/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
test billede 17-55/d2x
Fra : ;o\)-max-


Dato : 23-07-05 21:23

binaer "d2x uha" uredigeret billede, men det kræver nok
troldmanden Merlin hvis der skal komme noget acceptabelt
ud af dette her, øv.. -max-
news:%CxEe.61934$Fe7.200999@news000.worldonline.dk



 
 
Jens Stadsgaard (23-07-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-07-05 21:45

On Sat, 23 Jul 2005 22:23:02 +0200, -max- wrote:

> binaer "d2x uha" uredigeret billede, men det kræver nok
> troldmanden Merlin hvis der skal komme noget acceptabelt
> ud af dette her, øv.. -max-
> news:%CxEe.61934$Fe7.200999@news000.worldonline.dk

Merlin kan vidst ikke gøre noget ved andet en han får hjælp. Hvad med
Gandalf, Saruman og Sauron i forening?

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu får lov at prøve Canon Eos 20D
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Frodo Nifinger (23-07-2005)
Kommentar
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 23-07-05 22:10


"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:GGxEe.61935$Fe7.200553@news000.worldonline.dk...
> binaer "d2x uha" uredigeret billede, men det kræver nok
> troldmanden Merlin hvis der skal komme noget acceptabelt
> ud af dette her, øv.. -max-
> news:%CxEe.61934$Fe7.200999@news000.worldonline.dk
>
Det må jeg sige: Jeg kender heller ikke nogen troldmænd, der kan redde det.

Men er det full frame? Du må godt nok ha været tæt på med en 17-55 spændt
foran D2X'eren

Føj, det er snyd.
Jeg opdagede, at vi havde besøg af George nede i den lokale slotssø her i
Ryom. Jeg spurtede hjem, greb kameraet og spurtede tilbage til søen. Han
stod der endnu ca. 25 meter væk i den fjerne ende af dammen.

Jeg luskede mig forsigtigt hen langs autoværnet for at få et rent skud af
fyren - Blot for at blive spottet af kanutten og se ham lette med et
brokkeskrig, inden jeg havde fået svunget 500 mm'eren i stilling - Møgdyr!

Nå skidt, det blev til en hyggelig time ved dammen - ikke de mange billeder,
men alligevel.

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger



;o\)-max- (24-07-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 24-07-05 02:00


"Frodo Nifinger"

> Føj, det er snyd.
> Jeg opdagede, at vi havde besøg af George nede i den lokale slotssø her i
> Ryom. Jeg spurtede hjem, greb kameraet og spurtede tilbage til søen. Han
> stod der endnu ca. 25 meter væk i den fjerne ende af dammen.

Hehehe, man blir helt forpustet

> Jeg luskede mig forsigtigt hen langs autoværnet for at få et rent skud af
> fyren - Blot for at blive spottet af kanutten og se ham lette med et
> brokkeskrig, inden jeg havde fået svunget 500 mm'eren i stilling - Møgdyr!

LOL - George her er lidt flinkere, 10 meter er hans nærgrænse, jeg fik
ham desværre ikke da han lettede, lå og rodede rundt efter mine briller,
der lige var faldet i vandet, det er fanme 2. gang det sker - Vi er vidst
et par kønne fugle fotografer

> Nå skidt, det blev til en hyggelig time ved dammen - ikke de mange billeder,
> men alligevel.
>
> --
> Jesper Nielsen

Det er jo liige det, man kan jo hygge sig selv om man misser billedet -max-



[HCS] 4000 (23-07-2005)
Kommentar
Fra : [HCS] 4000


Dato : 23-07-05 22:15

Ja, det ser ikke særligt overbevisende ud. Lad os håbe troldmanden kan redde
det.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *
--------------------------------------------------------------------------------
"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:GGxEe.61935$Fe7.200553@news000.worldonline.dk...
> binaer "d2x uha" uredigeret billede, men det kræver nok
> troldmanden Merlin hvis der skal komme noget acceptabelt
> ud af dette her, øv.. -max-
> news:%CxEe.61934$Fe7.200999@news000.worldonline.dk
>
>



Thomas Pedersen (23-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Pedersen


Dato : 23-07-05 23:05


"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:GGxEe.61935$Fe7.200553@news000.worldonline.dk...
> binaer "d2x uha" uredigeret billede, men det kræver nok
> troldmanden Merlin hvis der skal komme noget acceptabelt
> ud af dette her, øv.. -max-
> news:%CxEe.61934$Fe7.200999@news000.worldonline.dk

WOW, det er sgu mere uskarpt end mit kamera, jeg må vist hellere revurdere
de drømme jeg har om D2x og ændre dem til D3x . Troede ellers lige, at
det var det kamera man skulle have, når prisen engang blev foræringspris
Men hvem ved, det kan være at Merlin og Gandalf i forening kan få lidt frem
i det. For mig ligner det et ret så kraftigt crop.

MVH
Thomas



;o\)-max- (24-07-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 24-07-05 01:59


"Thomas Pedersen"
> WOW, det er sgu mere uskarpt end mit kamera, jeg må vist hellere revurdere
> de drømme jeg har om D2x og ændre dem til D3x . Troede ellers lige, at
> det var det kamera man skulle have, når prisen engang blev foræringspris
> Men hvem ved, det kan være at Merlin og Gandalf i forening kan få lidt frem
> i det. For mig ligner det et ret så kraftigt crop.
>
> MVH
> Thomas

Var der ikke noget med en d1x, den er slet ikke uden evner selvom
den efterhånden er gammel, det er bare det med batterierne der er
lidt irreterende. Til gengæld kan den skyde med alle dine prime mf
objektiver.. -max-



Ole Larsen (23-07-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 23-07-05 23:33

-max- skrev:
> binaer "d2x uha" uredigeret billede, men det kræver nok
> troldmanden Merlin hvis der skal komme noget acceptabelt
> ud af dette her, øv.. -max-
> news:%CxEe.61934$Fe7.200999@news000.worldonline.dk
>
>
Hvodden finder man den?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Jens Stadsgaard (23-07-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 23-07-05 23:47

On Sun, 24 Jul 2005 00:33:03 +0200, Ole Larsen wrote:

> -max- skrev:
>> binaer "d2x uha" uredigeret billede, men det kræver nok
>> troldmanden Merlin hvis der skal komme noget acceptabelt
>> ud af dette her, øv.. -max-
>> news:%CxEe.61934$Fe7.200999@news000.worldonline.dk
>>
>>
> Hvodden finder man den?

DEn ligger i dk.binaer under overskriften "d2x uha"
--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu får lov at prøve Canon Eos 20D
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Ukendt (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-07-05 00:07


"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse
news:6q7rdboocr02$.14mbv30yp21gz.dlg@40tude.net...
> On Sun, 24 Jul 2005 00:33:03 +0200, Ole Larsen wrote:
>
>> -max- skrev:
>>> binaer "d2x uha" uredigeret billede, men det kræver nok
>>> troldmanden Merlin hvis der skal komme noget acceptabelt
>>> ud af dette her, øv.. -max-
>>> news:%CxEe.61934$Fe7.200999@news000.worldonline.dk
>>>
>>>
>> Hvodden finder man den?
>
> DEn ligger i dk.binaer under overskriften "d2x uha"

Ja, men vi er faktisk nogle stykker, der ikke lige får lov til at se binære
filer på vores server - desværre.

Mvh. Claus Petersen



;o\)-max- (24-07-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 24-07-05 00:15


"Claus Petersen"
> Ja, men vi er faktisk nogle stykker, der ikke lige får lov til at se binære
> filer på vores server - desværre.
>
> Mvh. Claus Petersen

Et billede kan sige mere end tusind ord, men der skal ikke
mange til at beskrive dette, gooddammmnndeteruskarpt.
hehe - 100% crop hvis nogen skulle være i tvivl..
Jeg poster den et bedre sted senere til folk uden binar
adgang - -max-
news.%CxEe.61934$Fe7.200999@news000.worldonline.dk




Simon Nielsen (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Simon Nielsen


Dato : 24-07-05 00:32


"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
news:jcAEe.61962$Fe7.200963@news000.worldonline.dk...
>
> "Claus Petersen"
>> Ja, men vi er faktisk nogle stykker, der ikke lige får lov til at se
>> binære
>> filer på vores server - desværre.
>>
>> Mvh. Claus Petersen
>
> Et billede kan sige mere end tusind ord, men der skal ikke
> mange til at beskrive dette, gooddammmnndeteruskarpt.
> hehe - 100% crop hvis nogen skulle være i tvivl..

Mener du at billedet uden crop altså hele billedet, eller er denne fugl den
størrelse som det er på original billedet og så har du bare croppet rundt om
fuglen?

Men ja jeg tror helt sikkert din beskrivelse er rammende

Mvh
Simon



;o\)-max- (24-07-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 24-07-05 00:37


"Simon Nielsen"
>
> "-max-"
> >
> > "Claus Petersen"
> >> Ja, men vi er faktisk nogle stykker, der ikke lige får lov til at se
> >> binære
> >> filer på vores server - desværre.
> >>
> >> Mvh. Claus Petersen
> >
> > Et billede kan sige mere end tusind ord, men der skal ikke
> > mange til at beskrive dette, gooddammmnndeteruskarpt.
> > hehe - 100% crop hvis nogen skulle være i tvivl..
>
> Mener du at billedet uden crop altså hele billedet, eller er denne fugl den
> størrelse som det er på original billedet og så har du bare croppet rundt om
> fuglen?
>
> Men ja jeg tror helt sikkert din beskrivelse er rammende
>
> Mvh
> Simon

Hehe ja det udenom er skåret væk, et rent råt udsnit i 100%
størrelse fra en jpg med lav in camera sharpening, hen den
halo - CA eller hva det er den er godt nok slem, gyys. -max-



Simon Nielsen (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Simon Nielsen


Dato : 24-07-05 01:10


"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
news:HwAEe.61967$Fe7.200988@news000.worldonline.dk...
>
> "Simon Nielsen"
>>
>> "-max-"
>> >
>> > "Claus Petersen"
>> >> Ja, men vi er faktisk nogle stykker, der ikke lige får lov til at se
>> >> binære
>> >> filer på vores server - desværre.
>> >>
>> >> Mvh. Claus Petersen
>> >
>> > Et billede kan sige mere end tusind ord, men der skal ikke
>> > mange til at beskrive dette, gooddammmnndeteruskarpt.
>> > hehe - 100% crop hvis nogen skulle være i tvivl..
>>
>> Mener du at billedet uden crop altså hele billedet, eller er denne fugl
>> den
>> størrelse som det er på original billedet og så har du bare croppet rundt
>> om
>> fuglen?
>>
>> Men ja jeg tror helt sikkert din beskrivelse er rammende
>>
>> Mvh
>> Simon
>
> Hehe ja det udenom er skåret væk, et rent råt udsnit i 100%
> størrelse fra en jpg med lav in camera sharpening, hen den
> halo - CA eller hva det er den er godt nok slem, gyys. -max-

Man må nok sige det er ikke ligefrem dit bedste billede Max men man kan
jo ikke vinde hver gang. Kan det ikke have været noget med at du ikke lige
holdte den stille nok eller hvad er det der har gjort at billedet er så
uskarpt?

Mvh
Simon



;o\)-max- (24-07-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 24-07-05 02:00


"Simon Nielsen"
> Man må nok sige det er ikke ligefrem dit bedste billede Max men man kan
> jo ikke vinde hver gang. Kan det ikke have været noget med at du ikke lige
> holdte den stille nok eller hvad er det der har gjort at billedet er så
> uskarpt?
>
> Mvh
> Simon

Det er skudt på ca 1/250s - 30 billeder der ser ud som dette,
så meget plejer jeg ikke at ryste på hånden
Ja ja jeg tester videre, gætter på en nedblænding eller to vil
se bedre ud, og hus facader uden de store kontraster som i dette
billede ser hæderlige ud - ærgeligt man ikke er hus facade fotograf.
-max-



Simon Nielsen (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Simon Nielsen


Dato : 24-07-05 14:46


"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
news:lKBEe.61973$Fe7.200913@news000.worldonline.dk...
>
> "Simon Nielsen"
>> Man må nok sige det er ikke ligefrem dit bedste billede Max men man
>> kan
>> jo ikke vinde hver gang. Kan det ikke have været noget med at du ikke
>> lige
>> holdte den stille nok eller hvad er det der har gjort at billedet er så
>> uskarpt?
>>
>> Mvh
>> Simon
>
> Det er skudt på ca 1/250s - 30 billeder der ser ud som dette,
> så meget plejer jeg ikke at ryste på hånden
> Ja ja jeg tester videre, gætter på en nedblænding eller to vil
> se bedre ud, og hus facader uden de store kontraster som i dette
> billede ser hæderlige ud - ærgeligt man ikke er hus facade fotograf.
> -max-

Hehe. Ja og dog med 55mm burde det da ikke blive så uskarpt, men måske kan
det være objektivet. Jeg har også haft Kig på D2x'eren og nu må jeg så
spørge, er det virkeligt et så lækkert kamera?

Mvh
Simon



Klaus Madsen (25-07-2005)
Kommentar
Fra : Klaus Madsen


Dato : 25-07-05 01:56


"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> wrote in message
news:42e39b8e$0$2000$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> Hehe. Ja og dog med 55mm burde det da ikke blive så uskarpt, men måske kan
> det være objektivet. Jeg har også haft Kig på D2x'eren og nu må jeg så
> spørge, er det virkeligt et så lækkert kamera?
>
> Mvh
> Simon
JA

Mvh. Klaus



;o\)-max- (25-07-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 25-07-05 02:09


"Simon Nielsen"
> Hehe. Ja og dog med 55mm burde det da ikke blive så uskarpt, men måske kan
> det være objektivet. Jeg har også haft Kig på D2x'eren og nu må jeg så
> spørge, er det virkeligt et så lækkert kamera?
>
> Mvh
> Simon

Det er et fint kamera, du kan roligt gå ud og købe et -
har testet objektivet mod min egen 17-35 og i den
wide ende er 17-55'ern meget skarpere.. -max-



Ole Larsen (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 24-07-05 00:12

Jens Stadsgaard skrev:
> On Sun, 24 Jul 2005 00:33:03 +0200, Ole Larsen wrote:
>
>
>>-max- skrev:
>>
>>>binaer "d2x uha" uredigeret billede, men det kræver nok
>>>troldmanden Merlin hvis der skal komme noget acceptabelt
>>>ud af dette her, øv.. -max-
>>>news:%CxEe.61934$Fe7.200999@news000.worldonline.dk
>>>
>>>
>>
>>Hvodden finder man den?
>
>
> DEn ligger i dk.binaer under overskriften "d2x uha"

Jeg prøvede google/groups/id, men fandt den ikke. Hvordan fandt du den?
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Jens Stadsgaard (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Jens Stadsgaard


Dato : 24-07-05 00:17

On Sun, 24 Jul 2005 01:11:42 +0200, Ole Larsen wrote:

>>
>> DEn ligger i dk.binaer under overskriften "d2x uha"
>
> Jeg prøvede google/groups/id, men fandt den ikke. Hvordan fandt du den?

Du finder ikke binære grupper på Google. Jeg abonnerer i forvejen på
gruppen så jeg gættede bare at det var der da jeg så linket. Men ellers er
det vidst bare at trykke på linket og søge lokalt(40tude dialog).

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu får lov at prøve Canon Eos 20D
Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com/galleri/index.php

Ole Larsen (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 24-07-05 00:16

Jens Stadsgaard skrev:

>
>
> DEn ligger i dk.binaer under overskriften "d2x uha"

Gosh,
Takker
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Lars Troels (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Troels


Dato : 24-07-05 11:14

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:GGxEe.61935$Fe7.200553@news000.worldonline.dk...
> binaer "d2x uha" uredigeret billede, men det kræver nok
> troldmanden Merlin hvis der skal komme noget acceptabelt
> ud af dette her, øv.. -max-
> news:%CxEe.61934$Fe7.200999@news000.worldonline.dk
>
D2x og 17-55/2.8 og uha, lyder interessant, men hvordan kan man komme til at
se billedet.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk



Ukendt (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-07-05 11:16


"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:GGxEe.61935$Fe7.200553@news000.worldonline.dk...
> binaer "d2x uha" uredigeret billede, men det kræver nok
> troldmanden Merlin hvis der skal komme noget acceptabelt
> ud af dette her, øv.. -max-
> news:%CxEe.61934$Fe7.200999@news000.worldonline.dk
>
Ja, det ser fælt ud. Men hvad er det du prøver?
Hvis billedet er taget med max. opløsning, er dit crop ca. 1/20 af billedet.
Har du brugt 55mm, svarer det vel til omkring en 1000mm! Eller 20x digitalt
zoom!

Det er næppe hverken den rigtige anvendelse af D2x eller en 17-55mm. Dertil
har du brugt iso 500, objektivet helt åbent. og 1/250. Hvor tit skyder du
skarpe billeder med din 500mm på 1/125 sek?

Jeg har selv en 17-55, og har testet den mod både 18-70 og 50mm 1,4. Den er
skarp ved 2,8 og når sit max omkring 5,6. CA Ja, men ikke mere end med
50mm'eren, så den er i abs. topklasse. Flare er det eneste problem, man skal
passe på.

I denne test beder du om for meget af både D2x og 17-55 imo
Gert



Jan Bøgh (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 24-07-05 12:17

-max- wrote:
> binaer "d2x uha" uredigeret billede, men det kræver nok
> troldmanden Merlin hvis der skal komme noget acceptabelt
> ud af dette her, øv.. -max-
> news:%CxEe.61934$Fe7.200999@news000.worldonline.dk

Ja, det er da et ualmindeligt ringe billede. Jeg kan bare ikke helt fange
hvad ideen er. Er det det bedste, man kan klemme ud af kamera og optik? Er
det bare for at vise, at det er muligt at tage lorte billeder. Nå har jeg
desværre ikke længere adgang til en Hasselblad, men med den kunne jeg tage
endnu ringere billeder end det viste. Ergo er Hasselblad noget lort?

Jeg er forvirret!

vh
jan


--
Fotoamatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 21/7/2005) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



;o\)-max- (24-07-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 24-07-05 13:29


"Jan Bøgh"
> -max- wrote:
> > binaer "d2x uha" uredigeret billede, men det kræver nok
> > troldmanden Merlin hvis der skal komme noget acceptabelt
> > ud af dette her, øv.. -max-
> > news:%CxEe.61934$Fe7.200999@news000.worldonline.dk
>
> Ja, det er da et ualmindeligt ringe billede. Jeg kan bare ikke helt fange
> hvad ideen er. Er det det bedste, man kan klemme ud af kamera og optik? Er
> det bare for at vise, at det er muligt at tage lorte billeder. Nå har jeg
> desværre ikke længere adgang til en Hasselblad, men med den kunne jeg tage
> endnu ringere billeder end det viste. Ergo er Hasselblad noget lort?
>
> Jeg er forvirret!
>
> vh
> jan

C'mon folks - Dette billede er hvad det er - lige ud af kassen med
laveste sharpening, fuldt hul på objektivet iso500 1/250s ved 55mm.
på en overskyet dag med et stillestående motiv..

Hvis i ikke forventer bedre resultat, så er det sku da fino - i blir altid
så pissed off når jeg kommer med de her kritiske billeder, det er det
det er og det er netop ikke et billede af en murstensvæg eller et test
kort i et studie.. Jeg ved ikke hvorfor billedet ser så råddent ud, havde
forventet en del bedre resultat - jeg har vel overskredet grænsen for
hvad objektivet kan klare, så har jeg lært noget nyt - et par blænder ned
og det havde utvivlsomt været tip top.. Personligt ville jeg kigge efter et
objektiv der kan klare at blive blæst op til full size på fuldt hul, ihvertfald
når vi snakker moderate 2,8.. Hvis min 500/4 præsenterede dette så
ville den være ubrugelig, mere end 50% at tiden bruger jeg den på fuldt
hul

Men her er et par billede der klarer sig bedre, på trods af nogle lidt extreme
specs. iso800, 1/400s bl5,6 sigma 800/5,6. Igen et 100% udsnit uden
noget efter arbejde.. -max-
news:feLEe.62119$Fe7.201077@news000.worldonline.dk
Og et skudt med mkII - iso800 1/1600s bl.4,0 - 100% ingen behandling
news:BNLEe.62127$Fe7.201028@news000.worldonline.dk

Jan jeg ved ikke noget om dit Hasselblad - jeg er meget glad for mit.
Men hvis du syns Hasselblad er noget lort, så er det helt cool - Jeg har
ikke skrevet at d2x'ern er noget lort, hvis du drager den konklution fra
et enkelt billede, så er det ligsom dit problem. hvis du siger jeg drager
den konklution så er problemet stadig dit, for det har jeg aldrig påstået.



Jan Bøgh (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 24-07-05 13:55

-max- wrote:

> Hvis i ikke forventer bedre resultat, så er det sku da fino - i blir
> altid
> så pissed off

Nej, nej - det handler ikke om at være pissed - personligt er jeg blot
forundret over at et så elendigt billede skulle være hvad, man kunne
forvente af det brugte grej.

> Jan jeg ved ikke noget om dit Hasselblad - jeg er meget glad for mit.
> Men hvis du syns Hasselblad er noget lort, så er det helt cool

På ingen måde (og så var omtalte Hasselblad ikke mit eget, men en vens) -
jeg mente blot at /selv/ med et Hasselblad kan der tiges uendeligt ringe
billeder.

> - Jeg
> har
> ikke skrevet at d2x'ern er noget lort, hvis du drager den konklution
> fra
> et enkelt billede, så er det ligsom dit problem. hvis du siger jeg
> drager
> den konklution så er problemet stadig dit, for det har jeg aldrig
> påstået.

Rolig nu, Max - jeg stiller et spørgsmål og postulerer intet ud over at et
hvilket som helst kamera kan bruges til at tage ringe billeder. Og har på
ingen måde udtalt mig om, hvad du måtte mene, hvilket jeg vil tro du godt
selv kan klare.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 21/7/2005) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



;o\)-max- (24-07-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 24-07-05 14:15


"Jan Bøgh"
> Rolig nu, Max - jeg stiller et spørgsmål og postulerer intet ud over at et
> hvilket som helst kamera kan bruges til at tage ringe billeder. Og har på
> ingen måde udtalt mig om, hvad du måtte mene, hvilket jeg vil tro du godt
> selv kan klare.
>
> vh
> Jan

Hmm - Jan jeg poster ikke et billede der er taget under helt
umulige forhold, det er en scene jeg har skud masser af gange,
jeg har sågar været på den helt sikre side med lukkertiden,
havde da ikke drømt om at et forholdsvist kostbart objektiv
laver så meget CA og jeg ved ikke hvad, når det udsættes for
en lille smule udfordring, en 500krs kit ting ok no problem, det
er at forvente.. Jeg har ikke læst anmeldelser af 17-55'ern,
måske det er beskrevet at man ike skal skyde på fuldt hul.
Nu går jeg ud og tester min 17-35'er og ser om den kan gøre
det bedre, hehe.. -max-
PS. Det er muligt jeg er lidt kort for hovedet, men Psig har
været nede i 24 timer og abstinenserne er sat ind)



Thomas Pedersen (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Pedersen


Dato : 24-07-05 16:33


"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:PvMEe.62133$Fe7.201051@news000.worldonline.dk...
>
> "Jan Bøgh"
> > Rolig nu, Max - jeg stiller et spørgsmål og postulerer intet ud over at
et
> > hvilket som helst kamera kan bruges til at tage ringe billeder. Og har

> > ingen måde udtalt mig om, hvad du måtte mene, hvilket jeg vil tro du
godt
> > selv kan klare.
> >
> > vh
> > Jan
>
> Hmm - Jan jeg poster ikke et billede der er taget under helt
> umulige forhold, det er en scene jeg har skud masser af gange,
> jeg har sågar været på den helt sikre side med lukkertiden,
> havde da ikke drømt om at et forholdsvist kostbart objektiv
> laver så meget CA og jeg ved ikke hvad, når det udsættes for
> en lille smule udfordring, en 500krs kit ting ok no problem, det
> er at forvente.. Jeg har ikke læst anmeldelser af 17-55'ern,
> måske det er beskrevet at man ike skal skyde på fuldt hul.
> Nu går jeg ud og tester min 17-35'er og ser om den kan gøre
> det bedre, hehe.. -max-
> PS. Det er muligt jeg er lidt kort for hovedet, men Psig har
> været nede i 24 timer og abstinenserne er sat ind)

Hehe, også hos dig, jeg har ventet i LANG tid nu synes jeg



Frodo Nifinger (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 24-07-05 17:43


"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:6QLEe.62128$Fe7.201117@news000.worldonline.dk...
>
>
> Jan jeg ved ikke noget om dit Hasselblad - jeg er meget glad for mit.
> Men hvis du syns Hasselblad er noget lort, så er det helt cool - Jeg har
> ikke skrevet at d2x'ern er noget lort, hvis du drager den konklution fra
> et enkelt billede, så er det ligsom dit problem. hvis du siger jeg drager
> den konklution så er problemet stadig dit, for det har jeg aldrig påstået.
>
Jeg vil hellere spørge på en anden måde

Er Nikon D2X et godt værktøj til fuglefotografering?
Gerne i forhold til Canon 1D MkII!

Jeg har nemlig lært lidt af at låne dit Fuji S2 Pro

Nu er det sådan, at Både Nikon D70 og Fuji S2 Pro er istand til at tage
fantastiske billeder.
Enhver, der er i tvivl kan bare kigge på Thomas Sass billeder og nogle af
Max's ældre billeder taget med Fuji'en.

Men det er to helt forskellige kameraer at arbejde med.

Fuji'en har uden tvivl de lækreste farver! Det er Nikon langt overlegen, når
vi snakker støj i billederne, og man kan næsten blive ved med at hente
billedinformation ud af højlysene.
Det har nok en hel blænde mere dynamisk spillerum end tilsvarende Nikon og
canon udstyr.
S3 pro har vist endda 2 hele blænde trin at gøre med i fuld Raw-opløsning.
S2 pro'en har også en silkeblød aftrækker. Det larmer ikke ret meget, når
man skyder.
Det ligger også en anelse bedre i hånden end D70. Det skyldes, at kameraet
er højere, og man har fuld støtte på indersiden af hånden i hele håndens
bredde. Pladsen til højre tommelfinger er også meget bedre udformet.
Til gengæld er kameraet glattere - Huset er af plastik og uden den
rubberfeel, D70'eren har.

Autofokusen er ikke bedre på Fuji'en frem for D70, men heller ikke ringere.
Jeg savner helt klart muligheden for at se billedet med det samme bag på
skærmen sammen med histogrammet eller i highlight mode.. På Fuji'en er det
en længere proces at kontrollere eksponeringen efterfølgende:
Først venter man på at billedet bliver skrevet til kortet (er temmelig
langsommeligt) så vælger man "Play" og så igen histogram. Et maget lille men
brugbart historgram, dukker op. En lille finesse er dog, at man så kan
skifte mellem historgrammer samlet eller i de tre grundfarver. Der er ingen
highlightsfunktion på S2 Pro.

Støj er Absolut Fuji'ens styrke i forhold til D70, Der er ingen støj
overhovedet i billederne på til ISO 400. D70 kan godt ha ufarvet støj i
mørke partier uden for fokus også på ISO200.
Først ved ISO 800 begynder der så småt at optræde lidt farvet støj på S2 Pro
Det samme gælder for D70.
Til gengæld har Nikon'en så ISO 640 mellem 400 og 800. Det har Fuji'en ikke.

Noget andet er EV-korrektion. På Nikon D70 foregår det i 1/3 blændetrin,
mens det på Fuji'en er i ½ blændetrin.
ISO indstilling på ´S2 Pro er noget besværligt. Man skal dreje
programvalgshjulet (hjulet ovenpå huset til venstre) hen på ISO og dreje
tommelfingerhjulet (CommandWheel) til ønsket valg, for derefter at dreje
Programhjulet tilbage til eksponeringsvalg (Aperture f.eks.) Med korte lette
objektiver er det let nok med 2 hænder, men med en 500 mm spændt på, er man
nødt til at holde systemet med venstre hånd og skifte ISO med højre (4
håndskift med højre hånd) På D70 kan man holde systemet med højre hånd mens
man presser ISOknappen på bagsiden med højre håndstommelfinger og drejer
tommelfingerhjulet med pegefingeren til valgt ISO. Når ISOknappen slippes,
er kameraet klart igen (2 håndskift)

Fuji'en har dog den gode detalje, at man kan aflæse ISOværdien på displayet
på bagsiden af kameraet til hver en tid. På Nikon D70 må man trykke på
ISO-knappen for at aflæse den på displayet ovenpå kameraet.

Hastigheden er til gengæld absolut ikke noget at skrive hjem om på Fuji S2
Pro.
Nikon'en er næsten dobbelt så hurtig til at skyde med sine 3 Fps. og den kan
blive ved med at skyde. Efter 5 Raw-billeder går den dog ned i tempo, men
aldrig i stå. Fuji'en skyder 1,8 billeder op til 7 stk. og så skal den ha
pause - laaaang pause.

Af andre gode ting ved Fuji'en skal da nævnes et noget størrre okular,
muligheden for at låse manøvreknappen på bagsiden og det ekstra batterigreb.

Af trælse ting kan jeg nævne lågen til hukommelseskortet, der ikke åbner
helt nok, så man skal passe på ikke at overbelaste den, når man skfter kort.
AA-batterierne, der holder til omkring 100 skud og skal pilles ud af
holderen, for man kan sætte nye i.

Spøjst nok ser det ikke ud til at betterigrebet giver længere batteritid.
Når kameraet går koldt, er batterierne i huset nemlig friske, mens dem i
grebet er tomme.
En anden ting er, at sommetider, så vil kameraet ikke starte med nye friske
batterier i batterigrebet. Skifter man dem til andre friske batterier, vil
det godt. Max fortalte om det, og jeg har oplevet det. Underligt!

Jeg har en del problemer med at ramme eksponeringerne perfekt med Fuji'en.
Det skyldes nok, at jeg er en klovn med et kamera
Det hænger sammen med, at jeg på Nikon'en konstant bruger de forgående
eksponeringer til at indrette min Ev-korrektion efter.Det gør det let at
ramme lige i øjet.
Den mulighed har jeg ikke rigtig på Fuji'en pga. den besværllige og
langsommelige vej ind til histogrammet.
Jeg er slem til at ramme lige en ½ blænde over eller under på Fuji'en, men
det lykkedes da osse sommetider

Med Fuji'en skyder man ikke meget i serier.
Forskellen mønter sig ud i, at jeg som regel kommer hjem med 5-6 gange flere
skud med Nikon'en som med Fuji'en. Jeg har endnu ikke måttet skifte kort på
Fuji'en, selvom et 1 Gb kort kun rummer 76 billeder i RAW, mens der kan være
dobbelt så mange med Nikon'en.

Skal jeg drage en konklusion, er Fuji S2 Pro et rigtigt godt kamera for den,
der har tid og kan sine eksponeringer på rygraden. Det er noget nær perfekt
til portrætter, konfimationer, bryllupper og den slags billeder.

Er man rigtigt go til at time sine skud og har helt styr på eksponeringen,
så leverer Fuji'en også lækre fuglebilleder.
Men det kræver lissom, at man kan sine ting til fingerspidserne.
Til fugle og action billeder er Fuji'en ikke det gode værktøj, der hjælper
en til at få de perfekte billeder. Der skal man ku selv. Til gengæld kan det
levere billeder i særklasse pga de lækre farver og egenskaberne i højlysene.

Men som det rigtige værktøj til fuglebillederne er Fuji'en ikke det rigtige
valg. Nikon D70 hjælper langt mere klovnen til at få tunet eksponeringerne
ind og med sin noget højere hastighed, er det konstant klar til nye
billeder.

Til gengæld må man så gi afkald på de helt klare kvaliteter, Fuji'en så har.
Men til fugleture og Airshows vil jeg foretrække D70, selvom jeg har en
række ønsker til forbedring til huset.

Hvorfor er der blandt andet ingen der har fundet på at vise ISOværdien i
søgeren? og lave en knap/hjulkombination, så man kan skifte ISO uden at tage
kameraet fra øjet?
En bedre zoomfunktion på postview-skærmen ville også være god, så man ikke
kom hjem med så mange halvskarpe skud. Især, hvis den ku fastholde fastholde
zoom'en mellem billedskift, så det var hurtigere at "chimpe" sig gennem en
serie.

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger



Jens Bruun (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 24-07-05 18:41

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42e3c52b$0$18637$14726298@news.sunsite.dk

> Hvorfor er der blandt andet ingen der har fundet på at vise
> ISOværdien i søgeren?

Det virker fint på mit kamera

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



Frodo Nifinger (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 24-07-05 20:06


"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42e3d2c1$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> Hvorfor er der blandt andet ingen der har fundet på at vise
>> ISOværdien i søgeren?
>
> Det virker fint på mit kamera
>
Ok, det vidste jeg ikke. Fin detalje, men du kan garanteret ikke skifte
ISO-værdien uden at tage kameraet fra øjet

Her skal jeg lige indskyde, at Nikon fortjener slag for at have ødslet en
fantastisk mulighed væk på at få ISO-værdien ind på knappen til venstre for
EV-korrektionsknappen.
Damn at flytte lysmålingsknappen hen på siden af spejlhuset bare for at
parkere programmode på den ledige plads - Fjolser!!!!!!

Hvorfor måtte programvælgeren ikke blive på sin plads på hjulet på kameraets
venstre side som altid før ?
Det ku sikkert snildt sammenbygges med de nye funktioner, hjulet har fået.
Pokkers da osse for nogen tumber

Jeg indskyder lige, at også D2X rummer ISO-info i søgeren


--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger



Thomas Pedersen (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Pedersen


Dato : 24-07-05 20:44

> Her skal jeg lige indskyde, at Nikon fortjener slag for at have ødslet en
> fantastisk mulighed væk på at få ISO-værdien ind på knappen til venstre
for
> EV-korrektionsknappen.
> Damn at flytte lysmålingsknappen hen på siden af spejlhuset bare for at
> parkere programmode på den ledige plads - Fjolser!!!!!!

Hvad snakker du om, lysmålingsknappen skal sgu da ikke væk derfra, mindst
lige så vigtig som ISO-knappen. Hvad skal du bruge ISO-knappen til, den skal
bare stå på laveste ISO hele tiden, så let er det da Lysmåleren og
eksponeringskompensation er da langt mere vigtige i mine øjne.

> Hvorfor måtte programvælgeren ikke blive på sin plads på hjulet på
kameraets
> venstre side som altid før ?

Programmoden sidder da i hjulet på venstre side af huset på toppen, den du
tænker på er lysmålingen, det er to meget forskellige ting vi snakker om her
Program, hvorfor have alle de programmer, der er kun tre der bruges
alligevel (A, S, M)!

MVH
Thomas



;o\)-max- (25-07-2005)
Kommentar
Fra : ;o\)-max-


Dato : 25-07-05 02:29


"Frodo Nifinger"
>
> "-max-"
> >
> >
> > Jan jeg ved ikke noget om dit Hasselblad - jeg er meget glad for mit.
> > Men hvis du syns Hasselblad er noget lort, så er det helt cool - Jeg har
> > ikke skrevet at d2x'ern er noget lort, hvis du drager den konklution fra
> > et enkelt billede, så er det ligsom dit problem. hvis du siger jeg drager
> > den konklution så er problemet stadig dit, for det har jeg aldrig påstået.
> >
> Jeg vil hellere spørge på en anden måde
>
> Er Nikon D2X et godt værktøj til fuglefotografering?
> Gerne i forhold til Canon 1D MkII!
>
> Jeg har nemlig lært lidt af at låne dit Fuji S2 Pro

> Jesper Nielsen

Imponerende anmeldelse Jesper. Tror jeg sagde noget i den
stil i sin tid, vedr. Fuji'en - ikke et fugle kamera, men det kan
sku noget med billeder.. Annyway D2X er helt fint også til fugle:
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1571305
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1571419
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1571439
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1570674
Man skal bare passe på de højlys, meget mere sart end
mkII, men sikkert bedre end det du har.. Det er noget
man lærer at leve med og tager højde for, sådan er det
åbentbart med alle kameraer, hvis den har en svaghed
arbejder man rundt om den og så er alt skønno..
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1570098

Et par 20D billeder
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1572179
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1572161

Håber du kan fremvise noget taget med S2'ern..-max-




Jakob (25-07-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 25-07-05 08:48

In article <42e4411c$0$18643$14726298@news.sunsite.dk>, max@amarzone.dk
says...

> stil i sin tid, vedr. Fuji'en - ikke et fugle kamera, men det kan
> sku noget med billeder.. Annyway D2X er helt fint også til fugle:
> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1571305

Damn det her photosig kører det nogensinde optimalt..... ;0), kan ikke
komme på.

--
Venlig hilsen

Jakob

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408541
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste