Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
GeForce2 MX på Pentium II 233MHz-computer
Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 23-12-00 11:26

Hej

Jeg har på nuværende tidspunkt et Voodoo2-kort installeret i min
Pentium II 233MHz-computer. Det giver en framerate i Quake II 800x600,
"demo1" på 42 fps.

Kan jeg få bedre 3D-ydelse ved at købe et GeForce2-kort (AGP), eller
er processoren for langsom? Jeg tænker naturligvis på de mere krævende
3D-spil, Half-Life mm. (En framerate på 42 er jo til hver en tid
rigeligt.)

Med venlig hilsen
Nils Emil P. Larsen

Fra : Peter Pan

Dato : 23-12-00 15:43

"Nils Emil P. Larsen" <ne@it.dk> wrote in message
> [...]
> er processoren for langsom? Jeg tænker naturligvis på de mere krævende
> 3D-spil, Half-Life mm. (En framerate på 42 er jo til hver en tid

Hvis du checker priserne på f.eks en Celeron 533 vs et GeForce2 MX, vil du
se at priserne er næsten ens. Ca. 1.200 kroner (inc. et Konverterkort til
CPU'en)

For at et Voodoo2 kort bliver udnyttet optimalt, skal du op på 300-333 MHz,
så der er stadig kræfter tilovers i dit nuværende grafikkort.

GeForce2 MX har T&L, som kan aflaste din CPU, men det er desværre langt fra
alle spil der kan bruge det til noget. F.eks hjælper det intet i Half-Life.

Derfor vil jeg anbefale at opgradere din CPU til f.eks en Celeron 533, som
kører i de fleste 440LX chipsæt baseret motherboards, som du sikkert har et
af. Men hvis du lige skrev hvilket det er, kan der siges lidt mere konkret
om det!
Hvis du har muligheden for at anskaffe et ekstra Voodoo 2 kort billigt, vil
det sammen med en Celeron 533 være en rigtig god løsning, som jeg tror du
vil blive glad for.

Med et ønske om en God Jul,
Anders

Fra : F.Larsen

Dato : 23-12-00 19:23

"Peter Pan" <.@anders.dk> wrote in message
> [...]
> af. Men hvis du lige skrev hvilket det er, kan der siges lidt mere konkret

Jeg er enig. Jeg opgradere i sin tid min 233MMX/Voodo1 til en K6-3-400 MHz med et
PCI Voodo3 2000 og kom op på ca 60 FPS i 800x600. Selve opgraderingen fra 233->400
gav, til min overraskelse, ikke noget men det var jo også et Voodo1 kort jeg
havde. Da jeg købte et V3 kortet skete der derimod derimod en del.

Du kan finde flere FPS målinger på nedenstående side:
http://www.ClanWorld.dk/Q2Bench/

--
Flemming

Støjdæmp din PC ..: http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise/

Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 24-12-00 16:13

Tak for de gode råd.

Jeg har denne computer med Voodoo 2-kort, men mangler i en anden
computer et 3D-kort i en anden computer. Istedet for at købe endnu et
Voodoo2-kort til ca. 250-300 kroner, overvejede jeg at købe et moderne
3D-kort (GeForce), for at dække mine behov (altså 2 3D-kort). De 300
kroner til et Voodoo2-kort vil jeg hurtigt kunne betegnes som spildt.

>Hvis du checker priserne på f.eks en Celeron 533 vs et GeForce2 MX, vil du
>se at priserne er næsten ens. Ca. 1.200 kroner (inc. et Konverterkort til
>CPU'en)

Mit bundkort understøtter kun 66MHz-bus og kun op til 5,0x multiplier
(333MHz). Så kan jeg vel ikke bruge en 533MHz processor ? Det er
LX-chipset, og bundkortet hedder DFI P2XLX.

>For at et Voodoo2 kort bliver udnyttet optimalt, skal du op på 300-333 MHz,
>så der er stadig kræfter tilovers i dit nuværende grafikkort.

Men betyder det, at et GeForce ikke vil køre mærkbart hurtigere?

Jeg ville tro, at overgangen fra PCI -> AGP var en voldsom forbedring?

Med venlig hilsen
Nils Emil P. Larsen

Fra : Peter Pan

Dato : 25-12-00 19:57

> [...]
> 3D-kort (GeForce), for at dække mine behov (altså 2 3D-kort). De 300
> kroner til et Voodoo2-kort vil jeg hurtigt kunne betegnes som spildt.

Du kan altså bruge det Voodoo2 kort du tager ud? For så er det jo en hel
anden sag!

> Mit bundkort understøtter kun 66MHz-bus og kun op til 5,0x multiplier
> (333MHz). Så kan jeg vel ikke bruge en 533MHz processor ? Det er
> LX-chipset, og bundkortet hedder DFI P2XLX.

Alle Celeron processorer er låst på multiplieren. Derfor er det helt
underordnet hvad du kan stille din multiplier til.
De 66 MHz frontside bus dit chipsæt max kan klare er ikke et problem, da
alle Celeronner bruger denne hastighed.
Du kan evt. kigge her, for dit bundkort kan også fint indstilles til mere
end 5x.
http://www.dfi.com/download/MANUAL/P2XLXCPU.PDF

Det eneste du skal er at flashe din bios til nyeste version.

MHz,

> Men betyder det, at et GeForce ikke vil køre mærkbart hurtigere?

Det kommer helt an på hvad det bruges til. Spil som understøtter T&L vil
køre meget bedre, da det vil aflaste din CPU. Men desværre er der ikke ret
mange spil der understøtter dette endnu.
Derudover kan du benytte FSAA uden hastighedstab, da processoren ikke skal
arbejde mere for at lave FSAA.
Men i mange spil vil du ikke opleve den store forskel.

> Jeg ville tro, at overgangen fra PCI -> AGP var en voldsom forbedring?

Nej. AGP er noget marketingsfolk har fundet på!. Tag f.eks og læs denne
artikkel om forskellen på Voodoo5 5500 PCI og AGP udgaven:
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1292

Mvh
Anders

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 25-12-00 20:45

On Mon, 25 Dec 2000 18:56:44 GMT, "Peter Pan" <.@anders.dk> wrote:

> [...]
>
>Nej. AGP er noget marketingsfolk har fundet på!. Tag f.eks og læs denne
>artikkel om forskellen på Voodoo5 5500 PCI og AGP udgaven:

Godt nok så... Så glemmer vi også lige alt om de kort der rent faktisk
kan bruge AGP som andet end en 66 Mhz PCI-bus, ikke

For 3Dfx-kort: AGP=66 Mhz PCI=AGP...

For alle andre: AGP=Textures i systemhukommelsen og meget, meget andet
godt...

MVH

Thomas A. Frederiksen

Fjern no fra mail, så virker den.

Fra : Peter Pan

Dato : 25-12-00 21:37

"Thomas A. Frederiksen" <thomasaf@nomail.tele.dk> wrote in message

> Godt nok så... Så glemmer vi også lige alt om de kort der rent faktisk
> kan bruge AGP som andet end en 66 Mhz PCI-bus, ikke
>
> For 3Dfx-kort: AGP=66 Mhz PCI=AGP...

Jeps. Jeg er klar over det.

> For alle andre: AGP=Textures i systemhukommelsen og meget, meget andet
> godt...

Alt dette andet godt er nu engang ikke så godt. Forskellen på PCI (133 mb/s)
, AGP 1x (266 mb/s) , 2x (533 mb/s) og 4x (1066 mb/s) er så lille at det
ikke er værd at nævne den. Vi snakker om 1-2% per spring.

Når jeg f.eks spiller Half-life Counter-Strike på min Duron 700 med et
bundkort der kan både 1x, 2x og 4x, kan du ikke se forskel på den. Du skulle
prøve en blindtest mellem de 3 forskellige modes. Du vil opdage at der ingen
forskel er. Det kan godt være at du kan måle 0.1 - 2 fps forskel i en Quake3
benchmark, men helt ærligt, det er ikke værd at skrive hjem om.
Læs evt. http://www6.tomshardware.com/mainboard/00q1/000214/index.html (og
kig på Real-World benchmarks!)

Mvh
Anders

Fra : Thomas A. Frederikse~

Dato : 25-12-00 22:41

On Mon, 25 Dec 2000 20:36:42 GMT, "Peter Pan" <.@anders.dk> wrote:
<snip>
> [...]
>forskel er. Det kan godt være at du kan måle 0.1 - 2 fps forskel i en Quake3
>benchmark, men helt ærligt, det er ikke værd at skrive hjem om.

Jeg kender skam godt artiklen (har læst toms hardware siden han
startede med en lille smule tysk tekst på sin personlige
hjemmeside...), men personligt er jeg da også fuldstændigt ligeglad
med forskellen i teoretisk båndbredde - som du jo også selv skriver
gør det ingen forskel. Det der gør forskellen er muligheden for
anvendelse af systemhukommelse som texture-buffer. På systemer med
relativt lidt hukommelse på grafikkortet (>16 MB) gør dette en stor
forskel. Derudover er det også en fordel at man har grafikkortet på en
seperat bus, da enkelte PCI-enheder (eksempelvis de fleste ATM-kort...
- TeleDanmark Netexpres, anyone?) har en meget høj latency, og dermed
kan sløve bussen en del.

Bevares, der er da også en del andre ting der giver pote i forbindelse
med AGP, men de er mindre væsentlige...