hvilken olie bør bruges til hvad - den gam~
Fra : Kim Schulz

Dato : 20-07-05 15:59

hejsa
Sidder lige og diskuterer olietyper med min svigermor (jaja ved det er
en kamp jeg ikke må/kan vinde) og derfor mangler jeg ligesom nogle
facts at smide på bordet.

Fra hvad jeg tidligere har læst er koldpresset jomfru olivenolie klart
den sudenste olie og generelt er oliven olier i den sundere ende. De er
dog ikke gode til når der er høj varme (pande/wok stegning f.eks.).
Solsikke/majs olier skulle være en af de usundelse på markedet, imens
vindruekerne olie er et sted i midten (og den skulle dog kunne klare
en del varme).
Ind fra sidelinjen vælter den (Efter min mening) forfærdelige rapsolie
som jeg finder elendig at stege i og som stort set altid har en lugt og
smag af friture (selv de bedre rapsolier). Det er denne hun specielt
mener er en gave til folket fra gud og at denne er både den sundeste
og klart den bedste til ca "alt".

Så nu mangler vi nogle videnskablige facts så alle sådanne input er
velkomne.

hvad er sundest, bedst ved høj/lav varme, bedst til stegning (slip-let
effekt osv.)

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-07-05 17:58

Kim Schulz skrev:

> Så nu mangler vi nogle videnskablige facts så alle sådanne input er
> velkomne.
>
> hvad er sundest, bedst ved høj/lav varme, bedst til stegning (slip-
> let effekt osv.)

Det er jo et stort emne du har åbnet her.

Hvis jeg skal holde mig til økologiske, koldtpressede olier, så er
udvalget lidt mere begrænset. Med mindre man går i specialbutikker,
har jeg kun set oliven-, raps-, sesam-, solsikke-, valnødde og
tidselolie der både er økologiske og koldtpressede. Den macadamia-
nøddeolie jeg bruger (den er fantastisk til fx refried beans) er kun
koldtpresset, ikke økologisk. Vindruekerneolie har jeg aldrig set
koldtpresset, så den bruger jeg aldrig (den har osse et meget højt
indhold af flerumættede fedtsyrer, så den kan umuligt være sund at
bruge ved høje temperaturer).

Rent stofskiftemæssigt er der vist for tiden almindelig enighed om
at olier med et højt indhold af enkeltumættede fedtsyrer er sunde.
I rækkefølge efter hukommelsen: Macadamia, oliven, raps, sesam.

Flerumættede fedtsyrer harskner let ved høje temperaturer, hvorfor
olier med et højt indhold af flerumættede fedtsyrer bør undgås til
stegning. Olier med højt indhold af disse er (ikke i rækkefølge):
Tidsel, valnød, (vindruekerne) og hasselnød, og ingen af disse bør
efter min mening anvendes til stegning.

Jordnøddeolie har et meget højt indhold af mættede og enkeltumættede
fedtsyrer, og er nok den mest stabile olie til stegning. Den kan
med fordel benyttes til wokmad, men jeg synes det er svært at få den
i en ordentlig kvalitet (øko + koldtpresset som minimum), så den
bruger jeg sjældent. Raps bryder jeg mig ikke om at anvende til
stegning, så der bruger jeg oftest macadamia, oliven eller sesam,
hvis jeg da ikke vælger at bruge smør. Det afhænger af maden hvilken
jeg vælger. Fx synes jeg at macadamia er uovertruffen til retter med
bønner. Prøv refried beans eller butter beans tilberedt med macadamia,
mums!

Jeg synes tit at man hører at rapsolie er bedre at stege i end oliven-
olie, men raps har et højere indhold at flerumættede fedtsyrer, så det
vil jeg gerne sætte spørgsmålstegn ved.

Til dressinger - og i øvrigt - bruger jeg macadamia, oliven og sesam,
samt selvfølgelig hasselnød og valnød.

Hørfrøolie har et højt indhold af omega-3-fedtsyrer, men egner sig
efter min mening mindre godt til madlavning pga. den noget specielle
smag, så jeg har valgt at spise kværnede hørfrø for bl.a. fedtsyrernes
og fibrenes skyld.

Sesamolie har et vist indhold af fytosteroler, som - i hvert fald
teoretisk set - burde kunne medvirke til at sænke blodets indhold af
kolesterol (det er fytosteroler der er den aktive ingrediens i Becels
produkter - noget smørefedtstof og en mælk - til sænkning af kolesterol-
tallet).

Jeg har ikke rigtigt tænkt over slip-let-effekten af olier, men det
ærgrer mig at margarine har så god en slip-let-effekt. Fås den bedre?

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Jørgen Hess

Dato : 20-07-05 23:10

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter min mening mindre godt til madlavning pga. den noget specielle
> smag, så jeg har valgt at spise kværnede hørfrø for bl.a. fedtsyrernes

Hørfrøolie? Er det ikke det samme som linolie, der kan bruges til
oliemaling, og er det ikke brandfarligt? Hvis linolie efterlades på en klud
er der risiko for selvantænding af kluden.
mvh
Jørgen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-07-05 23:43

Jørgen Hess skrev:

> Hørfrøolie? Er det ikke det samme som linolie, der kan bruges til
> oliemaling, og er det ikke brandfarligt?

Jeg ved ikke om hørfrøolie til spisebrug er det samme som linolie til
træbehandling. Hvis man kigger på www.hørfrø.dk, som sælger både hørfrø-
olie og linolie, og begge koldtpressede, kunne man godt få indtrykket af
at det er det samme, men priserne er ganske forskellige (fx 100 kr for
2,5 L linolie og 59 kr for 1/4 L hørfrøolie).

Måske sku' jeg skrive og spørge...

> Hvis linolie efterlades på en klud er der risiko for selvantænding
> af kluden.

Ja.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-07-05 23:49

Jeg skrev:

> Måske sku' jeg skrive og spørge...

Gjort.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-07-05 09:38

Jeg skrev:

> Hvis man kigger på www.hørfrø.dk, som sælger både hørfrøolie og
> linolie, og begge koldtpressede, kunne man godt få indtrykket af
> at det er det samme, men [...]

Jeg spurgte Nyborggård, somer dem der står bag www.hørfrø.dk, og har
fået følgende svar:

»I princippet er hørfrøolie og linolie det samme. Hørfrøolien
bliver dog presset ned i et lukket kar og tappet direkte på
flasker. Det sker for at undgå iltning og harskning. Linolien
er harsk, dvs at der er dannet nogle skadelige stoffer, peroxider
og anisidiner, der gør, at den ikke er egnet til spisebrug.«

Så ved vi dét.

Mvh,

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-07-05 10:19

On Thu, 21 Jul 2005 08:37:39 +0000 (UTC)
Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

> [...]
> er harsk, dvs at der er dannet nogle skadelige stoffer, peroxider
> og anisidiner, der gør, at den ikke er egnet til spisebrug.«

Det lyder som en spændende ting at hælde på en varm pande og hvor meget
mon lige den skal iltes før den er harsk (låget skal jo af for at den
kan bruges).

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-07-05 10:25

Kim Schulz skrev:

> Det lyder som en spændende ting at hælde på en varm pande

Man bruger ikke hørfrøolie til at stege i.

> og hvor meget mon lige den skal iltes før den er harsk (låget
> skal jo af for at den kan bruges).

Hørfrøolie til spisebrug har en meget kort hyldetid, og bør altid
opbevares i køleskab.

Af samme årsag er jeg for længst gået over til at spise nykværnede
hørfrø (en kaffekværn er ideel til formålet), i stedet for at ind-
tage olien. I tilgift til omega-3-fedtsyrerne får jeg så en masse
fibre, antioxidanter m.m.

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 22-07-05 14:28

On Wed, 20 Jul 2005 16:59:05 +0200, Kim Schulz wrote:

[klip - noget fedtet snak]

> Så nu mangler vi nogle videnskablige facts så alle sådanne input er
> velkomne.
>
> hvad er sundest, bedst ved høj/lav varme, bedst til stegning (slip-let
> effekt osv.)

Torskelevertran skulle være ret sundt.

Tomas

Fra : Kim Schulz

Dato : 22-07-05 15:02

On Fri, 22 Jul 2005 15:27:47 +0200
Tomas Pedersen <patina@IngenDaaseskinkeTakwebspeed.dk> wrote:
> Torskelevertran skulle være ret sundt.

men føj hvor det smager

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-07-05 17:49

Kim Schulz skrev:

> men føj hvor det smager

Möllers tran med citrussmag er nu ikke slem, synes jeg.