Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
dias fremkaldelse
Fra : DD

Dato : 22-07-05 19:00

Hovrdan er det nu om dage med dias fremkaldelse? Det er en del år siden
jeg sidst brugte diasfilm, men nu skal jeg til Svalbard og vil gerne
kunne fange den fantastiske arktisk lys og stemning.

Er Kodak diasfilm stadig med forudbetalt fremkaldelse? Inkluderer det
montering? Eller kommer det an på hvor man køber det? Tilbage i 80'erne
kan jeg huske at man kunne købe billige Kodakchrome (et eller andet sted
i Europa på Interrail rejse, jeg kan ikke huske hvor), hvor
fremkaldelsen, men ikke montering, var med i prisen. Men hvis man sendte
filmen til Kodak i Stobritannien, så blev de monteret alligevel.

Omvendt ønsker jeg ikke at risikere at få en rulle umonteret film tilbage.

Kan det bedst svare sig at købe filmen på internet?

mvh David Douglas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-07-05 19:10

DD wrote:
> [...]
>
> Omvendt ønsker jeg ikke at risikere at få en rulle umonteret film tilbage.
>
> Kan det bedst svare sig at købe filmen på internet?

Svalbard...
jeg har i mange år ønsket at komme derop. Er det forskning eller ferie ?

mht dias film.
Jeg bruger Fuji Provia 100F, som efter min opfattelse matcher KodaChrome
64. Den er til gengæld lettere at scanne. Jeg køber ca een gang om året
en stak hos www.technikdirekt.de, eller hvordan det staves. De er ikke
de allerbilligste, men jeg har konto dernede. Og meget billigere end i
DK land.

Jeg lader den lokale fotopusher sende dem til processing. Jeg ved ikke
hvor, men jeg er tilfreds og giver 32 kr. Jeg får dem tilbage i klippede
længder, lige til at stoppe i scanneren. Herefter sorterer jeg dem, og
monterer de bedste i rammet til mit showroom (lærredet i stuen)

Bo //

Fra : Jan Viegand

Dato : 22-07-05 20:09

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> wrote in message
> DD wrote:
....>
> [...]
> stak hos www.technikdirekt.de, eller hvordan det staves. De er ikke de
> allerbilligste, men jeg har konto dernede. Og meget billigere end i DK

Når du bruger slide-film i stedet for negativ-film er det fordi du også vil
bruge dem som slides?

Har du erfaring med kvaliteten med negativ-film i forhold til slides, hvis
man kun vil bruge til indskanning?

Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-07-05 20:49

Jan Viegand wrote:

> [...]
> bruge dem som slides?
>
> Har du erfaring med kvaliteten med negativ-film i forhold til slides, hvis

Tjah...

HVIS en dias film er rigtigt belyst, synes jeg den indeholder mere
"pang" end en negativfilm. Omvendt: en negativfilm kan fejlbelyses lidt
mere, og stadig levere et brugeligt resultat. Jeg synes negativfilm er
lidt sværere at scanne, selv om jeg bruger SilverFast Negafix til det.

Og endelig: der er ikke mange tilbage, der laver rigtige dias shows på
skærm. Men det er sq lækkert, en vinteraften at rulle lærredet ned og
nyde sommerens fjeldtur i storformat...

Bo //

Fra : DD

Dato : 22-07-05 21:59

Hej,
Ja, jeg har selv drømt om at tage til Svalbard siden jeg var barn,
Grønland også, som jeg besøgte for nogle år siden. For dem, der ikke har
været i Arktis, kan jeg fortælle, at der er det mest fantastiske lys, og
klar himmel. Fra et bjergtop kan man se så langt - langt over 100 km, at
man ikke kan tro sine øjne. Det er som om at vågne op og opdage, at man
er havnede midt i 'Ringenes Herre's verden.

Anden gang jeg var i Grønland, kunne jeg genkende luftens 'udseende' ved
at kigge op i den klare himmel, da jeg stod ud af flyet. Jeg ved ikke
præcist hvad det er, men det var ikke til at tage fejl af - det var
samme luft (eller lys) jeg havde set i min første tur til Grønland.
Måske er det bare mangel af luftforurening?

Jeg synes ikke det negativ-film, jeg har prøvet, gengiver det lys, men
måske er det fordi jeg ikke har valgt den rigtige (dyr) fremkaldelse.
Men mine diasbilleder har ikke skuffet mig.

Og ja, når det er dias så er det for at bruge dem som slides i en
fremviser. Og der er nok nogle flere af vennerne, der gider se
svalbardske landskaber på et skærm, end feriebilleder fra Middelhavet!

Jeg har ikke tidligere prøvet at indscanne dias, og det er nok noget jeg
kun vil prøve ved de bedste af dem.

Det er iøvrigt ren ferie, med kone og børn (7 og 10 år), vi skal bo i
telt på campingpladsen ved Longyearbyen (maske 5 plusgrader i august),
og tage på nogle bjergvandringsture (med bevæbnede guides - der er krav
om, at der skal være våben med, når man går udenfor byen pga.
isbjørnefaren).

Der er nogle forholdsvis billige måder at komme til Svalbard på f.eks.
kigge efter tilbud med overnatning og fly på bestemte datoer. Lyset til
forår og efterår er sikkert noget af det mest spændende (der er
midnatssol frem til den 20 august).

Dagsturerne kan dog hurtigt løbe op, når det er en hel familie på udflugt.

Selve flybilleterne var en gave fra mine forældre, betalt med deres
Eurobonus points (det er meget billigt i det system - mens det koster
30.000 points at komme til f.eks. Rom, koster det kun 12.000 points for
et returbillet Aalborg - Longyearbyen. Men man skal næsten bestille et
år i forvejen for at få de få bonusbilletter, der er.

Da mine forældre er meget fugleinteresserede, er det også en grund til
at tage diasbilleder - så kan de fremvise dem i fugleforeningen hjemme i
Skotland.

Er der iøvrigt nogen, der ved om man stadig kan købe diasfilm med
forudbetalt fremkaldelse og montering?

mvh David Douglas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-07-05 21:47

DD wrote:
> [...]
> man ikke kan tro sine øjne. Det er som om at vågne op og opdage, at man
> er havnede midt i 'Ringenes Herre's verden.

Den med luften, farverne og sigtbarheden kender jeg fra fjeldet i det
nordligste Sverige/Norge.

Jeg tager derop et par uger fra den 13 august, rent fagligt, og jeg
medbringer naturligsis begge kaneraer, det digitale og min gode gamle
F4, med film..

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-05 20:40

"DD" <ddouglas@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fremkaldelsen, men ikke montering, var med i prisen. Men hvis man sendte
> filmen til Kodak i Stobritannien, så blev de monteret alligevel.

Det er kun Kodachrome, som sælges med fremkaldelse inkluderet i prisen ud af
Kodaks filmprodukter. Vel at mærke, hvis den er solgt på det europæiske
marked. I USA er fremkaldelse ikke inkluderet i prisen.
Hvis du vælger at anvende Kodachrome, bør du sende den direkte til Schweiz,
og ikke via en lokal afdeling af Kodak (som blot sender den vidre). Anbring
først filmene i deres fremkalderposer, og put poserne i en beskyttet
A-mærket kuvert. Du sparer cirka en uge på den måde. Mine film kommer ofte
retur i løbet af 7 dage.
Kodachrome sælges både med- og uden montering, hvilket fremgår af pakken.
Bemærk, at Kodaks rammer er forholdsvis tynde rammer.

> Kan det bedst svare sig at købe filmen på internet?

Ja, hvis de er billigere på internettet! Jeg går ud fra, at du mener fra
udlandet, og ja, der er ofte mange penge at spare, hvis man køber en større
mængde set i forhold til forsendelsesomkostningerne.

mvh
Joachim