USB tastatur til iBook
Fra : Steen Jensen

Dato : 21-07-05 15:19

Jeg kunne faktisk godt bruge et 'eksternt' tastatur til min iBook,
desværre er det ikke det store udvalg Apple har at byde på.
PC-brugere har et enormt udvalg at vælge imellem, jeg har faktisk ikke
set andre Mac-keyboards (usb) end det Apple sælger som standard.
Nogen der kender bedre løsninger, da et pc-keyboard jo har enkelte
mangler ved brug på en Mac?

--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-07-05 18:26

Steen Jensen <iSteen@litespam.dk> wrote:

> [...]
> set andre Mac-keyboards (usb) end det Apple sælger som standard.
> Nogen der kender bedre løsninger, da et pc-keyboard jo har enkelte

Logitechs produkter fungerer fint til begge platforme. Og det gælder
sikkert også andre lignende produkter. Gå ind til Computer City eller en
anden markedsplads og se på sagerne.

http://www.logitech.com/

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Steen Jensen

Dato : 21-07-05 19:05

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Logitechs produkter fungerer fint til begge platforme.

Ja de virker sikkert fint nok, men et Mac-tastatur er ikke helt identisk
med et pc-tastatur...det var det, jeg mente.
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Erik Richard

Dato : 23-07-05 21:45

Hej Steen

Steen Jensen wrote:

> Ja de virker sikkert fint nok,

Hm, jeg har ikke særligt gode erfaringer med LogiTechs tastaturer. Jeg
synes, det er noget 'plastikværk'. Og så er deres software rent ud sagt
elendig til OS X. Softwaren virker heller ikke særlig pålidelig til OS
9.x...

> men et Mac-tastatur er ikke helt identisk
> med et pc-tastatur...det var det, jeg mente.

Der er ingen forskel på selve tastaturerne til Mac og PC. Forskellen
ligger i, at man ikke kan bruge de specielle Windows og
multimediataster, der er på tastaturerne. LogiTech påstår, at deres
software kan 'omprogrammeres', så specialtasterne også fungerer 'fuldt
ud' på Mac. Dette er ikke tilfældet. Nogle taster kan, mens andre ikke
kan omprogrammeres

Så mit råd vil være, at du bør prøve at finde et godt gammeldaws iMac
tastatur - enten fra en 233 eller 5-flavor serien. - Det tastatur er
meget lille, og er nem at have med, da det godt kan være i de fleste
lidt større tasker. - Jeg har selv købt mig et iMac tastatur, da der er
lidt bedre plads til mine fingre, når jeg skriver hurtig, end på
tastaturet på min Pismo 500.

Evt. kan du prøve, om du kan få fat i et MacAlly Portable USB Keyboard.
Men jeg véd ikke, om det forhandles her i landet. Du kan se det på
MacAllys hjemmeside.

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Steen Jensen

Dato : 23-07-05 22:14

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Men jeg véd ikke, om det forhandles her i landet. Du kan se det på
> MacAllys hjemmeside.

Tak for tippet.
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 11:22

Steen Jensen <iSteen@litespam.dk> wrote:

> Ja de virker sikkert fint nok, men et Mac-tastatur er ikke helt identisk
> med et pc-tastatur...det var det, jeg mente.

Den primre forskel er at det er et windows ikon på æbletasten og "Alt
Gr" kun fungerer som "Alt".

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 21-07-05 19:52

iSteen@litespam.dk (Steen Jensen) writes:

> Ja de virker sikkert fint nok, men et Mac-tastatur er ikke helt identisk
> med et pc-tastatur...det var det, jeg mente.

Hvad er det for en forskel, som du mener giver problemer?

Jeg oplever nemlig ingen nedsat funktionalitet med et Logitech
tastatur på min iBook.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Steen Jensen

Dato : 21-07-05 22:35

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Hvad er det for en forskel, som du mener giver problemer?

Måske ikke ligefrem problemer, men du må da indrømme, at taster som fx
command/æble, alt, snabela etc. mangler/er placeret andre steder.
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 21-07-05 23:51

Steen Jensen <iSteen@litespam.dk> wrote:

> Måske ikke ligefrem problemer, men du må da indrømme, at taster som fx
> command/æble, alt, snabela etc. mangler/er placeret andre steder.

Min oplevelse er tværtimod, at tastaturet er en syntese af Mac- og
Windows-funktioner. Der er en tast, der hedder æble/museumstegn. Der
står også "Alt" på den, for det hedder den, hvis den er til Windows. Ved
siden af findes vores egen alt/optiontast. I tilgift får man en del
ekstra funktioner, der kan kodes til at åbne programmer og lignende.
@ ligger stadig på opt.-stjerne.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Mikkel Westh

Dato : 22-07-05 00:43

"Ove Steen Smidt" <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> siden af findes vores egen alt/optiontast. I tilgift får man en del
> ekstra funktioner, der kan kodes til at åbne programmer og lignende.

Sådan er tasterne ikke lavet på alle Logitechs tastaturer. Mit gamle
Logitech Internet Navigator i sort havde de taster, som du beskriver,
hvorimod mit nuværende Logitech UltraX kun har Windows' funktioner på
knapperne.

Mvh. Mikkel

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-07-05 10:48

Mikkel Westh <mikkelwesth@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Logitech Internet Navigator i sort havde de taster, som du beskriver,
> hvorimod mit nuværende Logitech UltraX kun har Windows' funktioner på

Det afgørende må være, at tastaturet - hvis det bliver sluttet til en
Mac - har noget, der svarer til æbletast og alttast, og at disse taster
kan effektuere alle de specialtegn, som vi er vant til, med de rigtige
genveje. De af dem, som vi bruger dagligt, kan vi jo i almindelighed
udenad.
Og hvis man køber et tastatur på netet, må man lige sikre sig, at det
omfatter ÆØÅ.

Venlig hilsen

Ove Steen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 22-07-05 08:38

iSteen@litespam.dk (Steen Jensen) writes:

> Måske ikke ligefrem problemer, men du må da indrømme, at taster som fx
> command/æble, alt, snabela etc. mangler/er placeret andre steder.

Ah. Jeg bruger alt for meget tid foran computeren, så jeg kigger
sjældent på hvad der er trykt på tastaturet. Jeg skifter ofte mellem
unix, Mac og Windows, så jeg har nok vænnet mig til, at specialtaster
sjældent passer med hvad der er trykt på tasten.

Det kunne være at man skulle overveje http://www.daskeyboard.com/
evt. sammen med en sprit-tush

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Steen Jensen

Dato : 22-07-05 09:08

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Det kunne være at man skulle overveje http://www.daskeyboard.com/
> evt. sammen med en sprit-tush

Ha ha - über geeks only
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Steen Jensen

Dato : 22-07-05 09:12

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Det kunne være at man skulle overveje http://www.daskeyboard.com/
> evt. sammen med en sprit-tush

Jeg tror alligevel jeg køber dette Zippy:
http://snipurl.com/gfbv
At der så er visse ting man lige skal lede efter, må man så tage med.
Mærkeligt at ingen laver deciderede Mac-tastaturer der er SÅ fede.
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-07-05 02:46

On 2005-07-22 10:11:58 +0200, iSteen@litespam.dk (Steen Jensen) said:

> Jeg tror alligevel jeg køber dette Zippy:
> http://snipurl.com/gfbv
> At der så er visse ting man lige skal lede efter, må man så tage med.
> Mærkeligt at ingen laver deciderede Mac-tastaturer der er SÅ fede.

Jeg har sådan et til salg, hvis du er interesset. Det virker fint på
Mac'en, men du skal være opmærksom på, at tasten med "<" og ">" (det er
tasten med "\" på Windows) sidder til venstre for mellemrumstasten,
altså der hvor man forventer at Æble-tasten sidder.

Det er rigtigt godt at skrive på, hvis man kan lide
notebook-tastaturer. Du kan købe det for 100 kr. Det har kun været
brugt i ca. 3-4 måneder og jeg sælger det, da jeg ikke rigtigt kunne
vænne mig til den specielle placering af ovennævnte tast.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Steen Jensen

Dato : 23-07-05 10:15

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Jeg har sådan et til salg, hvis du er interesset.

Tak for tilbuddet, men jeg afventer Optimus lancering i butikkerne, det
fedeste keyboard jeg længe har set:
http://snipurl.com/g9in
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-07-05 12:47

On 2005-07-23 11:15:15 +0200, iSteen@litespam.dk (Steen Jensen) said:

> Tak for tilbuddet, men jeg afventer Optimus lancering i butikkerne, det
> fedeste keyboard jeg længe har set:
> http://snipurl.com/g9in

Så kan du vente længe, for det jeg har hørt er, at det blot er en
prototype og der vil først komme noget på markedet engang næste år.

Jeg er dog også meget interesseret i det tastatur, når det engang kommer.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-07-05 12:01

In article <1h03ix5.f2vx7s13big3kN%iSteen@litespam.dk>, Steen Jensen wrote:

> Jeg tror alligevel jeg køber dette Zippy:
> http://snipurl.com/gfbv
> At der så er visse ting man lige skal lede efter, må man så tage med.
> Mærkeligt at ingen laver deciderede Mac-tastaturer der er SÅ fede.

Men Zippy er ikke med dansk keyboardlayout som DAS KEYBOARD

Fra : Steen Jensen

Dato : 24-07-05 12:14

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Men Zippy er ikke med dansk keyboardlayout som DAS KEYBOARD

De steder Zippy sælges i danmark, er vel med dansk tastatur?
http://snipurl.com/ggrm
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-07-05 23:15

On 2005-07-24 13:00:37 +0200, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> said:

> Men Zippy er ikke med dansk keyboardlayout som DAS KEYBOARD

Zippy-tastaturerne er med dansk tastaturlayout når man køber dem i
Danmark. Jeg købte mit hos Zitech.

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 23-07-05 10:11

On 2005-07-21 16:19:09 +0200, iSteen@litespam.dk (Steen Jensen) said:

> [...]
> set andre Mac-keyboards (usb) end det Apple sælger som standard.
> Nogen der kender bedre løsninger, da et pc-keyboard jo har enkelte

Jeg vil gerne slå et slag for disse tastaturer:

http://kinesis-ergo.com

(under Products->keyboards->contoured -> US version -> USB -> Advantage)

De er glimrende :)

/Daniel

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 23-07-05 20:41

Når vi nu snakker tastaturer, hvad med det her:

http://www.artlebedev.com/portfolio/optimus/

Hver tast er en lille LCD skærm ... køligt

Mojn, Thomas
--
Blog fra sygesengen:

http://thomas.boelskifte.dk/

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-07-05 18:51

On Sat, 23 Jul 2005 21:41:24 +0200, Thomas Boelskifte wrote:

> Når vi nu snakker tastaturer, hvad med det her:
>
> http://www.artlebedev.com/portfolio/optimus/
>
> Hver tast er en lille LCD skærm ... køligt

Nydeligt. Jeg ville gerne se layoutet til pornosurfing.

--
MVH
osv...

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 25-07-05 20:16

On Mon, 25 Jul 2005 19:51:19 +0200, "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.invalid> wrote:

>Nydeligt. Jeg ville gerne se layoutet til pornosurfing.

Hæh, ja der må da kunne laves en tast til "enhver smag"

Mojn, Thomas
--
Blog fra sygesengen:

http://thomas.boelskifte.dk/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 11:20

> [...]
> Nogen der kender bedre løsninger

> da et pc-keyboard jo har enkelte mangler ved brug på en Mac?

Ikke hvis du bruger 10.4. Der kan du let bytte rundt på funktionstaster
og definere en windows tast til at fungere som æble tast.

De fleste PC tastature i dag er dog osse skod (inkl de dyre fra eks
MS og Logitech). Hvis du vil ha' et lækkert tastatur i /god/ kvalitet
bør du kigge på: <http://www.cherry.de/english/>

De laver stadig tastatur i en kvalitet som de gamle fra IBM og Apple.

Jeg har selv skrottet mit Apple bluetoth til fordel for et IBM fra
1984 med PS/2. Zietech har en dims til knapt 200kr der gør det muligt at
bruge osse gamle PS/2 tastature på din mac. Det er grimt men godt.