Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nikon 70-300 standard vs 70-300 ED
Fra : Peter

Dato : 18-07-05 11:03

Hejsa
Hvad skal man vælge en standard 70-300mm eller en 70-300 ED til sit D70

Hvad er den egentlige forskel?
og kan det ses

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-07-05 12:01

Peter wrote:
> Hejsa
> Hvad skal man vælge en standard 70-300mm eller en 70-300 ED til sit D70
>
> Hvad er den egentlige forskel?
> og kan det ses

Begge er ringe objektiver - imho. ED modellen er dog i lidt bedre
udførsel og med bedre glas (iflg. Nikon selv), men AF er ikke god på
begge (ift. hvis du har prøvet noget der har AF-S eller HSM)

Det skal dog siges at hvis man er ny, og bare gerne vil have noget med
meget brændvide er ED modellen acceptabel. Begge er opbygget som
consumer objektiver hvor der spares på kvaliteten. Det er tydeligt.

Syntes hurtig den 70-300 ED jeg havde blev for "plastik agtig". 70-300
ED vejer ikke meget i forhold til størrelsen. Nogle foretrækker lette
objektiver - jeg er ikke en af dem Du skal også være opmærksom på at
hvis du har kameraet hængende på halsen, vil den yderste del af
objektivet "vandre" ud - typisk for billige objektiver

Du kan typisk købe ED modellen brugt for 1500kr, hvilket også er max
pris imho.

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Henrik Vejgaard

Dato : 18-07-05 16:36

> Du kan typisk købe ED modellen brugt for 1500kr, hvilket også er max
> pris imho.
Vil du godt fortælle mig og gruppen hvor du finder en Nikon 70-300 ED
til 1500 kr.?

mvh
Vejgaard

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-07-05 20:53

Henrik Vejgaard wrote:

> Vil du godt fortælle mig og gruppen hvor du finder en Nikon 70-300 ED
> til 1500 kr.?

Der er ofte nogle på fotokritik. Solgte og købte selv min for 1600. Hvis
du betaler mere betaler du for meget.

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Henrik

Dato : 19-07-05 22:48

Hej NG

Jeg har tænkt mig at købe ED udgaven, men hvis dette ikke er noget særligt,
vil jeg da gerne vide hvad jeg så skal se efter?

På forhånd tak.
Henrik

Fra : Steen Larsen

Dato : 19-07-05 23:05

In article <42dd74fa$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
"Henrik" <henrikhhansenFJERN@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har tænkt mig at købe ED udgaven, men hvis dette ikke er noget særligt,
> vil jeg da gerne vide hvad jeg så skal se efter?

80-200mm ED-IF eller 70-200mm VR men de er i en helt anden pris- og
vægtklasse. Jeg endte selv med en 180mm ED-IF som for mig var et godt
kompromis både pris- og vægtmæssigt.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-07-05 09:24

Henrik wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har tænkt mig at købe ED udgaven, men hvis dette ikke er noget særligt,
> vil jeg da gerne vide hvad jeg så skal se efter?

Hvis du kan nøjes med 210mm er Sigmas ældre 70-210 4-5,6 et ret godt
objektiv med hurtig AF. Det kan ofte fås for under 800kr brugt. Min
fætter købte bla. et til hans D70 og yderst tilfreds.

De har to brugte til Nikon hos AC foto til 99€

http://www.acfoto.de/fotoboerse/index.html

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs