Strømforsyning stor nok?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-07-05 14:50

Hejsa

Er ved at kigge på ny computer, men skal lige finde ud af om jeg skal regne
en ny strømforsyning med i budgettet.

Jeg kigger på:

Asus A8N-SLI Deluxe
Athlon 64 3200+ Venice
2x1 GB Kingston eller Corsair
ASUS Extreme AX800XL/2DTV
(el. evt. et 6800 GT, hvis PCI-E snart faldet lidt i pris)
Creative Audigy 2zs

Pt. har jeg i øvrigt
2x IDE HD: seagate 60+200 GB
(+ evt. 1x IDE HD: IBM 45 GB)
DVD brænder
DVD drev

Jeg har en 360 W Chieftec PSU, der fulgte med mit kabinet, med følgende
data:

3,3 V: 28 A
5 V: 35 A
(disse max 230 W)
12 V: 18 A
(disse i alt max 340 W)

-5 V: 0,5 A
-12 V: 0,8 A
(disse max 9,5 W)

+5 Vsb (hvad er det i øvrigt?): 2 A

Skal jeg have en ny PSU, eller vil det gå fint nok?

mvh Frank

Fra : Lyrik

Dato : 19-07-05 00:17

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Er ved at kigge på ny computer, men skal lige finde ud af om jeg skal
> regne en ny strømforsyning med i budgettet.
+++++++++++++++++++++++++++
Din konfiguration er ganske almindelig. Det vrimler jo ikke med oplysninger
om folk hvis PC går i stå p.gr.af manglende strøm-vel?
Når Chieftec sætter den i, så er det fordi den er stor nok, ville jeg gå ud
fra.

Den sidder jo i! Så tænd for den!))

Hilsen
Jens

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 19-07-05 07:16

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> oplysninger om folk hvis PC går i stå p.gr.af manglende strøm-vel?
> Når Chieftec sætter den i, så er det fordi den er stor nok, ville jeg gå

Den er jo nogle år gammel, og grej i dag, særligt grafikkort, trækker jo
noget mere strøm, end da den blev lavet. Jeg regner da også med, at den kan
bruges, men ville bare lige spørge, især hvis jeg ville putte et GF 6800 GT
i.

> Den sidder jo i! Så tænd for den!))

Nej, jeg er ved at kigge på ny computer, har ikke købt endnu.

mvh Frank

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-07-05 03:16

> Asus A8N-SLI Deluxe

Knap så godt, tag hellere et board fra DFI eller MSI, læs denne test
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2358

> Athlon 64 3200+ Venice
Fornuftigt

> 2x1 GB Kingston eller Corsair
vær opmærksom på at der er lidt performance at hente ved at købe ram som
kører CL2 i stedet for CL3 som de fleste billige gør. RAM er ikke bare RAM.

de her ser ud til at være et godt køb, kører ved 2-3-3-6 timings

> ASUS Extreme AX800XL/2DTV

Gå langt uden om, ASUS udgaven af X800XL er skod, den kører 700MHz på
RAM hvor alle andre mærker kører 980MHz. Tag f.eks. et Club3D kort i
stedet, det kører udemærket og siger ikke ret meget, og med en Zalman
VF700Cu siger det stort set intet

> (el. evt. et 6800 GT, hvis PCI-E snart faldet lidt i pris)
X800XL (alle andre end ASUS) er lige så hurtige som 6800GT, bortset fra
Doom3

> Creative Audigy 2zs

Måske dette kan spares, hvis du tager et MSI motherboard med onboard SB
Live 24bit ?

> Pt. har jeg i øvrigt
> 2x IDE HD: seagate 60+200 GB
> (+ evt. 1x IDE HD: IBM 45 GB)

Et godt performance boost er at købe en WD Raptor disk og smide Windows
og spil osv. på den, så kører compen en del bedre

> DVD brænder
> DVD drev
>
> Jeg har en 360 W Chieftec PSU, der fulgte med mit kabinet, med følgende
> data:
>
> 3,3 V: 28 A
> 5 V: 35 A
> (disse max 230 W)
> 12 V: 18 A
> (disse i alt max 340 W)
>
> -5 V: 0,5 A
> -12 V: 0,8 A
> (disse max 9,5 W)
>
> +5 Vsb (hvad er det i øvrigt?): 2 A
Standby spænding til USB enheder osv.

> Skal jeg have en ny PSU, eller vil det gå fint nok?

Den kan levere 18A ved 12V så det lyder til at være rigeligt til et
X800XL og en Athlon 64...

læs evt min mini-anmeldelse af min comp
http://memos.dk/sbn/hardware2005/

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 19-07-05 07:33

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> Knap så godt, tag hellere et board fra DFI eller MSI, læs denne test
> http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2358

Jeps, har læst. MSI blev fravalgt da det ikke har nogle PCI-E x1 (x16 kan
bruges hvis man ikke kører SLI), og DFI blev fravalgt pga. prisen. Jeg vil
gerne give noget for et ordenligt MB, men det koster alligel 500 kr. mere
end Asus'. Jeg skal ikke overclocke (i hvert fald ikke vildt), så jeg har
vurderet at Asus A8N-SLI er fint til mig. Faktisk tænker jeg lidt på A8N
(ikke SLI), men kommer nok til at vælge SLI udgaven pga. ektra LAN og flere
SATA, just in case...

> [...]
> RAM.
>
> de her ser ud til at være et godt køb, kører ved 2-3-3-6 timings

Jeps ved det, men det giver ikke så meget. Vil hellere have 2 GB.

> [...]
> hvor alle andre mærker kører 980MHz. Tag f.eks. et Club3D kort i stedet,
> det kører udemærket og siger ikke ret meget, og med en Zalman VF700Cu

Både edbpriser og Asus skriver da 980 MHz:
http://dk.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=400&l1=2&l2=8&l3=0

Jeg gik med vilje uden om Club 3D, da de tidligere har lavet det nummer med
at sælge billige kort, der køre langsommere end alle andre.

> X800XL (alle andre end ASUS) er lige så hurtige som 6800GT, bortset fra
> Doom3

Jeps, men så havde man også muligheden for SLI senere.

> Måske dette kan spares, hvis du tager et MSI motherboard med onboard SB
> Live 24bit ?

Ingen PCI-E x1

> Et godt performance boost er at købe en WD Raptor disk og smide Windows og
> spil osv. på den, så kører compen en del bedre

Jeps, kommer måske senere.

> Den kan levere 18A ved 12V så det lyder til at være rigeligt til et X800XL
> og en Athlon 64...

Ok

> læs evt min mini-anmeldelse af min comp
> http://memos.dk/sbn/hardware2005/

Been there, done that

mvh Frank

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-07-05 13:50

> [...]
> (ikke SLI), men kommer nok til at vælge SLI udgaven pga. ektra LAN og flere

Det er jo op til dig... at MSI og DFI kan OC højere, siger noget om
kvaliteten og stabiliteten af komponenterne, og måske også om holdbarheden.

Hvor tit du har brug for 8 harddiske og 2 netkort ved jeg ikke...
Desuden er ASUS' løsning ikke ret god, da de er koblet på via PCI
bussen, så du langt fra kan udnytte båndbredden i Gbit LAN og SATA

> Jeps ved det, men det giver ikke så meget. Vil hellere have 2 GB.

Hvis du skal spille, får du en del mere ud af at have CL2 RAM end du får
ud af at have 2 GB i stedet for 1 GB

> [...]
>
> Jeg gik med vilje uden om Club 3D, da de tidligere har lavet det nummer med
> at sælge billige kort, der køre langsommere end alle andre.

Ok, det må være en nyere model, for den første model de lancerede i
februar måned havde i hvert fald 700MHz RAM, det stod både hos asus,
edbpriser og de danske forhandlere

> Jeps, men så havde man også muligheden for SLI senere.

Chancen for at man gider købe endnu et kort om et års tid er nok ik så
stor, der er sikkert kommet modeller som til en rimelig pris yder mindst
lige så godt som 2 stk. af ens gamle kort.

> Ingen PCI-E x1

Hvis du dropper ideen om SLI har du jo et slot til PCIe x1

Sjovt nok havde jeg præcis de samme overvejelser mht motherboard da jeg
købte mit. Jeg indså, at jeg nok aldrig ville komme til at bruge mere
end 4 SATA stik, og 2 netkort ville være noget jeg fik brug for max EN
gang i boardets levetid. Eneste grund til at jeg købte SLI modellen fra
MSI frem for Ultra modellen, var pga. det integrerede lydkort, så jeg
slipper for at have et PCI kort siddende som kan forhindre airflow...

Fra : Per Nielsen

Dato : 19-07-05 15:14

Esben von Buchwald wrote:
> Hvis du skal spille, får du en del mere ud af at have CL2 RAM end du
> får ud af at have 2 GB i stedet for 1 GB

Lyder da interessant. Har du evt. link(s) til nogle tests?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-07-05 15:37

Per Nielsen wrote:

> Lyder da interessant. Har du evt. link(s) til nogle tests?

her er lidt test af diverse parametres betydning i half life 2
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2330

kan dog ik finde noget med størrelsen af RAM, men så længe maskinen ikke
er nødt til at stå og loade konstant har det meget lille betydning.

tror bedst det kan betale sig at købe 2x512MB nu, og så evt smide 2x1GB
i senere, når der kommer et OS som kræver dette

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 19-07-05 20:58

> [...]
> Desuden er ASUS' løsning ikke ret god, da de er koblet på via PCI bussen,
> så du langt fra kan udnytte båndbredden i Gbit LAN og SATA

Aaargh stop nu!! Nu bliver jeg jo helt i tvivl igen, men det er fedt at få
noget feedback

Mht. kvalitet af og "overskud" i div. komponenter, så var det grunden til at
jeg først havde bestemt mig for DFI, men så læste jeg på www.hardocp.com at
det ikke kunne klare deres stress test, og blev i tvivl:
---
http://www.hardocp.com/article.html?art=NzE3LDc=
Once again we saw a DFI motherboard fail when it comes to long-term stress
testing. By "long-term," we mean in excess of 24 hours. While most of the
latest heavy hitters from the likes of ABIT, ASUS, and MSI will literally
run error free for days under 100% load, that is not the experience we have
had with DFI motherboards
---

8 SATA var just in case... Det kunne være jeg fik lyst til at køre 2x raid
(2x raptor i stripe til programmer og 2x store diske i mirror til data). Det
kunne også være at det hed SATA næste gang jeg skulle have en ny brænder.

Jeg bruger 2x lan lige nu, men har da planer om at anskaffe mig en router,
og så har jeg ikke brug for det ekstra lan.

Mht. at de 4 ekstra SATA køre på PCI bussen, så ved jeg ikke, hvad det har
at sige, men man kunne jo sætte sine datadiske på dem, så går det nok.

Men ovenstående taget i betragtning, så var det jo også derfor, at jeg havde
kigget på non-SLI udgaven.

> Hvis du skal spille, får du en del mere ud af at have CL2 RAM end du får
> ud af at have 2 GB i stedet for 1 GB

CL2 giver vel max 10% i forhold til CL3. Om det er prisen værd, ved jeg
ikke, men hvis jeg kun skal have 2x512 MB bliver det nok CL2 eller 2,5. Dog
synes det fornuftigt (for mig at købe 2 GB med det samme, da der nok
ikke går længe før det er anbefalet. Man kunne også opgadere de 2x512 MB med
yderligere 2x512 MB senere, men så vil det køre et eller andet T2, som jeg
ikke ved hvad er, men jeg ved da at det er langsommere.

> Chancen for at man gider købe endnu et kort om et års tid er nok ik så
> stor, der er sikkert kommet modeller som til en rimelig pris yder mindst
> lige så godt som 2 stk. af ens gamle kort.

Men nok ikke til prisen af et gammelt brugt GF 6800 GT. Jeg vil give dig ret
i at det nok aldrig kan betale sig at købe 2 kort og køre SLI fra nyt, da
det altid vil være et kort der er bedre til samme pris (med mindre at man
skal have det helt vilde .

> Hvis du dropper ideen om SLI har du jo et slot til PCIe x1

Jeps

Igen, fedt med noget feedback. Jeg er ved at blive skør af at læse alle de
reviews (som alligevel ikke siger det samme).

mvh Frank

Fra : Lyrik

Dato : 20-07-05 11:40

"Frank K. Jensen" <mia-frank@n0sp4m.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mht. kvalitet af og "overskud" i div. komponenter, så var det grunden til
> at jeg først havde bestemt mig for DFI, men så læste jeg på
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Nforce4 er det fede chipset i dag. Chaintec er guldkvalitet (bogstavelig
talt) som jeg har stabilitetserfaringer med over flere år, så jeg ville gå
efter det mærke:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=135521

Hilsen
Jens

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-07-05 07:13

> "Frank K. Jensen" <mia-frank@n0sp4m.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> +++++++++++++++++++++++++++++++++++++
>
> Nforce4 er det fede chipset i dag. Chaintec er guldkvalitet (bogstavelig
> talt)

Er det lavet af guld?

> som jeg har stabilitetserfaringer med over flere år, så jeg ville gå
> efter det mærke:
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=135521

Tak for infoen, men jeg tror ikke at det bliver Chaintec.

mvh Frank

Fra : Lyrik

Dato : 21-07-05 23:47

> Er det lavet af guld?
+++++++++++++++++++++
Det Chaintec NForce2 bord jeg har, har bogstavelig talt guldbelægning!

Hilsen
Jens

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-07-05 07:24

> "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> +++++++++++++++++++++
> Det Chaintec NForce2 bord jeg har, har bogstavelig talt guldbelægning!

Hehe ok (men hvorfor?)

mvh Frank

Fra : Lyrik

Dato : 24-07-05 00:27

> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe ok (men hvorfor?)
>
> mvh Frank
+++++++++++++++++++++++++
Har du hørt om irrede kontakter?

Hilsen
Jens

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-07-05 09:14

> "Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Har du hørt om irrede kontakter?

Jeps, men er det, der er guldbelagt? Er det stikkene?

mvh Frank