires by the numbers
Compound: 79 percent rubber, 18 percent steel, and 3 percent textile
(greatly simplified)
Load: 3,000 revolutions/minute
Tread: four grooves distributed evenly across the surface. Groovings must be
at least 14 mm wide and 2.5 mm deep
Optimal operating temperature: 90 to 100 degrees Celsius
Optimal tire pressure: 1.0 to 1.2 bars of dehumidified air or nitrogen
Maximum width: 355 millimeters front, 380 mm back
Diameter: 660 mm
Rim diameter: maximum 330 mm (13 inches)

Hm - ganske overraskende - 1 - 1,2 bar !?! Og ikke mindst det optimale
temperaturområde: 90 - 100 grader - og det er Celcius....
Det dæk, jeg så hos en bilhandler for en 5 år siden var så slasket i siderne
(det var uden fælg) at jeg tog det for givet at det måtte være trykket der
gav det sideværts stabilitet.
Og med 13" fælge som ses ovenfor at være 330 mm og en diameter på 660 mm
samt en bredde på 380 mm har vi noget der svarer til et 380/45-13 dæk.
45-profil lyder da meget sportsligt men når man tar 45% af bredden på 330 mm
får man en dækhøjde på 165 mm. Tidens populære sportsdæk hedder typisk
195/50-15 og har dermed en dækhøjde på 97,5 mm.
Og efter de tal sidder jeg nu og kan ikke rigtigt bestemme mig om hvorvidt
det alligevel ikke lyder ganske stabilt i sin konstruktion, såd'n et dæk...
Pyt - det er aldrig for sent og tit sjovt at lære noget nyt

Nå - for at komme lidt på sporet igen fandt jeg lige en oversætter mellem
PSI og Bar. Som jeg tidligere skrev er vores cv-dæk påstemplet "max 44 PSI"
og jeg har lige under ferien hævet det fra 44 til 50 PSI og syntes det
gjorde en forskel - i bar er det fra 3,0 til 3,4 bar.
Noget af en forskel til et F1-dæk
Men jeg ku nu osse bedre tænke mig at sætte nogle bredere og lavere dæk på
en varevognsdæk. Vore nuværende dæk har et max load på 530kg hver, så et
lavere, bredere dæk med måske 20-30% højere bæreevne burde have en
væsentligt større sideværts stabilitet.
Prøv selv at skubbe lidt kraftigt til cv'en når den er spændt for så den
rigtigt kan rokke sideværts i dækkene - vores flytter sig faktisk pænt uden
at tilte. Eller prøv at parkere langs en landevej og benyt toilettet i cv'en
medens trafikken ræser forbi UDEN at sætte støtteben ned - så ved i helt
sikkert hvor meget den kan flytte sig sideværts

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Ollie

Dato : 24-07-05 22:14

In article <TXREe.33$kx7.20@news.get2net.dk>, Allan Hansen
<ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> wrote:

> "Glavind" <glavindnospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Kan man godt angive dæktrykket udfra dækkets størrelse uden at tage
hensyn til CV vægt?

Mvh

Ole

Fra : Steen Larsen

Dato : 26-07-05 19:01

Ollie wrote:
> Kan man godt angive dæktrykket udfra dækkets størrelse uden at tage
> hensyn til CV vægt?

Ja det kan man godt for det er om at få så stabilt et vogntog som
mugligt, og man har ikke det problem med skævslidning af dækkene da de
ældes for de slides.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Ollie

Dato : 26-07-05 21:27

In article <dc5toe$ro5$1@newsbin.cybercity.dk>, Steen Larsen
<dsl175340@vip.cybercity.dk> wrote:

> Ja det kan man godt for det er om at få så stabilt et vogntog som
> mugligt, og man har ikke det problem med skævslidning af dækkene da de
> ældes for de slides.

Tak det lyder fornuftigt.

Men hvorfor skriver de så 2,7 bar ved næsten alle dækstørrelser på det
angivne link

http://www.neergaard.com/indhold/webside.asp?articleguid=4574&submenuid=
4126&menuid=3395

På min Hobby skriver de max men anbefaler også 4,5 bar.

Det lyder som en stor forskel.

Mvh
Ole