Program til at optage lyd...
Fra : RoJo

Dato : 18-07-05 17:54

Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig et program så jeg kan
optage f.eks. Min stemme via en microfon.

Findes der nogle gratis eller forholdsvis billige?

Mvh RoJo

Fra : Erik Richard

Dato : 18-07-05 18:28

Hej Rojo

Der findes flere gode og forholdsvis billige programmer, der kan bruges
både til alm. stemmeoptagelser.

- Amadeus II 3.8.4
Fremragende program til alle slags 2-kanals lyd inkl. via mikrofon. Vel
nok det mest avancerede 2-kanals lydprogram på markedet. Har indbygget
støjreduktion på Dolby A basis. Er 100% VST plug-ins kompatibel.
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/583082/Amadeus.dmg>
30-dages demo. shareware ca. $25USd

- Audacity X 1.2.3
Har mange af de samme funktioner som Amadeus II. Er rimelig let at
bruge. Kan bruges til både linie- og mikrofonoptagelser. Understøtter nu
også en stor del VST plug-ins.
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/494098/audacity-macosx-1.2.3.dmg>
Freeware

- AudioCorder 4.3
God og nem lydprogram til almen brug. Har bl.a. automatisk optagekontrol
af både linie- og mikrofonsignal. Stemmestyret opt. via mikrofon.
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/570812/AudiocorderOSX.sit>
Shareware.

Alle 3 programmer kan timerstyres via indbygget funktion.

Jeg bruger selv primært Amadeus II - også til proffessionelt arbejde ved
bl.a. 2-kanals mastering af flerkanalsoptagelser og til overførsel af LP
plader til CD.

mvh. Erik Richard

RoJo wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig et program så jeg kan
> optage f.eks. Min stemme via en microfon.
>
> Findes der nogle gratis eller forholdsvis billige?

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : RoJo

Dato : 18-07-05 19:21

On 18/07/05 19:28, in article 42dbe6b7$0$24188$ba624c82@nntp06.dk.telia.net,
"Erik Richard" <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>
> - Audacity X 1.2.3
>
> - AudioCorder 4.3
>
> Alle 3 programmer kan timerstyres via indbygget funktion.

Hej Erik

Tak for det - dem vil jeg lure lidt på.

Mvh RoJo

Fra : Storm

Dato : 20-07-05 12:06

> [...]

> Jeg bruger selv primært Amadeus II - også til proffessionelt arbejde ved
> bl.a. 2-kanals mastering af flerkanalsoptagelser og til overførsel af LP

Jeg har brug for at klippe nogle sekvenser væk fra en Wav fil jeg har
optaget med mit kamera. Derfor hentede jeg AudioCorder, men det kan den
vist ikke - eller kan den?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Erik Richard

Dato : 20-07-05 15:38

Hej Nina

Nej, så skal du hente Audacity istedet for. Den kan klare det.
mvh. Erik Richard

Fra : Storm

Dato : 20-07-05 19:22

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Nina
>
> Nej, så skal du hente Audacity istedet for. Den kan klare det.
> mvh. Erik Richard

Tak - jeg kan se at der lige er nogle grundlæggende begreber jeg skal
have fat i - resultatet spilles altfor hurtigt... Jeg kigger på det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 21-07-05 08:05

Nina Storm skrev:

> Jeg har brug for at klippe nogle sekvenser væk fra en Wav fil jeg har
> optaget med mit kamera. Derfor hentede jeg AudioCorder, men det kan den
> vist ikke - eller kan den?

Det ved jeg ikke, men jeg ved, at Garageband kan bruges til at klippe i
lyd.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Storm

Dato : 24-07-05 20:34

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Det ved jeg ikke, men jeg ved, at Garageband kan bruges til at klippe i
> lyd.

Tak - forresten kan Quick Time Pro vist også - jeg har adgang til begge
dele på arbejde - så jeg prøver.

Audacity kræver umiddelbart mere end jeg kan finde ud af...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Steen Jensen

Dato : 20-07-05 23:24

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Der findes flere gode og forholdsvis billige programmer, der kan bruges
> både til alm. stemmeoptagelser.

Jeg lytter lidt til diverse podcastings, og ifølge Apple skulle man
kunne lave dem selv med Garageband.
Jeg har nu ikke prøvet, men kan GB så ikke optage via mikrofon ?
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Fra : Tom

Dato : 18-07-05 23:39

Skriv det samme på google.. Og der vil kommet et par tusind sider frem..
Har du en bærbar.. Er det endnu lettere, der er nemlig indbygget mic!!
Tom

PS
DVS på en stationær mangler du en mic og en dims der forstærker signalet op
så det kan optages ( mic forstærker)
Sådan en kan skaffes med mic for ganske få hundrede kroner.. Sjovt nok er
der som regel et stykke soft med, der kan optage !!

Fra : Erik Richard

Dato : 19-07-05 00:00

Hej Tom

Tom wrote:
> Skriv det samme på google.. Og der vil kommet et par tusind sider frem..

Har du prøvet nogle af de mange 'gode' programmer? - Det har jeg til
gengæld! - Meget af det er noget elendigt bras, der aldrig burde have
haft betegnelsen 'Macintosh application'. Selv det gamle 'Lydoptagelse'
fra de klassiske systmer er så meget bedre, end 99% af det andet bras!

> Har du en bærbar.. Er det endnu lettere, der er nemlig indbygget mic!!

Ja, men kvaliteten er nu ikke den bedste. Der kommer ganske meget støj
med fra maskinen, - selvom mikrofonkapslen er meget retningsbestemt -
udad mod brugeren...

> DVS på en stationær mangler du en mic og en dims der forstærker signalet op
> så det kan optages ( mic forstærker)

Nej, det er ikke nødvendig på de fleste (G5 dog undtaget). Her er
indgangen 'dobbelt', så man bruger samme minijack (3.5mm stereo) til
både liniesignal og mic.signal. Det er kun, hvis man bruger en 3.-parts
mikrofon, man skal bruge en step-up trafo. Apples egne PlainTalk
mikrofoner samt Jabra Mac Edition har det lange stik, der fanger de
inderste kontakter i 'Lyd ind' stikket.

> Sådan en kan skaffes med mic for ganske få hundrede kroner.. Sjovt nok er
> der som regel et stykke soft med, der kan optage !!

Hvis du tænker på iMic, så synes jeg nu ikke, den er specielt billig, -
og så skal man have en mikrofon oveni....

mvh. Erik Richard

Fra : Bo H. Thomasen

Dato : 20-07-05 15:16

RoJo wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig et program så jeg kan
> optage f.eks. Min stemme via en microfon.
> Findes der nogle gratis eller forholdsvis billige?

Jeg vil anbefale Audio Hijack ($16) eller Audio Hijack Pro
($32).Programmerne giver mulighed for at optage lyd fra alle programmer
(!) og eksterne lydinput (samt en evt. indbygget mikrofon). Programmerne
findes i prøveversioner:

http://www.rogueamoeba.com/

I tillæg kan jeg lige reklamere for adapteren 'Sandberg USB to Sound
Link', til at få lyd ind i min iBook (mangler audio-in). Det virker fint
nok til min brug, og så koster den kun ca. 100-130 kr (fx proshop.dk).
Tak til vedkommende her i gruppen, som anbefalede adapteren for nogen
tid siden - der står nemlig at adapteren kun virker til PC, men det
passer ikke.

- Bo

Fra : Jesper

Dato : 23-07-05 11:38

> [...]

> Jeg kunne godt tænke mig et program så jeg kan
> optage f.eks. Min stemme via en microfon.
>
> Findes der nogle gratis eller forholdsvis billige?

QuickTime Pro 7