Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tilladelse til koncert fotografering
Fra : Steen L. Frederiksen

Dato : 18-07-05 14:19

Jeg skal til Skanderborg Festival, og kunne godt tænke mig at tage
billeder på festivallen. Jeg har en Canon EOS 300D med bla. en Canon
50mm f/1.8 og en Sigma 70-300 f/4.0-5.6 APO.
Jeg har ved flere andre lejligheder taget billeder ved små klub
arrangementer, og føler mig nu rustet til lidt større.
Men men - jeg har lige sendt en forespørgsel til Skanderborg
Festivallen, og har fået svaret, at jeg...

"må fotograferer publikum og stemningsbilleder på pladsen, men ikke de
optrædende på scenen. Det kræver en speciel tilladelse fra kunstnerne,
som vi ikke kan hjælpe dig med at skaffe. Fotograferer du uden
tilladelse de optrædende kan du risikere at dit kamera bliver
konfiskeret".

Hvad er de juridisk gældende regler - og hvordan opnår man i praksis
tilladelse til fotografering på sådan en festival?
Hvad gør I andre koncert fotografer?

--
Mvh. Steen L. Frederksen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-07-05 14:27

Steen L. Frederiksen wrote:
> [...]
> som vi ikke kan hjælpe dig med at skaffe. Fotograferer du uden
> tilladelse de optrædende kan du risikere at dit kamera bliver

Det er vel ensbetydende med at halvdelen af festivaldeltagerne får
konfiskeret deres mobiltelefoner med kamera?!?!

Der er sandsyndligvis ingen der tjekker om du tager billeder af det ene
eller det andet, og jeg tror bestemt at alle de optrædene har forståelse
for at lige netop DE er værd at forevige i ét og nul taller

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-07-05 14:51

Thomas Schreiber wrote:
> Det er vel ensbetydende med at halvdelen af festivaldeltagerne får
> konfiskeret deres mobiltelefoner med kamera?!?!

Nej, det er nemlig således at folk sagtens kan tage et
kompakt-kamera med ind og bruge det, men SLR-systemet er noget
andet... (*brok brok brok*)

Til en festival ville jeg være ligeglad og blot tage kameraet med.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-07-05 14:33

Steen L. Frederiksen skrev:
> [...]
>
> Hvad er de juridisk gældende regler - og hvordan opnår man i praksis
> tilladelse til fotografering på sådan en festival?

Jeg har svært ved at forestille mig at andre end politiet kan konfiskere
udstyr. Men man kan vel bortvise dig hvis du ikke overholder afstukne
regler. Spørgsmålet er så om kunstnerne kan opstille sådanne regler.
Prøv at spørge på videnskab.jura, der er nok mere kyndige folk på området.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Claus Smith

Dato : 18-07-05 15:51

-Spørgsmålet er så om kunstnerne kan opstille sådanne r
gler.-

Det gør de f.eks. i forbindelse med Grøn Koncert hvor visse bands har krav
til at der f.eks. kun må fotograferes i de tre første numre af deres
optræden.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 16:18

On Mon, 18 Jul 2005 16:51:02 +0200, "Claus Smith"
<claussmith@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Det gør de f.eks. i forbindelse med Grøn Koncert hvor visse bands har krav
>til at der f.eks. kun må fotograferes i de tre første numre af deres
>optræden.

Det er rigtigt, og dog..
Både til Grøn koncert, og til Skanderborg Festival gælder denne
begrænsning for fotografer i pressegraven foran scenerne, ikke blandt
publikum.

Men den smarteste måde at få de fede billeder er klart at skaffe sig
presseakkreditering.

/Alex

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-07-05 16:58

Claus Smith skrev:
> [...]
>
> Det gør de f.eks. i forbindelse med Grøn Koncert hvor visse bands har krav
> til at der f.eks. kun må fotograferes i de tre første numre af deres

Jeg er ikke spec. jura-kyndig, men vil tro at kom det til en retssag, og
så er koncerten jo overstået , ville man gøre gældende, at når det
ikke annonceres så man kan se det før køb af billet, er det ikke
retsgyldigt. Men på dk.v.jura ved de nok mere om dette.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 19-07-05 00:16

"Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det gør de f.eks. i forbindelse med Grøn Koncert hvor visse bands har krav
> til at der f.eks. kun må fotograferes i de tre første numre af deres

aaaah og dog. Når man går igennem VIP indgangen med et stort fotoudstyr og
render rundt i en Grøn Koncert jakke så er der ingen ko på isen så det er
bare sådan man skal gøre.

Tjek de 3 øverste billeder

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=5773

Mvh
Simon

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-07-05 08:38

Simon Nielsen wrote:
> Tjek de 3 øverste billeder
> http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=5773

De er da ret kedelige... guitaristerne står blot og stener, og
Steffen har en grim grim skygge på sin mund.

// Hans
--
The Computer Festival of The Year | http://se2k.dk | 4-7/8

Fra : Simon Nielsen

Dato : 19-07-05 12:46

> De er da ret kedelige... guitaristerne står blot og stener, og
> Steffen har en grim grim skygge på sin mund.

Det var nu ikke så meget billedernes kvalitet jeg tænkte på. Desuden kan man
ikke styre solen Hans

Mvh
Simon

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-07-05 12:53

Simon Nielsen wrote:
> Det var nu ikke så meget billedernes kvalitet jeg tænkte på. Desuden kan man
> ikke styre solen Hans

man kan til gengæld fotografere musikeren fra en vinkel hvor solen
ikke er så belastende, eller man kan fotografere ham når skyggen
ikke falder så grimt :)

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-07-05 16:05

Simon Nielsen wrote:

> Det var nu ikke så meget billedernes kvalitet jeg tænkte på. Desuden
> kan man ikke styre solen Hans

Kunsten består langt hen ad vejen i at være på det rigtige sted på det
rigtige /tidspunkt/. Det kaldes timing. Derfor finder fotografer på at vente
i timevis for at hugge til lige nøjagtigt i det magiske øjeblik. Det ramte
du ikke her

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : :-\) Carsten

Dato : 20-07-05 07:20

Okay, hvad er logikken i, at det kun må være i de 3 første numre..?

--
Mange hilsner fra
Carsten

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-07-05 14:43

"Steen L. Frederiksen" <steenlf@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Fotograferer du uden
> tilladelse de optrædende kan du risikere at dit kamera bliver
> konfiskeret".

Det kan du muligvis, men det vil ikke være lovligt. Fratager nogen dig dit
udstyr på de vilkår, er der tale om tyveri/røveri. Du kan selvfølgelig blive
bortvist, hvis du ikke overholder reglerne på stedet.

> Hvad er de juridisk gældende regler - og hvordan opnår man i praksis
> tilladelse til fotografering på sådan en festival?

Jeg tror, de fleste bare gør det. Du har selvfølgelig ikke adgang til at
fotografere tæt på, som dem med officielle tilladelser muligvis har.

> Hvad gør I andre koncert fotografer?

Jeg kunne ikke drømme om at spørge først. Jeg kunne heller ikke drømme om at
mase mig op foran. Og sidst, men ikke mindst, kunne jeg ikke drømme om at
lade nogle tilfældige festival-officials "konfiskere" mit udstyr - ikke uden
behørig modstand.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/8/05)

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-07-05 14:50

Jens Bruun wrote:
> [...]
> lade nogle tilfældige festival-officials "konfiskere" mit udstyr - ikke uden

Det gad jeg godt se

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-07-05 14:52

Jens Bruun wrote:
> [...]
> lade nogle tilfældige festival-officials "konfiskere" mit udstyr - ikke uden

Men man får jo ikke de fede billeder uden at være oppe foran...
(ihvertfald er det ikke ret tit det er sådan)

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 18-07-05 17:29

Jens Bruun wrote:

> [...]
> lade nogle tilfældige festival-officials "konfiskere" mit udstyr - ikke uden

Tja... jeg har den samme holdning, og det er jo ikke en ulempe,
at jeg 190 cm høj, indehaver af et sort bælte, og at jeg er
stadig top-trænet.

Og så jeg vil staks oplyse, at jeg vil betragte det som et
røveriforsøg, hvis nogen vi ta' noget fra mig, og at jeg har til
hensigt at forsvarre min ejendom.

Men de vagtfirmaer og deres personale der er sådanne steder, har
nogle speciele godkendelser af politiet, og den forudsætter, at
de overholder lovgivningen til punkt og prikke, så det er som
regel nok, at man selv kalder op til politiet, for de har ikke
lyst til, at få deres godkendelse inddraget...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - Grafiker, fotograf & webdesigner

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-07-05 19:59

In article <42DBD8B6.4070305@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen PowerBook wrote:
> Tja... jeg har den samme holdning, og det er jo ikke en ulempe,
> at jeg 190 cm høj, indehaver af et sort bælte, og at jeg er
> stadig top-trænet.

Det lyder smart. Så hopper man 5 meter op i luften i det kinesiske
saksespark, og kan skyde billeder over mængden. Hold kæft hvor smart.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-07-05 08:28

Povl H. Pedersen wrote:

> Det lyder smart. Så hopper man 5 meter op i luften i det kinesiske
> saksespark, og kan skyde billeder over mængden. Hold kæft hvor smart.

....Og så ser det rigtig godt ud!

Fra : Claus Smith

Dato : 18-07-05 15:48

Jeg har altid forespurgt om adgang til presseområdet, men jeg ved fra andre
at det idag er blevet sværere da man skal have en dokumenteret aftager til
sine billeder eller et officielt pressekort. Dette skyldes at flere og flere
fritidsfotografer vil med i fronten og skyde billeder og pladsen er jo ikke
blevet større igennem årerne.

Claus

Fra : Food_life

Dato : 18-07-05 17:11

On 18 Jul 2005 06:18:41 -0700, steenlf@gmail.com (Steen L.
Frederiksen) wrote:

>Jeg skal til Skanderborg Festival, og kunne godt tænke mig at tage
>billeder på festivallen. Jeg har en Canon EOS 300D med bla. en Canon
klip

A pro pro, hvordan får man iøvrigt et pressekort?

MVH

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-07-05 19:58

In article <l2lnd1l9lad0466noqq6ojju353rc6s1tf@4ax.com>, Food_life wrote:

> klip
>
> A pro pro, hvordan får man iøvrigt et pressekort?

Dansk Presseforbund eller lign. kan udstede det.
I udlandet er der de fleste steder lignende organisationer. Men hvis
du er fotograf for rene webmagasiner, så må du selv lave det. Så må du
se om de hopper på den. Det er IKKE dokumentfalsk, medmindre du kopierer
et eksisterende.

Fra : waal

Dato : 18-07-05 21:30

> [...]
> du er fotograf for rene webmagasiner, så må du selv lave det. Så må du
> se om de hopper på den. Det er IKKE dokumentfalsk, medmindre du kopierer

Det skal du nu ikke være alt for sikker på, du fremstiller et falsk
identitestkort med henblik på at opnå nogle rettigheder du ikke er
berettiget til.

mvh
Michael

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 18-07-05 22:00

waal wrote:

> Det skal du nu ikke være alt for sikker på, du fremstiller et falsk
> identitestkort med henblik på at opnå nogle rettigheder du ikke er
> berettiget til.

Tja... så vidt jeg ved, så har journalistforbundet ikke patent på
at udstede pessekort, men de er de eneste som har en aftale med
politiet, så det er kun indehaverne af journalistforbundets
pressekort, der kan få adgang til områder der er afspærret af
politiet.

Og jeg ved også, at DR og TV2 udsteder specielle
legitimationskort til deres journalistiske medarbejdere, og disse
kort åbner som regel flere døre end journalistforbundets
pressekort...

Fra : Peer K

Dato : 18-07-05 22:17

Niels Ebbesen PowerBook wrote:

> Tja... så vidt jeg ved, så har journalistforbundet ikke patent på at
> udstede pessekort

Jeg har læst om det før, så jeg gravede lige lidt...

Så bare for at præcisere lidt - det er kun DDF, Journalistforbundet,
Grafisk Forbunds Mediegruppe og Dansk Presses Medarbejderforbund, der
kan udstede pressekort.

Det kan kun udstedes til folk, "der har journalistisk eller
pressefotografisk arbejde som hovedbeskæftigelse, samt til personer, der
har journalistik eller lignende som en væsentlig beskæftigelse, uden at
der er tale om hovederhverv, hvis denne beskæftigelse er relateret til
medier og journalistisk reportage. Kravet til optagelse i Dansk
Journalistforbund er, at man i de seneste 3 måneder i gennemsnit har
haft en indtægt på 12.727 kr. inden for faget som pressefotograf."

Se iøvrigt http://www.ks.dk/konkurrence/afgoerelser/2002/11-25/5.13-mvn/

--
Peer K
http://www.klercke.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-07-05 22:29

In article <42dc1c58$0$4072$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Peer K wrote:
> Se iøvrigt http://www.ks.dk/konkurrence/afgoerelser/2002/11-25/5.13-mvn/

Cirkulæret er her:
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/C2000/1172109.htm

Dette handler alene om pressekort og politiafspæringer.

Fra : Tobester

Dato : 18-07-05 22:01

> Det skal du nu ikke være alt for sikker på, du fremstiller et falsk
> identitestkort med henblik på at opnå nogle rettigheder du ikke er
> berettiget til.

Hmmm... Hvilke rettigheder er det lige en fotograf har? Det er vist ikke en
beskyttet titel, eller andet der berettiger til nogetsomhelst. Et pressekort
er ikke mere værd end hvad du/organisationen kan overbevise andre om / indgå
aftaler til....

> mvh
> Michael

MVH Tobest er

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 18-07-05 17:15

Steen L. Frederiksen wrote:

> Hvad er de juridisk gældende regler -

Hmm... Skanderborg Festivalen er et offetligt tilgængligt sted,
så der kan du frit fotografere, og man kan kan ikke forbyde
fotografering med skiltning, det er først hvis en vagt siger til
dig, at du skal stoppe med at fotografere, at et evt. fotoforbud
gælder, og alle de billeder du ind til da har optaget, er lovligt
optaget, og dem har du fuld ret til at publicere.

Det er kun politiet som midlertidigt kan beslaglægge et kamera,
og et sådant indgreb skal straks forelægges en dommer, og det er
kun en dommer der kan konfiskere dit kamera, og jeg har aldrig
hørt om, at det er sket, så hvis nogen forsøger at fratage dig
dit kamera, så skal du straks anmelde det til politiet som et
røveri...

Fra : Ulrik

Dato : 18-07-05 19:00

Niels Ebbesen PowerBook wrote:
> Hmm... Skanderborg Festivalen er et offetligt tilgængligt sted

Er det nu også det? Jeg går ud fra, det hele er hegnet ind, og at man
skal købe billet for at få adgang?

Jeg ved at Roskilde festivalen er privat område...

Mvh
Ulrik

Fra : HKJ

Dato : 18-07-05 19:06

Ulrik wrote:

> Er det nu også det? Jeg går ud fra, det hele er hegnet ind, og at man
> skal købe billet for at få adgang?
>
> Jeg ved at Roskilde festivalen er privat område...

Et privat område kan sagtens være offentligt tilgængeligt. F.eks. regnes
butikslokaler som offentlig tilgængeligt i åbningstiden .

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 18-07-05 19:50

Ulrik wrote:

> Er det nu også det? Jeg går ud fra, det hele er hegnet ind, og at man
> skal købe billet for at få adgang?
>
> Jeg ved at Roskilde festivalen er privat område...

I det øjeblik de sælger billetter og lukker publikum ind, så har
festivallens arrangører gjort pladsen til et område, der er
tilgængligt for offeltlighedden...

Fra : Jacob

Dato : 19-07-05 18:55

"Niels Ebbesen PowerBook" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> I det øjeblik de sælger billetter og lukker publikum ind, så har
> festivallens arrangører gjort pladsen til et område, der er tilgængligt
> [...]
du er helt på afveje her. er et område afspæret og mærket med fotografering
forbudt skilte selv om porten er åben. så må der ikke fotograferes. sådan er
det bare. tag nu kastellet rend du rundt derinde og fotografer hvor de ikke
lige syntes du skal fotografere så skal de nok sørge for at tage dit kamera
fra dig. uanset om du har et sort læderbælte eller ej. du vil sandsynligvis
blive buret inde til de har fundet ud af hvorfor du tager billederne. hvis
du er heldig får du dit hukommelseskort med dig sammen med kameraet.

Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-07-05 20:52

In article <42dd3e90$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>, Jacob wrote:

> [...]
> blive buret inde til de har fundet ud af hvorfor du tager billederne. hvis
> du er heldig får du dit hukommelseskort med dig sammen med kameraet.

Nu vil jeg lige gøre opmærksomt på, at der er specifikt lovgrundlag der
forbyder fotogrefering af militære installationer, banegårde og lignende
militære mål. Så find noget andet at sammenligne med.

Fra : John Petersen

Dato : 20-07-05 00:32

Bilka har et skilt med fotoforbud, skal det ikke respekteres?

John

Fra : :-\) Carsten

Dato : 20-07-05 07:28

> Bilka har et skilt med fotoforbud, skal det ikke respekteres?

Jo. OG det har de jurdisk ret til.

Men det er korrekt at vagterne ikke må konfiskere kameraet. De må
tilbageholde dig og tilkalde politiet, som først ksal have en
dommerkendelse.

For at du frit må fotografere, skal der både gælde
1) at området er offentligt
OG
2) frit tilgængeligt

Der gælder klare regler på det område. Diskussionen har før - mange gange -
været oppe at vende.
Søg lidt tilbage på dk.videnskab.jura

Fra : :-\) Carsten

Dato : 20-07-05 08:23

> Jo. OG det har de jurdisk ret til.

De har jo juridisk ret til at opstille skiltet.... men det gælder kun fra de
har sagt det til dig i Bilka!

(har jeg lige fundet ud af
Se mit svar til Niels!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-07-05 08:13

John Petersen wrote:

> Bilka har et skilt med fotoforbud, skal det ikke respekteres?

Du kan skide højt og flot på det skilt, det først når en Bilka
medarbejder kommer og siger, at her må du ikke fotografere, at
fotoforbudet gælder, og alle de billeder du har taget ind til da, er
lovligt optaget...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 20-07-05 08:21

Jeg troede faktisk ikke, at Niels havde ret... Jeg undersøgte det lidt med
google, og han har fuldstænidg ret

Se: http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02426384?OpenDocument
Jeg er blevet meget klogere...

Det rejser dog 2 yderligere spørgsmål:

1)
Må alle fotografier (som er taget lovligt - dvs. inde fra Bilka og koncerter
osv.)
offentliggøres i medier - f.eks. i forenbingsblade, magasiner og på
hjemmesider.
Er der en sammenhæng, så man kan sige at alle fotografier, som er taget
lovligt, også må offentliggøres?

2)
Er der særlige regler for, om man må tage billeder af personer så de kan
genkendes...

Og yderligere "Er der særlige regler for, om disse billeder må
offentliggøres i medier?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-07-05 08:41

Carsten wrote:

> Er der en sammenhæng, så man kan sige at alle fotografier, som er taget
> lovligt, også må offentliggøres?

Bå de ja og nej, for hvis du fotograferer nogle billeder til en
privat familiefest, så kan de jo godt være lovligt optaget, men de
må ikke publiceres uden de afbillede personers tilladelse.

> Er der særlige regler for, om man må tage billeder af personer så de kan
> genkendes...

Hvis man ikke laver disiderede close-up fotos af enkeltpersoner, så
kan man frit publicere billeder af mennesker, der er fotograferet i
det offentlige rum...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 20-07-05 09:56

> Bå de ja og nej, for hvis du fotograferer nogle billeder til en privat
> familiefest, så kan de jo godt være lovligt optaget, men de må ikke
> publiceres uden de afbillede personers tilladelse.

Et godt eksempel!
Hvorvidt man skal spørge personerne om tilladelse - eller ej - til
offentliggørelse
afhænger måske ikke rigtigt af om det er lovligt at fotografere???

Et andet eksempel:
Hvad hvis man fotograferer familien, når de sidder i et indkøbscenter.
Skal man så spørge?

Jeg laver et par foreningsblade.

Jeg har taget flere billeder af personer på offentlige og frit tilgængelige
områder - f.eks. på hovedgader og i indkøbscentre.

> Hvis man ikke laver disiderede close-up fotos af enkeltpersoner, så kan
> man frit publicere billeder af mennesker, der er fotograferet i det
> offentlige rum...

Hvor går grænsen?
Eksempelvis har jeg taget et smaddergodt billede af en ældre mand som går
med rullator på en oiffentlig vej!
Må man bruge det - uden tilladelse - i forbindelse med en artikel om
ældrepolitik ?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-07-05 10:48

Carsten wrote:

> Hvor går grænsen?

Hent dette PDF-dokument og læs det grundigt.
http://www.journalistforbundet.dk/graphics/pjecer/pressefotografer/fotografering_og_privatlivets_fred.pdf

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-07-05 08:32

Jacob wrote:

> [...]

> tag nu kastellet rend du rundt derinde og fotografer hvor de ikke
> lige syntes du skal fotografere så skal de nok sørge for at tage dit kamera

Jeg har taget masser af billeder på Kastellet, jeg har faktisk ikke
bemærket, at der skulle er et fotoforbud.

Skiltning med fotoforbud er kun gyldig, hvis det er udsted i.h.t.
lovgivningen og er underskrevet af Militæret eller Politiet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 20-07-05 09:46

> tp://www.journalistforbundet.dk/graphics/pjecer/pressefotografer/fotografering_og_privatlivets_fred.pdf

Jeg hørte fra en fotograf at der for nyligt var kommet nye retningslinjer på
området.
(Om det var lovmæssigt - eller andre retningslinjer, ved jeg ikke!)

Jeg kunne ikke umiddelbart se noget på
journalistforbundet.dk

Er det noget I har hørt om?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-07-05 11:02

Carsten wrote:

> Jeg hørte fra en fotograf at der for nyligt var kommet nye retningslinjer på
> området.

Hmm... jeg har ikke hørt om nye love, men registertilsynet har vist
nok lavet en hel masse retningslinier omkring publicering af fotos
på Internettet, men de er som sædvanlig helt ude i skoven, og mit
gæt er, at 50% af alle web-sites på den ene eller anden måde
overtræder registertilsynets retningslinier, og retningslinier er
iøvrigt ikke det samme som lovgivning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob

Dato : 20-07-05 16:28

> [...]
>
> Skiltning med fotoforbud er kun gyldig, hvis det er udsted i.h.t.
> lovgivningen og er underskrevet af Militæret eller Politiet.

der er massere steder på kastellet hvor der er foto forbud. der er måske
ikke et generelt et på stedet. men der er massere steder hvor der ikke
kommer helt vildt mange turister hvor der er foto forbud. forsvaret er jo i
den position at uanset om der er skiltet eller ej er det om de syntes du
skal tage billederne der vejer mest. de skal jo ikke spørge om lov de gør
det bare.
men kastellet er et godt sted at fotografere. stedet bliver aldrig kedeligt.

Jacob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-07-05 17:08

Jacob wrote:

> der er massere steder på kastellet hvor der er foto forbud. der er måske
> ikke et generelt et på stedet.

Nej... der er ikke et generelt fotoforbud på Kastellet, og alle de
steder hvor publikum frit må færdes, der kan man også fotografere
alt det man har lyst til.

Man har naturligvis ikke lov til at trænge ind i bygningerne, det er
jo områder hvor der ikke er offentlig adgang, og så gir' det vel
li'som sig selv, at man heller ikke må fotografere der.

Du er iøvrigt en af de sædvanlige newbies, som i urimmelig grad
overfortolker diverse fotoforbud og reglerne om privatlivts fred,
restspraksis på området viser faktisk, at dommerne er meget uvillige
til dømme fotograferne, med mindre deres billeder virkelig er en
grov og alvorlig krænkelse af andres privatliv.

Det skyldes, at der her i landet ikke er ønsker om en retstilstand,
hvor der ikke frit kan fotograferes, og hvor borgerne slæber
fotografer og aviser i retten, blot fordi de tilfældigvis er kommet
med på et billede.

Så klap kæphesten, Bilka og Skanderborg Festivalen kan lave alle de
skilte med fotoforbud som de orker, de har dog det problem, at der
ikke er nogen lovmæssig rygdækning for et fotoforbud, så de står
magtesløse hvis nogen overtræder forbudet, politi og domstole vil jo
ikke bruge tid på at håndhæve regler, som en butik eller festival
har lavet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob

Dato : 20-07-05 19:25

> [...]
> overtræder forbudet, politi og domstole vil jo ikke bruge tid på at
> håndhæve regler, som en butik eller festival har lavet...

retspraksis er ikke det samme som lovgivningen. prøv du at se hvormange
cykellister der kører på fortorvene over for rødt og meget andet. jeg
overfortolker ikke jeg læser blot hvad der står. kan fotografere er ikke det
samme som må fotografere. men heldigvis ses der gennem fingre med mange ting
her i landet. det beror på moralen.
Du skulle tage og prøve at tage billeder på kastellet af f.eks. udluftninger
fra bunker anlæget eller alle ansatte. mens en patruljerende soldat ser det.
men sørg lige for en fridag dagen efter. du kan risikere at overnatte i en
celle.
måske er jeg ny til det her bløde foto. men jeg har da styr på teknikkerne
til hård fotografering.

Jacob

Jacob

Fra : Steen L. Frederiksen

Dato : 22-07-05 08:43

Tak for de rigtig mange og (for de flestes vedkommende) rigtig gode
svar. Specielt henvisningerne til lovskrifterne er jeg glad for. Dem
vil jeg nemlig printe ud og have liggende i min fototaske.

Det efterlader mig både lettet og lidt bekymret. Lettet fordi jeg nu
kan se, at jeg i det mindste ikke bryder loven ved at fotografere på
Skanderborg festivallen. Og at en konfiskering af mit udstyr vil kunne
sidestilles med tyveri, og derfor vil være tvivlsom. Og yderligere, at
et forbud mod fotografering først vil være gyldigt fra det øjeblik, at
det bliver påtalt af en official (eller anden repræsentant).

Men jeg kan da godt blive lidt bekymret ved, at jeg rent faktisk kan
blive bortvist - det har jeg sku da ikke lyst til. Og så vidt jeg kan
se, er de i deres gode ret til at bortvise mig!

Og det undrer mig.

Jeg forstår faktisk ikke hele denne hysteri omkring koncert
fotografering.
Jeg er kasserer i en lille musikklub, hvor jeg mange gange har
fotograferet ved vore arrangementer. Der er ikke en eneste, der
nogensinde har sagt noget, der kunne tolkes som et forbud. Tværtimod.
De bands, jeg har fotograferet har alle, om ikke ligefrem nydt det, så
i hvertfald fuldtud accepteret mine knipserier.

Man kan spørge sig selv om, hvor denne modvilje mod fotografering
kommer fra? Jeg tror ikke at den kommer fra hverken kunstnerne eller
koncertarrangørerne (selvom der selvfølgelig vil være undtagelser).
Ethvert publiceret billede vil jo være direkte reklame!
Næh - jeg har en fornemmelse af, at der sidder nogle managere rundt
omkring, der er bange for, at der bliver taget noget fra dem.
Fuldstændig begrundelsesløst forøvrigt.
Hmmm.......

Jeres udmærkede svar har forøvrigt givet anledning til et enkelt
spørgsmål mere:

Vil der i diskussionen være forskel på, om vi snakker om
kompaktkamera, eller om vi snakker om DSLR kamera med fototaske,
monopod mm.? Der sendes jo forskellige signaler...

--
Steen L. Frederiksen

Fra : Martin Mogensen

Dato : 22-07-05 15:10

> [...]
> kompaktkamera, eller om vi snakker om DSLR kamera med fototaske,
> monopod mm.? Der sendes jo forskellige signaler...

Jeg havde et alm. digital kamera med 12x zoom med til en koncert i Vega. En
af Vega's sikkerhedsfolk kom hen til mig og spurgte om den store linse jeg
havde på mit kamera (et Panasonic DMC-FZ10 med modlysblænde) kunne tages af.
Det måtte jeg jo svare nej til og så måtte jeg godt have den. Så jeg tror
grænsen går ved SLR kamera mange steder da jeg har en fornemmelse af at det
bliver opfattet opfattet som prof. udstyr og dermed ikke privat brug. Måske
også en kombination af koncertsted og navnet der optræder. Min erfaring og
opfattelse.

Martin
http://www.martins-webdesign.dk
- med koncert galleri

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-07-05 19:43

Steen L. Frederiksen wrote:

> Og at en konfiskering af mit udstyr vil kunne
> sidestilles med tyveri, og derfor vil være tvivlsom.

Hvis en festivalvagt eller en official konfiskerer dit fotoudstyr,
så sidestilles det ikke med tyveri, det er røveri, som er langt mere
alvorligt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen