hvad bruger Dell af hardware?
Fra : Ib Nielsen

Dato : 22-07-05 14:04

Er der nogen herinde der ved hvad Dell bruger af mærker når de laver en
computer? Hvad mærke er fx bundkort, grafikkort, ram og alle deres andre
ting?

Mvh
Ib

Fra : CarstenGP

Dato : 22-07-05 14:28

"Ib Nielsen" <i_b_n@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen herinde der ved hvad Dell bruger af mærker når de laver en
> computer? Hvad mærke er fx bundkort, grafikkort, ram og alle deres andre
> [...]

Du kan jo gå ind under deres support/download og kigge hvilke drivere der
bruges...

f.eks. Dimension 8300

Intel chipset
Creative lydkort
Conexant modem
Intel netkort (onboard)
Hitachi Deskstar harddisk
ATI Radeon grafikkort

Ram ved jeg ikke... men herunder kommer specs fra en Dell jeg lige har sat
op:
(måske kan det tydes (copy/paste))

Processorer

Central Processor

Producent
Intel

Extern Systemhastighed
800 MHz

Maximum Systemhastighed
3600 MHz

Nuværende Systemhastighed
3000 MHz

Hukommelse

System hukommelse

DIMM: 512 Mb SDRAM

DIMM: 512 Mb SDRAM

DIMM

DIMM

Windows Hukommesle/resourcer

Total Hukommelse
1047548 Kb

Tilgængelig Hukommelse
744792 Kb

Page File størrelse
2520828 Kb

Tilgængelig Page File
2349548 Kb

Virtuel Hukommelse
2097024 Kb

Tilgængelig virtuel Hukommelse
1956216 Kb

Hardware (Integreret i systemet)

Type
Beskrivelse
tilkoblet

Ethernet
Intel Pro 100 VE Network Connection
Ja

Lyd, video og spil controllere
AC'97 Audio Controller
Ja

Hardware (Tilføjet til systemet)

Type
Beskrivelse
Producent

DVD/CD-ROM drev
HL-DT-ST DVD-ROM GDR8162B
(Standard cd-rom-drev)

_NEC DVD+RW ND-2100AD
(Standard cd-rom-drev)

Diskdrev
ST3120026AS
(Standarddrev)

Skærmadaptere
128MB DDR ATI Radeon 9800 Pro
ATI Technologies Inc.

128MB DDR ATI Radeon 9800 Pro Sec
ATI Technologies Inc.

floppy disk controllere
Standarddiskettecontroller
(Standarddiskettecontrollere)

IDE ATA/ATAPI controllere
Intel(R) 82801EB Ultra ATA Storage Controllers
Intel

Intel(R) 82801EB Ultra ATA Storage Controllers
Intel

Primær IDE-kanal
(Standard IDE ATA/ATAPI-controllere)

Sekundær IDE-kanal
(Standard IDE ATA/ATAPI-controllere)

keyboard
Standard 101/102-tastatur eller Microsoft Natural PS/2 Keyboard
(Standardtastaturer)

Mus og andre pegeredskaber
Logitech-compatible Mouse PS/2
Logitech

Skærme
Plug and Play-skærm
(Standardskærmtyper)

netværksadaptere
Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet
Broadcom

Intel(R) PRO/100 VE Network Connection
Intel

WAN-miniport (L2TP)
Microsoft

WAN-miniport (IP)
Microsoft

WAN-miniport (PPPOE)
Microsoft

WAN-miniport (PPTP)
Microsoft

WAN-miniport (IP) - Miniport til Packet Scheduler
Microsoft

Intel(R) PRO/100 VE Network Connection - Miniport til Packet Scheduler
Microsoft

Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet - Miniport til Packet Scheduler
Microsoft

Motorola SurfBoard 4200 USB Cable Modem - Miniport til Packet Scheduler
Microsoft

Bluetooth LAN Access Server Driver - Miniport til Packet Scheduler
Microsoft

Direkte parallel
Microsoft

Bluetooth LAN Access Server Driver
WIDCOMM, Inc.

porte
ECP-printerport (LPT1)
(Standardporttyper)

Kommunikationsport (COM1)
(Standardporttyper)

Bluetooth Communications Port (COM3)
WIDCOMM, Inc.

Lyd, video og spil controllere
Creative SB Live! Series (WDM)
Creative Technology Ltd.

Game Port for SB Live! Series
Creative

Bluetooth Audio
WIDCOMM

Codecs til lydenheder
(Standardsystemenheder)

Drivere til ældre lydenheder
(Standardsystemenheder)

Mediestyringsenheder
(Standardsystemenheder)

Ældre videocaptureenheder
(Standardsystemenheder)

Codecs til videoenheder
(Standardsystemenheder)

Microsoft Kernel Audio Splitter
Microsoft

Microsoft Kernel Acoustic Echo Canceller
Microsoft

Microsoft Kernel GS Wavetable-synthesizer
Microsoft

Microsoft Kernel DLS-synthesizer
Microsoft

Microsoft Kernel System Audio-enhed
Microsoft

Microsoft Kernel Wave-lydmixer
Microsoft

Microsoft WINNM WDM-kompatibel lyddriver
Microsoft

Microsoft Kernel DRM Audio Descrambler
Microsoft

USB controllere
Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24D2
Intel

Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24D4
Intel

Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24D7
Intel

Standard Enhanced PCI to USB Host Controller
(Standard USB-værtscontroller)

Intel(R) 82801EB USB Universal Host Controller - 24DE
Intel

USB-rodhub

Diske

Drev
Type
Drev størrelse
Total
Tilgængelig
Plads
Bruger
Tilgængelig
Plads

C:\
fixed
114376 Mb
98060 Mb
98060 Mb

D:\
CD ROM

E:\
CD ROM

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-07-05 15:43

"Ib Nielsen" <i_b_n@pc.dk> skrev

> Er der nogen herinde der ved hvad Dell bruger af mærker når de laver en
> computer? Hvad mærke er fx bundkort, grafikkort, ram og alle deres andre
> ting?

Dell udvikler selv bundkort.

Claus

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-07-05 16:26

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> writes:

> "Ib Nielsen" <i_b_n@pc.dk> skrev

> Dell udvikler selv bundkort.

Det er vist en tilnærmelse. De for ODM'er i fjernøsten til at lave
bundkort efter deres specs, så vidt jeg ved.

Men det går praktisk talt alle de store, så der er der ikke den store
forskel.

Kai

Fra : Hans

Dato : 22-07-05 16:49

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Det er vist en tilnærmelse. De for ODM'er i fjernøsten til at lave
> bundkort efter deres specs, så vidt jeg ved.
>
> Men det går praktisk talt alle de store, så der er der ikke den store
> forskel.

De Dellmaskiner jeg har haft fingrene nede i har alle haft OEM versioner af
Intel boards. De kan faktisk slås op på Intels hjemmesider, og der henvises
til Dell for nye firmwares til dem.

Hans

Fra : Henning

Dato : 23-07-05 20:17

>De Dellmaskiner jeg har haft fingrene nede i har alle haft OEM versioner af
>Intel boards. De kan faktisk slås op på Intels hjemmesider, og der henvises
>til Dell for nye firmwares til dem.

I og med de ikke ligger inde med store lagre, men bygger på
bestilling, er det altid det nyeste der sidder i maskinerne i
modsætning til andre store, som producerer til lager.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-07-05 20:22

> I og med de ikke ligger inde med store lagre, men bygger på
> bestilling, er det altid det nyeste der sidder i maskinerne i
> modsætning til andre store, som producerer til lager.

Det skal du ik være så sikker på... Selvfølgelig har de lagre med hver
enkelt del, og firmwaren på mobo, gfx og i harddiske og CD drev kan
sagtens være gammel. og jeg vil skyde på at det meste er samlet på
forhånd, og de måske lige smækker en CPU eller en større HD i
standardmaskinerne, hvis kunderne bestiller det. - og det er nok også
derfor de har nogle "Dell anbefaler" systemer, hvor man får lidt rabat
ved at købe en større pakke - så sparer dell tid fordi de kan samle en
masse ens maskiner

Fra : Esben

Dato : 24-07-05 02:54

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> I og med de ikke ligger inde med store lagre, men bygger på
> bestilling, er det altid det nyeste der sidder i maskinerne i
> modsætning til andre store, som producerer til lager.

Hvor lang livstidscyklus og reservedelsgaranti er der på Dell-maskiner?

--
Esben

Fra : Henning

Dato : 24-07-05 08:50

On Sun, 24 Jul 2005 03:54:21 +0200, "Esben" <esben@gruf.LAND> wrote:

>"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

>Hvor lang livstidscyklus og reservedelsgaranti er der på Dell-maskiner?

5 års garanti for fremskaffelse af reservedele.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 22-07-05 19:24

hvad med deres TFT skærme ... har selv en dell 21" (crt) som jeg fik at vide
var en sony

--
Johnny [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-07-05 14:47

kig på www.prad.de der kan du se hvilke paneler producenterne bruger...
du kan også bruge www.flatpanels.dk