Tidligere opdrætter
Fra : Hansen

Dato : 18-07-05 17:01

Er der nogen her, der har katte, som er købt fra D.K. Kalvehaves Lion´s ?

M.v.h.

LH

Fra : Camilla Baird

Dato : 18-07-05 22:43

Hansen wrote:

> Er der nogen her, der har katte, som er købt fra D.K. Kalvehaves Lion´s ?
>
> M.v.h.
>
> LH

Nej, jeg har ikke Perser.

Men det undrer mig, at Connie Krøner skulle have lukket sit opdræt?
Hendes navnn og adresse er at finde her
http://www.cats-world.dk/Index/bestyr-2.htm

President - Kitten list:
Connie Krøner
Hyldevej 2, 4771 Kalvehave
conniek@cats-world.dk
kalvehaves-lion@tdcadsl.dk
Tlf/Fax: + 45 55 38 86 11
Mobil: + 45 29 72 00 12

mvh Camilla

Fra : Lotte - 4200

Dato : 19-07-05 00:51

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> wrote in message

> Nej, jeg har ikke Perser.
>
> Men det undrer mig, at Connie Krøner skulle have lukket sit opdræt?
> mvh Camilla

Hendes hjemmeside:
http://home6.inet.tele.dk/cat-lion/ - sidst opdateret 12. juni 2005

Mvh. Lise-Lotte

Fra : Hansen

Dato : 19-07-05 05:21

I aller højeste grad er det en MEGET stor overraskelse. Har fra meget tæt
familie på hende, fået at vide hun ikke har så meget som et kattehår
tilbage, men skulle have fået en hund i stedet.. men det stemmer jo ikke
overens med hvornår siden sidst er opdateret....

LH

Fra : Hansen

Dato : 19-07-05 06:24

Var lige inde og nærlæse lidt på hendes hjemmeside, og når man går ind under
killinger til salg, så er det ganske almindelige huskatte og der skrives
også at det ikke er hendes egne og der henvises til andre mailadresser!!

LH

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 19-07-05 06:41

Hansen skrev
<når man går ind under killinger til salg, så er det ganske almindelige
huskatte og der skrives også at det ikke er hendes egne og der henvises til
andre mailadresser!!>

Det kan jo være at hun ikke har killinger lige nu, så det nemmeste er vel
nok at kontakte hende selv istedet for at "spekulerer" over hvad andre tror
de ved

--
Marianne Hellemose
Skal du købe/sælge/omplacere kat, så læs her

www.katteansvar.dk

Mahatma Ghandi

Fra : Hansen

Dato : 19-07-05 07:21

Jeg er ikke interesseret i at kontakte hende, da jeg har købt katte hos
hende før, og jeg ved hun har haft - eller har (forhåbentlig ikke mere) -
problemer med PKD og det skulle være én af grundende til at hun lukkede. Jeg
var mere interesseret i at høre hvordan det er gået andre af hendes katte,
hvis nogen her havde katte købt hos hende. Det er ikke en personlig hetz jeg
ønsker at starte, bare alm. interesse. Desværre har jeg mistet 2 af PKD som
stammede derfra.

LH

Fra : Tina Michaelsen

Dato : 19-07-05 18:16

> [...]
>hvordan det er gået andre af hendes katte,
>hvis nogen her havde katte købt hos
>hende. Det er ikke en personlig hetz jeg

Det virker da lidt som en hetz, når du ligefrem opgiver navn
osv....
Måske skulle du bare undersøge sagen selv i stedet for, at sende
ud på en offentlig liste !!!

Mvh

Tina

www.heart-and-soul.dk
Killinger til salg

Fra : Sanni

Dato : 19-07-05 18:33

Øhh nu er det sådan at PKD IKKE er en smitsom sygdom, men derimod en arvelig
sygdom. Dette er ikke ens betydende med at kattene FÅR PKD:
PKD er ofte at finde hos perserracen,men også hos andre racer. Nogle katte
kan leve et langt og godt liv med PKD.
Trist med dine.
Når dette så er sagt, synes jeg måske at du skulle stikke en finger i
jorden, inden du "dømmer" et opdræt.

Sure hilsner Sanni som selv har persere.

"Tina Michaelsen (slet 2PLAI)" <catcity@2PLAItiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:11217935410.429939101284521@dtext.news.tele.dk...

Fra : Hansen

Dato : 20-07-05 05:14

Det er ikke mig, der har oplyst navn - det var sandelig en anden person.

Fra : Tina Michaelsen

Dato : 20-07-05 05:23

Hansen <le_ha@privat.tele.dk> skrev:
>Det er ikke mig, der har oplyst navn -
>det var sandelig en anden person.

Øhhhhh, jeg har lige kopieret dette fra dit første indlæg - eller
er det ikke dig...hmm?????

* Er der nogen her, der har katte, som er købt fra D.K. Kalvehaves
Lion´s ?

M.v.h.

LH*

Det er altså ikke svært, at Google sig frem til navn osv., når man
får serveret stamnavnet.....

mvh

Tina - også med perser/exotic

Fra : Hansen

Dato : 20-07-05 05:35

Jo men da jeg troede hun havde lukket, så regnede jeg ikke med hun var så
genkendelig, men navnet var en anden der oplyste
"Tina Michaelsen (slet D3HPH)" <catcity@D3HPHtiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:11218335590.950690469009224@dtext.news.tele.dk...

Fra : Tina Michaelsen

Dato : 20-07-05 10:53

Hansen <le_ha@privat.tele.dk> skrev:
>Jo men da jeg troede hun havde
>lukket, så regnede jeg ikke med hun var så
>genkendelig, men navnet var en anden der oplyste

Jamen det er jo fuldstændigt ligegyldigt, om du oplyser navn eller
stamnavn - vedkommende vil være lige let, at finde !!!!

PKD ER arveligt, men ikke smitsomt - tror, du har misforstået
noget.

Man kan jo også selv gøre en stor indsats, når man køber
killinger, og forhøre sig, om der foreligger PKD-test (negative)
på forældrene, og få en kopi af attesten fra dyrlægen.....så er
man da næsten 100 % sikker på, at få raske og sunde killinger.

De fleste - hvis ikke alle - opdrættere af perser/exotic tester
idag for PKD...og jeg tror ikke, at nogen bevidst avler på PKD-
syge katte !´

Det er tilladt, at bruge hovedet, og tænke sig om, når man køber
killinger.

Mvh

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-05 11:24

"Tina Michaelsen (slet 2I9FX)" <catcity@2I9FXtiscali.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> på forældrene, og få en kopi af attesten fra dyrlægen.....så er
> man da næsten 100 % sikker på, at få raske og sunde killinger.

Hvis det er første gang man køber racekat er det jo ikke sikkert, at man
kender til den slags sygdomme.

> Det er tilladt, at bruge hovedet, og tænke sig om, når man køber
> killinger.

Det er det helt sikkert, men hvis det er første gang, at man køber en
racekat, så er man måske ikke så meget bekendt med, de arvelige sygdomme
m.m., på netop den race. Her må det da være opdrætterens fornemmeste opgave,
at oplyse og vejlede killingekøberen.
Selvfølgelig skal man som killingekøber, også sætte sig ind i nogen ting
selv, men det er imo ikke lige en selvfølge, at man ved, at man kan spørge
efter den og den test...

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : fam. Ager

Dato : 20-07-05 12:43

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv, men det er imo ikke lige en selvfølge, at man ved, at man kan spørge

det var præcis min tanke.... jeg tænkte da heller ikke på arvelige sygdomme,
da jeg købte min første ragdoll. det var en blind tillid til opdrætteren,
naivt set i bakspejlet, men sådan tror jeg at mange gør deres første
erfaring.
og det vil jeg absolut undersøge og sætte mig ind i, til næste gang jeg skal
have racekat.

nu har jeg også hunde, og den sidste jeg købte, ventede jeg på i et år,
fordi jeg var meget kritisk med valg af opdrættermed fokus på arvelige
sygdomme,HD/AD allergier, og forældredyr. netop en race med en del arvelige
skavanker, ligefra dårligt hjerte, hofte og albueproblemer og
allergi.(boxer).
og det er også noget mange hundeejere bitterligt må erfare og lære, at se
sig godt for, og gøre sig den ulejlighed at undersøge før køb.
Jeg står nu med en skøn unghund, som jeg med sikkerhed ved, ikke indeholder
noget arveligt skidt, og kan trygt bruge ham til avl når det kommer så vidt,
og vil selvfølgelig til den tid, få ham HD og AD fotograferet. så kan jeg
med stolthed sige at han med garanti ikke videregiver noget til sit afkom,
og dermed ikke er med til at ødelægge racen.
og sådan tror jeg at alle avlere med respect for deres "race" vil gøre,
uanset om det er katte eller hunde vi taler om.
nå det blev et længere sidespring.... sorry..

mvh. marie - der blev lidt eftertænksom....

Fra : Tina Michaelsen

Dato : 20-07-05 12:47

Buffy <Tjekmigpc.dk> (snabel-a) skrev:
>"Tina Michaelsen (slet 2I9FX)"
> [...]

Jeg vil f.eks gerne købe xxxx racekat/hund, og jeg søger på nettet
og i bøger, om der er noget, man skal passe på - det være sig
sygdomme og så videre.....så jo nu om dage bør det være muligt, at
være informeret, inden man kaster sig ud i køb.

> [...]
>killingekøber, også sætte sig ind i nogen ting
>selv, men det er imo ikke lige en
>selvfølge, at man ved, at man kan spørge

PKD er den mest almindelige sygdom hos perser, så jo efter min
mening, bør man kunne sætte sig ind i de ting - selv som helt ny
killingekøber.
Men som før skrevet, så bør der ikke være PKD i katterier idag, da
flertallet tester!!!!

At denne opdrætter havde PKD i sit opdræt for flere år siden, er
fordi man ikke testede, som man gør idag......nu kan man også
teste via DNA.

mvh

Tina

--
DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 20-07-05 13:06

> Tina Michaelsen skrev:
>
> PKD er den mest almindelige sygdom hos perser, så jo efter min
> mening, bør man kunne sætte sig ind i de ting - selv som helt ny
> killingekøber.

Jeg vil ikke kommentere den konkrete situation, da jeg ikke kender til
den.

Men når du skriver, at køber jo bare kan sætte sig ind i tingene, så vil
jeg da gerne vide, hvori du mener opdrætters ansvar består?

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina Michaelsen

Dato : 20-07-05 14:30

Betina Rasmussen <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> skrev:

> [...]
>den.
>
>Men når du skriver, at køber jo
>bare kan sætte sig ind i tingene, så vil

At sørge for, at persere f.eks er testet for PKD, og fundet
negative, så man ikke sælger en PKD-positiv killing.....og at give
kopi med af attester fra dyrlægen på PKD-testen af forældrene, så
man har noget, at holde sig til...

Råd og vejledning er et must, og de fleste opdrættere står vist
også klar dag og nat, hvis der skulle være problemer af nogen art
med deres solgte killinger !

mvh

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 20-07-05 17:13

> [...]

> Råd og vejledning er et must, og de fleste opdrættere står vist
> også klar dag og nat, hvis der skulle være problemer af nogen art

Så tror jeg i princippet ikke, at vi er så uenige. Det lød dog meget
teoretisk i mine ører på en så kontant måde at postulere, at køber bare
skal "bruge hovedet". Så enkelt er det ikke. Det må og skal være et
samarbejde mellem opdrætter og killingekøber. Det er ikke urimeligt at
forvente, at opdrætter har et stort kendskab til racen og derfor må råde
og vejlede efter bedste evne - uanset om man så har surfet nettet tyndt
eller ej. Man kan ikke læse sig til alt, og viden, som man på den vis
har tilegnet sig - hvor værdifuldt det end måtte være - er og bliver
ikke det samme som erfaring. Ikke alle kilder på nettet er lide gode, og
det kan være svært at sortere i dem. At stille de rigtige spørgsmål
kræver i øvrigt også viden.

På samme måde som en opdrætter ikke kan vide alting med det samme, så
kan en killingekøber jo heller ikke. Man er langt bedre rustet, når man
anskaffer sig kat nr. 2.

Til sidst vil jeg understege, at jeg kun kan se fornuften i, at man som
killingekøber også selv gør sit forarbejde. Men du farede hårdt frem.

Fra : Tina Michaelsen

Dato : 21-07-05 09:15

> [...]
>kan vide alting med det samme, så
>kan en killingekøber jo heller
>ikke. Man er langt bedre rustet, når man

Det er jo dejligt, at vi er enige.

At jeg farede hårdt frem kan godt være, men man er også nødt til
at være fremme i skoene - både som køber og sælger !

Mvh

Fra : Hansen

Dato : 20-07-05 11:27

Det er mange år siden jeg købte de killinger og det var første gang jeg
overhovedet også købte en racekat. Jeg HAVDE forhørt mig om der var noget,
der skulle tages i agt for, men det var der ikke...måske har man heller ikke
vidst så meget om bl.a PKD dengang - og jeg vidste slet ikke noget om det
overhovedet. Først da den første blev meget syg - tiltagende over længere
tid og den til sidste måtte aflives og dermed obduceret at jeg overhovedet
blev klar over sygdommen og dermed satte mig ind i det, så godt jeg kunne.
Med den viden gik jeg til opdrætteren - -men blev næsvist afvist.
Jeg har som sagt inde på livet hvor syge kattene kan blive, så hvem har mest
krav på beskyttelse - kattene eller en opdrætter, der ikke tager sådan en
sygdom alvorligt. Men med det jeg ved i dag, så er hun blevet tvunget til
det "fordi hun var træt af alt det bøvl" - så jeg er ikke den eneste, der
har klaget.
Og når hun stadig har hjemmeside/r, så er hun jo ikke så anonym.
Med det jeg ved i dag, så ved jeg godt hvilke spørgsmål der skal til ved
næste køb- HAR forresten lige købt en dejlig ny perser, som ER testet, så
jeg afviser bestemt ikke alle avlere, tværtimod.

LH
"Tina Michaelsen (slet 2I9FX)" <catcity@2I9FXtiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:11218534090.678593975062224@dtext.news.tele.dk...

Fra : Hansen

Dato : 20-07-05 05:34

Nu ved jeg måske mere end jeg lige oplyser her - netop for at beskytte til
et vist omfang. Men jeg ved fra en dyrlæge at hun havde store problemer med
PKD i sin avl. Og det kan så være hvad det vil, men når man ved det og så
ikke gør en indsats for at få scannet og "pillet" de syge fra, så syntes jeg
måske det er fair hvis hun har lukket ned til en vis grad til der er kontrol
over det. Jeg ved også at jeg bare fik beskidte svar, da jeg vendte tilbage
og fremlagde beviser på at kattene jeg havde købt havde PKD. Det giver mig
jo heller ikke raske katte tilbage, men det burde være nok til at avlskatte
blev testet og kastreret eller steriliseret.
PKD er ikke en arvelig sygdom, og det er da rigtigt at de kan leve længe med
sygdommen så længe den ikke er i udbrud. Men jeg kan love for at kattene
lider voldsomt når først de bliver syge, så jeg syntes bestemt ikke det er
et lille problem.
Man skal ikke bare overse det og avle videre, fordi man har den opfattelse
at kun nogle af dem bliver syge og de kan leve langt med sygdommen. Så kunne
jeg jo også bare have avlet videre på de katte jeg har, jeg nåede desværre
at få et kuld killinger inden jeg vidste jeg havde denne sygdom inde. Dem
kunne jeg så have solgt - og ladet som ingenting!! Det har jeg så ikke
gjort, men ladet dem neutralisere og så beholdt dem selv. Jeg vil ikke sælge
en kat jeg ved kan udvikle så alvorlig en sygdom, hverken for en ny ejer
eller for kattens skyld. Jeg ved også fra en tidligere tråd at der er
opdrættere der er langt mere bevidst om bl.a dette problem og gør en indsats
for at avle sunde katte. Et skulderklap til dem.

LH

Fra : Hansen

Dato : 20-07-05 09:37

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-07-05 09:48

> PKD er ikke en arvelig sygdom, og det er da rigtigt at de kan leve længe
> med
> sygdommen så længe den ikke er i udbrud.

PKD er da arveligt

Hilsen Nina

Fra : Hansen

Dato : 20-07-05 10:44

Ja naturligvis - jeg mente smitsom, undskyld