Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Redigere foto så det passer til 10 x 15 cm~
Fra : Dalle

Dato : 18-07-05 08:34

Hejsa

I forbindelse med vi skal købe et digital kamera, har jeg set på
www.foetex.dk, at man kan få fremkaldt sine fotos online, men at det bliver
i størrelsen 10,2 x 13,6 - og så står der at ønsker man 10x15 som i "gamle"
dage, skal man selv redigere dem.

Hvordan skal det gøres, hvad skal man ændre, osv...

Jan

Fra : Erik W.

Dato : 18-07-05 10:26

"Dalle" skrev i en meddelelse

> [...]
"gamle"
> dage, skal man selv redigere dem.
>
> Hvordan skal det gøres, hvad skal man ændre, osv...

Hvis du ikke vil bruge et billedredigeringsprogram, er JPEGCrops lige noget
for dig. Det er Toke her fra gruppen der har lavet det, og det funker bare.
Tabsfri tilskæring af Jpeg filer. http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Mvh Erik

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-07-05 08:42

Dalle wrote:
> [...]
> dage, skal man selv redigere dem.
>
> Hvordan skal det gøres, hvad skal man ændre, osv...

Det er vel bare at lave billederne i størrelsesforhold 2-3 eller 3-2?!?!

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Erik W.

Dato : 18-07-05 10:40

"Thomas Schreiber" skrev i

> Det er vel bare at lave billederne i størrelsesforhold 2-3 eller 3-2?!?!

Jeg gætter på at Dalle ikke er fortrolig med billedbehandlingsprogrammer
endnu. Så han skal nok have anbefalet noget software.
Så vidt jeg husker var du en af dem der eksperimenterede med Picasa.
http://picasa.google.com/index.html Hvad endte det med, - var det ikke til
noget alligevel? Det virkede ellers så lovende.

Mvh Erik

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-07-05 11:53

Erik W. wrote:
> Jeg gætter på at Dalle ikke er fortrolig med billedbehandlingsprogrammer
> endnu. Så han skal nok have anbefalet noget software.

Fair nok.

> Så vidt jeg husker var du en af dem der eksperimenterede med Picasa.
> http://picasa.google.com/index.html Hvad endte det med, - var det ikke til
> noget alligevel? Det virkede ellers så lovende.

Når Picasa gemmer og viser dine filer, ændres billedet meget. Både i
farver og kvalitet - derfor bruger jeg det ikke længere. Ja, det var
ellers meget lovende - og det sikkert endnu hvis man ikke gør meget i
RAW eller TIF.

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Erik W.

Dato : 18-07-05 22:42

"Thomas Schreiber" skrev i
> [...]
> farver og kvalitet - derfor bruger jeg det ikke længere. Ja, det var
> ellers meget lovende - og det sikkert endnu hvis man ikke gør meget i

Ærgeligt - Jeg havde ellers tænkt mig at min svigermor skulle have det til
at holde styr på sine billeder.

Også lidt mærkeligt... lyder næsten som om der er lidt bøvl med
farverumsstandarden. Gad vide om det er rettet eller bliver rettet i nyere
versioner. Ellers burde man næsten rapportere det til Google/Picasa så de
kan få det rettet.

Mvh Erik

Fra : Carsten

Dato : 18-07-05 11:05

Må jeg foreslå programmet JPEGCrops, det er super nemt og godt.

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Hilsen Carsten.