Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Papirbilleder af digitale fotgrafier
Fra : Jakob

Dato : 23-07-05 13:44

Hej i gruppen!

Jeg har fået lavet papirbilleder af nogle fotos jeg har taget med mit (og
også et andet lånt) digitalkamera og jeg synes ikke rigtig om farverne.
De virker ikke så naturlige som fra et negativ, så jeg kom til at tænke på
om det bare ikke kan lade sig gøre bedre, eller om man virkelig skal pille
ved hvert eneste billede for at få det til se perfekt ud? Det bliver jo til
mange i løbet af en sæson eller ferie...
Og hvordan gør man så det bedst? Det er jo ikke sikkert at farverne på min
skærm eller printer svarer til det der kommer ud af maskinen i fotobutikken,
så hvordan sikerer jeg mig, at det hele stemmer overens? Det er jo træls at
bruge lang tid på at tilpasse et billede, som så alligevel ser anderledes ud
når det kommer tilbage fra butikken (i stort format f.eks.).

Hvordan gør i?

--
Hilsen Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-07-05 14:05

Jakob skrev:
> [...]
> bruge lang tid på at tilpasse et billede, som så alligevel ser anderledes ud
> når det kommer tilbage fra butikken (i stort format f.eks.).

Når jeg en sjælden gang får lavet papir, går jeg til min rigtige
fotohandler og betaler hvad det koster. Evt. kunne jeg finde på at prøve
billedbutikken. I begge tilfælde skal man nok forhøre sig om hvilket
farverum der arbejdes efter ... om noget... og stille kameraet derefter?
(sikkert srgb?)
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Erling Hansen

Dato : 23-07-05 14:27

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote:

> [...]

Fotograferer analogt.
Mvh
Erling

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-07-05 14:55

Erling Hansen skrev:

> Fotograferer analogt.
> Mvh
> Erling

Det ændrer ikke meget på kvalitetskontrollen hos lab.

Fra : Erling Hansen

Dato : 23-07-05 15:56

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote:

> Det ændrer ikke meget på kvalitetskontrollen hos lab.

Ded har du s'mæn ret i, Ole.
Jeg fotograferer selv analogt og får frekaldt hos den lokale pusher
(Canon, Nikon og Mamiya 6x6) Hvis jeg skal bruge lidt større kopier
eller billeder der er bearbejdet af hensyn til det billedmæssige eller
korrekte farver, så scanner jeg negativet og tager en rundtur i
Photoshop.
Mvh
Erling

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 23-07-05 14:26

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev:

I begge tilfælde skal man nok forhøre sig om hvilket
> farverum der arbejdes efter ... om noget... og stille kameraet derefter?
> (sikkert srgb?)
> --

Ja, det har jeg også læst om. Ofte anvendes de to farverum Adobe RGB eller
sRGB. sRGB er det mest brugte. Det er væsentligt, at din billedmager har
information om hvilket farverum, som er brugt. Hvis kameraet er indstillet
til at levere filer efter Adobe RGB, så skal dit fotoredigeringsprogram også
kunne modtage det format, og være indstillet til det. Det sker ikke
nødvendigvis automatisk.

Mvh. Viggo

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-07-05 14:52

Viggo Brøndegaard Nielsen skrev:
> [...]
> til at levere filer efter Adobe RGB, så skal dit fotoredigeringsprogram også
> kunne modtage det format, og være indstillet til det. Det sker ikke

Og så er der måske lige den krølle på, at standarden sRGB er så
ustandardiseret at næppe to mærker laver det ens.

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 23-07-05 14:16

"Jakob" <nejnej@nejnejnej.dk> skrev:
> [...]
ud
> når det kommer tilbage fra butikken (i stort format f.eks.).

Jeg er faktisk også lidt irriteret, og har netop nu startet en anden tråd om
dette emne om farver. Een måde, som jeg endnu ikke har prøvet er, at tage et
optimalt foto med udendørs jævn belysning af et profesionelt farvekort lavet
af Kodak eller af Gretag Macbeth se f.eks.

http://www.gretagmacbeth.com/index/products/products_color-standards/products_colorchecker-charts/products_colorchecker.htm

Du kan derefter forsøge at lave en del forskellige farveredigeringer på det
foto og sende de fotos til dem, som laver billederne for dig. Måske finder
du så en kompensation og teknik, som virker, når du efterfølgende laver en
sammenligning.

Mvh. Viggo

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-07-05 20:06

In article <e_qEe.61874$Fe7.200598@news000.worldonline.dk>, Jakob wrote:
> [...]
> ved hvert eneste billede for at få det til se perfekt ud? Det bliver jo til
> mange i løbet af en sæson eller ferie...

Du skal lave en farveprofil af din printer, eller dit printbureau's printer,
og så kører du lige en action på alle billeder der konverterer til deres
farveprofil inden du uploader.

> [...]
> bruge lang tid på at tilpasse et billede, som så alligevel ser anderledes ud
> når det kommer tilbage fra butikken (i stort format f.eks.).

Har kalibreret skærm + printer. Så mit output er helt i top og ligner.
Min printer er lidt bedre end online fremkaldelserne.

Fra : Jakob

Dato : 24-07-05 12:41

> Du skal lave en farveprofil af din printer, eller dit printbureau's
> printer,

Øh, hvordan gør man det?

> Har kalibreret skærm + printer. Så mit output er helt i top og ligner.

Og hvordan kaibrerer man sin skærm - og printer?

--
Hilsen Jakob